Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2024


EmKay

Anbefalte innlegg

EmKay skrev (Akkurat nå):

Digg å få det dekket da! Det koster jo en del.. 
Oi, merket du exu på ultralyd, eller på den kjipe måten med smerter og betennelse?

Krysser fingrene for at det blir mange måneders skravling på oss :D Og barn 3 ja, det er notert! Hehe. 

Den kjipe måten😞 det begynte natt til en onsdag men ble sendt hjem av legevakt. De sa det var spontan abort. Lørdag ettermiddag var jeg så dårlig med feber og smerter. Var helt likblek.. tok da kontakt med gyn, ble haste operert. Det hadde nok sprekt onsdagen sa de.. (koagulert blod) osv😞 ble klage på legevakt som la seg langflate😞 bare flaks jeg ikke blødde ihjel innvenndig😵‍💫😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hufsa87 skrev (Akkurat nå):

Den kjipe måten😞 det begynte natt til en onsdag men ble sendt hjem av legevakt. De sa det var spontan abort. Lørdag ettermiddag var jeg så dårlig med feber og smerter. Var helt likblek.. tok da kontakt med gyn, ble haste operert. Det hadde nok sprekt onsdagen sa de.. (koagulert blod) osv😞 ble klage på legevakt som la seg langflate😞 bare flaks jeg ikke blødde ihjel innvenndig😵‍💫😕

Fy søren, det må ha vært helt forferdelig! :( Skjønner at det er travel på legevakt, og at mange valg på tas på kort tid, men kan altså bli så sjokkert over hvor mange alvolige tilfeller som blir sendt hjem med beskjed om paracet og hvile. Godt du kom deg til gyn og fikk hjelp i tiden ❤️ 
Må innrømme at muligheten for exu er noe jeg kjenner veldig på, både denne gang og sist. Takk for at du deler, greit å vite hvordan forløpet kan være om man skulle være uheldig å oppleve det selv ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Aldri vært med i et slikt forum. 

- mistet i april i år, da 6 uker på vei. Kjenner på bekymring at det samme vil skje nå.. 

 Gravid igjen nå med termin 12/2 :)  Så spent på og håper så sterkt på at dette vil gå veien nå.

(Har et barn fra før av, 10 år)

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (2 timer siden):

Ja vi får jo en anatomisk TUL, men NIPT får man kun dekket om man blir 35 år i løpet av svangerskapet. Jeg er 33, så må også dekke det selv. Men det går helt fint :) 

Krysser fingrene for at spirene våre sitter alle sammen! :D Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist, og er veldig spent på om det blir det nå. Tenkte uansett å endre til et litt diabetesvennlig kosthold, så har jeg fått en head start om det ender opp med sv.dia denne gangen også. 

Skjønner. Jeg hadde hatt krav på TUL selv før endringene, men usikker ang NIPT.

Svangeskapsdiabetes høres lite moro ut, men smart å tilpasse litt allerede nå ☺️ håper du slipper 🤞🏻

Foreløpig er det skrekken for å miste som sitter sterkest hos meg. Dette er min første gang og jeg har nok vært dum og googlet litt for mye, samt kikket litt for mye i prøver-forumet. Hjelper ikke med disse ligament-smertene, men ellers synes jeg ikke at jeg er så sterkt rammet. Den milde kvalmen jeg har holder jeg i sjakk med kjeks og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (12 minutter siden):

Skjønner. Jeg hadde hatt krav på TUL selv før endringene, men usikker ang NIPT.

Svangeskapsdiabetes høres lite moro ut, men smart å tilpasse litt allerede nå ☺️ håper du slipper 🤞🏻

Foreløpig er det skrekken for å miste som sitter sterkest hos meg. Dette er min første gang og jeg har nok vært dum og googlet litt for mye, samt kikket litt for mye i prøver-forumet. Hjelper ikke med disse ligament-smertene, men ellers synes jeg ikke at jeg er så sterkt rammet. Den milde kvalmen jeg har holder jeg i sjakk med kjeks og vann.

Ja, jeg håper også jeg slipper! Eneste positive med det var ekstra oppfølging og ultralyder 😛 Men fødsel ble jo da indusert og definert som risikofødsel, så hadde vært fint å kunne slippe det :) 

Huff, ja, den googlingen... Sist var jeg også for mye i prøverforumet, det køddet virkelig med hodet mitt. Til slutt måtte jeg bare sperre hele KG, noe som er litt kjipt siden det er blitt skikkelig guilty pleasure.
Jeg har ingen symptomer enn så lenge, kun en og annen liten murring. Så selv om jeg synes det er ganske så digg, skulle jeg ønske jeg kunne få noe som bidro til å få det hele til å føles litt mer virkelig 😛 Er 5+0 i dag, så skal bare se kvalmen kommer som en bølge i neste uke en gang, det gjorde den hvertfall sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg håper også jeg slipper! Eneste positive med det var ekstra oppfølging og ultralyder 😛 Men fødsel ble jo da indusert og definert som risikofødsel, så hadde vært fint å kunne slippe det :) 

