Gå til innhold

Ville du latt barnet ditt vokse opp i Oslo by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, mitch92 said:

Ja, Oslo er jo supertrygt på en verdensskala

En gang var det snakk om at Oslo hadde mer kriminalitet på en helg enn New York hadde på én uke, og det bør være avskrekkende nok det. Supertrygt? Hvor er det du bor? Åsen? Smestad? 

Anonymkode: 97479...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En gang var det snakk om at Oslo hadde mer kriminalitet på en helg enn New York hadde på én uke, og det bør være avskrekkende nok det. Supertrygt? Hvor er det du bor? Åsen? Smestad? 

Anonymkode: 97479...2a5

Det er jo bare tull. Se på knivstikking, ran, mord, skytinger. Oslo kommer ganske godt utav det. Det Oslo dog gjør det verre på enn mange byer er overdose dødsfall. 

 

Har mange ganger gått midt i Oslo sentrum alene midt på natta. Aldri hendt meg noen verdens ting. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
mitch92 skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare tull. Se på knivstikking, ran, mord, skytinger. Oslo kommer ganske godt utav det. Det Oslo dog gjør det verre på enn mange byer er overdose dødsfall. 

 

Har mange ganger gått midt i Oslo sentrum alene midt på natta. Aldri hendt meg noen verdens ting. 

Samme her. Men jeg har gjort det i NYC også, uten at det har skjedd noe der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En gang var det snakk om at Oslo hadde mer kriminalitet på en helg enn New York hadde på én uke, og det bør være avskrekkende nok det. Supertrygt? Hvor er det du bor? Åsen? Smestad? 

Anonymkode: 97479...2a5

https://www.numbeo.com/crime/compare_cities.jsp?country1=Norway&city1=Oslo&country2=United+States&city2=New+York%2C+NY

Oslo er tryggere enn New York ... 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (11 minutter siden):

Samme her. Men jeg har gjort det i NYC også, uten at det har skjedd noe der heller.

Ja New York er ikke nødvendigvis den verste byen heller. Finnes enda verre byer i usa. Tallene for voldelig kriminalitet i Oslo er ganske lave. Tyveri er vel det man må bekymre seg mest for. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke :) 

Anonymkode: 8171a...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er så mye mer kriminalitet…det er jo ikke noe folk flest driver med uansett.. men relativt vanlige scenarioer fra et litt eldre barn/ungdomsskolebarn kan ta utrolig ulike retninger i Oslo vs mindre byer. Kommer f.eks barna ut i litt dårligere miljøer vil man i mindre byer likevel kunne holde en viss oversikt - og ting kan roes tilbake igjen i steder for å eskalere. Jeg ville ikke likt å miste kontroll på ungen min å samtidig bo i Oslo.

 

Så er det dette med ulike sosialøkonomiske ståsted som gjør seg mer gjeldende i Oslo enn andre steder. Folk lever kanskje mer stressende liv og har mindre tid til oppfølging av ungene som antakelig merkes på både mikro og makronivå. 
 

i tillegg snakkes det om mer rus blant unge i Oslo sammenlignet med andre steder i landet.. 

Anonymkode: 04fc6...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss si at du hadde råd til å bo i et område i Oslo som oppleves relativt trygt og bra faglig. Ville du da latt barnet ditt vokse opp i Oslo? Hvorfor, hvorfor ikke?

KJØØØHH

Anonymkode: 9c503...f21

Føringen du legger tilsier jo at man såklart svarer ja. Hvis alt er bra hvorfor ikke? 
 

Jeg vil ikke bo i Oslo fordi jeg hater kø, mye folk, stå på trikken/bane i rushen så hadde jeg vært utslitt. Jeg setter pris på at barnet mitt har en hage som han kan leke i uten å være redd for trafikk og jeg må passe på hele tiden. Jeg opplever påen måte  å få bedre oppfølging på helsestasjon og hos lege her enn i Oslo da det er mindre pågang og mennesker. Ofte er det en fordel at man kjenner meg. Har jeg glemt lommeboka når jeg står å skal betale på butikken så vet de hvem jeg er og syns det er greit jeg tar med varer hjem og kommer tilbake og henter lommebok feks. Jeg trives slik. 

Anonymkode: 6f454...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Våre barn vokser opp ganske sentralt i Oslo, men vi bor med nærhet til både Østmarka og T-bane. 
Bra skole, masse fritidsaktiviteter og mange valgmuligheter generelt. 
Elsker Oslo! (Er selv vokst opp i utkanten av en annen stor by i Norge, og har aldri sett meg tilbake) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt  Oslo, hvorfor ikke? Er ikke verre der enn andre steder. Vold,narkotika, mobbing og drama er det over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst så Søndre Nordstrand flyttet ut av Oslo som voksen. Kunne sikkert latt barnet vokse opp i en annen del av Oslo.

Men her vi bor nå er det mye bedre å gå på skole og vokse opp for mitt barn enn det var der jeg vokste opp. 

Anonymkode: b78ef...57c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja!

Bedre dét enn å vokse opp på landet hvor de blir trygda på 18-årsdagen, har usunne hobbyer som råning og grøftefyll, hvor de har sex fordi de kjeder seg og får barn mens de er ungdommer og mister 20- og 30årene. Hvor de ikke får tatt utdanning og er fanget i en leid leilighet og jobber i et lavtlønnsyrke.

Anonymkode: cf5d2...7a9

Mye bedre å bli en av psykopatene fra Exit (oslo vest). Kokain, horer og privatfly 🤪

Anonymkode: a106d...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye bedre å bli en av psykopatene fra Exit (oslo vest). Kokain, horer og privatfly 🤪

Anonymkode: a106d...118

Finnes jo de som er født og oppvokst i Oslo som ikke lever som de i exit 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke tenke meg å bo i Oslo, så nei. 

Anonymkode: bb93e...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heller det enn å la barna vokse opp i ei bittelita bygd uten fastlandsforbindelse, der man må flytte på hybel for å begynne på videregående. Jeg har prøvd begge deler. 

Anonymkode: 94ddf...940

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (2 minutter siden):

Finnes jo de som er født og oppvokst i Oslo som ikke lever som de i exit 🙂 

Jeg gav et usaklig svar til en usaklig kommentar 😊

Min far er fra Oslo vest og verdens beste mann 😊

Anonymkode: a106d...118

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, selvsagt. Vi bor i Oslo øst og stortrives (oppvokst her selv å). 

Anonymkode: cf838...b30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...