Gå til innhold

Synes dere dette er lite, mye eller middels aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 17.20):

6 km med skrittlengde 60 cm (vanlig med målbevisst gange) blir 10000 skritt. 6 km/t er vanlig gange, ikke rusling. For mange vil da å gå en halvtime/30 minutter til pg fra jobb gi 10000 skritt. Så går man litt på jobb, en tur i butikken og en liten kveldstur (30-45 minutter) og man er oppe i 20000 skritt. I min verden et middels aktivitetsnivå hvis man legger inn noe mer intensive økter, som økt tempo, bakker, eller styrketrening i tillegg. 

Anonymkode: a0c82...710

Dette skjønner jeg ingenting av. 20000 skritt ila en dag får jeg hvis jeg går en fjelltur på flere timer eller hvis jeg har løpt lenge pluss gått tur. En dag nå løp jeg en tur i skogen i bratt og ulendt terreng (måtte gå noe i de bratteste bakkene og der det var ekstremt ulendt). Jeg var ute i 2,5 time. Men fortsatt nådde jeg ikke 20000 skritt den dagen. Det var vel 18-19.000, tror jeg. Så for meg er det helt uforståelig at man får 20000 skritt av å gå til jobb og ellers rusle litt rundt.

Og så er jo det med skritt ganske misvisende. Jeg sykler til og fra jobb på el-sykkel en halvtime hver vei hver dag, men det vises jo lite på skrittene. Kaller ikke det trening, men jeg blir varm og småsvett og tilsvarer gange i aktivitet, vil jeg si. Jeg har en stillesittende jobb, men sykler som nevnt og trener i tillegg 3 ganger i uka, noen ganger 4 og en sjelden gang 5. Pluss går noen kveldsturer i blant. Men jeg tror jeg ligger på 8000 et eller annet i gjennomsnittskritt per dag over tid, når telefonen regner ut gjennomsnitt. Føler jeg er mye mer aktiv enn mange, men likevel ligger jeg under 10000 i skritt.

Anonymkode: 9e990...618

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. 20000 skritt ila en dag får jeg hvis jeg går en fjelltur på flere timer eller hvis jeg har løpt lenge pluss gått tur. En dag nå løp jeg en tur i skogen i bratt og ulendt terreng (måtte gå noe i de bratteste bakkene og der det var ekstremt ulendt). Jeg var ute i 2,5 time. Men fortsatt nådde jeg ikke 20000 skritt den dagen. Det var vel 18-19.000, tror jeg. Så for meg er det helt uforståelig at man får 20000 skritt av å gå til jobb og ellers rusle litt rundt.

Og så er jo det med skritt ganske misvisende. Jeg sykler til og fra jobb på el-sykkel en halvtime hver vei hver dag, men det vises jo lite på skrittene. Kaller ikke det trening, men jeg blir varm og småsvett og tilsvarer gange i aktivitet, vil jeg si. Jeg har en stillesittende jobb, men sykler som nevnt og trener i tillegg 3 ganger i uka, noen ganger 4 og en sjelden gang 5. Pluss går noen kveldsturer i blant. Men jeg tror jeg ligger på 8000 et eller annet i gjennomsnittskritt per dag over tid, når telefonen regner ut gjennomsnitt. Føler jeg er mye mer aktiv enn mange, men likevel ligger jeg under 10000 i skritt.

Anonymkode: 9e990...618

Så enig med deg. Jeg løper en mil tre ganger i uken, og det gir meg maks 10000 skritt. Når jeg har ruslet litt rundt hjemme og på jobb i tillegg (kontorjobb) kommer jeg kanskje på 12000.

Min venninne som er sykepleier kommer på ca 15000 i løpet av en arbeidsdag, men hun gjør knapt noe annet enn å gå frem og tilbake dagen lang.

Anonymkode: c5684...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mye..

Jeg sliter av og til med å komme meg over 4000 i løpet av en dag, og trener absolutt ingenting.

Anonymkode: ba11a...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. 20000 skritt ila en dag får jeg hvis jeg går en fjelltur på flere timer eller hvis jeg har løpt lenge pluss gått tur. En dag nå løp jeg en tur i skogen i bratt og ulendt terreng (måtte gå noe i de bratteste bakkene og der det var ekstremt ulendt). Jeg var ute i 2,5 time. Men fortsatt nådde jeg ikke 20000 skritt den dagen. Det var vel 18-19.000, tror jeg. Så for meg er det helt uforståelig at man får 20000 skritt av å gå til jobb og ellers rusle litt rundt.

