Gå til innhold

[Opd.]Kupp på gang i Russland. Wagner kontrollerer både Rostov og Voronezh og er rundt 30 mil unna Moskva.

kar90

Anbefalte innlegg

Kommer raskt til å gå over hvis de fortsetter direkte mot Moskva. De trenger nok litt mer enn håndholdte pew,pew og et og annet kjøretøy. De burde løse opp gruppen og heller arbeide mot Putin uten uniformer hvis de tenker å nå frem til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det snakkes om at i forkant av dette har russiske styrker skutt raketter mot Wagner og drept 2000 mann, og dette er en reaksjon på dette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Det snakkes om at i forkant av dette har russiske styrker skutt raketter mot Wagner og drept 2000 mann, og dette er en reaksjon på dette 

Ja, det har visst skjedd. Tenker at paranoiaen til Putin har nådd nye høyder og gjør det han gjør i kjent stil, men uten å lykkes denne gangen. Setter han egentlig i en enda større risiko for å bruke taktiske atomvåpen mot den ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArneA skrev (2 minutter siden):

Kommer raskt til å gå over hvis de fortsetter direkte mot Moskva. De trenger nok litt mer enn håndholdte pew,pew og et og annet kjøretøy. De burde løse opp gruppen og heller arbeide mot Putin uten uniformer hvis de tenker å nå frem til han.

Jeg tenker det er snakk om å få med seg nok folk, så de er nok avhengig av å klare å snu deler av den regulære hæren, til sin side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArneA skrev (3 minutter siden):

Det er svært godt bevæpnet med luftvern og vet hva de driver med. De har allerede skutt ned flere helikoptere sendt ut av den russiske hæren. Det ser ut som de kommer i møte med Kadyrovs soldater som også er observert i motsatt retning av hovedveien inn mot moskva, men dette er ikke styrker man har veldig stor tiltro til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg delte videoen som ble delt av Wagner tidlig i tråden. Ikke veldig troverdig spør du meg. Russland nekter også (selvfølgelig) for dette.

Se videoen og døm selv...

Jeg tror det ligger noe annet bak, men vi får neppe vite mye med det første om det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (12 minutter siden):

Det er svært godt bevæpnet med luftvern og vet hva de driver med. De har allerede skutt ned flere helikoptere sendt ut av den russiske hæren. Det ser ut som de kommer i møte med Kadyrovs soldater som også er observert i motsatt retning av hovedveien inn mot moskva, men dette er ikke styrker man har veldig stor tiltro til.

TikTok hæren blir lett match 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prigozhin lied about lack of shells, stockpiling ammunition for two months – Gulagu.net | Ukrainska Pravda

Sitat

Quote: "Throughout April and May, Prigozhin lied about the alleged "projectile famine"; the 1st and 7th Assault Squads had a huge supply of MANPADS and trophy Javelins at their disposal.

A source from Prigozhin's security service reported that the preparation for this scenario lasted for more than 2 months."

Vet ikke om dette er sant, men det ville ikke overrasket meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både tilfredsstillende og forskrekkende det som skjer i Russland nå. Merkelig følelse. Er spent på utfallet. Det kan bli meget bra eller det kan bety slutten for hverdagen som vi kjenner den.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (14 minutter siden):

Det du siterer er litt som «Hvis de ikke hadde brød, hvorfor spiste de ikke kake?»

Jeg ser for meg at de kunne improvisere med manpads og javelin, men de hadde større behov for russisk ammunisjon, spesielt i Bakhmut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha kommet fram til Lipetsk nå. Det er rundt 35 mil unna Moskva i luflinje. Virker ikke som de møter mye motstand på sin vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 time siden):

Det er både tilfredsstillende og forskrekkende det som skjer i Russland nå. Merkelig følelse. Er spent på utfallet. Det kan bli meget bra eller det kan bety slutten for hverdagen som vi kjenner den.

