Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke åpent om retroaktiv sjalusi i datingverden?


Majer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du tuller, ikke sant? 

Både her på KG og irl, er vel problemer med partnerens fortid, en helt vanlig problemstilling? Hva du kaller denne følelsen, er vel litt forskjellig. 

Anonymkode: 5da16...80d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket av at dette snakkes om støtt og stadig?

Forøvrig noe av det rareste jeg vet om, er sjalusi for vann under brua.

Noe så meningsløst å bruke energi på. 
Man må ha seriøse issues med selvtillit og sårbarhet om man blir sjalu på sånne ting.

Anonymkode: 45b85...f8c

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

Menn må virkelig slutte med denne jomfrujakten sin. Tider der kvinner skulle være uskyldige, mens menn kunne ligge med hele bygda, er for lengst forbi. Voks opp.

Anonymkode: 30216...4eb

  • Liker 27
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så forferdelig om menn ønsker en partner som ikke har vært med mange egentlig :klo: Og hvor sannsynlig er det at noen endrer disse preferansene fordi fremmede personer sutrer om det på KG liksom...

Anonymkode: 29519...3bd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Menn må virkelig slutte med denne jomfrujakten sin. Tider der kvinner skulle være uskyldige, mens menn kunne ligge med hele bygda, er for lengst forbi. Voks opp.

Anonymkode: 30216...4eb

Menn flest bryr seg heldigvis ikke om det i det hele tatt.

Anonymkode: 00e00...2df

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det snakkes om det, men på en måte som gir det lavere status enn annen sjalusi og angst. Da får man heller ikke løst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuss
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det så forferdelig om menn ønsker en partner som ikke har vært med mange egentlig :klo: Og hvor sannsynlig er det at noen endrer disse preferansene fordi fremmede personer sutrer om det på KG liksom...

Anonymkode: 29519...3bd

Det er ikke forferdelig å ønske seg det, ikke litt en gang. Det som ikke er så greit er når en mann blir sint eller ufin fordi kvinnen ikke møter hans standarder. 

Majer skrev (6 minutter siden):

Det snakkes om det, men på en måte som gir det lavere status enn annen sjalusi og angst. Da får man heller ikke løst problemet.

Hvordan øker man statusen på en type sjalusi?

Hva slags sjalusi har høy status? 

Jeg forstår ikke helt hvordan dette er en annen type sjalusi enn bare helt vanlig sjalusi? 

Løser man denne typen sjalusi på andre måter enn vanlig sjalusi? 

Hvordan kan man løse det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Raptuss said:

Det er ikke forferdelig å ønske seg det, ikke litt en gang. Det som ikke er så greit er når en mann blir sint eller ufin fordi kvinnen ikke møter hans standarder. 

Jeg har aldri i mitt lange liv hørt om noen som har blitt sint for noe sånn. Du snakker om oppkonstruerte stråmenn altså 

Anonymkode: 29519...3bd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor er det så forferdelig om menn ønsker en partner som ikke har vært med mange egentlig :klo: Og hvor sannsynlig er det at noen endrer disse preferansene fordi fremmede personer sutrer om det på KG liksom...

Anonymkode: 29519...3bd

Fordi det er kvinneundertrykkende. 

Denne idéen om at kvinner blir mindre verdt av å ha sex med andre, at vagina blir løsere osv. Det bunner i kvinneundertrykkende holdninger som handler om mannens eierskapsfølelse over kvinnens kropp og seksualitet, at kvinner ikke kan få bestemme over egen kropp og seksualitet uten å bli "straffet" for det av kvinneundertrykkende menn. 

Slutshaming er og blir misogynistisk, derfor er det ikke innafor at menn driver med det. 

Det er absolutt ingenting som endrer et menneskets verdi av å ha sex. Heldigvis er 99% menn helt enige i det og har gått fremover med holdningene sine siden 1600-tallet. 

