Gå til innhold

Synes dere dette er lite, mye eller middels aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere vil definere aktivitetsnivået mitt? Hva er vanlig for dere? 

Jeg går en del tur. De siste månedene har jeg ligget på mellom 8.000 og 11.000 skritt i gjennomsnitt hver dag. På de dårligste dagene har jeg 5-6.000, på de beste har jeg opp til 16.000. Men ligger altså som regel mellom det en plass.

I tillegg trener jeg høyintensitetstrening 1 time 1-2 dager i uka. (Gruppetime på treningssenter.)

Tenker dere at det er lavt, middels eller høyt aktivitetsnivå? :)

Anonymkode: ab0e3...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er middels

Anonymkode: 31ccb...4b4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt til middels, vil jeg kalle det for. Det er definitivt ikke høyt, og ville ikke helt kalt det middels heller. 

Anonymkode: d0c7a...27b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt til middels. Antall skritt tilsvarer en vanlig arbeidsdag for svært mange. Men, så kommer det an på hvordan du går. Går du raskt? Sånn at du blir varm og svett? Får opp pulsen? Går du i terreng? Motbakker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i lavt til middels. Jeg har kontorjobb og reiser kollektivt til jobb (sitter altså på rompa store deler av dagen), men har likevel minst 15-20.000 skritt pr dag. Jeg føler jeg mitt eget aktivitetsnivå er middels til høyt.

Anonymkode: 23578...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i lavt til middels. Jeg har kontorjobb og reiser kollektivt til jobb (sitter altså på rompa store deler av dagen), men har likevel minst 15-20.000 skritt pr dag. Jeg føler jeg mitt eget aktivitetsnivå er middels til høyt.

Anonymkode: 23578...09e

Hvordan klarer du så mange skritt? Går du tre-fire timers tur hver dag? Har du veldig korte ben?

Anonymkode: d24bc...9f4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvordan dere vil definere aktivitetsnivået mitt? Hva er vanlig for dere? 

Jeg går en del tur. De siste månedene har jeg ligget på mellom 8.000 og 11.000 skritt i gjennomsnitt hver dag. På de dårligste dagene har jeg 5-6.000, på de beste har jeg opp til 16.000. Men ligger altså som regel mellom det en plass.

I tillegg trener jeg høyintensitetstrening 1 time 1-2 dager i uka. (Gruppetime på treningssenter.)

Tenker dere at det er lavt, middels eller høyt aktivitetsnivå? :)

Anonymkode: ab0e3...828

Jeg synes det er ganske høyt. Bra nivå. Dere som er uenig, fikk dere med at vi snakker om ei hardøkt eller to i tillegg til en god del gåing?

Endret av I Grosny
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt til middels, mer mot lavt enn middels. De fleste går vel uansett rundt 10 000 skritt hver dag, og en time gruppetrening 1-2 ganger i uka er veldig lite, men samtidig veldig mye mer enn null trening.

Hvis turene du går er høyt tempo, ulendt terreng eller bratte bakker, og du får opp pulsen skikkelig og blir så svett at du må dusje og kaste klærne til vask etter hver tur, da endrer jeg det til middels.

Anonymkode: 4df9f...8a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan klarer du så mange skritt? Går du tre-fire timers tur hver dag? Har du veldig korte ben?

Anonymkode: d24bc...9f4

Jeg løper rundt 10 km annenhver dag, og går en lengre tur de kveldene jeg ikke løper. Så blir det jo også noen tusen skritt bare til/fra trikken, inne på jobben (stort kontorlokale), kanskje en tur i butikken osv.

Anonymkode: 23578...09e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan klarer du så mange skritt? Går du tre-fire timers tur hver dag? Har du veldig korte ben?

Anonymkode: d24bc...9f4

6 km med skrittlengde 60 cm (vanlig med målbevisst gange) blir 10000 skritt. 6 km/t er vanlig gange, ikke rusling. For mange vil da å gå en halvtime/30 minutter til pg fra jobb gi 10000 skritt. Så går man litt på jobb, en tur i butikken og en liten kveldstur (30-45 minutter) og man er oppe i 20000 skritt. I min verden et middels aktivitetsnivå hvis man legger inn noe mer intensive økter, som økt tempo, bakker, eller styrketrening i tillegg. 

Anonymkode: a0c82...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på alder, helse osv. Å svare generelt på noe slik er umulig. Forskjell på en 20-åring med god helse og god fysikk og en 55 åring med slitasjeskader i kroppen. 

Anonymkode: d4c4e...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i lavt til middels. 

Anonymkode: 81fd5...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne undersøkelsen går nordmenn i gjennomsnitt 5000 skritt hver dag. https://www.klikk.no/vitenskap/nytt-kart-peker-ut-verdens-lateste-land--og-det-er-ikke-norge-4421725#:~:text=I gjennomsnitt går vi nordmenn,oss i det øvre skrittsjiktet.

Jeg synes det høres ut som et middels aktivitetsnivå :) Jeg har som regel rundt 15000 om dagen, og jeg har en jobb der jeg er i bevegelse konstant i ca fire-fem timer hver dag. Etter det er det normale ting som å gå tur med hunden, følge barn hit og dit, husarbeid ol. Har som regel rundt 10-11 tusen etter de fire-fem timene på jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (12 minutter siden):

I følge denne undersøkelsen går nordmenn i gjennomsnitt 5000 skritt hver dag. https://www.klikk.no/vitenskap/nytt-kart-peker-ut-verdens-lateste-land--og-det-er-ikke-norge-4421725#:~:text=I gjennomsnitt går vi nordmenn,oss i det øvre skrittsjiktet.

