Gå til innhold

Ville du latt barnet ditt vokse opp i Oslo by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AprilLudgate skrev (9 minutter siden):

Nå overdriver du litt da.

Man kan finne stille steder på Grunerløkka, men det fordrer liksom at man bor midt inni Rodeløkka eller har alt vendt mot en bakgård.

To minutters gange og man står oppi gnålet i Trondheimsveien :P 

Men bygda er jo ikke direkte stillhet og skjønnhet det heller alltid. Plutselig har noen vedtatt ei vindmølle, eller naboen bestemmer seg for å få jækla bråkete høne, traktor og samle hoardingsøppelet sitt på tomta. 
 

Oslo er noe jækla gnål innenfor Ring 3, men det kan den stadige gressklipperen og hobbysnekkerennaboen i utkanten av Rauma og være. 
 

Men - for min egen del som er vokst opp i mindre by:

Jeg liker at det er roligere der. Men jeg får faktisk litt «angst» av de omtrent tomme gågatene (eller: den ene da) straks klokka bikker 17.30. 
Mister man bussen er det 30 min til neste, og er man ikke ved hjemmet sitt blir man jo stående der da. Eventuelt når jeg besøkte venninner som bodde litt mer landlig til men i boligområder: bussen gikk ikke før kl 14 på søndager. Annenhver time. Ved bytte måtte man gjerne vente 1 time til i ingensteds, og avogtil kjørte bussen bare forbi stoppet/ankom aldri. 

 

Vet ikke hvorfor, men jeg bare takler ikke sånn komplett stillhet i småbyer. Og at man er så enormt stuck kollektivmessig. 

Neida, jeg overdriver ikke, og vet jo såklart at andre på Løkka eller i sentrum har det mer bråkete rundt seg. Ville bare balansere det litt, å bo midt i byen er ikke bare synonymt med en hektisk og bråkete hverdag. For mange bor jo nettopp i disse indre bygårdene eller roligere strøkene.

Men ja, går jeg ut på en av de større gatene så er det både trafikk, folk, kafeer og butikker. Så hvis man ikke liker eller orker det, så skjønner jeg man søker vekk fra byliv :)

Anonymkode: 57785...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 0.55):

Aldri! Men gøy for barna å besøke oslo på ferie. Bor langt unna, i enebolig med stor hage. Jeg og barna snakker om det når vi er i oslo, at det ikke er bra å bo slik som de gjør der. Med blokk, elendighet på gaten, uteliggere, tiggere osv. 

Anonymkode: ba7d2...8e1

Så flott at du formidler fordommene videre til neste generasjon, ut fra hva dere ser i sentrum som turister.

Alle barn i Oslo vokser selvsagt opp i en blokk i en gate full av elendighet 🤭

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 1.13):

Jeg har kun sett asfalt i oslo. Den grønne lungen er slottsparken. Men hva gjør barna på vinterstid? Aker i snøhaugene, viss det er snø? 

Anonymkode: ba7d2...8e1

Prøv korketrekkeren feks om aking er viktig. 
hørt om Frognerparken, stensparken, Middelalderparken, Ekeberg osv? Bygdøy? 

Anonymkode: 5931b...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2023 at 12:55 AM, AnonymBruker said:

Aldri! Men gøy for barna å besøke oslo på ferie. Bor langt unna, i enebolig med stor hage. Jeg og barna snakker om det når vi er i oslo, at det ikke er bra å bo slik som de gjør der. Med blokk, elendighet på gaten, uteliggere, tiggere osv. 

Anonymkode: ba7d2...8e1

Fordeler med å bo i blokk:

 

-vaktmester tar snømåking og strøing

-intet behov for maling av yttervegger/garasje etc

-trygghet med antall. Ingen omreisende bander som gjør innbrudd

-kortere vei til næringsvirksomhet 

-bedre kollektivtilbud 

-alt på en flate

 

Anonymkode: c7dc6...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 9.49):

De fleste som bor i Oslo må jo være bygdefolk, siden det florerer av Øst-Telemarks-/Vest-Telemarks-/Åmlibunad og  Beltestakk. Hvor er de som har bodd i Oslo i flere generasjoner? 

Anonymkode: 97479...2a5

Ja, det er mange innflyttere. Hvor vi er? Vel, jeg er jo bare meg og en generasjon, men foreldrene mine, besteforeldrene mine, og oldeforeldrene mine vokste opp i Oslo. Den ene tippoldemoren min er fra Sverige da. 

Anonymkode: 5931b...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heroinen flyter blant ungdom i Oslo. Byttet tog i Oslo, så har sett nok. 

Burde tvangsflytte barnefamilier ut av Oslo 

Anonymkode: ef0c0...e29

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, heroinen flyter blant ungdom i Oslo. Byttet tog i Oslo, så har sett nok. 

Burde tvangsflytte barnefamilier ut av Oslo 

Anonymkode: ef0c0...e29

Men i distriktene er det fult av pedofile og mordere. Bare tenk på Baneheia og Orderud.

Tryggere i oslo.

Anonymkode: c7dc6...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2023 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

Ja!

Bedre dét enn å vokse opp på landet hvor de blir trygda på 18-årsdagen, har usunne hobbyer som råning og grøftefyll, hvor de har sex fordi de kjeder seg og får barn mens de er ungdommer og mister 20- og 30årene. Hvor de ikke får tatt utdanning og er fanget i en leid leilighet og jobber i et lavtlønnsyrke.

Anonymkode: cf5d2...7a9

Det her gjelder fåtallet. Jeg bor selvi en by hvor flere og flere trygdes. Det er dessuten flere faste stillinger på jobbmarkedet i distriktene enn i byene hvor man risikerer å bli evig ringevikar og må gå på nav ved siden av. 

Anonymkode: 69ea9...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Byttet tog i Oslo, så har sett nok. 

Burde tvangsflytte barnefamilier ut av Oslo 

Du har sett Oslo S og vet at hele byen er ubeboelig for barnefamilier? 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...