Gå til innhold

[Opd.]Kupp på gang i Russland. Wagner kontrollerer både Rostov og Voronezh og er rundt 30 mil unna Moskva.


kar90

Anbefalte innlegg

Går mot militærkupp i Russland. Ikke er det bare paramilitære-grupper som innvaderer Belgorod, nå er det snart full krig mellom wagner-hæren og tvangsmobiliserte soldater i de russiske styrkene.

https://www.nrk.no/nyheter/wagner-sjefen-anklager-russland-a-ha-drept-et-stort-antall-wagner-soldater-1.16459116

Endret av kar90
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er ett oversatt utdrag, flere oversatte klipp hos brukeren for de som vil se mer, men ta ting med en klype salt. Blir uansett artig å se pro-russerne her ignorere dette eller prøve bortforklare nå som en av deres forbilder gå mot MoD.

Her snakker om han situasjonen i sør-Ukraina
 

 

Endret av MAGEROST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anklages for mytteri etter oppfordringer om å slutte seg til wagner gruppen for å stoppe den onde militære ledelsen. Russisk anti-terrorisme komité oppretter etterforskning av forsøk på væpnet militært kupp. 

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KnXqe5/wagner-sjefen-anklager-russland-for-angrep-mot-sine-soldater

Endret av kar90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare mindre og mindre av hva Russland driver med. Har Putin virkelig så dårlig kontroll? Eller er det et slags PR stunt av noe slag, som jeg bare ikke har skjønt hva de har å tjene på?

Jeg skjønner jo at norske media har en sterk slagside og sikkert rapporterer mye mer nyheter som er ufordelaktige for Russland, enn det motsatte. Men uansett virker det jo som det har klikka helt der borte..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner bare mindre og mindre av hva Russland driver med. Har Putin virkelig så dårlig kontroll? Eller er det et slags PR stunt av noe slag, som jeg bare ikke har skjønt hva de har å tjene på?

Jeg skjønner jo at norske media har en sterk slagside og sikkert rapporterer mye mer nyheter som er ufordelaktige for Russland, enn det motsatte. Men uansett virker det jo som det har klikka helt der borte..

Akkurat nå er det veldig mye tvilsomme "nyheter" og mye forvirring om hva som skjer, så ta det du leser i MSM med en klype salt...

Wagner-kanal: Wagner Orchestra | Wagner – Telegram

RIA Novosti: RIA Novosti – Telegram

Sitat

Full statement of the Prosecutor General's Office on the Prigozhin case:

"On June 23, 2023, the Investigation Department of the FSB of Russia lawfully and reasonably initiated a criminal case against E.V. Prigozhin under Article 279 of the Criminal Code of the Russian Federation on the fact of organizing an armed rebellion. His actions will be given a proper legal assessment. This offence is punishable by 12 to 20 years' imprisonment."

Edit:

VG-artikkelen ser ut til å stemme bra, men godt tips å holde seg mest mulig til primærkilder. Definitivt en konflikt på gang mellom Wagner og "Putin", om ikke alt er iscenesatt. Så langt er det ikke noe som tyder på det, men vi får se når det kommer flere troverdige nyheter...

Endret av likestilling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner bare mindre og mindre av hva Russland driver med. Har Putin virkelig så dårlig kontroll? Eller er det et slags PR stunt av noe slag, som jeg bare ikke har skjønt hva de har å tjene på?

Jeg skjønner jo at norske media har en sterk slagside og sikkert rapporterer mye mer nyheter som er ufordelaktige for Russland, enn det motsatte. Men uansett virker det jo som det har klikka helt der borte..

Putin har hele tiden kjørt en krig som store deler av hans hær ikke har vært glad i. Prigoshin har kommet til Rostov nå, og politiet har blitt beordret til å stoppe dem, men de gjemmer seg og håper på at Prigoshin skal dra videre. Prigoshin har lenge visst at disse slagene i  Ukraina ikke gir særlig framdrift, og det skyldes  både Ukrainsk motstand og korrupsjon i  den Russiske  armeen, der han mener forsvarsminister Shoigu er den grådigste.

Angående offiselle russiske kilder. Man vet i liten grad hvem som snakker sant, men det er to ledere som mest sannsynlig gjør det, nemlig Prigoshin og Igor Girkin Strelkov. 

Prigoshin har fått nok. Han gidder ikke  å la sine soldater dø for ingenting samtidig som han ser monsterkorrupsjon blant Russiske  offiserer og ikke får de forsyninger han må ha får å stå i krigen. Det russiske rakettangrepet på Prigoshins menn var dråpen som fikk begeret til å eksplodere.

