Gå til innhold

Skal flytte sammen med dødssyk kjæreste, hva skjer med boligen når han dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjæreste har uhelbredelig kreft og kan dø i løpet av noen år, og nå ønsker han at vi skal bli samboere, enten i felles bolig som vi kjøper sammen eller leier.

Vi har hvert vårt barn så vi trenger en 4 roms leilighet, og jeg har begynt å tenke på hvordan min økonomi blir når han er borte, fordi jeg kommer jo ikke til å ha økonomi til å bo der alene og betale alle utgiftene.

Jeg tenker at det er bedre å være særboere når ting er usikkert mtp hans helse og vi har barn som skal bo sammen med oss, men dette er altså hans ønske.

Jeg må flytte ut ikke sant?

Det er vel ikke støtteordninger for meg som blir sittende igjen? Må vi da være gift / samboeravtale?

Anonymkode: 591a2...dba

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med ab over. Skån barnet ditt for dette. Ditt barn går foran hans ønske. 

Anonymkode: f73da...90e

  • Liker 20
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Mitt barn drar i militæret neste sommer men hans går i åttende klasse.

Jeg mener det er best at vi forblir særboere men hans ønsker samboerskap.

Kanskje lever han maks 2-3 år til hvis vi er heldige og da må jeg jo selge og flytte igjen? Det er vel det folk gjør når den ene faller ifra, men når vi vet at han ga blir levende lenge er det dumt mtp min økonomi, men det kan jeg ikke si til han for det virker egoistisk 

 

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Mitt barn drar i militæret neste sommer men hans går i åttende klasse.

Jeg mener det er best at vi forblir særboere men hans ønsker samboerskap.

Kanskje lever han maks 2-3 år til hvis vi er heldige og da må jeg jo selge og flytte igjen? Det er vel det folk gjør når den ene faller ifra, men når vi vet at han ga blir levende lenge er det dumt mtp min økonomi, men det kan jeg ikke si til han for det virker egoistisk 

 

Anonymkode: 591a2...dba

Hvorfor skal han absolutt ha en samboer om du risikerer å få en økonomisk smell og/eller være pleier den siste tiden? Magefølelsen din sier tydeligvis at du ike bør flytte sammen med han, å da tenker jeg du gjør lurt i å lytte til den følelsen. 

Anonymkode: f73da...90e

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 'kun' samboer og uten felles barn har du ingen arverett. Så ja, den dagen han dør arver barnet hans alt. Med mindre han testamenterer verdiene over pliktarven til deg eller andre.

Anonymkode: f5b01...ed8

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker at det er bedre å være særboere når ting er usikkert mtp hans helse og vi har barn som skal bo sammen med oss, men dette er altså hans ønske.

Hvorfor betyr hans ønske mer enn ditt? Du er den fornuftige her. At han dør snart, trenger ikke å bety at hans vilje er det som skal skje. Hvorfor vil han egentlig at du skal flytte inn? Trenger han en som kan pleie han og hus og barn?

Anonymkode: f5b01...ed8

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke leie?

Anonymkode: 0006d...95e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du eier leilighet nå, bør du iallefall ikke selge.

Anonymkode: 0006d...95e

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne situasjonen hadde jeg ihvertfall giftet meg. Har han noen forsikringer som vil tilfalle deg? Som ektefelle arver du noe av han som kanskje kan hjelpe på økonomien. Hva tenker han selv da om din situasjon etter at han er gått bort? 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du eier leilighet nå, bør du iallefall ikke selge.

Anonymkode: 0006d...95e

Jeg har solgt og har bodd hos han de siste månedene mens jeg leter etter ny bolig, og nå har han fått det ønsket at vi skal kjøpe sammen eller leie.

Å leie er det samme som å kaste penger ut vinduet, mener jeg.

Han leier leilighet.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (2 minutter siden):

I denne situasjonen hadde jeg ihvertfall giftet meg. Har han noen forsikringer som vil tilfalle deg? Som ektefelle arver du noe av han som kanskje kan hjelpe på økonomien. Hva tenker han selv da om din situasjon etter at han er gått bort? 

Han sier at han tenker at jeg skal arve noe av hans sparepenger og resten går til hans barn.