 

Anonymkode: cee26...e57

  • Liker 21
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er utbredt? Bare fordi en bitteliten andel kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre menn blir sjalu og føler seg demaskulinisert av at kvinnen har hatt andre partnere før seg så er det ikke et problem i samfunnet. Det er ikke et problem for samfunnet, og det er uke et problem for kvinnene. For vi bare velger noen andre menn enn de. Om de mennene det gjelder syns det er et problem så er de velkommen til å starte i terapi for å jobbe med usikkerheten og sjalusien sin og velge å forkaste de misogynistiske holdningene sine. 

Anonymkode: c9370...fe4

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuss
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri i mitt lange liv hørt om noen som har blitt sint for noe sånn. Du snakker om oppkonstruerte stråmenn altså 

Anonymkode: 29519...3bd

Å ja.. du har aldri opplevd det eller hørt om det så da kan det umulig eksistere… det hadde jeg ikke tenkt på nei.. 

At jeg har opplevd det selv har ingen betydning? Jeg sier ikke at det er vanlig, eller noe alle menn gjør, kun at det er i de tilfellene det absolutt ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (20 minutter siden):

Det snakkes om det, men på en måte som gir det lavere status enn annen sjalusi og angst. Da får man heller ikke løst problemet.

Ingen typer sjalusi har høy status. Ingen typer angst har høy status heller. 

Ingen av delene er det heller noe andre kan løse ved å snakke om det. Sjalusi er en utfordringer en del individer har, som de selv må gå inn for å håndtere bedre/bra, om det er en utfordring i deres liv. Terapi for eksempel. 

Jeg antar at de som er plaget av sjalusi ønsker en aksept for det, men det er urealistisk å få aksept og forståelse fra andre enn dem som har samme utfordring. 

Anonymkode: b8057...848

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi det er kvinneundertrykkende. 

Denne idéen om at kvinner blir mindre verdt av å ha sex med andre, at vagina blir løsere osv. Det bunner i kvinneundertrykkende holdninger som handler om mannens eierskapsfølelse over kvinnens kropp og seksualitet, at kvinner ikke kan få bestemme over egen kropp og seksualitet uten å bli "straffet" for det av kvinneundertrykkende menn. 

Slutshaming er og blir misogynistisk, derfor er det ikke innafor at menn driver med det. 

Det er absolutt ingenting som endrer et menneskets verdi av å ha sex. Heldigvis er 99% menn helt enige i det og har gått fremover med holdningene sine siden 1600-tallet. 

 

Anonymkode: cee26...e57

Slutshaming er vel noe annet enn sjalusi?

Sjalusi er en frykt å miste noe verdifult til noen annen. Som en foreldre til den nye steforeldren, en bestevenn til hen nye i klassen, eller kjæresten til hen kjekke og sjarmerende på jobben til kjæresten.

Slutshaming handler vel om å gi kvinner med "mange" partnere, lav verdi.

Så sliter med at sjalusi fra mannen i et forhold der kvinnen har hatt mange tidligere partnere er slutshaming.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi det er kvinneundertrykkende. 

Denne idéen om at kvinner blir mindre verdt av å ha sex med andre, at vagina blir løsere osv. Det bunner i kvinneundertrykkende holdninger som handler om mannens eierskapsfølelse over kvinnens kropp og seksualitet, at kvinner ikke kan få bestemme over egen kropp og seksualitet uten å bli "straffet" for det av kvinneundertrykkende menn. 

Slutshaming er og blir misogynistisk, derfor er det ikke innafor at menn driver med det. 

Det er absolutt ingenting som endrer et menneskets verdi av å ha sex. Heldigvis er 99% menn helt enige i det og har gått fremover med holdningene sine siden 1600-tallet. 

 

Anonymkode: cee26...e57

Det er en nyttig biologisk tilpasning for å unngå å bli smittet av kjønnssykdommer. Kvinner som har/har hatt kjønnssykdommer er også ofte mindre fruktbare etter å ha vært smittet mange ganger. Evolusjon. 

Anonymkode: 5bb32...acf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en nyttig biologisk tilpasning for å unngå å bli smittet av kjønnssykdommer. Kvinner som har/har hatt kjønnssykdommer er også ofte mindre fruktbare etter å ha vært smittet mange ganger. Evolusjon. 