Jeg har hele tiden trodd at Russland ville tape krigen fordi de destabiliserer seg selv. Det kan gå den veien  nå. Prigoshin har 25000 leiesoldater/banditter som er livsfarlige. De går mot Moskva, der Putins livgarde, Rosgardia, er kommandert ut på gatene for å sikre strategiske bygg. Man kan lure på om Rosgardia kan stoppe Wagner. Rosgardia er vant til å kjempe mot ubevæpnete demonstranter, og det er noe helt annet enn livsfarlige banditter og profesjonelle leiesoldater. Rosgardia er trolig 300 eller 400 tusen mann, men mange av dem er jo ikke i Moskva. De må f.eks.  også  beskytte Putin til enhver tid,hvorenn han måtte gjemme seg.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OVD,Tverskoija i Moskva er beskyttet av store Rosgardia styrker, så  det kan tyde  på at sentrale politikere eller ledere, kanskje Shoigu eller til og med Putin selv gjemmer seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foregår muligens et kuppforsøk i Moskva. Det vil nok bli stanset og forsøkt feiet under teppet, men det er definitivt noe på gang.

Forskanser seg med stridsvogner i gatene

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (9 minutter siden):

Det foregår muligens et kuppforsøk i Moskva. Det vil nok bli stanset og forsøkt feiet under teppet, men det er definitivt noe på gang.

 

Det er ikke sikkert Russland klarer å stoppe Wagner. Dette kan ende med at Shoigu og Putin blir henrettet på Den Røde Plass og lagt under glassgulv i Leninmausolleet.

Endret av I Grosny
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert Russland klarer å stoppe Wagner. Dette kan ende med at Shoigu og Putin blir henrettet på Den Røde Plass og lagt under glassgulv i Leninmausolleet.

Hvor langt unna Moskva tror du Wagner er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 minutter siden):

Det er ikke sikkert Russland klarer å stoppe Wagner. Dette kan ende med at Shoigu og Putin blir henrettet på Den Røde Plass og lagt under glassgulv i Leninmausolleet.

Men hva er opprørerne mest misfornøyd med? At ikke atomvåpen er tatt i bruk tidligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (29 minutter siden):

Hvor langt unna Moskva tror du Wagner er?

De var I Rostov for et par timer siden, ca 1100 km unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (24 minutter siden):

Men hva er opprørerne mest misfornøyd med? At ikke atomvåpen er tatt i bruk tidligere?

Korrupsjon i den russiske hær, særlig hos forsvarminister Shoigu og manglende støtte fra Russland.  Wagner er nok ikke interessert i atomkrig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i allefall ingen vei tilbake for Prigozjin nå. Russiske medier snakker om å straffeforfølge han på repeat uten at det oppdaters noe. Han har ikke noe annet valg enn å lykkes med kuppet sitt.

Stor militær konvoi plasseres ut i moskva

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Jeg oppfordrer deg til å gi opp. Fienden venter bare på at den interne politiske situasjonen forverres i vårt land, sier Sergej Surovikin i en videomelding som er lagt ut på Telegram, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Cope i Russlandleieren nå haha. Problemet til Surovikin er at de har gjort seg til fienden av wagner.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lydklipp fra Prigozhin for de som kan russisk:

Prigozhin's cap – Telegram

... ikke at man ukritisk skal tro at alt han sier er sant, men det er jo greit å vite hva begge sider hevder.

Fra RIA Novosti:

Sitat

The presenter of the First Channel, Ekaterina Andreeva, explained live why the video about the consequences of the alleged strike on the Wagner camp is staged.

The first sign, she said, is the absence of other video evidence; statements on behalf of Prigozhin were distributed in the format of audio messages, the metadata of which is the same - they were all recorded at the same time and published in a deferred mode.

"And finally, the third sign of a fake: no more than 15 minutes passed from the moment of publication of the video with the consequences of the alleged strikes to the moment the first video with statements appeared. With all modern technologies, it is hardly possible to collect all the reports from the field in such a short time, analyze the consequences and record the messages," Andreeva concluded.

Det har også vært noen kanaler på Telegram hvor pårørende til Wagner-soldater hevder at de har blitt oppringt det siste døgnet med "farvell"-beskjeder, så det er ting som tyder på at dette var planlagt.

Personlig tror jeg det er mest sannsynlig nå, uten at jeg skal påstå noe.

Videoen som startet det hele ser ikke veeeldig imponerende ut heller.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Muligens begynnelsen på slutten til Putin? De har ihvertfall styrket Moskva med det de har, satt ut veisperrer, sendt ut propaganda videoer og begrenset tilgang til Google nyhetsgenererende plattform for mange russere. 

Kilde nrk/tv2. 

 

Det er jo mange russere inkl soldater som ikke støtter krigen. Så vil tro Wagner gruppen vil kunne styrkes på veien. 

Fint om de tar knerten på Putin. Men han har vel for lengst forlatt Moskva......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...