Agatha Skrevet 21. juni 2023 #41 Del Skrevet 21. juni 2023 Air bnb? Korttidsutleie? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #42 Del Skrevet 21. juni 2023 Hei! Ser dessverre at flere havner i denne situasjonen i disse dager. Vet ikke hvilken bank dere har lån i, men vi kalkulerer alltid inn at kunden kan måtte selge for under prisantydning. Siden mellomfinansieringsperioden er fryktelig dyr, skal banken ha gjort en vurdering på om dere har råd til å betjene doble kostnader i denne perioden. Be om et møte i banken. Og du- det ordner seg❤️ - Bankansatt Anonymkode: 4eb32...41a 3 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #43 Del Skrevet 21. juni 2023 Derfor jeg aldri hadde turt og kjøpe før jeg solgte, med mindre man har råd til og sitte med to lån i lang tid. Dette er noe man bør ta stor høyde for, at ting var lettsolgt og stor trykk på markedet skal man aldri stole på, ting kan snu på null komme niks. Men nå sitter dere der, så lett og være etterpåklok. Så dere bør snakke med banken. Mulig leie ut huset, men vet ikke hvordan det er ang om huset også er til salgs. Er ikke alltid lett og bli kvitt leieboere, og dem har ofte veldig gode rettigheter. Anonymkode: 3be76...7e6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #44 Del Skrevet 21. juni 2023 Det er jo ikke enkelt det der. Jeg solgte først, men herregud jeg var stressa for om jeg fant noe nytt innenfor budsjett og riktig område før jeg måtte ut av huset. Er ikke bare bare å være hjemløs med en 4-åring på slep heller 🙈 Det ordner seg nok, men ville definitivt hatt dialog med banken 😊 Anonymkode: a1f9f...13a 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #45 Del Skrevet 21. juni 2023 Her jeg bor er det flere som leier ut til firmaer eller flere i samme forma som jobber turnus. En kollega av meg leier ut ett gammelt hus med kjøkken, bad, stue og 5 soverom. Han leier ut til 10 personer. De jobber skift 1 ike på 1 uke av. Derfor er det alltid 5 som er der, mens andre har fri. Jeg har sett det huset og jeg hadde ikke bodd der om jeg fikk det gratis engang. Ligger øde. Han får inn 50.000 i mnd + de må dekke strøm selv. Billig å leie av kollegaen min og for en uke i slengen så går det greit. Så fort en av de skal flytte, så er en ny på vei inn igjen. Kanskje du kan prøve dette med ett av husene dine? Her jeg bor er hovedflyplassen og det er latterlig enkelt å få leid ut rundt her. Anonymkode: 47b99...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #46 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Alternativet er tvangssalg. At bankene er greie bare fordi "de vil ha pengene sine" er bare tull. Det er Finanstilsynet som styrer både regler rundt mellomfinansiering og unntakskvote. Følger ikke bankene dette så risikerer de millionbøter som går langt ut over de skarve hundredetusener de kan tape ved tvangssalg. Og det er større risiko å sitte med kunder som ikke er betalingsdyktige enn å tvangssalg boligen så fort som mulig. Jeg har allerede forklart dette med unntak og forlengelse av mellomfinansiering. Ut over 6 mnd må det søkes på kvote, og kvota er som sagt ikke uendelig og den er i tillegg sprengt fordi det er så mange som sliter. Unntak må også dokumenteres som forsvarlig. At TS sitter med 60k i låneutgifter og 50k i inntekt er ikke forsvarlig. Nå tror jeg forøvrig ikke at det er de reelle kostnadene til TS, for den lånesaken hadde aldri gått igjennom uansett. Mellomfinansiering blir ikke bare kastet ut i løse lufta, det er et nøysomt regnestykke som skal gå opp. Og selvfølgelig vil finansrådgiveren råde til å leie ut når man først har fått forlenget mellomfinansiering. Noe annet hadde jo vært idioti. Men det har uansett ingenting med TS sin situasjon å gjøre. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 25b7a...dc6 Vi har som sagt oppsparte midler på 130.000,- Derfor fikk vi mellomfinansiering. Hverken banken, meglerene eller takstmannen trodde vi ikke fikk solgt. De var rimlige sikre på at det gikk veldig raskt. De hadde allerede mange som stod på liste som ønsket å kjøpe bolig i gata vår. Og alt annet rundt oss har gått før visning eller dagen etter, før nå. Nå er det mange boliger til salgs her. Aldri skjedd før. Heldigvis ligger vi ikke høyest i pris, men har den desidert beste beliggenheten. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 21. juni 2023 #47 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har som sagt oppsparte midler på 130.000,- Derfor fikk vi mellomfinansiering. Hverken banken, meglerene eller takstmannen trodde vi ikke fikk solgt. De var rimlige sikre på at det gikk veldig raskt. De hadde allerede mange som stod på liste som ønsket å kjøpe bolig i gata vår. Og alt annet rundt oss har gått før visning eller dagen etter, før nå. Nå er det mange boliger til salgs her. Aldri skjedd før. Heldigvis ligger vi ikke høyest i pris, men har den desidert beste beliggenheten. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Hvor i landet er dette da? Vi er alltid på jakt etter en god investering ☺️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #48 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Derfor jeg aldri hadde turt og kjøpe før jeg solgte, med mindre man har råd til og sitte med to lån i lang tid. Dette er noe man bør ta stor høyde for, at ting var lettsolgt og stor trykk på markedet skal man aldri stole på, ting kan snu på null komme niks. Men nå sitter dere der, så lett og være etterpåklok. Så dere bør snakke med banken. Mulig leie ut huset, men vet ikke hvordan det er ang om huset også er til salgs. Er ikke alltid lett og bli kvitt leieboere, og dem har ofte veldig gode rettigheter. Anonymkode: 3be76...7e6 Man kan like gjerne havne i en enda vanskeligere situasjon om man selger først - nemlig at man ikke finner noe å kjøpe. Om man er en familie, kan man ikke bare sove på sofaen hos venner til evig tid. Må man leie i mellomtida, er ikke det akkurat gratis, spesielt ikke om man har en familie. Og så kan markedet gå oppover igjen, og boliger blir dyrere. Anonymkode: bba8f...517 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #49 Del Skrevet 21. juni 2023 Triviella skrev (19 minutter siden): Hvor i landet er dette da? Vi er alltid på jakt etter en god investering ☺️ Kan godt sende deg link 😃 Det er flere her som kjøper eller bygger kun for å investere og selge senere. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #50 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har som sagt oppsparte midler på 130.000,- Derfor fikk vi mellomfinansiering. Hverken banken, meglerene eller takstmannen trodde vi ikke fikk solgt. De var rimlige sikre på at det gikk veldig raskt. De hadde allerede mange som stod på liste som ønsket å kjøpe bolig i gata vår. Og alt annet rundt oss har gått før visning eller dagen etter, før nå. Nå er det mange boliger til salgs her. Aldri skjedd før. Heldigvis ligger vi ikke høyest i pris, men har den desidert beste beliggenheten. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Isåfall kan du jo bare true med å melde banken til Finanstilsynet fordi de ikke følger god rådgivningsskikk og heller ikke forholder seg til de rammene de skal når de gir ut lån til kundene og dermed setter kundene i uforsvarlige situasjoner. Da får du nok både lavere rente og avdragsfrihet på begge lånene skal du se, for dette mennesket kan ikke jobben sin og denne banken har ikke kontroll på sakene sine. Tviler ganske sterkt på detaljene i denne historien, det er for mye som ikke stemmer. Denne lånesaken hadde aldri gått igjennom i banken hvor jeg jobber. Anonymkode: 25b7a...dc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 21. juni 2023 #51 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan godt sende deg link 😃 Det er flere her som kjøper eller bygger kun for å investere og selge senere. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Ja, gjør det! Vi er som sagt alltid på jakt etter gode objekter 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #52 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Isåfall kan du jo bare true med å melde banken til Finanstilsynet fordi de ikke følger god rådgivningsskikk og heller ikke forholder seg til de rammene de skal når de gir ut lån til kundene og dermed setter kundene i uforsvarlige situasjoner. Da får du nok både lavere rente og avdragsfrihet på begge lånene skal du se, for dette mennesket kan ikke jobben sin og denne banken har ikke kontroll på sakene sine. Tviler ganske sterkt på detaljene i denne historien, det er for mye som ikke stemmer. Denne lånesaken hadde aldri gått igjennom i banken hvor jeg jobber. Anonymkode: 25b7a...dc6 Hva er det som ikke stemmer? Alle detaljene her er riktig. Hvorfor skulle jeg spørre om råd og legge ved uriktig info? Månedlig: har litt over 50.000 i inntekt. Mellomfinansiering ca 20.000. Oppsparte penger/buffer på konto 130.000. Fult lån på ny bolig og delvis på eksisterende vil koste ca 43-45.000 avdragsfritt. Gevinst salg bolig hvis den går for det den ligger ute til nå er 4 mill minus kostnader ved salg. Ny bolig koster 6,5 mill pluss omkostninger. Ts Anonymkode: f885d...5a7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #53 Del Skrevet 21. juni 2023 Triviella skrev (9 minutter siden): Ja, gjør det! Vi er som sagt alltid på jakt etter gode objekter 🤗 Sendt pm 😃🤗 Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #54 Del Skrevet 21. juni 2023 Her i kommunen ser de ofte etter hus til leie til flyktninger, kanskje du kan ta kontakt med kommunen og høre om de er interessert? Anonymkode: 19938...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #55 Del Skrevet 21. juni 2023 Alternativet kan vel kanskje vera å få leid ut huset om dere ikkje får solgt det innen rimleg tid. Anonymkode: 15b0b...