Gå til innhold

Skal flytte sammen med dødssyk kjæreste, hva skjer med boligen når han dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette lurer eg også på. 

Kvifor ynskjer han at de skal kjøpa noko saman når han har så kort tid att å leve?

Anonymkode: 9efcf...e04

Kanskje det er en sentral del av hans håp. Han ønsker å tenke at han fortsatt kan leve lenge ❤️

Anonymkode: 9ab7e...0d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes egne forsikringer for sånt

Anonymkode: bbb28...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han har jo sagt at han er åpen for det.

Anonymkode: 748b1...c4a

Da kan han jo f.eks gi sin EK til ts, slik at ts kan kjøpe en leilighet som hun har råd til å sitte med alene etterpå. Så kan han bo hos henne der, og dele på løpende utgifter som strøm og renovasjon.  Da blir arveoppgjøret enkelt: det han måtte ha på konto i banken går til barnet, og ts fortsetter å bo i leiligheten som hun eier.

Det finnes noe som heter "overgangsstønad til gjenlevende", som ikke krever at man har vært gift i 5 åt (som gjenlevendepensjon gjør): https://www.nav.no/overgangsstonad-gjenlevende

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere kan kjøpe sammen som samboere. Be om en andre son er så høy som du har råd til, mer enn 50%. Dersom han kan få en livsforsikring som utbetales til deg, er det en måte å sikre at du kan sitte med leiligheten etterpå.

På en annen side, i og med at sønnen din antakeligvis snart flytter hjemmefra, er det mulig du senere heller vil kjøpe en mindre leilighet. 

Anonymkode: 4a2f2...d3b

Brukte du ikke hodet da du skrev det innlegget? Man får jo ikke tegnet en forsikring på huset når huset allerede står i brann. På samme måte får man ikke tegne livsforsikring som gir utbetaling når man dør, når man allerede har fått dødsdommen og har uhelbredelig kreft! Ingen forsikringsselskaper GIR vekk penger på den måten. Da hadde alle gått konkurs med det samme.

Man kan altså ikke forsikre seg mot noe som allerede har skjedd.

Anonymkode: 24d82...bba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..men… TS har jo ikke LYST til å bo sammen med denne mannen. Hun er jo drittlei allerede. Så nei, ingen vits i å undersøke fiffige grep med testamentet osv. TS, du kjøper deg noe eget i steden.

Anonymkode: 9157e...508

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Har ikke lest hele tråden. 

Men kan ikke du ts kjøpe deg leilighet som planlagt, og han betale leie for å bo med deg? 

Hvis du har LYST til å bo med han da. 

Han bør også tenke på hva som er best for barnet hans. Har barnet godt av å flytte en gang nå, og så må han bryte med dette hjemmet når fargen dør? På den annen side er det kanskje bra for barnet hans at far har en trygg plass å bo hos samboeren sin. 

Forslaget om at du kjøper og leier ut var heller ikke dumt. 

Eller at du spleiser leie der samboeren og du bor nå, men til en RIMELIG penge, og bygger deg opp mer egenkapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (10 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden. 

Men kan ikke du ts kjøpe deg leilighet som planlagt, og han betale leie for å bo med deg? 

Hvis du har LYST til å bo med han da. 

Han bør også tenke på hva som er best for barnet hans. Har barnet godt av å flytte en gang nå, og så må han bryte med dette hjemmet når fargen dør? På den annen side er det kanskje bra for barnet hans at far har en trygg plass å bo hos samboeren sin. 

Forslaget om at du kjøper og leier ut var heller ikke dumt. 

Eller at du spleiser leie der samboeren og du bor nå, men til en RIMELIG penge, og bygger deg opp mer egenkapital. 

Vi må flytte for det er veldig lite for tre personer.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har bodd hos han mye siden han fikk diagnosen og jeg er mentalt helt i grøften.

Det har vært perioder med dårlig form og lange perioder der formen hans er veldig bra og han har til og med jobbet bittelitt en periode, men psyken hans er helt skakkjørt og det merkes hver time av dagen.

Mye sinne og frustrasjon og mye sykdomsprat som er forståelig, men slitsomt for nærmeste pårørende som er meg.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

SÅ KLART skal du ikkje flytte saman med denne mannen. Uansett kor dårleg han er eller kor mykje han seier at han elskar deg. 

Du skriv at du har budd mykje hos han, og er mentalt i grøfta... Er det slik du vil fortsette å ha det? Høyrest ut som om han ikkje er den beste partnaren for deg no. 