Jeg synes det høres ut som et middels aktivitetsnivå :) Jeg har som regel rundt 15000 om dagen, og jeg har en jobb der jeg er i bevegelse konstant i ca fire-fem timer hver dag. Etter det er det normale ting som å gå tur med hunden, følge barn hit og dit, husarbeid ol. Har som regel rundt 10-11 tusen etter de fire-fem timene på jobb. 

Men nå glemmer du å ta i betraktning at de fleste dessverre har lavt aktivitetsnivå.

Anonymkode: 4df9f...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

6 km med skrittlengde 60 cm (vanlig med målbevisst gange) blir 10000 skritt. 6 km/t er vanlig gange, ikke rusling. For mange vil da å gå en halvtime/30 minutter til pg fra jobb gi 10000 skritt. Så går man litt på jobb, en tur i butikken og en liten kveldstur (30-45 minutter) og man er oppe i 20000 skritt. I min verden et middels aktivitetsnivå hvis man legger inn noe mer intensive økter, som økt tempo, bakker, eller styrketrening i tillegg. 

Anonymkode: a0c82...710

Til deg og andre her - synes dere legger lista for høyt her. Det er vel rimelig å svare ts i relasjon til et gjennomsnittsmenneske, og da er aktiviteten klart middels. «Din verden» er ikke representativ for gjennomsnittet. Jeg får gj snittlig ca 7200 skritt, går ca 25 min til/fra jobb hver dag, og så går jeg noen turer og får litt fysisk aktivitet i tillegg (aldri styrketrening, sjelden høy puls), og jeg tror mitt aktivitetsnivå er mer middels, så ts er nok noe over middels. 

Anonymkode: d24bc...9f4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enig i lavt til middels. Jeg har kontorjobb og reiser kollektivt til jobb (sitter altså på rompa store deler av dagen), men har likevel minst 15-20.000 skritt pr dag. Jeg føler jeg mitt eget aktivitetsnivå er middels til høyt.

Anonymkode: 23578...09e

Vedder på at klokka di teller skritt bare du rører kjapt på armen :ler:

Anonymkode: ef775...72e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle svar, interessant å lese det dere skriver. :)  De fleste turene er i ulendt terreng. Går veldig mye i skogen, så er også en del veldig bratte oppoverbakker, landskap med mye steiner/fjell osv. Blir som regel god og svett og får opp pulsen. :) 

Føler selv at jeg er middels aktiv. Er ikke en av de som trener voldsomt mye, men føler samtidig at jeg er mer aktiv enn mange andre jeg kjenner. Men det er klart mange har jobber de de går mye (for eksempel på sykehus o.l.) Har selv stillesittende arbeid.

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedder på at klokka di teller skritt bare du rører kjapt på armen :ler:

Anonymkode: ef775...72e

Nei, selvfølgelig ikke 🙄 Som jeg skrev i et senere innlegg løper jeg rundt 10 km annenhver dag, og går en tur om kvelden de dagene jeg ikke løper. En løpetur på 10 km gir ca 9-10.000 skritt for meg.

Anonymkode: 23578...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er ganske høyt. Bra nivå. Dere som er uenig, fikk dere med at vi snakker om ei hardøkt eller to i tillegg til en god del gåing?

10 000 steg er ikke mye aktivitet om det for det meste er tusletempo. Antall skritt sier svært lite annet enn at man ikke alltid klarer holde anbefalt mengde engang. Men om det er gange med høy intensitet slik TS har, så blir det selvfølgelig ett høyere aktivitetsnivå.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar, interessant å lese det dere skriver. :)  De fleste turene er i ulendt terreng. Går veldig mye i skogen, så er også en del veldig bratte oppoverbakker, landskap med mye steiner/fjell osv. Blir som regel god og svett og får opp pulsen. :) 

Føler selv at jeg er middels aktiv. Er ikke en av de som trener voldsomt mye, men føler samtidig at jeg er mer aktiv enn mange andre jeg kjenner. Men det er klart mange har jobber de de går mye (for eksempel på sykehus o.l.) Har selv stillesittende arbeid.

TS.

Anonymkode: ab0e3...828

Så lenge det er gåturer hvor du blir svett og bruker kroppen i motbakker og terreng så er det ett bra aktivtetsnivå :)
Du er helt garantert mer aktiv enn mange ja! :)

Dette er hva FHI anbefaler folk generelt, og det vil jeg si er ett middels aktivtetsnivå som man bør ha for å bedre/vedlikeholde helse. https://www.fhi.no/nettpub/hin/levevaner/fysisk-aktivitet/

Sitat

Voksne bør hver uke være fysisk aktive i minst 150 til 300 minutter med moderat intensitet, minst 75 til 150 minutter med høy intensitet eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel kanskje hva du tar utgangspunkt i? Du er nok mer aktiv en ganske mange, og sånn sett kanskje i "middels-gruppen". Men i forhold til anbefalingene er det kanskje litt lite, men innfor? Og enda mindre hvis du tenker på tidsbruk. Å gå 10 000 skritt, tar for meg ca. 1 time og 15 min. Så hvis du holder samme tempo, er du jo inaktiv ganske store deler av døgnet. 

Men når dette er sagt: Du er nok aktiv nok til få "godkjent" hos FHI :D

Anonymkode: 8e3a2...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...