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #56 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Her i kommunen ser de ofte etter hus til leie til flyktninger, kanskje du kan ta kontakt med kommunen og høre om de er interessert? Anonymkode: 19938...dd1 Takk for tips 😊 Men helt uaktuelt 😅 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Alternativet kan vel kanskje vera å få leid ut huset om dere ikkje får solgt det innen rimleg tid. Anonymkode: 15b0b...498 Hjelper desverre lite som skrevet tidligere 😬 Ts Anonymkode: f885d...5a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #57 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Ser dessverre at flere havner i denne situasjonen i disse dager. Vet ikke hvilken bank dere har lån i, men vi kalkulerer alltid inn at kunden kan måtte selge for under prisantydning. Siden mellomfinansieringsperioden er fryktelig dyr, skal banken ha gjort en vurdering på om dere har råd til å betjene doble kostnader i denne perioden. Be om et møte i banken. Og du- det ordner seg❤️ - Bankansatt Anonymkode: 4eb32...41a Det er kalkulert inn å selge for under prisantydning, men nå ligger vi der det er kalkulert. Vi har i utgangspunktet noe mer å gå på, men da kunne vi like gjerne sittet med det huset vi har i dag i stede og det ville på sikt gi enda større fortjeneste. Grunnen til at vi selger er jo for å få bedre råd i hverdagen 😬 vi aner ikke hvordan økonomien i Norge blir fremover, så vi ønsker å sikre oss og gjøre gode valg. Vi har en buffer til mellomfinansiering. Det er bare det at ingen trodde det ville gå så langt som nå. Vi kan sitte med mellomfinansiering i 4-5 måneder. Så lurte litt på hva som eventuelt skjer hvis vi ikke får solgt innen da. Åh, tusen takk 😃🥰 Det håper jeg også. Ts Anonymkode: f885d...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #58 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, kjipt. Vi har dumpet prisen og den er nå latterlig lav. Banken og megler sier det hjelper lite når det ikke er kjøpere, å dumpe prisen. Så vi kan potensielt tape alle millionene vi har i ek og sitte igjen med ingenting? 😱 ohlord. Men hadde jo vært typisk "vår flaks" 🤣😭🥹 Vi har heldigvis noen måneder igjen. 🤞 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Det blir fort veldig mye verre nå, det er etter den doble rentehevingen i morgen at boligmarkedet vil være ødelagt og utforbakken kommer. Er dere heldig å skulle få et bud svart bør dere virkelig tenke dere godt om hvis dere egentlig synes det er lavt. Snøballen begynner å rulle fra nå av. Anonymkode: e700d...458 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #59 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir fort veldig mye verre nå, det er etter den doble rentehevingen i morgen at boligmarkedet vil være ødelagt og utforbakken kommer. Er dere heldig å skulle få et bud svart bør dere virkelig tenke dere godt om hvis dere egentlig synes det er lavt. Snøballen begynner å rulle fra nå av. Anonymkode: e700d...458 Ja, vi må nesten regne litt på det og vurdere risikoen ved å akseptere/ikke akseptere et lavt bud. Men først må det komme folk på visning 🤣 Vi har jo ikke engang fått et skambud 😱 Nja, det kan gå andre veien å. Vi har ventet lenge på et rentehopp og i morgen er det her, litt mer forutsigbart frem til neste gang. I tillegg er det folk som kanskje vurderer i morgen å kjøpe seg ned. Vi er nabo med den eller en av de dyreste kommunen (boligprisene) i Norge, så å kunne kjøpe nesten ett nytt hus, rett ved vannet og nærheten til 3 byer og mye mer, til halve prisen vil være et kupp for mange. 🤞😃 Ts Anonymkode: f885d...5a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. juni 2023 #60 Del Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, vi må nesten regne litt på det og vurdere risikoen ved å akseptere/ikke akseptere et lavt bud. Men først må det komme folk på visning 🤣 Vi har jo ikke engang fått et skambud 😱 Nja, det kan gå andre veien å. Vi har ventet lenge på et rentehopp og i morgen er det her, litt mer forutsigbart frem til neste gang. I tillegg er det folk som kanskje vurderer i morgen å kjøpe seg ned. Vi er nabo med den eller en av de dyreste kommunen (boligprisene) i Norge, så å kunne kjøpe nesten ett nytt hus, rett ved vannet og nærheten til 3 byer og mye mer, til halve prisen vil være et kupp for mange. 🤞😃 Ts Anonymkode: f885d...5a7 Kan jeg også få link? Høres ut som dere bare har veldig uflaks! 🥺 Håper virkelig det ordner seg for dere snart! Det må jo være tortur det dere står i nå. Synes du holder deg veldig positiv her i tråden i forhold til hva jeg hadde gjort i din situasjon og folk kom med tips om å leie ut til flyktninger. Å leie ut tett opptil salg er et stort sjansespill det også, man vet aldri hvem som flytter inn og hvordan de behandler huset. Plutselig står du der med utgifter for utbedring av skader for flere hundre tusen og ingen leietaker som kan betale. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå