Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Dette er jo meningsløst! Du skylder på Gud for alt :) Altså du er jo av anklageren sitt vesen! Lavautbrudd, flom, ras alt dette handler om naturlovene. Menneskene er dumdristige og respekter de ikke, og det får sine konsekvenser.  Så har Gud aldri lovet deg eller meg noe lett liv her på jorden, etter døden vil mennesket få hvile i Guds rike. De som velger å tro.  Men du velger å anklage! Ditt valg. Djevelen er der(ondskapen) og forkaster man Gud har man sluppet djevelen til. Ingen er nøytrale! Og smarteste Satan har funnet på, er å innbille mennesker at han ikke eksisterer. Da har han fritt spillerom.

Om gud er allmektig, er han ansvarlig for alt. Han er (i følge bibelen) ansvarlig for å ha designet jorden, og det er jo et direkte ondskapsfullt og menneskefiendtlig design. 

Resten av misjoneringen din preller av som vann på gåsa.

Anonymkode: 1a00b...7ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Carrot said:

ingen sendte slangen, den var en del av paradis. Og det var Adam som fikk vite at av alle fruktene i Edens hage var det kun dette treet han ikke skulle spise av - deretter skapte gud Eva som selskap for Adam... Eva lot seg friste av slangens fortellinger om den gode frukten og hun gav frukten til Adam, så egentlig er Kvinnen roten til alt vondt sammen med fristelsen - slangen bare gjorde fristelsen synlig.. 

Det var ikke mangelen på kunnskap men det som fulgte med denne kunnskapen som beskrives som "gamle menneskers synder" for Adam og Eva var ikke de første menneskene, de var de første skapt i guds bilde.. 

Og så skal det sies at ikke alle religioner har med syndefallet slik kristendommen har og fortellingen om valg om å væe gode eller onde, jødedommen for eksempel sier at alle menensker er født med trangen til begge men at det er mennesket selv som må jobbe med sine valg - de mener at begge tilbøyeligheter er like viktige for mennesket men at det selv må lære balansere det.. 

Tilgake til kristne, etter at de spise av treet fikk de se seg selv, nakne og med skammen kom også arvesynden osv osv.. Det gamle testamentet er fullt av domedagsfortellinger, fotellinger om guds forsøk på å rette opp feil, pest og plage, noahs ark, moses osv osv, mens det nye testamentet handler om at Jesus frelste menneskene fra alt dette "det er fullbyrdet" når han gav sitt liv.. 

 

Ja og det er derfor man har det nye testamentet.. 

Da følger jeg den logiske linjen og går ut ifra at det er Gud som skapte slangen, så da er det jo sånn sett Gud som sendte slangen. Det er jo ingen annen slutning man kan dra her, enn at Gud frister med kunnskap, men sier at "dere får ikke lov å få", også sender et sendebud for å sette lojaliteten på prøve. 

Det du skriver om jødedommen høres fornuftig ut. Tror de også at geologiske katastrofer og nedarvede genetiske sykdommer kommer av at mennesker gjør onde ting, eller har de balansert syn på dette?

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da følger jeg den logiske linjen og går ut ifra at det er Gud som skapte slangen, så da er det jo sånn sett Gud som sendte slangen. Det er jo ingen annen slutning man kan dra her, enn at Gud frister med kunnskap, men sier at "dere får ikke lov å få", også sender et sendebud for å sette lojaliteten på prøve. 

Det du skriver om jødedommen høres fornuftig ut. Tror de også at geologiske katastrofer og nedarvede genetiske sykdommer kommer av at mennesker gjør onde ting, eller har de balansert syn på dette?

Anonymkode: 1395d...4ae

Også skulle jeg forresten også hatt svar på spørsmål 2, for jeg savner et svar på det?

Anonymkode: 1395d...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Antiviruset said:

Ingen sendte slangen. Slangen er Satan, en kraft som har vær der i evigheten. Bibelen forteller bare at det var en av Guds engler som falt, og som ble kastet ut av Guds rike.

Djevelen fristet jo Eva til å være ulydig mot Guds ord! Og det fikk enorme konsekvenser! Når man er det i dag som enkeltmennesker så får det konsekvenser for andre mennesker. Drap, tyverier, hor og alt annen ondskap. Som alltid går ut over andre mennesker.

Men Gud er allmektig, så hvorfor bare ikke gi slangen på båten?

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, dette var ikke det Carrot skrev som jeg svarte på. Carrot skrev: Gud valgte ikke gi menneskene fri vilje, de fikk den når Eva lot seg forføre av slangen og spiste av eplet fra kunnskapens tre selv om de "visste bedre" :P

Altså fikk Eva fri vilje først etter å ha spist eplet- Og hvorfor sendte Gud denne slangen for å sette Eva på prøve? Og hvem  var det som bestemte at Eva skulle spise av eplet i det hele tatt? Hun hadde jo ikke kontroll over egen hjerne på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 1395d...4ae

Hun fikk fri vilje Først og det må vel gå an å forstå at når Eva valgte å spise så var det hun som valgte det. Ingen tvang det eplet i kjeften på henne og sa SPIS. Står det at Eva måtte spise det liksom? Gud kom jo etterpå og spurte om de hadde spist det. Han kom ikke og sa 'fy skamme dere for å ikke klare å holde kjeften igjen når jeg stappa eplet inn i gapet'...

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lawyam said:

Hun fikk fri vilje Først og det må vel gå an å forstå at når Eva valgte å spise så var det hun som valgte det. Ingen tvang det eplet i kjeften på henne og sa SPIS. Står det at Eva måtte spise det liksom. Gud kom jo og spurte om de hadde spist det. Han kom ikke og sa 'fy skamme dere for å ikke klare å holde kjeften igjen når jeg stappa eplet inn i gapet'...

Nei jeg var ikke der, så hva som ble sagt eller gjort vet jo ikke jeg selvsagt. Men siden hun i følge Carrot først fikk fri vilje etter å ha spist eplet, må hun jo hun ha vært styrt i alt hun gjorde av noen andre før hun hadde spist. Har man ikke fri vilje, er man vel mer som en robot enn et bevisst menneske vil jeg tro.

Det kan hende Carrot tar feil her for alt jeg vet, men det var nå premisset jeg svarte på.

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i et kristent hjem og gått på søndagsskole fordi alle andre gikk, de kristne verdiene er bra, men det er svært mye falskhet og dømming i kristne miljøer, mye av det så står der er jo like sansynlig som narnia og Harry potter
 

https://www.klikk.no/underholdning/dette-er-de-jaevligste-tingene-som-star-i-bibelen-4340777

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg var ikke der, så hva som ble sagt eller gjort vet jo ikke jeg selvsagt. Men siden hun i følge Carrot først fikk fri vilje etter å ha spist eplet, må hun jo hun ha vært styrt i alt hun gjorde av noen andre før hun hadde spist. Har man ikke fri vilje, er man vel mer som en robot enn et bevisst menneske vil jeg tro.

Det kan hende Carrot tar feil her for alt jeg vet, men det var nå premisset jeg svarte på.

Anonymkode: 1395d...4ae

Og jeg svarte ikke fordi jeg har lest Carrot (forstå meg rett, Carrot), men fordi jeg har lest Bibelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da følger jeg den logiske linjen og går ut ifra at det er Gud som skapte slangen, så da er det jo sånn sett Gud som sendte slangen. Det er jo ingen annen slutning man kan dra her, enn at Gud frister med kunnskap, men sier at "dere får ikke lov å få", også sender et sendebud for å sette lojaliteten på prøve. 

Det du skriver om jødedommen høres fornuftig ut. Tror de også at geologiske katastrofer og nedarvede genetiske sykdommer kommer av at mennesker gjør onde ting, eller har de balansert syn på dette?

Anonymkode: 1395d...4ae

Det vet jeg ikke for jeg kjenner ikke jødeommen godt nok til å gå i dybden på den i forhold til å svare deg men jeg går ut fra at du kan søke deg frem til svaret via google om du ønsker vite mer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lawyam said:

Og jeg svarte ikke fordi jeg har lest Carrot (forstå meg rett, Carrot), men fordi jeg har lest Bibelen.

Alle kristne har liksom sin versjon. Det gjør det vanskelig å navigere. 10 stykker som har studert Bibelen vil gi deg 10 forskjellige tolkninger av den. Men det er innafor det. Da tar jeg utgangspunkt i at Eva hadde fri vilje hele tiden helt til neste gang noen sier meg imot.

Dette med at kvinner dermed er roten til alt ondt, stemmer det da? I og med at det var djevelen som overtalte Eva til å spise eplet, så fantes jo tydeligvis ondskapen før det. Burde man heller sagt at slanger er roten til alt ondt?

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carrot said:

Gud valgte ikke gi menneskene fri vilje, de fikk den når Eva lot seg forføre av slangen og spiste av eplet fra kunnskapens tre selv om de "visste bedre" :P

I den grad ein kan ta historia bokstaveleg hadde Eva absolutt fri vilje. Å spise av treet ga dei kunnskap om liv og død, som jo er ganske vagt, men ho valde jo å spise. Under påverknad, ja, men slik eg les det tok ho det valet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle kristne har liksom sin versjon. Det gjør det vanskelig å navigere. 10 stykker som har studert Bibelen vil gi deg 10 forskjellige tolkninger av den. Men det er innafor det. Da tar jeg utgangspunkt i at Eva hadde fri vilje hele tiden helt til neste gang noen sier meg imot.

Dette med at kvinner dermed er roten til alt ondt, stemmer det da? I og med at det var djevelen som overtalte Eva til å spise eplet, så fantes jo tydeligvis ondskapen før det. Burde man heller sagt at slanger er roten til alt ondt?

Anonymkode: 1395d...4ae

Har bare hørt at lediggang er roten til alt ondt, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det enklere  for deg å skylde elendighet på Gud enn å skylde det onde på Satan og på menneskenes handlinger? 

eh nå er det jo liksom gud som skal ha skapt oss da. Han kan jo ikke bare ta lette veien og fraskrive seg alt ansvar og bare skylde på djevelen hver gang mennesker fucker opp. Er jo gud sin feil at djevelen visstnok fins og. Liker ikke en gud som driver ansvarsfraskrivelse på denne måten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da følger jeg den logiske linjen og går ut ifra at det er Gud som skapte slangen, så da er det jo sånn sett Gud som sendte slangen. Det er jo ingen annen slutning man kan dra her, enn at Gud frister med kunnskap, men sier at "dere får ikke lov å få", også sender et sendebud for å sette lojaliteten på prøve. 

Det du skriver om jødedommen høres fornuftig ut. Tror de også at geologiske katastrofer og nedarvede genetiske sykdommer kommer av at mennesker gjør onde ting, eller har de balansert syn på dette?

Anonymkode: 1395d...4ae

ja ikke sant. Er jo som å sette en godteriskål foran et barn og samtidig si ikke rør

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mulighet til å skrive langt nå, men jeg oppdaget at det var noe som het pantheisme og pandeisme her om dagen, hvor tanken er at gud opphørte sin eksistens i det gud skapte jorda. Sjekk det ut om dere vil!

Anonymkode: 84d40...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lawyam said:

Har bare hørt at lediggang er roten til alt ondt, jeg! :)

Ja, og det er nok mye sant i det :)

Det var Carrot jeg henviste til her også. Og det passer jo inn i fortellingen om at "med smerte skal du føde ditt barn". Altså, såvidt jeg er blitt fortalt - smerten som følger barnefødsler er en straff for å ha spist av kunnskapen og å ha fristet Adam til å gjøre det samme. Dette var vel også grunnen til at det var mye motstand mot å innføre smertelinding for fødsler  "back in the day": Eva lot seg friste av slangens fortellinger om den gode frukten og hun gav frukten til Adam, så egentlig er Kvinnen roten til alt vondt sammen med fristelsen - slangen bare gjorde fristelsen synlig.. 

Anonymkode: 1395d...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det er nok mye sant i det :)

Det var Carrot jeg henviste til her også. Og det passer jo inn i fortellingen om at "med smerte skal du føde ditt barn". Altså, såvidt jeg er blitt fortalt - smerten som følger barnefødsler er en straff for å ha spist av kunnskapen og å ha fristet Adam til å gjøre det samme. Dette var vel også grunnen til at det var mye motstand mot å innføre smertelinding for fødsler  "back in the day": Eva lot seg friste av slangens fortellinger om den gode frukten og hun gav frukten til Adam, så egentlig er Kvinnen roten til alt vondt sammen med fristelsen - slangen bare gjorde fristelsen synlig.. 

Anonymkode: 1395d...4ae

tenker det også er bakgrunnen for undertrykkelse av kvinner i hundrevis av år. og tipper denne historien så klart ble diktet opp av en mann for å bevise hvor fæle kvinner er

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eva lot seg friste av slangens fortellinger om den gode frukten og hun gav frukten til Adam, så egentlig er Kvinnen roten til alt vondt sammen med fristelsen - slangen bare gjorde fristelsen synlig.. 

Anonymkode: 1395d...4ae

Det intetanende offeret for manipulasjon og gaslighting er den som får skylda helt fra "start" her ja, ikke mobberen/narsissisten/psykopaten selvsagt, de skrev linjene og putta de i boka. 

 

Anonymkode: 84d40...b25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er troende, hvordan forklarer dere det onde i form av fex tilfeldige ulykker? Fex der unge mennesker og kanskje barn dør.

Snakker her ikke om folk som tar «onde» valg i form av å kjøre i 110 eller rusa. Men folk som fex gjør en liten feil, lite uoppmerksomhet som får fatalt resultat…

Anonymkode: 224e8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...