Jeg forventer ingen arv, men hvis vi kjøper sammen må vi vel gifte oss, men det gjør jeg kun pga det økonomiske når man eier sammen.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en mulighet at du kjøper deg en bolig som du ønsker å bo i etter han har gått bort, og at du leier ut denne i mellomtiden? Og at du og han leier sammen fram til han går bort? 

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan kjøpe sammen som samboere. Be om en andre son er så høy som du har råd til, mer enn 50%. Dersom han kan få en livsforsikring som utbetales til deg, er det en måte å sikre at du kan sitte med leiligheten etterpå.

På en annen side, i og med at sønnen din antakeligvis snart flytter hjemmefra, er det mulig du senere heller vil kjøpe en mindre leilighet. 

Anonymkode: 4a2f2...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (1 minutt siden):

Kan det være en mulighet at du kjøper deg en bolig som du ønsker å bo i etter han har gått bort, og at du leier ut denne i mellomtiden? Og at du og han leier sammen fram til han går bort? 

Det har jeg ikke tenkt på faktisk, men det er jo en mulighet. 

Selv om han har uhelbredelig kreft er han i god form og tenker selv at han skal leve lenge og kanskje kommer til å bli frisk, men jeg tenker ikke sånn.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min kjæreste har uhelbredelig kreft og kan dø i løpet av noen år, og nå ønsker han at vi skal bli samboere, enten i felles bolig som vi kjøper sammen eller leier.

Vi har hvert vårt barn så vi trenger en 4 roms leilighet, og jeg har begynt å tenke på hvordan min økonomi blir når han er borte, fordi jeg kommer jo ikke til å ha økonomi til å bo der alene og betale alle utgiftene.

Jeg tenker at det er bedre å være særboere når ting er usikkert mtp hans helse og vi har barn som skal bo sammen med oss, men dette er altså hans ønske.

Jeg må flytte ut ikke sant?

Det er vel ikke støtteordninger for meg som blir sittende igjen? Må vi da være gift / samboeravtale?

Anonymkode: 591a2...dba

hvis dere eier boligen med en halvdel hver, så vil hans barn arve hans halvdel hvis han ikke har skrevet testament. Hvis han skriver testament, har hans barn rett på å arve 2/3 av det han etterlater seg, men begrenset oppad til 15 ganger folketrygdens grunnbeløp. Resten kan han testamentere til deg. Det kan jo være en løsning som gjør det mulig for deg å bli boende, litt avhengig av hans økonomi forøvrig.

Hvis dere gifter dere, kan du ikke sitte i uskiftet bo med hans særkullsbarn, med mindre barnet samtykker. Uten testament vil du som gift arve 1/4 ,men minst 4 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Står en del her: https://www.testament.no/ektefelle-samboer/sikre-samboer-ektefelle-mot-sarkullsbarn/

Anonymkode: 748b1...c4a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere kan kjøpe sammen som samboere. Be om en andre son er så høy som du har råd til, mer enn 50%. Dersom han kan få en livsforsikring som utbetales til deg, er det en måte å sikre at du kan sitte med leiligheten etterpå.

På en annen side, i og med at sønnen din antakeligvis snart flytter hjemmefra, er det mulig du senere heller vil kjøpe en mindre leilighet. 

Anonymkode: 4a2f2...d3b

Jeg skjønte ikke hva du mente med den andre setningen? Tror det ble litt skrivefeil..

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere kan kjøpe sammen som samboere. Be om en andre son er så høy som du har råd til, mer enn 50%. Dersom han kan få en livsforsikring som utbetales til deg, er det en måte å sikre at du kan sitte med leiligheten etterpå.

På en annen side, i og med at sønnen din antakeligvis snart flytter hjemmefra, er det mulig du senere heller vil kjøpe en mindre leilighet. 

Anonymkode: 4a2f2...d3b

Han har ikke livsforsikring så vidt jeg vet.

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann ein god del info om støtteordningar til etterlatte. Men det ser ut som om desse i hovudsak gjeld for ektefelle. Men ved feks  gjenlevendepensjon så gjeld regelen om minst 5 års ekteskapstid, sambuar med felles barn osv. Du kan finne meir her: 

https://nhi.no/sykdommer/kreft/hjelpe-og-stotteordninger/stonad-til-etterlatte/

Anonymkode: 9efcf...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønte ikke hva du mente med den andre setningen? Tror det ble litt skrivefeil..

Ts

Anonymkode: 591a2...dba

En andel større enn 50% 

Anonymkode: 4a2f2...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...