Anonymkode: 5bb32...acf

Men da burde det også gjelde andre veien? At kvinner bør være sjalu på menn med mange partnere på grunn av risiko for kjønnssykdommer? I 2022 har vi kondom, tidlig testing for sykdommer, behandling osv. Progress.

Anonymkode: 30216...4eb

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang denne tematikken tas opp, ser man de samme knee-jerk-reaksjonene: hvis en mann ønsker seg/har preferanse for en kvinne som ikke har et voldsomt antall sexpartnere - da er/har mannen - og jeg siterer fra denne tråden med èn eneste side:

 

- seriøse issues med selvtillit og sårbarhet

- kvinneundertrykkende

- misogynistisk

- kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre

 

Jeg lurer på hva de samme som fremmer slike argumenter tenker om kvinner som ønsker seg en mann som ikke har ligget med et voldsomt antall sexpartnere før henne. Kan de samme beskrivelsene påføre kvinner som har slike preferanser?

 

Det å ønske seg en partner med få sexpartnere er ikke det samme som å ønske seg en partner som er jomfru, og jeg tviler sterkt på at de fleste som ønsker seg en partner som har få sexpartnere er så urealistiske at de forventer at partneren er jomfru.

 

Årsaken til at man ønsker seg en partner med få partnere har ingenting med tanker om en "løs vagina" (eller "skitten penis" for menn kanskje?). Det handler om at personer som har hatt en viss type atferd tidligere, har høyere sannsynlighet for å gjenta den samme atferden på et senere tidspunkt. Det er sant for alle typer atferd.

 

Det er ingen som ønsker å oppleve utroskap, og hvis en person har hatt 100 sexpartnere er sannsynligheten for at vedkommende er utro mot sin partner betydelig mye høyere enn en person som har hatt 1 sexpartner før deg. Slik er det bare, og det har ingen verdens ting med kvinne- eller mannehat å gjøre.

 

Disse knee-jerk-reaksjonene oppfatter jeg ikke som noe annet enn et slags psykologisk forsvar mot realiteten i sin egen tidligere atferd. Det må være veldig leit å ha hatt så mange sexpartnere at man kanskje ikke en gang husker hvor mange det er snakk om, og vite det at hvis man treffer drømmepartneren i ettertid, så risikerer man at drømmepartneren får så kraftig turn-off når/hvis sannheten skulle komme for en dag at man blir valgt bort pga. slik meningsløs atferd.

 

Dere som knuller i vildens sky får kose dere med meningsløs sex, det står dere fritt til, men samtidig får dere godta at det finnes potensielle partnere der ute som ikke ønsker dere som partner.

 

Jeg gjentar: dette gjelder all type atferd, og er noe alle mennesker må godta hvis de har praktisert en atferd som andre opplever som utrygg/ugrei/whatever. Et annet eksempel er tidligere alkoholikere/rusmisbrukere - mange velger bort slike potensielle partnere på grunn av den historikken, nettopp fordi det er høyere sannsynlighet for tilbakefall til den type atferd enn personer som ikke har den historikken.

 

Anonymkode: 08938...1f7

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå begge veier og på samme måte, da er det helt ok.

Er forventningen kun retta mot kvinner, er den kvinneundertrykkende. 

Anonymkode: 8f4be...665

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er kvinneundertrykkende. 

Denne idéen om at kvinner blir mindre verdt av å ha sex med andre, at vagina blir løsere osv. Det bunner i kvinneundertrykkende holdninger som handler om mannens eierskapsfølelse over kvinnens kropp og seksualitet, at kvinner ikke kan få bestemme over egen kropp og seksualitet uten å bli "straffet" for det av kvinneundertrykkende menn. 

Slutshaming er og blir misogynistisk, derfor er det ikke innafor at menn driver med det. 

Det er absolutt ingenting som endrer et menneskets verdi av å ha sex. Heldigvis er 99% menn helt enige i det og har gått fremover med holdningene sine siden 1600-tallet. 

