Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lidelsene i verden er det mennesker som står for, Gud har ingen skyld i dette. 

Anonymkode: 8356f...607

Menneskene står da også for godheten, gjør de ikke? Jeg tror ikke selv på gud, nettopp fordi jeg mener mennesket har en fri vilje til å gjøre ondskap, og til å være gode mot hverandre. Jeg prøver å bære et gpdt menneske fordi jeg mener det er rett, ikke fordi jeg vil at det skal komme en gud å belønne meg i etterlivet. 

Anonymkode: de6f5...eaa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vi inne på et spennende territorium. Jeg var med i en diskusjon for kort tid siden som gled inn i nettopp dette spørsmålet. Der ble det hevdet at mennesket skaper alle disse problemene selv, ved å generere ondskap. Altså, at små barn lider at horrible, genetiske sykdommer for eksempel, handler om at andre mennesker som har levd før dem har generert ondskap ved å tylle i seg ultraprosessert mat. 

Uttalelsen baserer seg på totalt manglende kunnskap om både genetikk og biologi, men det er rett og slett dette nivået av kunnskap og logikk det opereres på i manges (selvsagt langt fra alles) tilfelle. Jeg vil postulere at grunnen til at så mange tror på Gud, er at de enten ikke vil, eller er i stand til, å ta et skritt tilbake og se på det hele i en større sammenheng, og å anerkjenne at denne materien slett ikke henger sammen. Men nå er jo kirken heller opptatt av at man skal tro blindt på Gud, og det å tvile og/eller søke kunnskap fra utenfor religionen er en synd (ref. historien om Isak og Abraham og syndefallet). 

Også tror jeg at såpass mange har behov for å kjenne en kjærlighet fra noe større enn dem selv, at de kanskje ikke helt tørr å gjøre denne analysen. Og kanskje er det helt greit.

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 timer siden):

Det er ikke gud som skaper elendigheten, det er mennesker - og deres frie vilje, deres ønsker om å tjene seg selv mer enn noe. Å ha en tro på gud handler om å ønske være et best mulig menneske, ikke bare for seg selv men også for andre, desverre er det ikke alle mennesker som er gode selv om gud er god. 

Pisspreik. Når det skjer noe godt så er det visstnok "gud" som er ansvarlig for det,  men skjer det noe ondt, så et det visstnok "menneskets frie vilje". Med andre ord så har mennesket kun en fri vilje til å gjøre onde handlinger.

Hva med å ta litt ansvar for eget liv i stedet for å legge det i hendene på en fantasi...

Det må være befriende å være så naiv...

Anonymkode: 7be66...5b9

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det der er bare en unnskyldning fra deg, hvorfor er satan den slemme da? Hva gjør gud for å endre det? Når det ligger et barn der og holder på  å bli drept, så står gud og ser på og sikkert koser seg med det. 

Anonymkode: 6aee9...dbd

Hvordan skal du kunne velge hvordan du vil leve livet ditt hvis Gud kan bestemme over dine handlinger?

Anonymkode: 56c9d...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. 

Anonymkode: 6aee9...dbd

Gud har all makt, men en ting har han ikke kontroll på, og det er menneskets frie vilje. Mennesket er skapt med muligheten til å gjøre hva det vil. Men det gikk jo galt helt fra starten av, for allerede i Edens Hage brukte mennesket sin frie vilje til å smake på den frukten som Gud hadde forbudt dem å røre. Og siden har det meste gått galt, i grunn. 

Gud prøvde å ta grep om situasjonen etter syndefallet da han sendte Jesus til jorda. Jesus ble en ny mulighet for mennesket til å komme nær Gud. De kristne er overbevist om at hvis de bruker sin frie vilje til å tro på Jesus, da skal de både få hjelp og støtte i det jordiske livet, og de skal få et evig liv i himmelen etter døden. Som en hjelp på veien til å ha det OK på jorda, inneholder Bibelen mange råd og anbefalinger om hvordan man skal opptre i ulike sammenhenger. De Ti Bud er kjernen i det, og Jesus brukte mye tid på å snakke om dette, og også på å vise i praksis hva budene betyr.

Anonymkode: 7d480...cb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro på gud og ber hver dag. Viser takknemmelighet i bønn, kommer med ønsker i bønn, finner håp i bønn! Så lenge man finner spor av menneske finner en også en tro. Anbefales 👌

Anonymkode: 5f3a0...01c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud har all makt, men en ting har han ikke kontroll på

"Gud har all makt, men en ting har han ikke kontroll på... " oversettes til ikke allmektig.

