Gå til innhold

Dekkbransjen krever forbud mot vinterdekk på sommeren


AnonymBruker

Dekk  

68 stemmer

  1. 1. Bør det bli forbudt å kjøre med vinterdekk om sommeren?

    • Ja
      39
    • Nei
      22
    • Vet ikke
      7


Anbefalte innlegg

Nå er sommerdekk bedre på vannplaning enn vinterdekk pga sitt mønster. Klart det er forskjell. Er vel ingen som kjører med sommerdekk om vinteren. 

Anonymkode: b84fd...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle tester viser også at vårdekk er bedre enn sommerdekk i mai måned.

Dere som kjører med sommerdekk i mai risikerer livet deres helt unødvendig når det finnes mai-dekk å få kjøpt. Høstdekk er bedre enn vinterdekk i november også bare så dere vet.

Ikke hørt om vårdekk og høstdekk? Har du vurdert å levere inn førerkortet?

Anonymkode: f6e40...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle "kjøre ut" vinterdekkene mine for noen år siden så jeg bytta ikke til sommerdekk. Og tro meg, vinterdekk i 20+ grader fungerer ikke. Ved hard brems slår ABS inn med en gang, du kan bare glemme å ta svinger i litt høy hastighet og det sporer noe jævlig på motorveien. Aldri igjen. Dekkene var slitte, men hadde fortsatt nok spor til å være lovlige som vinterdekk og var fortsatt brukbare på snø, men de var forferdelige når det ble varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.57):

Selvsagt gjør de det, griske som de er. De taper halve lageret på oss som kjører med samme dekk hele året. Hadde dekkbransjen fått bestemme hadde vi hatt like mange forskjellige dekk som vi har sko til beina. 

Anonymkode: 9a901...dcb

Har du ett par sko til barna slites de fortere og du bytter ofte. Flere par gjør at hvert varer lenger. Slik er det også med dekk. Vi som har to å bytte har de lenger, mens ett sett som sitter på hele tiden må byttes oftere.

Så ingen taper noe salg på dere, det selges bare andre dekk.

 

Anonymkode: cf026...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 31.5.2023 den 12.50):

Alle dekktester som mer eller mindre uavhengige organer gjennomfører hvert eneste år tilsier det motsatte. Vinterdekk er ikke bra på sommeren. 

Men hva har vinterdekk med touchskjerm å gjøre? Og hvem er det som trykker på dem hele tiden? Og hva er det de trykker for på skjermen? De fleste apper som stjeler oppmerksomheten er deaktivert når bilen ikke står rolig. Det er begrenset hvor mange ganger man skal trykke på prompeknappen på en kjøretur... 

Men du må jo skjønne at Tesla må slaktes i enhver diskusjon som handler om bil. Har ikke temaet noe med Tesla å gjøre så finner man på noe. Tesla er alltid skyldig vet du 😅

Anonymkode: cf026...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.32):

https://dinside.dagbladet.no/motor/krever-forbud-livsfarlig/79365813

Én uke etter påske går piggfritt fra å være best til å være livsfarlig.

Med ressurser til lobbyvirksomhet er alt mulig, bilindustrien har klart å overbevise om at det er trygt at alt styres fra touchscreen mens mobilbruk er livsfarlig og gir 15k i bot.

Anonymkode: 94aba...468

De klarte å overbevise politikerne om at dekktrykksensorer var sikkerhetsutstyr også..Nå er det obligstorisk og koster bileiere 5000 kr i året i gjennomsnitt....🙈😂👌..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ett par sko til barna slites de fortere og du bytter ofte. Flere par gjør at hvert varer lenger. Slik er det også med dekk. Vi som har to å bytte har de lenger, mens ett sett som sitter på hele tiden må byttes oftere.

Så ingen taper noe salg på dere, det selges bare andre dekk.

 

Anonymkode: cf026...654

Vinterdekk slites ut raskere enn sommerdekk når det er varmt så man kjøper dekk oftere hvis man kjører på vinterdekk hele året.

Anonymkode: e5608...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.57):

Selvsagt gjør de det, griske som de er. De taper halve lageret på oss som kjører med samme dekk hele året. Hadde dekkbransjen fått bestemme hadde vi hatt like mange forskjellige dekk som vi har sko til beina. 

Anonymkode: 9a901...dcb

Gitt at man bytter dekk når de er nedslitt, vil det for de fleste ikke være lønnsomt å kjøre med de samme dekkene hele tiden. Man må bare kjøpe dekk oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 9.6.2023 den 1.06):

Gitt at man bytter dekk når de er nedslitt, vil det for de fleste ikke være lønnsomt å kjøre med de samme dekkene hele tiden. Man må bare kjøpe dekk oftere.