Enig, det er både forskrekkede og tilfredsstillende situasjon. Jeg liker tanken på at Putin er redd. Om han stikker utenlands, eller allerede har forlatt Russland lurer jeg på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (3 minutter siden):

Enig, det er både forskrekkede og tilfredsstillende situasjon. Jeg liker tanken på at Putin er redd. Om han stikker utenlands, eller allerede har forlatt Russland lurer jeg på. 

Man har sett presidentflyet sette kurs mot st.petersburg og en del av administrasjonen er sett der. Antageligvis har de flyktet fra Moskva til St.petersburg allerede. Putin er på rømmen og det ser ikke ut som hæren hans, utover de koloniserte tjetjenerne står klare til å forsvare han. Wagner nærmer seg moskva med stormskritt og jeg tror ikke noen kommer til å stoppe dem før da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (8 minutter siden):

Man har sett presidentflyet sette kurs mot st.petersburg og en del av administrasjonen er sett der. Antageligvis har de flyktet fra Moskva til St.petersburg allerede. Putin er på rømmen og det ser ikke ut som hæren hans, utover de koloniserte tjetjenerne står klare til å forsvare han. Wagner nærmer seg moskva med stormskritt og jeg tror ikke noen kommer til å stoppe dem før da.

Hørte at flyet hans var på vei mot St.Petersburg, men er usikker på om han er ombord da. Feig faen, Putin. Men det er jo ikke overraskende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke så god på dette..Men er det ikke litt rart at av alt som garantert har foregått i Russland etter invasjonen så har man knapt fått sett noe fra det men når Wagner ruller inn til Moskva så er det full dekning nærmest?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Ja, mye. Det har kontinuerlig kommet informasjon, video, bilder, tekst fra innsiden av Russland helt siden krigen startet. 

Grunnen til at du ikke har sett det er vel at du bare har lest media som ikke har fokusert dypt på temaet, og grunnen til at Wagneropprøret får massiv dekning i de store mediene er fordi det er ekstremt dramatisk og betydningsfullt for krigen og for Russland som stat.

At x antall tankser kjøres gjennom en russisk provins på vei til fronten, at et russisk fly bombet sin egen by, at små opprørsgrupper angrep noen små russisk byer og så videre, dette er langt mindre dramatiske ting, og får derfor ikke massiv dekning i de store mediene. Det betyr ikke at informasjonen om disse hendelsene ikke fantes eller ikke var lett tilgjengelig for alle som var interesserte i å lese mer enn de største nyhetshistoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kar90 skrev (6 minutter siden):

Lederen av russiske parlamentets justiskomite uttaler nå at leiesoldater kan slippe straff om de overgir seg.

De svetter nok godt i Russland nå. Wagnerhæren er mye mer kompetent og blodtørstige enn den russiske hæren av vernepliktige og tvangsmobiliserte.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=138117

Jeg tror ikke det blir noe stor forbedring om Prigozhin skulle lykkes.

Talen til Putin med engelske undertekster:

De fremste troppene fra Wagner er nå to timer unna Moskva.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (37 minutter siden):

Det betyr at noen langt verre kommer til makten. Det har jeg fryktet helt fra begynnelsen av, da mange ropte i kor, "jeg håper Putin blir avsatt og noen annen tar hans plass". Det kan godt hende at de som ønsket det får ønsket sitt oppfylt. Men en skal være forsiktig med hva en ønsker seg for det kan hende at en får ønsket sitt oppfylt.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (1 minutt siden):

Det betyr at noen langt verre kommer til makten. Det har jeg fryktet helt fra begynnelsen av, da mange ropte i kor, "jeg håper Putin blir avsatt og noen annen tar hans plass". Det kan godt hende at de som ønsket det får ønsket sitt oppfylt. Men en skal være forsiktig med hva en ønsker seg for det kan hende at en får ønsket sitt oppfylt.

Det er nettopp det og Wagner gruppen skyr ingen midler. Dette er veldig skremmende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...