Huff, ja, den googlingen... Sist var jeg også for mye i prøverforumet, det køddet virkelig med hodet mitt. Til slutt måtte jeg bare sperre hele KG, noe som er litt kjipt siden det er blitt skikkelig guilty pleasure.
Jeg har ingen symptomer enn så lenge, kun en og annen liten murring. Så selv om jeg synes det er ganske så digg, skulle jeg ønske jeg kunne få noe som bidro til å få det hele til å føles litt mer virkelig 😛 Er 5+0 i dag, så skal bare se kvalmen kommer som en bølge i neste uke en gang, det gjorde den hvertfall sist. 

Jeg er 6+0 i dag, og skulle bare ønske jeg kunne få et bevis for at alt er i orden der inne. Exu har jeg selvfølgelig klart å lese om og det er jo mest skremmende, men jeg prøver å roe ned tankene med at jeg har ikke hatt noen antydninger til blødninger så disse magesmertene/ubehagelighetene er nok ligamentsmerter eller fordøyelsesproblemer. Stretching hjelper så det er en god indikator. Kan ikke akkurat si at jeg har det beste kostholdet enda når 50% av det er kjeks for å være minst mulig kvalm 😅. Så sover jeg en del så må passe på å få i meg nok vann etter noen timer søvn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg er 6+0 i dag, og skulle bare ønske jeg kunne få et bevis for at alt er i orden der inne. Exu har jeg selvfølgelig klart å lese om og det er jo mest skremmende, men jeg prøver å roe ned tankene med at jeg har ikke hatt noen antydninger til blødninger så disse magesmertene/ubehagelighetene er nok ligamentsmerter eller fordøyelsesproblemer. Stretching hjelper så det er en god indikator. Kan ikke akkurat si at jeg har det beste kostholdet enda når 50% av det er kjeks for å være minst mulig kvalm 😅. Så sover jeg en del så må passe på å få i meg nok vann etter noen timer søvn.

 

Så bra at du finner noe som kan berolige litt. Og så må man jo bare gjøre det som funker best for å fungere i hverdagen :) 
Sist var det eneste som funket mot kvalmen min skiver med leverpostei og agurk. Spiste sikkert et brød for dagen 😂 Håpte å finne en bedre metode denne gang, for det hjalp ikke akkurat på vekten å spise så mye 😛  Tror jeg la på meg 10-12 kg bare i første trimester 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (Akkurat nå):

5+0 og fikk denne i dag 🙂

20230605_135233.jpg

Yey, så gøy! Sitter også å ruger på en sånn test! Har så lyst å se 3+, så tenkte drøye en uke med å ta den, just in case. Fikk gravid 1-2 når jeg var 3+3. Men når jeg ser denne tenker jeg at kaaaanskje jeg skal fremskynde planene mine og ta den litt tidligere 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (7 minutter siden):

5+0 og fikk denne i dag 🙂

20230605_135233.jpg

Så bra ❤️ jeg tør ikke teste mer enn den første gangen (3 dager etter IKM)🙈

EmKay skrev (8 minutter siden):

Så bra at du finner noe som kan berolige litt. Og så må man jo bare gjøre det som funker best for å fungere i hverdagen :) 
Sist var det eneste som funket mot kvalmen min skiver med leverpostei og agurk. Spiste sikkert et brød for dagen 😂 Håpte å finne en bedre metode denne gang, for det hjalp ikke akkurat på vekten å spise så mye 😛  Tror jeg la på meg 10-12 kg bare i første trimester 🤣

Agurk må jeg prøve, det er litt bedre for magen og høres ut som det kan fungere. Fiskekaker fungerte også 😂. Heldigvis har jeg kun lagt på meg 100g for jeg eier ikke appetitt. Spiser kun for å holde kvalmen borte og blir mett sykt fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Så bra ❤️ jeg tør ikke teste mer enn den første gangen (3 dager etter IKM)🙈

Agurk må jeg prøve, det er litt bedre for magen og høres ut som det kan fungere. Fiskekaker fungerte også 😂. Heldigvis har jeg kun lagt på meg 100g for jeg eier ikke appetitt. Spiser kun for å holde kvalmen borte og blir mett sykt fort. 

Grønne druer fungerte passe bra også forresten, om du liker det!

Jeg har tatt en del billige tester/sticks siden vi først fikk positiv, mest fordi jeg hadde de liggende. Men det har i grunn vært ganske beroligende å følge med å progresjonen, at linjen blir sterke i fargen for hver gang. Jeg gjorde det ikke sist, og husker jeg heller ikke så helt poenget. Men denne gang tenker jeg tydeligvis litt annerledes 🤷‍♀️😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (7 minutter siden):

Grønne druer fungerte passe bra også forresten, om du liker det!