Dette er jo egentlig en binær størrelse. Enten har han all makt, eller har han ikke all makt.

Så er det jo ikke en liten ting han har mistet kontroll over heller. Det er ikke måte på til ondskap og lidelse han ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Gud har all makt, men en ting har han ikke kontroll på... " oversettes til ikke allmektig.

Dette er jo egentlig en binær størrelse. Enten har han all makt, eller har han ikke all makt.

Så er det jo ikke en liten ting han har mistet kontroll over heller. Det er ikke måte på til ondskap og lidelse han ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 1395d...4ae

Nå er det vel strengt tatt ditt syn og ikke de troendes syn og det er ikke ditt ord vi har valgt å tro på og vi lever godt med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lawyam said:

Nå er det vel strengt tatt ditt syn og ikke de troendes syn og det er ikke ditt ord vi har valgt å tro på og vi lever godt med det! 

Så du velger å tro på at Gud er allmektig når han ikke har kontroll? Helt i orden for meg det, men jeg vil våge å påstå at logikken min henger sammen der.

Jeg tror også på at t-skjorten min er gul selv om den er blå, og det lever jeg også helt fint med!

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pisspreik. Når det skjer noe godt så er det visstnok "gud" som er ansvarlig for det,  men skjer det noe ondt, så et det visstnok "menneskets frie vilje". Med andre ord så har mennesket kun en fri vilje til å gjøre onde handlinger.

Hva med å ta litt ansvar for eget liv i stedet for å legge det i hendene på en fantasi...

Det må være befriende å være så naiv...

Anonymkode: 7be66...5b9

du angriper og forutsetter at du vet noe om meg og min tro ved å sitere meg, og det er helt greit - du har lov til det siden du tar valg selv osv osv.. MEN - jeg har aldri sagt at gud er ansvarlig for hverken det ene eller det andre, derimot sier jeg at jeg tror det er mennesker som står for alt det onde som sker i fht krig, sult, elendighet knyttet til fattigdom osv osv, at dette ikke er skapt av gud fordi gud ikke har kjærlighet til mennesker.... 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det enklere  for deg å skylde elendighet på Gud enn å skylde det onde på Satan og på menneskenes handlinger? 

Men hvis Gud ha skapt lyset, tiden og universet må Gud også ha skapt Satan, så…….

Åkke som så sitter Gud med det endelige og overordnede ansvaret, gitt at man tror på Skapelsesberetningen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (16 minutter siden):

du angriper og forutsetter at du vet noe om meg og min tro ved å sitere meg, og det er helt greit - du har lov til det siden du tar valg selv osv osv.. MEN - jeg har aldri sagt at gud er ansvarlig for hverken det ene eller det andre, derimot sier jeg at jeg tror det er mennesker som står for alt det onde som sker i fht krig, sult, elendighet knyttet til fattigdom osv osv, at dette ikke er skapt av gud fordi gud ikke har kjærlighet til mennesker.... 

Ja, her er du egentlig inne på kjernen i det hele. Det er mennesket som har ansvar, for godt,  for ondt, og også for å lage eventyrfortellinger om vesener som de kaller f.eks for Jesus, Gud, og for religioner i sin helhet.

Du skriver at Gud er god. Når jeg leser bibelen så kan jeg ikke komme til en annen konklusjon enn at han, hvis han hadde eksistert må være en fæl narsissist.

Anonymkode: 7be66...5b9

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

"Gud har all makt, men en ting har han ikke kontroll på... " oversettes til ikke allmektig.

Dette er jo egentlig en binær størrelse. Enten har han all makt, eller har han ikke all makt.

