Gå til innhold

Synes dere dette er lite, mye eller middels aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for innspill. Jeg tenker at du har et veldig høyt aktivitetsnivå, særlig om man sammenligner med gjennomsnitts-nordmannen. De færreste trener nok 5 timer i uka + går så mye, så i forhold til deg har jeg jo et klart lavt aktivitetsnivå ja. :) 

Er enig i de som påpeker at det har mye å si hvordan livet ellers er også. Det er klart jeg har et lavt aktivitetsnivå i forhold til en toppidrettsutøver. Jeg er 40 år, har tre barn, en stillesittende jobb og et hektisk liv utenom trening, så er egentlig ganske fornøyd med det jeg får til av aktivitet. Setter uansett pris på alle svar, er interessant å lese det dere skriver, og motiverer meg til å opprettholde nivået og være enda mer aktiv. :) 

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

Du er inne på noe viktig her. Selvfølgelig bør man prioritere helsen ved å være aktiv. Men livet med de krav man har skjer også. 
Trening/aktivitet er på en måte noe man «må» samtidig er det ikke alltid fullt mulig å være voldsomt aktiv oppi en travel hverdag - og man må se på totalbelastningen i livet. 
Ja, man må prioritere aktivitet, men i perioder hvor det går slag i slag med ulike krav er det ikke nødvendigvis så lett å få til feks 10 000 skritt. Kanskje må Man i noen perioder heller legge inn en kort, men intensiv tabata-økt?

Selv om aktivitet er en slags «må», så skal det likevel totalt sett være noe som gir energi og man på se på alt det andre som skjer i livet også. Dersom man i tillegg til alt mulig annet skal presse inn mer aktivitet enn det er rom for kan jo aktiviteten bidra til noe negativt for helsen fremfor noe positivt. 

Å få til 10 000 skritt pluss annen trening var helt uproblematisk før jeg fikk barn. Nå krever det litt mer. 

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle svare at jeg syns TS er moderat aktiv, og har en god hverdagsaktivitet på gang som er superbra for helsen.

Men denne måtte jeg bare svare på, fordi det også er holdninger jeg møter irl. At det å trene mye nødvendigvis betyr "sykelig". Jeg har trent mye hele livet. Først aktiv i eliteidrett som ung, og siden har jeg holdt treningen gående som en hverdagsrutine i mange tiår. Jeg har hatt år hvor jeg har løpt 70-80 km i uken, år hvor jeg har drevet med annen form for trening, men jeg har stort sett trent hver eneste dag. Og det er KUN fordi jeg har lyst. Siden jeg har vært aktiv hele livet så koster det meg lite. Det er ikke tvangspreget på noen måte, det er bare sånn jeg lever mitt liv. 

Motsatt ser jeg venninner som hopper inn og ut av treningsrutiner, går all inn og slutter og blir helt inaktive i lange perioder. Eller går på dietter og går ned i vekt mye og så opp igjen. Hele livet er et evig skippertak. 

Jeg er helt overbevist om at alle som holder en jevn aktivitet eller et treningsrutine hver eneste uke, år etter år, har en sunn balanse i livet. Mengden har mindre å si, for den vil være avhengig av helse, ressurser og treningsbase. Det som er mye for noen, er lite for andre. Men igjen - regelmessighet er cluet. Om du er 10 ganger så aktiv som TS i 12 av årets 52 uker, men inaktiv resten, så vinner TS dersom hun gjør det hun gjør hele året. 

Anonymkode: 10935...69b

Det er ikke det at AB trener mye jeg kaller sykelig, men at vedkommende kaller det middels aktivitetsnivå. Å regne 30 000 skritt om dagen I TILLEGG til trening fem dager i uka som middels er sykelig tankegang etter min mening. Da kan man lure på hvor mye man må trene for at de skal regne det som høyt. Du sier selv at du trener mye, så det blir noe helt annet. Du vet at det er mye.

Jeg har selv trent mye hele livet, og ser ikke noe galt i det. Grunnen til at aktivitetsnivået mitt er middels nå, er at det ikke er så lenge siden jeg ble behandlet for kreft og jeg trener meg gradvis opp etter cellegiftbehandlingen.

Jeg blir litt bekymret for at folk som nettopp har begynt å trene, eller som vurderer det, kommer inn i denne tråden og mister all motivasjon når de ser hvor ekstremt mye man må trene for at det skal være "bra nok".

 

Anonymkode: d5fdc...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at lavterskelen av aktivitet for å unngå livsstilssykdommer er 10.000 skritt, vil jeg si at du har et lavt aktivitetsnivå, når du som regel har 9.500 skritt i snitt.

Jeg vil tippe at jeg i snitt ligger på 13.000 skritt per dag, stillesittende jobb avbrutt av tre turer med hund per dag.

Jeg legger meg selv på lavt til middels aktivitetsnivå.