Jeg har tatt en del billige tester/sticks siden vi først fikk positiv, mest fordi jeg hadde de liggende. Men det har i grunn vært ganske beroligende å følge med å progresjonen, at linjen blir sterke i fargen for hver gang. Jeg gjorde det ikke sist, og husker jeg heller ikke så helt poenget. Men denne gang tenker jeg tydeligvis litt annerledes 🤷‍♀️😝

Småfrukt og bær går egentlig greit. Verre med de store måltidene. Fant ikke billige tester og orket ikke bruke hundrevis av kroner 🙈 det går vel som det går uansett ❤️ og som mannen sier «det går bra». Vi prøvde jo bare i 2 mnd før det gikk så har ikke blitt så avansert på den tiden (heldigvis, kanskje). 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (8 minutter siden):

Småfrukt og bær går egentlig greit. Verre med de store måltidene. Fant ikke billige tester og orket ikke bruke hundrevis av kroner 🙈 det går vel som det går uansett ❤️ og som mannen sier «det går bra». Vi prøvde jo bare i 2 mnd før det gikk så har ikke blitt så avansert på den tiden (heldigvis, kanskje). 

Ja det gjør jo det. En haug med tester kan ikke gjøre noe med utfallet uansett :) 
Håper du finner noe mat som funker og at kvalmen ikke sitter i så lenge for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmKay skrev (6 minutter siden):

Ja det gjør jo det. En haug med tester kan ikke gjøre noe med utfallet uansett :) 
Håper du finner noe mat som funker og at kvalmen ikke sitter i så lenge for deg!

Takk ❤️ jeg er heldigvis mildt rammet foreløpig så skal ikke klage 😅. Skulle bare ønske jeg orket å spise litt sunnere for den i magen. 

Jeg skal prøve å glede meg litt og ignorere angsten. Har ventet på dette i mange år, men ville ha litt ting på plass først så dette blir spennende. Mine nærmeste venninner er i permisjon nå så det hadde vært helt perfekt med et lite februarbarn ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Takk ❤️ jeg er heldigvis mildt rammet foreløpig så skal ikke klage 😅. Skulle bare ønske jeg orket å spise litt sunnere for den i magen. 

Jeg skal prøve å glede meg litt og ignorere angsten. Har ventet på dette i mange år, men ville ha litt ting på plass først så dette blir spennende. Mine nærmeste venninner er i permisjon nå så det hadde vært helt perfekt med et lite februarbarn ❤️

Jaa, det er kjempe kjekt når man har venninner i samme båt, om ikke med permisjon samtidig, så med noenlunde jevnaldrende barn! :D 
Vi også drøyde ganske lenge, og ville ha alt på stell, og utrolig nok klaffet det når vi ønsket både på første og denne. Så gjenstår jo å se om spiren sitter eller om vi må prøve igjen om litt 🙏

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (3 minutter siden):

Jaa, det er kjempe kjekt når man har venninner i samme båt, om ikke med permisjon samtidig, så med noenlunde jevnaldrende barn! :D 
Vi også drøyde ganske lenge, og ville ha alt på stell, og utrolig nok klaffet det når vi ønsket både på første og denne. Så gjenstår jo å se om spiren sitter eller om vi må prøve igjen om litt 🙏

Jeg håper alle spirene her inne sitter 🤞🏻❤️. Jeg kjenner egentlig ikke noen som har mistet, jeg bare googlet på meg litt skrekk. Statistisk sett er det jo større sjanse for at den sitter enn at man mister på dette punktet og det prøver jeg å huske 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hufsa87 skrev (4 minutter siden):

3+6 i dag 🩷

5+3 her :D Full nedtelling 😛 

Du må ha fått ganske tidlig positiv test? :D 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+6 ❤️ selv om jeg har sett et bankende hjerte på UL 3 ganger er jeg så redd det skal slutte å slå 🥺 skal på offentlig TUL neste uke, gruer meg 😬 men mest sannsynlig går det jo bra! På UL sist kunne hun bl.a se inni hjernen og de hjernehalvdelene var symmetriske, så det er veldig bra skjønte jeg! Må bare prøve å legge frykten min vekk og glede meg litt 🙃 men med lite symptomer og ikke antydning til noe voksende mage er det ikke lett 🙈

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hei, jeg slenger meg også på her. Venter mitt første barn 7.februar og er veldig spent. 
Til min store skuffelse får jeg ikke TUL pga kapasitetsproblemer på sykehuset, derfor vil vi under 30år ikke bli prioritert.  Synes det er kjipt å ikke få bekreftet liv og høre om ting ser bra ut før uke 18.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...