Og nei, sinne/frustrasjon/dårleg psyke er ikkje noko du skal akseptere, uansett helse. 

Anonymkode: 9efcf...e04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

SÅ KLART skal du ikkje flytte saman med denne mannen. Uansett kor dårleg han er eller kor mykje han seier at han elskar deg. 

Du skriv at du har budd mykje hos han, og er mentalt i grøfta... Er det slik du vil fortsette å ha det? Høyrest ut som om han ikkje er den beste partnaren for deg no. 

Og nei, sinne/frustrasjon/dårleg psyke er ikkje noko du skal akseptere, uansett helse. 

Anonymkode: 9efcf...e04

Jeg vet jo at hans reaksjoner er veldig vanlig å ha når man har en uhelbredelig sykdom, men jeg synes det er veldig slitsomt så enten er jeg en dårlig partner eller et dårlig medmenneske😐

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er det som skjer - at han vil dø hjemme - ser du egentlig for deg at ts vil være et annet sted enn i mannens hjem i denne fasen? enten hun bor der eller ikke? eller tenker du at ts skal reke rundt og leve normalt mens mannen ligger på dødsleiet? 

For meg blir det helt absurd å la logistikken rundt selve terminalfasen påvirke hvordan man vil leve livet mens man har det.

 

Anonymkode: 748b1...c4a

Hvis hun bor for seg selv har hun all mulighet til å sove hos han når hun vil og det er behov for det. Da har hun også mulighet til å trekke seg unna når hun trenger det samt at han sannsynligvis vil få mere hjelp av hjemmesykepleie når han per def bor alene. Vi så det hos svigermor 10 besøk i døgnet ble redusert til 6 fordi "familien så ofte er der".

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet jo at hans reaksjoner er veldig vanlig å ha når man har en uhelbredelig sykdom, men jeg synes det er veldig slitsomt så enten er jeg en dårlig partner eller et dårlig medmenneske😐

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Se hva jeg skrev over. Ta vare på deg selv ♥️

Anonymkode: 960c5...8d5

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg vet jo at hans reaksjoner er veldig vanlig å ha når man har en uhelbredelig sykdom, men jeg synes det er veldig slitsomt så enten er jeg en dårlig partner eller et dårlig medmenneske😐

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Kva meiner du med at du enten er ein dårleg partnar eller eit dårleg medmenneske?

Anonymkode: 9efcf...e04

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet jo at hans reaksjoner er veldig vanlig å ha når man har en uhelbredelig sykdom, men jeg synes det er veldig slitsomt så enten er jeg en dårlig partner eller et dårlig medmenneske😐

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Eller så er partneren din mest opptatt av seg selv og evner ikke å se utover egen sykdom. Det er ikke din feil, men det kan være godt å ha et pusterom fra. Kreftforeningen har folk å snakke med, de har taushetsplikt

Anonymkode: 4e33e...15a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvis hun bor for seg selv har hun all mulighet til å sove hos han når hun vil og det er behov for det. Da har hun også mulighet til å trekke seg unna når hun trenger det samt at han sannsynligvis vil få mere hjelp av hjemmesykepleie når han per def bor alene. Vi så det hos svigermor 10 besøk i døgnet ble redusert til 6 fordi "familien så ofte er der".

Se hva jeg skrev over. Ta vare på deg selv ♥️

Anonymkode: 960c5...8d5

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

SÅ KLART skal du ikkje flytte saman med denne mannen. Uansett kor dårleg han er eller kor mykje han seier at han elskar deg. 

Du skriv at du har budd mykje hos han, og er mentalt i grøfta... Er det slik du vil fortsette å ha det? Høyrest ut som om han ikkje er den beste partnaren for deg no. 

Og nei, sinne/frustrasjon/dårleg psyke er ikkje noko du skal akseptere, uansett helse. 

Anonymkode: 9efcf...e04

det er jo slik det ER å være pårørende til en som er alvorlig syk. Jeg forundrer meg over endel av svarene i denne tråden som er så veldig på at ts skal passe på seg selv, mens ingen viser empati for den syke mannens ønske om å gjøre det beste ut av de siste årene. TS er pårørende til en døende person uansett hvor hun bor, og det kommer vi ikke forbi. Det ER vondt å miste en nær, og det kommer vi ikke unna uansett hvor godt vi tar vare på oss selv. 

