Gå til innhold

Det er meldt rundt 30 varmegrader neste uke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som liker sånne temperaturer - hvordan lever dere egentlig? Sitter dere bare på balkongen med et glass cava eller hva? Er dere aldri ute på tur i skog og mark? Både jeg og bikkja hadde svimt av hvis vi skulle gått de daglige turene  i +25, og +30 hadde vi faktisk dødd.

Anonymkode: 5d270...6ea

Ja:danse2:Bortsett fra at jeg er gravid så jeg sitter her med et glass Frus. Går tur med typen hver morgen ved 7 tiden, men jeg har bekkenløsning så jeg prøver å ta det rolig. Henger ofte på verandaen her med et vennepar og spiller Magic The Gathering :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff. Heldigvis har jeg delvis innredet kjeller og varmepumpe med kuldefunksjon i første etasje. Håper å slippe å bruke noen av dem.

Været på sørøstkysten nå og de siste 6-10 dagene har vært perfekt. Sol hele dagen og 22 grader. Når det blir mer enn 25 så begynner det å bli ubehagelig.

Anonymkode: b1a0e...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det å kjøpe kjølematter til dyrene. Om natten sover vi på terrassen.

Jeg synes vi hadde en herlig sommer i fjor med en gjennomsnittstemperatur på 11 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Meg bekjent er det ikke meldt 30 plussgrader i Nord-Norge nå, men jeg kan jo ta feil.

Hilsen oss i sør😅😎😎😎

Anonymkode: 230c9...f35

Med tanke på at 70 % av befolkningen bor sør for polarsirkelen så er det ganske uinteressant hva slags vær det er nordpå🥴

Anonymkode: 5a0e3...ef9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med tanke på at 70 % av befolkningen bor sør for polarsirkelen så er det ganske uinteressant hva slags vær det er nordpå🥴

Anonymkode: 5a0e3...ef9

Det er nærmere 85%.

Kun 9% av befolkningen bor i Troms og Finnmark, og halve Nordland er sør for polarsirkelen.

Anonymkode: b1a0e...f36

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som liker sånne temperaturer - hvordan lever dere egentlig? Sitter dere bare på balkongen med et glass cava eller hva? Er dere aldri ute på tur i skog og mark? Både jeg og bikkja hadde svimt av hvis vi skulle gått de daglige turene  i +25, og +30 hadde vi faktisk dødd.

Anonymkode: 5d270...6ea

Hvis du ikke er syk fra før er ikke +25 - 30 farlig i det hele tatt.

Anonymkode: ae824...bdb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble meldt allerede i april at det er stor fare for at dette blir enda et rekordår med ekstremtemperaturer, tørke, skogbranner og annen elendighet som medfølger. Det er skummelt. Det blir høyere matvarepriser av tørke, og fare for matmangel. 
En annen ting som bekymrer meg er alle de gamle og syke som bor hjemme men som er for syke til å klare å kjøle seg ned. At hjemmesykepleien er innom 2,5 minutter to ganger om dagen hjelper lite. Og vi vet at eldre og de med underliggende sykdom tåler høy varme dårlig. Så det er fare for høye dødstall. 

Anonymkode: d6e65...705

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med tanke på at 70 % av befolkningen bor sør for polarsirkelen så er det ganske uinteressant hva slags vær det er nordpå🥴

Anonymkode: 5a0e3...ef9

Dummeste uttalelsen jeg har hørt! 

Anonymkode: bee6b...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke bor på Østlandet.  Liker 16-20 grader, men alt over er for mye.  Hadde ikke holdt ut 30 grader over tid!

Her i Lofoten er det 10 grader, og såpass at jeg klarer meg uten skalljakken.  Send 10 grader nordover!  Så får vi 20 grader i hele landet :)  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mediene fortsetter å kalle det "fint vær", selv i saker om hetebølger som tar liv. 

Anonymkode: 4ee07...1ca

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mediene fortsetter å kalle det "fint vær", selv i saker om hetebølger som tar liv. 

Anonymkode: 4ee07...1ca

Og det er grunnen til at vi ikke har kjangs. De færreste vet hva det er som er i ferd med å skje. 

 

 

Anonymkode: 8376f...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nyte sånne ekstreme temperaturer er psykopatisk. Ikke fordi man syntes at varme er deilig men, fordi den ekstreme varmen i Norden er unaturlig. Den varmen "roper" varsko lang vei. 

Anonymkode: 8773e...5cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å se litt utover sin egen tue og forstå at denne utviklingen er skummel og unaturlig. Canada, et vinterland, hadde varmerekorder med mange dager med 50 grader i 2021. Nå brenner hele landet. 

Onkelen min har bolig i Andalucia, og der var det 40 grader i april. 

Jeg elsker selv sommer, og varme for all del, men over 30 grader her til lands som vi har opplevd mange somre på rad er too much. Så løsningen er liksom bare å kjøre på med airconditioning i alle hjem og leve i lykkelig fornektelse av at vi mennesker forpester kloden med klimagassutslippene våre fordi sånn er det bare?

Anonymkode: d5eb7...90b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å nyte varmen (altså like temperaturen) selv om man vet det ikke nødvendigvis er bra for kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mediene fortsetter å kalle det "fint vær", selv i saker om hetebølger som tar liv. 

Anonymkode: 4ee07...1ca

Ja! «Nå har vi en gladnyhet til alle, neste uke blir det rekordvarme i hele landet» - klimaendringer og skogbrannfare og alt det andre blir bare bisetninger, her er det solkrem og badetemperatur og utepils det skal fokuseres på!

Bor selv på Sørlandet, hvor det nå ikke har regnet på flere måneder, og fortsatt skal vi «nyte sola». Det er helt grusomt, og jeg ønsker å flytte herfra. 

Anonymkode: 6600e...b72

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det mulig å se litt utover sin egen tue og forstå at denne utviklingen er skummel og unaturlig. Canada, et vinterland, hadde varmerekorder med mange dager med 50 grader i 2021. Nå brenner hele landet. 

Onkelen min har bolig i Andalucia, og der var det 40 grader i april. 

Jeg elsker selv sommer, og varme for all del, men over 30 grader her til lands som vi har opplevd mange somre på rad er too much. Så løsningen er liksom bare å kjøre på med airconditioning i alle hjem og leve i lykkelig fornektelse av at vi mennesker forpester kloden med klimagassutslippene våre fordi sånn er det bare?

Anonymkode: d5eb7...90b

Aircondition må være kroneksempelet på tisse-i-buksa- for å holde varmen- effekten. 

Ikke så ille i Norge, men sørover, hvor strøm fra kullkraftverk brukes for å holde husa kalde under global oppvarming... 

Man kan miste motet av mindre. 

Anonymkode: 5c937...d9b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang det har blitt spådd rekordvarme og 30 varmegrader er det aldri tilfelle der jeg bor. Mellom 18 og 24 på gradestokken, aldri høyere med mindre den står midt i sola. Tropenetter er svært sjelden. Jeg bor på Østlandet. At tørken er et problem kan jeg godt forstå, men SÅ varmt er det altså ikke.

Anonymkode: f2141...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til en digg vestlansvinter.

Anonymkode: 166c2...b7d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...