Anonymkode: aa2fe...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butter skrev (31 minutter siden):

Du er inne på noe viktig her. Selvfølgelig bør man prioritere helsen ved å være aktiv. Men livet med de krav man har skjer også. 
Trening/aktivitet er på en måte noe man «må» samtidig er det ikke alltid fullt mulig å være voldsomt aktiv oppi en travel hverdag - og man må se på totalbelastningen i livet. 
Ja, man må prioritere aktivitet, men i perioder hvor det går slag i slag med ulike krav er det ikke nødvendigvis så lett å få til feks 10 000 skritt. Kanskje må Man i noen perioder heller legge inn en kort, men intensiv tabata-økt?

Selv om aktivitet er en slags «må», så skal det likevel totalt sett være noe som gir energi og man på se på alt det andre som skjer i livet også. Dersom man i tillegg til alt mulig annet skal presse inn mer aktivitet enn det er rom for kan jo aktiviteten bidra til noe negativt for helsen fremfor noe positivt. 

Å få til 10 000 skritt pluss annen trening var helt uproblematisk før jeg fikk barn. Nå krever det litt mer. 

Jeg er enig i mye. Likevel en viktig tanke om daglig aktivitet og holdningen om at den "krever for mye i perioder". Livene våre i dag er kunstig tilrettelagt for stillesitting og komfort. Vi får ingen aktivitet gratis som besteforeldrene, og til og med foreldrene våre, gjorde for bare noen tiår siden. Shit, folk kan kjøre til jobben, sitte statisk på en pult i 8 timer, kjøre hjem, bruke handlevogner i butikken, la robotstøvsugeren og robotgressklipperen ta seg av det det meste. Praktisk sett så trenger vi ikke gå mer enn 1500 skritt per dag. Det var helt utenkelig å ha et så tilrettelagt liv tidligere. Folk måtte bevege seg for å leve i et samfunn. 

Så det blir på mange måter et holdningsproblem. Vi anser denne komforten som en norm, og forteller oss selv at aktivitet er noe som må "prioriteres". Men dersom vi klarer å heller se på den som en nødvendighet for helse og for å ikke feks få muskelatrofi så kommer vi langt. Gjøre aktivitet og trening til en rutine hver dag som en kompensasjon for alt det folk fikk gratis før så kommer vi langt. 

Anonymkode: 10935...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 22.30):

I og med at lavterskelen av aktivitet for å unngå livsstilssykdommer er 10.000 skritt, vil jeg si at du har et lavt aktivitetsnivå, når du som regel har 9.500 skritt i snitt.

Jeg vil tippe at jeg i snitt ligger på 13.000 skritt per dag, stillesittende jobb avbrutt av tre turer med hund per dag.

Jeg legger meg selv på lavt til middels aktivitetsnivå.

Anonymkode: aa2fe...bf9

10 000 skritt om dagen er overhode ikke basert på helseforskning. Det var et markedsføringsstunt fra et selskap som solgte skrittellere. 

https://forskning.no/trening/hvor-mange-skritt-bor-vi-ga-hver-dag/1694822

Egentlig er aktivitetsmål basert på intensitetsminutter eller PAI bedre mål. PAI kan man måle med aktivitetsklokker og appen Memento. 

https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269

Endret av L'amie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 22.31):

Jeg er enig i mye. Likevel en viktig tanke om daglig aktivitet og holdningen om at den "krever for mye i perioder". Livene våre i dag er kunstig tilrettelagt for stillesitting og komfort. Vi får ingen aktivitet gratis som besteforeldrene, og til og med foreldrene våre, gjorde for bare noen tiår siden. Shit, folk kan kjøre til jobben, sitte statisk på en pult i 8 timer, kjøre hjem, bruke handlevogner i butikken, la robotstøvsugeren og robotgressklipperen ta seg av det det meste. Praktisk sett så trenger vi ikke gå mer enn 1500 skritt per dag. Det var helt utenkelig å ha et så tilrettelagt liv tidligere. Folk måtte bevege seg for å leve i et samfunn. 

Så det blir på mange måter et holdningsproblem. Vi anser denne komforten som en norm, og forteller oss selv at aktivitet er noe som må "prioriteres". Men dersom vi klarer å heller se på den som en nødvendighet for helse og for å ikke feks få muskelatrofi så kommer vi langt. Gjøre aktivitet og trening til en rutine hver dag som en kompensasjon for alt det folk fikk gratis før så kommer vi langt. 

Anonymkode: 10935...69b

Tror du misforstår meg litt. Jeg slår absolutt et slag for hverdagsaktivitet og mener det er superviktig! Poenget mitt med å se på totalbelastningen i livet er ikke myntet på de som benytter en hver anledning til å ikke gjøre noe, men til dem som har et hektisk liv og faktisk prøver å få inn mest mulig aktivitet. Når man faktisk med hånden på hjertet kan si at jeg gjorde en innsats i dag og jeg fikk beveget meg noe/ det jeg kunne. 
Og her er jo hverdagsaktivitet supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser det for middels. Den høyintensivtreningen burde du kanskje gjennomføre konsekvent to ganger i uken for å få godt utbytte. Da ville jeg si godkjent . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...