Hvis dette er mannen ts ønsker å dele livet med, så er det ikke åpenbart at den beste løsningen er å skjerme seg selv ved å ikke bo med ham. Hun kan komme til å angre på den avgjørelsen, og plages med den etter at han er død. Eller ikke. Det vet vi ikke. Det er mange som er veldig bastante her. Skjønner ikke at dere tør å komme med så bastante, svart-hvite råd til mennesker som har det vanskelig.

Anonymkode: 748b1...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er bare famile som har krav på og arve noe hvis det ikke er noe testament

det har ingen ting og si hvis du er samboer eller kjæreste

men som du sier med tanke på økonomien er det kanskje bedre og ikke flytte sammen når du sier at du ikke har råd til det

Anonymkode: 82581...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her

Mitt barn drar i militæret neste sommer men hans går i åttende klasse.

Jeg mener det er best at vi forblir særboere men hans ønsker samboerskap.

Kanskje lever han maks 2-3 år til hvis vi er heldige og da må jeg jo selge og flytte igjen? Det er vel det folk gjør når den ene faller ifra, men når vi vet at han ga blir levende lenge er det dumt mtp min økonomi, men det kan jeg ikke si til han for det virker egoistisk 

 

Anonymkode: 591a2...dba

Hvis du eier der du bor nå. Kan du fint flytte inn til han og leie ut din egen bolig å flytte tilbake dit igjen etterpå. Evnt. 

Anonymkode: 160ce...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller så er partneren din mest opptatt av seg selv og evner ikke å se utover egen sykdom. Det er ikke din feil, men det kan være godt å ha et pusterom fra. Kreftforeningen har folk å snakke med, de har taushetsplikt

Anonymkode: 4e33e...15a

Ja han har sagt at han nesten ikke har ofret meg en tanke de 18 månedene han har vært syk.  Veldig vondt å høre det, men ifølge Kreftforeningen som jeg har vært i kontakt med noen ganger er det ikke så uvanlig, iallfall ikke når menn er alvorlig syke. Han sier han har vært i sin egen boble, og det er jo ikke så rart, samtidig som det er sårende å høre det.

Det jeg er sliten av er den konstante sykdomspraten, uansett om det er gode eller dårlige dager. Omtrent alt han snakker om er relatert til sykdommen, og hans svingende humør og kjefting/dårlig humør. I tillegg tanken om at han med stor sikkerhet kommer til å bli veldig syk og dø en dag, men vi vet ikke når. Det er en jævlig seigpining.

Har fått svakere følelser for han pga dette, og vet at i sånne tilfeller glir man fra hverandre eller blir mer bundet til hverandre.

ts

Anonymkode: 591a2...dba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skriver du at dere skal flytte sammen i trådtittelen når dere allerede bor sammen? 

Anonymkode: f90a0...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tviler på at han kan testamentere noe til deg, testamente skrevet når man er dødssyk er ikke gyldig. Han får heller ikke livsforsikring. Og han får nok ikke lån. Så det å kjøpe sammen er bare dumt. Hvis du virkelig vil flytte sammen ville jeg kjøpt en leilighet som fu leier ut. Og så leie en felles bolig. 

Anonymkode: 7bbff...c35

Han kan da skrive testamente så sant han er klar i hodet. Uavhengig av hvor syk han er. Så lenge han ikke er fratatt verge over seg selv, gjør han også akkurat hva han vil

Anonymkode: 160ce...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja han har sagt at han nesten ikke har ofret meg en tanke de 18 månedene han har vært syk.  Veldig vondt å høre det, men ifølge Kreftforeningen som jeg har vært i kontakt med noen ganger er det ikke så uvanlig, iallfall ikke når menn er alvorlig syke. Han sier han har vært i sin egen boble, og det er jo ikke så rart, samtidig som det er sårende å høre det.

Det jeg er sliten av er den konstante sykdomspraten, uansett om det er gode eller dårlige dager. Omtrent alt han snakker om er relatert til sykdommen, og hans svingende humør og kjefting/dårlig humør. I tillegg tanken om at han med stor sikkerhet kommer til å bli veldig syk og dø en dag, men vi vet ikke når. Det er en jævlig seigpining.

Har fått svakere følelser for han pga dette, og vet at i sånne tilfeller glir man fra hverandre eller blir mer bundet til hverandre.

ts

Anonymkode: 591a2...dba

Da flytter du ikke inn og evnt vurderer å gå. 

Anonymkode: 160ce...169

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skriver du at dere skal flytte sammen i trådtittelen når dere allerede bor sammen? 

Anonymkode: f90a0...a9b

 Solgte min gamle bolig og bor midlertidig hos han mens jeg leter etter ny bolig å kjøpe.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...