Gå til innhold

Ville du latt barnet ditt vokse opp i Oslo by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at du hadde råd til å bo i et område i Oslo som oppleves relativt trygt og bra faglig. Ville du da latt barnet ditt vokse opp i Oslo? Hvorfor, hvorfor ikke?

KJØØØHH

Anonymkode: 9c503...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har råd til Oslo men har ikke jobb eller noe der å gjøre. Det er ikke noe spesielt der mer enn andre steder 

Anonymkode: 06f64...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det handler om at jeg selv ikke er noe by-menneske. Er vel neppe verre i Oslo, enn andre steder. 

Anonymkode: e5b2e...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig! Mine vokser opp her, ser absolutt ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 275d0...b72

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo sentrum vest med to skolebarn, og er fornøyd med det! Hage og enebolig er ikke noe for oss, det er nærhet til alt og det oppleves som både stort med tilgang til alt, og lite med et oversiktlig og hyggelig skolemiljø. 

Anonymkode: cddca...ac6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Ser ikke noe poeng for å utdype det nærmere, ikke noe galt med Oslo. Hverken de dyre strøkene eller de billige og såkalt utrygge strøkene. Har bodd i de "værste" bydelene hele mitt liv og aldri opplevd noe negativt. 

Anonymkode: 06aab...807

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine barn vokser opp her, og vi trives veldig.  Regnet med at jeg kan få en stor villa et annet sted for verdien på boligen vår.

Skjønner egentlig ikke spørsmålet. 

Anonymkode: f4575...80d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Bedre dét enn å vokse opp på landet hvor de blir trygda på 18-årsdagen, har usunne hobbyer som råning og grøftefyll, hvor de har sex fordi de kjeder seg og får barn mens de er ungdommer og mister 20- og 30årene. Hvor de ikke får tatt utdanning og er fanget i en leid leilighet og jobber i et lavtlønnsyrke.

Anonymkode: cf5d2...7a9

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Vi valgte annerledes før vi fikk barn og flyttet ut av byen. Angrer, barna er etablerte og det koster litt i mitt hjerte å rive de opp fra det bare fordi vi har lyst og råd. Men innen 5 år er vi tilbake i Oslo sentrum med halvstore barn på ungdomsskolen og vgs! 

Anonymkode: f22e6...29f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Som oslojente vil jeg heller si: Oslo er stort. Noen påstår til og med at det består av flere landsbyer som har lite med hverandre å gjøre. Det fins tette, små boområder, og så fins det større, litt mer kaotiske. Noen steder har mye trafikk, andre har sykkelfelt rett utenfor døren.

Begge barna mine har vokst opp i sentrum, og selv om det har vært en del forskjellige episoder, så mener jeg det bare har gjort dem sterkere. Det er antageligvis verre i Stockholm hvor barn og ungdom dør (blir skutt). De er forresten veldig stolte av å kalle seg oslounger.

Søsteren min - også oppvokst i Oslo - flyktet ut, hun er redd og vil ikke bo der uten at det egentlig har skjedd noe spesielt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går veldig greit, det. 

Det er noen få steder i byen jeg ikke ville bodd med barn, særlig i ungdomsskolealder. Utover det er det jevnt over en trygg og ålreit by. 

Anonymkode: 7d460...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, gutter lærer mye nyttig av å vokse opp i litt røft miljø. Men ville tenkt annerledes hvis vi hadde døtre. 

Anonymkode: 18d75...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elsker Oslo. 

Anonymkode: 3b6ed...2d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja!

Bedre dét enn å vokse opp på landet hvor de blir trygda på 18-årsdagen, har usunne hobbyer som råning og grøftefyll, hvor de har sex fordi de kjeder seg og får barn mens de er ungdommer og mister 20- og 30årene. Hvor de ikke får tatt utdanning og er fanget i en leid leilighet og jobber i et lavtlønnsyrke.

Anonymkode: cf5d2...7a9

Så det er enten eller? 😂

Anonymkode: 62a7d...01e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja! Bor i en bydel i sentrum, og det har gått veldig fint! Eldstemann er snart myndig og er en skoleflink gutt jeg aldri har hatt problemer med. Skole, venner og idrett er det livet går i. De yngre barna trives også svært godt, med venner og fritidsaktiviteter. Elsker å bo her MED barn 👍

Anonymkode: 0e532...bc4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor du bor i Norge eller verden, så handler det om miljøet du vokser opp i og hvem som blir dine venner. 

Jeg kjenner mange som har vokst opp i Oslo som er sunne og friske mennesker og eller et flott liv. Og jeg kjenner mange som har vokst opp på bygda som er usunne og har dårlige liv pga de havnet i feil miljø. 

Så, det kommer an på så mye. 

Er ikke så mange som bor i selve Oslo sentrum, uansett. 

Anonymkode: bc151...cfb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det går helt fint. Er venner og familieforhold som er viktig for barna og ikke hvor du bor i Norge. 

Har aldri opplevd noe mer negativt her enn hva man kan oppleve andre steder. 

Anonymkode: 10656...e09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...