Gå til innhold

Sukker i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår er nylig fylt 1 år og skal starte i bhg i august. Inntrykket er at det er frislipp med is, kjeks og annet tilsatt sukker. Har man mulighet å instruere de ansatte til å ikke gi barnet vårt sukker? Vi vil helst ikke introdusere det før han er et par år. Det er virkelig ikke noe barn trenger i kosten fra så tidlig alder, og heller ikke anbefalt. Men virker som barnehager generelt ikke bryr seg mye om dette. Er det noe håp om at de respekterer valget vårt?

Anonymkode: e5ccf...73e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem anbefaler at 1 og 2 åringer ikke skal spise sukker? Dette er nytt for meg. Jeg vil gjerne lese om det

Anonymkode: 2326d...088

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsmamma skriver en del om det på insta, hun har og forslag til Mail man sender barnehagen om det. 

Anonymkode: 98bea...fdd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo be om at de gir beskjed i forkant de gangene det er snakk om, så kan du sende med et sukkerfritt alternativ? Hvis de skal unnlate å gi til barnet ditt så vil det føle seg urettferdig behandlet og utenfor fellesskapet 

Anonymkode: bc2d7...609

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok barnehagen gi blaffen i. De kan ikke tilpasse for hvert barn. 

Dersom man ønsker et veldig alternativt kosthold bør man vurdere dagmamma eller lignende med samme holdning.

Anonymkode: 7136b...01a

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo be om at de gir beskjed i forkant de gangene det er snakk om, så kan du sende med et sukkerfritt alternativ? Hvis de skal unnlate å gi til barnet ditt så vil det føle seg urettferdig behandlet og utenfor fellesskapet 

Anonymkode: bc2d7...609

De kan vel ikke ha en egen eske med is for enkelte barn? Det vil bli vilt mye adminarbeid.

Anonymkode: 7136b...01a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange skriver det blir for mye styr for barnehagen. Hva er styr med å bare la være å gi kjeks eller annet til barnet mitt? Hva med de med allergier, muslimer eller annet det må tas hensyn til? Hver ansatt har 3-4 barn å forholde seg til på en dag, så komplisert er det ikke.

Er interessant at helsedirektoratet anbefaler mindre sukker men at de ikke overholder det da? https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas#e4fb5b76-911c-43ed-8b36-fe721452edc4-praktisk

Nå er jeg ikke ute etter å lage noe krig for de som mener det er ok å gi babyer og småbarn sukker hver dag, men høre om det faktisk er mulig å personlig unngå dette. Om det er mulig å gi egne instruksjoner for sitt barn, og ha mulighet å lage et sunnere alternativ barnet/babyen kan få med.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen skal faktisk ikke gi usunn mat til barn. De gjør det likevel, men iht reglene for kosthold i barnehage skal de ikke gjøre det. Jeg ville valgt barnehage med omhu og gått i dialog med barnehagen tidlig. Og forsøkt å få støtte fra flere foreldre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mange barnehager har et bevisst forhold til sukkerholdig mat. Ingen av barnehagene jeg har jobbet i har gitt sukker til barna utover at det har vært kake til stede på sommeravslutninger. Og da har jo foreldrene der og, så det er opp til dem om de vil gi det.

Anonymkode: 92222...737

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I den barnehagen jeg jobber er det ikke sukker som er problemet. Is serveres svært sjeldent. Kun én gang hittil ifb 17 mai. 

Ikke ved bursdager heller. 

Om barnet ditt er eneste som ikke får is/bolle osv bør dere kommunisere dette i forkant så du kan ta med et greit alternativ for barnet. Om ikke så bør du se gjennom fingrene. 

Barnehagen kan sikkert oppbevare is i frysa som er sukkerfri (regner med du lager det selv). 

Anonymkode: 53a8f...cc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange barnehager har et bevisst forhold til sukkerholdig mat. Ingen av barnehagene jeg har jobbet i har gitt sukker til barna utover at det har vært kake til stede på sommeravslutninger. Og da har jo foreldrene der og, så det er opp til dem om de vil gi det.

Anonymkode: 92222...737

Så bra 👏🏻👏🏻 betyr det at de ikke har hatt syltetøy som påleggsalternativ heller? Har sett mange barnehager som sier de har fokus på sukker, men fortsatt gir sagt, sukker på grøt og syltetøy hver dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ditt inntrykk er? Jaja kanskje vente med å snakke negativt om bhg før du vet da…

Anonymkode: d625b...b58

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra 👏🏻👏🏻 betyr det at de ikke har hatt syltetøy som påleggsalternativ heller? Har sett mange barnehager som sier de har fokus på sukker, men fortsatt gir sagt, sukker på grøt og syltetøy hver dag. 

Sukker pp helt er helt greit! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har jobbet i bhg i 22 år og flere forskjellige , aldri vært borti noen som har servert saft, syltetøy eller sukker hver dag…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ditt inntrykk er? Jaja kanskje vente med å snakke negativt om bhg før du vet da…

Vi var på sånn første møte med bhg i dag og der serverte de kjeks og boller. Og var overrasket jeg takket nei og sa barnet mitt ikke spiser det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I den barnehagen jeg jobber er det ikke sukker som er problemet. Is serveres svært sjeldent. Kun én gang hittil ifb 17 mai. 

Ikke ved bursdager heller. 

Om barnet ditt er eneste som ikke får is/bolle osv bør dere kommunisere dette i forkant så du kan ta med et greit alternativ for barnet. Om ikke så bør du se gjennom fingrene. 

Barnehagen kan sikkert oppbevare is i frysa som er sukkerfri (regner med du lager det selv). 

Anonymkode: 53a8f...cc7

Jeg og mannen spiser fint is uten at barnet vårt blir hysterisk av den grunn.  Kan selvfølgelig finne alternativ men det er jo helst bare å la være å gi. Uansett dårlig praksis å venne små barn til å hele tiden skal kose seg med sukker. Skulle ønske barnehagene fulgte rådet til helsedirektoratet og sin egen forskrift. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg og mannen spiser fint is uten at barnet vårt blir hysterisk av den grunn.  Kan selvfølgelig finne alternativ men det er jo helst bare å la være å gi. Uansett dårlig praksis å venne små barn til å hele tiden skal kose seg med sukker. Skulle ønske barnehagene fulgte rådet til helsedirektoratet og sin egen forskrift. 

Å det er ikke null sukker, så det går nok fint med is innimellom 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi var på sånn første møte med bhg i dag og der serverte de kjeks og boller. Og var overrasket jeg takket nei og sa barnet mitt ikke spiser det.

Ja? Å da er det hver dag? Kanskje noen skulle slutte p foreldre tok med noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å det er ikke null sukker, så det går nok fint med is innimellom 

Ønsker som sagt ikke introdusere barnet vårt for sukker før om 2 års tid. Hva andre gjør og synes er greit bryr jeg meg ikke om.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...