Så er det jo ikke en liten ting han har mistet kontroll over heller. Det er ikke måte på til ondskap og lidelse han ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 1395d...4ae

Dette er eit greit poeng, men Gud har jo *valt* å gje mennesket fri vilje. Gjennom Jesus kan alle som vil oppnå frelse, og det er jo litt meiningslaust å gje oss denne moglegheita om vi ikkje kan ta det valet heilt på eige initiativ. På lik linje som mennesker har fri vilje til å gjere vondt kan vi og gjere godt, og det er innmari mykje godheit i verda óg. Der enkelte ser den allmektigheita som ei svakheit er eg iallfall eg glad for at eg, teologisk sett, får fridom med ansvar. Terskelen for frelse er lav, sjølv trur eg ikkje trua i seg sjølv speler er så stor rolle om ein er eit generelt bra menneske. Eg skjønar veldig godt innvendinga, men for mange kristne er den frie vilja og å gjere godt sjølv om vi er ganske kjipe iblant litt av poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Menneskene står da også for godheten, gjør de ikke? Jeg tror ikke selv på gud, nettopp fordi jeg mener mennesket har en fri vilje til å gjøre ondskap, og til å være gode mot hverandre. Jeg prøver å bære et gpdt menneske fordi jeg mener det er rett, ikke fordi jeg vil at det skal komme en gud å belønne meg i etterlivet. 

Anonymkode: de6f5...eaa

Kristne gjør også godt fordi vi mener det er rett, kristne får evig liv gjennom troen ikke gjennom handlinger og trenger ikke å gjøre noe, men vi gjør godt likevel.

Anonymkode: 8356f...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, her er du egentlig inne på kjernen i det hele. Det er mennesket som har ansvar, for godt,  for ondt, og også for å lage eventyrfortellinger om vesener som de kaller f.eks for Jesus, Gud, og for religioner i sin helhet.

Du skriver at Gud er god. Når jeg leser bibelen så kan jeg ikke komme til en annen konklusjon enn at han, hvis han hadde eksistert må være en fæl narsissist.

Anonymkode: 7be66...5b9

😆 når du sier "når jeg leser bibelen" hvilken del av bibelen referer du til? 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (20 minutter siden):

Dette er eit greit poeng, men Gud har jo *valt* å gje mennesket fri vilje. Gjennom Jesus kan alle som vil oppnå frelse, og det er jo litt meiningslaust å gje oss denne moglegheita om vi ikkje kan ta det valet heilt på eige initiativ. På lik linje som mennesker har fri vilje til å gjere vondt kan vi og gjere godt, og det er innmari mykje godheit i verda óg. Der enkelte ser den allmektigheita som ei svakheit er eg iallfall eg glad for at eg, teologisk sett, får fridom med ansvar. Terskelen for frelse er lav, sjølv trur eg ikkje trua i seg sjølv speler er så stor rolle om ein er eit generelt bra menneske. Eg skjønar veldig godt innvendinga, men for mange kristne er den frie vilja og å gjere godt sjølv om vi er ganske kjipe iblant litt av poenget.

Gud valgte ikke gi menneskene fri vilje, de fikk den når Eva lot seg forføre av slangen og spiste av eplet fra kunnskapens tre selv om de "visste bedre" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. 

Anonymkode: 6aee9...dbd

Enig.

Anonymkode: 8cef4...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det enklere  for deg å skylde elendighet på Gud enn å skylde det onde på Satan og på menneskenes handlinger? 

Da burde jo Gud ryddet opp i elendigheten da.

Anonymkode: 8cef4...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du siterer, men det er jo gjerne fordi Gud sies å være allmektig, og da må man forstå det sånn at han har "siste ord" når det kommer til alt som skjer i verden. Om han ikke har det, så er han ikke allmektig. Om man leser litt om alt det vonde Gud har gjort mot hele menneskeheten (syndeflommen?) fordi det var for mye synd blant oss, så sitter man ikke igjen med et inntrykk om at Gud er så god som mange påstår.

Jeg kan ta et personlig eksempel også: et familiemedlem av meg døde for noen år siden av kreft. Han var tvers igjennom en veldig god mann og sterkt troende hele livet, og trodde på Gud til det siste. Det samme gjorde flere i familien, til tross for prøvelsen vi sto i. Han som var syk hadde til og med besøk av prester og pastorer og andre troende som ba for ham, hver eneste dag. Da legene sa at det ikke var mer å gjøre, trodde de til det siste på at Gud skulle redde han. Likevel døde han så alt for ung, etter en hard kamp mot kreften. Hvorfor ville ikke Gud forbarme seg over ham, til tross for alt?

Anonymkode: 400b7...b9d

Sånt har jeg alltid og undret over. Leit å høre.

Anonymkode: 8cef4...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lidelsene i verden er det mennesker som står for, Gud har ingen skyld i dette. 

Anonymkode: 8356f...607

Men han nekter å stoppe det. Selv om han er "allmektig". 

Anonymkode: 8cef4...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...