 

Anonymkode: cee26...e57

 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det ikke er utbredt? Bare fordi en bitteliten andel kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre menn blir sjalu og føler seg demaskulinisert av at kvinnen har hatt andre partnere før seg så er det ikke et problem i samfunnet. Det er ikke et problem for samfunnet, og det er uke et problem for kvinnene. For vi bare velger noen andre menn enn de. Om de mennene det gjelder syns det er et problem så er de velkommen til å starte i terapi for å jobbe med usikkerheten og sjalusien sin og velge å forkaste de misogynistiske holdningene sine. 

Anonymkode: c9370...fe4

Det skremmer meg at dere to får upvotes. Bra dere minner meg på hvor ille det står til på kvinneguiden. Jeg kjenner flere som sliter eller har slitt med partnerens fortid, og det fører til usikkerhet hos de, men mer i form av frykt for utilstrekkelighet. De blir ikke dårlige mennesker av det. I følge dere så er de jo helt forferdelige mennesker som føler på slikt. Dere burde skamme dere, også dere som "liker" disse kommentarene.

30 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

 

Anonymkode: cd3b6...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang denne tematikken tas opp, ser man de samme knee-jerk-reaksjonene: hvis en mann ønsker seg/har preferanse for en kvinne som ikke har et voldsomt antall sexpartnere - da er/har mannen - og jeg siterer fra denne tråden med èn eneste side:

 

- seriøse issues med selvtillit og sårbarhet

- kvinneundertrykkende

- misogynistisk

- kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre

 

Jeg lurer på hva de samme som fremmer slike argumenter tenker om kvinner som ønsker seg en mann som ikke har ligget med et voldsomt antall sexpartnere før henne. Kan de samme beskrivelsene påføre kvinner som har slike preferanser?

 

Det å ønske seg en partner med få sexpartnere er ikke det samme som å ønske seg en partner som er jomfru, og jeg tviler sterkt på at de fleste som ønsker seg en partner som har få sexpartnere er så urealistiske at de forventer at partneren er jomfru.

 

Årsaken til at man ønsker seg en partner med få partnere har ingenting med tanker om en "løs vagina" (eller "skitten penis" for menn kanskje?). Det handler om at personer som har hatt en viss type atferd tidligere, har høyere sannsynlighet for å gjenta den samme atferden på et senere tidspunkt. Det er sant for alle typer atferd.

 

Det er ingen som ønsker å oppleve utroskap, og hvis en person har hatt 100 sexpartnere er sannsynligheten for at vedkommende er utro mot sin partner betydelig mye høyere enn en person som har hatt 1 sexpartner før deg. Slik er det bare, og det har ingen verdens ting med kvinne- eller mannehat å gjøre.

 

Disse knee-jerk-reaksjonene oppfatter jeg ikke som noe annet enn et slags psykologisk forsvar mot realiteten i sin egen tidligere atferd. Det må være veldig leit å ha hatt så mange sexpartnere at man kanskje ikke en gang husker hvor mange det er snakk om, og vite det at hvis man treffer drømmepartneren i ettertid, så risikerer man at drømmepartneren får så kraftig turn-off når/hvis sannheten skulle komme for en dag at man blir valgt bort pga. slik meningsløs atferd.

 

Dere som knuller i vildens sky får kose dere med meningsløs sex, det står dere fritt til, men samtidig får dere godta at det finnes potensielle partnere der ute som ikke ønsker dere som partner.

 

Jeg gjentar: dette gjelder all type atferd, og er noe alle mennesker må godta hvis de har praktisert en atferd som andre opplever som utrygg/ugrei/whatever. Et annet eksempel er tidligere alkoholikere/rusmisbrukere - mange velger bort slike potensielle partnere på grunn av den historikken, nettopp fordi det er høyere sannsynlighet for tilbakefall til den type atferd enn personer som ikke har den historikken.

 

Anonymkode: 08938...1f7

Korrekt. 👍

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...