Og så er jo det med skritt ganske misvisende. Jeg sykler til og fra jobb på el-sykkel en halvtime hver vei hver dag, men det vises jo lite på skrittene. Kaller ikke det trening, men jeg blir varm og småsvett og tilsvarer gange i aktivitet, vil jeg si. Jeg har en stillesittende jobb, men sykler som nevnt og trener i tillegg 3 ganger i uka, noen ganger 4 og en sjelden gang 5. Pluss går noen kveldsturer i blant. Men jeg tror jeg ligger på 8000 et eller annet i gjennomsnittskritt per dag over tid, når telefonen regner ut gjennomsnitt. Føler jeg er mye mer aktiv enn mange, men likevel ligger jeg under 10000 i skritt.

Anonymkode: 9e990...618

Jeg stusser også litt på dette. Jeg kommer som tidligere skrevet sjeldent opp i mer enn 16.000 skritt. Har vel vært oppe i 17.000 én gang de siste ukene, og da hadde jeg gått 1.2 mil den dagen. Turene jeg går pleier å være på rundt 6 km (i ulendt terreng), tar omtrent en time og da ligger jeg på et sted mellom 6-8.000 skritt. Og så blir det selvfølgelig litt ekstra i løpet av dag med små barn, handling, henting i barnehage osv. Tror aldri jeg har vært oppe i 20.000 skritt noen gang og tviler hvertfall på at det er veldig vanlig for folk flest. For sykepleiere, barnehageansatte og andre som går mye i løpet av en arbeidsdag, er det selvfølgelig annerledes. Har forøvrig pulsklokke, så føler det stemmer ganske godt med virkeligheten.

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er middels, jeg. Eventuelt øvre del av middelsskalaen. Jeg har selv kontorjobb og sliter med å få 10 000 skritt daglig. Da må jeg være veldig bevisst. 

Anonymkode: 51c05...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 18.39):

Takk for alle svar, interessant å lese det dere skriver. :)  De fleste turene er i ulendt terreng. Går veldig mye i skogen, så er også en del veldig bratte oppoverbakker, landskap med mye steiner/fjell osv. Blir som regel god og svett og får opp pulsen. :) 

Føler selv at jeg er middels aktiv. Er ikke en av de som trener voldsomt mye, men føler samtidig at jeg er mer aktiv enn mange andre jeg kjenner. Men det er klart mange har jobber de de går mye (for eksempel på sykehus o.l.) Har selv stillesittende arbeid.

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

Når det er såpass mye futt i turene dine så trimmer du åpenbart mer enn middels. Offentlig helsråd er 150 minutter trim i uka, og du overstiger dette med god margin.

Jeg mener at mange debattanter i denne tråden ser ut til å ha en urealistisk høy vurdering av hva som er middels. Kanskje det kommer av at vi er på et underforum for trening og sport, og at de som henger her er i mer aktive miljøer enn middels, og følgelig har et annet perspektiv. 

Endret av I Grosny
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (3 timer siden):

Når det er såpass mye futt i turene dine så trimmer du åpenbart mer enn middels. Offentlig helsråd er 150 minutter trim i uka, og du overstiger dette med god margin.

Jeg mener at mange debattanter i denne tråden ser ut til å ha en urealistisk høy vurdering av hva som er middels. Kanskje det kommer av at vi er på et underforum for trening og sport, og at de som henger her er i mer aktive miljøer enn middels, og følgelig har et annet perspektiv. 

Jeg deler din mening :)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen er 150 minuttet moderat aktivitet, og bare 3 av 10 voksne oppfyller dette. Noen overoppfyller så det holder, så hva snittet er aner jeg ikke, men det er også irrelevant. Median bør ligge på en 100-120 minutter i uka etter disse opplysningene.

Du har et aktivitetsnivå som er over median, så over "middels". Det viktige er å være over minsteanbefalingen, noe du også er.

Anonymkode: f94e0...552

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En dag nå løp jeg en tur i skogen i bratt og ulendt terreng (måtte gå noe i de bratteste bakkene og der det var ekstremt ulendt). Jeg var ute i 2,5 time. Men fortsatt nådde jeg ikke 20000 skritt den dagen.

Skrittene bryr seg ikke om du går i bratte bakker eller på flatmark, antallet blir ikke noe høyere selv om intensiteten er det. 

Anonymkode: 6bca5...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrittene bryr seg ikke om du går i bratte bakker eller på flatmark, antallet blir ikke noe høyere selv om intensiteten er det. 

Anonymkode: 6bca5...e0a

Nei, det skjønner jeg jo. Det ble kanskje litt forvirrende at jeg skrev om to ulike poenger i innlegget mitt. Det ene er at jeg lurer på hvordan enkelte kommer opp i 20.000 skritt på en vanlig dag hvis de ikke går veldig mye i jobben. Noen her beskriver det som så enkelt som å gå en halvtime hver vei til jobb og en liten kveldstur. Det er helt uforståelig for meg. Sånn at jeg begynner å lure på om ulike klokker og telefoner teller ulikt. Jeg teller skritt med iPhonen i lomma. Og den teller feks ikke skritt før jeg har gått en liten stund, og tassing rundt på kjøkkenet mens jeg lager mat blir ikke registrert, virker det som. Mens har man en klokke som teller, teller den kanskje flere skritt/bevegelser?

Men det andre jeg mente var at antall skritt ikke alltid er beskrivende for hvor aktiv man er. Hvis man sykler, svømmer eller trener styrke, vil jo det telle ingenting eller begrenset på skrittelling. Men man er fortsatt aktiv, og kanskje mer enn en som har 10 eller 20.000 skritt på en sensitiv klokke etter noen småturer her og der.

Anonymkode: 9e990...618

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er middels, og at du er såpass aktiv at du reduserer risikoen for å få flere sykdommer betraktelig. 

Anonymkode: 2bbf3...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dette er lavt. Går selv mellom 20-30 000 skritt hver dag og trener styrke eller løping 5 dager i uken. Vil si det jeg har er et middels aktivitetsnivå da jeg også sitter mye foran skjermen.

Anonymkode: b8800...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 14.40):

Jeg lurer på hvordan dere vil definere aktivitetsnivået mitt? Hva er vanlig for dere? 

Jeg går en del tur. De siste månedene har jeg ligget på mellom 8.000 og 11.000 skritt i gjennomsnitt hver dag. På de dårligste dagene har jeg 5-6.000, på de beste har jeg opp til 16.000. Men ligger altså som regel mellom det en plass.

I tillegg trener jeg høyintensitetstrening 1 time 1-2 dager i uka. (Gruppetime på treningssenter.)

Tenker dere at det er lavt, middels eller høyt aktivitetsnivå? :)

Anonymkode: ab0e3...828

Jeg tenker det er bra i massevis. Middels+. Og at det er solid nok. Det er ikke om å gjøre å være mest mulig aktiv, eventuelt trene seg ihjel. Til syvende og sist handler det om hva du ønsker å gjøre og hvordan du føler deg. Du er iallfall ikke i dårlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tenker også at dette er lavt. Går selv mellom 20-30 000 skritt hver dag og trener styrke eller løping 5 dager i uken. Vil si det jeg har er et middels aktivitetsnivå da jeg også sitter mye foran skjermen.

Anonymkode: b8800...ea3

Takk for innspill. Jeg tenker at du har et veldig høyt aktivitetsnivå, særlig om man sammenligner med gjennomsnitts-nordmannen. De færreste trener nok 5 timer i uka + går så mye, så i forhold til deg har jeg jo et klart lavt aktivitetsnivå ja. :) 

Er enig i de som påpeker at det har mye å si hvordan livet ellers er også. Det er klart jeg har et lavt aktivitetsnivå i forhold til en toppidrettsutøver. Jeg er 40 år, har tre barn, en stillesittende jobb og et hektisk liv utenom trening, så er egentlig ganske fornøyd med det jeg får til av aktivitet. Setter uansett pris på alle svar, er interessant å lese det dere skriver, og motiverer meg til å opprettholde nivået og være enda mer aktiv. :) 

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (11 timer siden):

Jeg tenker det er bra i massevis. Middels+. Og at det er solid nok. Det er ikke om å gjøre å være mest mulig aktiv, eventuelt trene seg ihjel. Til syvende og sist handler det om hva du ønsker å gjøre og hvordan du føler deg. Du er iallfall ikke i dårlig form.

Tusen takk for et veldig hyggelig svar. :) Er helt enig med deg, det er hvordan man føler seg som er viktigst. Likevel veldig interessant å lese alle svarene her. Svarene spriker selvfølgelig litt, men det regnet jeg også med. :) 

Anonymkode: ab0e3...828

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/14/2023 at 4:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker også at dette er lavt. Går selv mellom 20-30 000 skritt hver dag og trener styrke eller løping 5 dager i uken. Vil si det jeg har er et middels aktivitetsnivå da jeg også sitter mye foran skjermen.

Anonymkode: b8800...ea3

Dette, og noen av de andre svarene i tråden, virker ganske ekstremt for meg. Det er ikke sunt å være inaktiv, men  det kan tippe over og bli sykelig den andre veien også.

TS, jeg synes du har et middels aktivitetsnivå.

Selv har jeg rundt 10 000 skritt per dag og trener på treningssenter tre ganger i uka.

Anonymkode: d5fdc...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette, og noen av de andre svarene i tråden, virker ganske ekstremt for meg. Det er ikke sunt å være inaktiv, men  det kan tippe over og bli sykelig den andre veien også.

TS, jeg synes du har et middels aktivitetsnivå.

Selv har jeg rundt 10 000 skritt per dag og trener på treningssenter tre ganger i uka.

Anonymkode: d5fdc...2dc

Jeg skulle svare at jeg syns TS er moderat aktiv, og har en god hverdagsaktivitet på gang som er superbra for helsen.

Men denne måtte jeg bare svare på, fordi det også er holdninger jeg møter irl. At det å trene mye nødvendigvis betyr "sykelig". Jeg har trent mye hele livet. Først aktiv i eliteidrett som ung, og siden har jeg holdt treningen gående som en hverdagsrutine i mange tiår. Jeg har hatt år hvor jeg har løpt 70-80 km i uken, år hvor jeg har drevet med annen form for trening, men jeg har stort sett trent hver eneste dag. Og det er KUN fordi jeg har lyst. Siden jeg har vært aktiv hele livet så koster det meg lite. Det er ikke tvangspreget på noen måte, det er bare sånn jeg lever mitt liv. 

Motsatt ser jeg venninner som hopper inn og ut av treningsrutiner, går all inn og slutter og blir helt inaktive i lange perioder. Eller går på dietter og går ned i vekt mye og så opp igjen. Hele livet er et evig skippertak. 

Jeg er helt overbevist om at alle som holder en jevn aktivitet eller et treningsrutine hver eneste uke, år etter år, har en sunn balanse i livet. Mengden har mindre å si, for den vil være avhengig av helse, ressurser og treningsbase. Det som er mye for noen, er lite for andre. Men igjen - regelmessighet er cluet. Om du er 10 ganger så aktiv som TS i 12 av årets 52 uker, men inaktiv resten, så vinner TS dersom hun gjør det hun gjør hele året. 

Anonymkode: 10935...69b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hva du mener man skal sammenligne med?

Dersom du sammenligner med gjennomsnittsnormannen er det mye, da under halvparten av oss oppnår myndighetenes anbefaling. Og de anbefalingene krever ikke så veldig mye (anbefalingene er i minutter pr uke og ikke i antall skritt da).

Tar du utgp i 10 000 skritt er du jo most på treet - det er jo også ganske mye aktivitet som ikke for skritt, men som likevel er aktivitet. Hvorvidt man kan «trekke» fra skritt når man gjør annen aktivitet vet jeg ikke, men jwg antar jo det ellers jo feks styrketrening, sykling osv «bortkastet».

Jeg tror de fleste som svarer i denne tråden selv hører til den aktive delen av befolkningen og kanskje sammenligner med seg selv og sin (aktive) omgangskrets- og dermed svarer lite til middels. 
Jeg vet ikke helt hva man da tenker om over 50 % av Norges befolkning som ikke klarer de omkring anbefalte 30-40 minuttene pr da. 
En annen ting er at man nok ikke bør sette de som er for lite aktive som standarden. Men kanskje heller ikke de som befinner seg i andre enden. 
 

Selv er jeg aktiv i omrking 1,5 timer pr dag (da sett bort ifra sånn tusling til og fra do, kaffe, klesvask osv). Prøver å få inn rundt 10 000 skritt i snitt pr dag ila en uke, noen ganger blir det mer andre ganger mindre. Gjør edens yoga og noe trening som ikke gir så mye skritt også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...