De fleste dekk byttes på grunn av dato, ikke fordi mønsteret er nedslitt. Dekk er ferskvare og skal byttes etter 5 år uansett hvor mye eller lite de er brukt. Så en som ikke bytter dekk sparer store summer over tid.

Anonymkode: 3c634...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste dekk byttes på grunn av dato, ikke fordi mønsteret er nedslitt. Dekk er ferskvare og skal byttes etter 5 år uansett hvor mye eller lite de er brukt. Så en som ikke bytter dekk sparer store summer over tid.

Anonymkode: 3c634...3f3

Kan du dokumentere at de fleste dekk blir byttet p.ga. av dato og ikke at de er så nedslitt at de ikke varer neste hele sesong?.

Hvem er det som har sagt at dekk skal byttes etter 5 år?.

Anonymkode: 85e3d...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste dekk byttes på grunn av dato, ikke fordi mønsteret er nedslitt. Dekk er ferskvare og skal byttes etter 5 år uansett hvor mye eller lite de er brukt. Så en som ikke bytter dekk sparer store summer over tid.

Anonymkode: 3c634...3f3

De fleste dekk er nedslitt etter 5 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 19.31):

De fleste dekk byttes på grunn av dato, ikke fordi mønsteret er nedslitt. Dekk er ferskvare og skal byttes etter 5 år uansett hvor mye eller lite de er brukt. Så en som ikke bytter dekk sparer store summer over tid.

Anonymkode: 3c634...3f3

De fleste dekk byttes på grunn av slitasje, ikke alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 15.16):

Hatt førerkort i over 50 år og kjørt på ett dekksett så lenge jeg kan huske.
Er piggfrie dekk farlige når det regner i påsken?

Hvis det er gode piggfrie dekk, ja.  Gode piggfrie dekk er designet til å skape grip ved å pakke snø; det er oppskrift for vannplaning på regn. 

Det finnes helårsdekk, (hvilket jeg mistenker du bruker siden du har brukt dem i 50 år, og piggfrie vinterdekk er en nyere teknologi ) såkalte M+S som er like dårlig både sommer som vinter, som kan duge i sånne situasjoner, men for oss som trenger gode dekk beregnet på varierende bruk i Norge, er det ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Automagisk skrev (På 9.6.2023 den 1.04):

De klarte å overbevise politikerne om at dekktrykksensorer var sikkerhetsutstyr også..Nå er det obligstorisk og koster bileiere 5000 kr i året i gjennomsnitt....🙈😂👌..

ehhh bestiller du dem i gull?

Jeg tror bytte av tpms hos meg er rundt 400 pr dekk ved hvert dekkbytte og det går det vel 3 år mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Druid skrev (3 minutter siden):

ehhh bestiller du dem i gull?

Jeg tror bytte av tpms hos meg er rundt 400 pr dekk ved hvert dekkbytte og det går det vel 3 år mellom.

Ja gullbelagte....🙈..nei men når de velger å ta kvelden rett før en EUkontroll...og det ikke er dekkshifte i sikte snakker vi litt mer penger serru..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.32):

Med ressurser til lobbyvirksomhet er alt mulig, bilindustrien har klart å overbevise om at det er trygt at alt styres fra touchscreen mens mobilbruk er livsfarlig og gir 15k i bot.

Dette har ingenting med bilindustrien å gjøre.

Mobilbruk lovgivningen er latterlig og idiotisk, men det er ikke bilbransjen som har tvunget igjennom at mobilbruk er verre enn om jeg sitter å steker pølser på et propanbluss i side setet, samtidig som jeg alternerer mellom å lese avisen, runke og se meg i speilet på jakt etter kviser.... det er lovgiverene våre.

Det kom som en stor overaskelse på den gjengen at det kom teknisk utvikling på biler. 

(BTW : jeg er stor tilhenger av fysiske knapper som i minste fall gir haptisk feedback i bil, men det er en annen diskusjon. Det å ta ut et av mange distraksjoner og behandle det på den måten man gjør det legalt, er juridisk idioti.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Automagisk skrev (4 minutter siden):

Ja gullbelagte....🙈..nei men når de velger å ta kvelden rett før en EUkontroll...og det ikke er dekkshifte i sikte snakker vi litt mer penger serru..

Ehh, da hadde jeg tatt det som reklamasjon til dekk forhandler TPMS sensoren har mye lengre levetid enn dekkene. OG det skal ikke gi noen alvorlig ripe på EU kontrollen. 

Hvis selve TPMS systemet er defekt , er det jo noe annet, men det har jo ikke med dekk å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vi hadde en Tesla S som ble levert med kontinentale vinterdekk som helårsdekk. Disse byttet min ex med nye tilsvarende dekk hver høst da de var utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker april i fjor når vi fikk rundt 20 varmegrader på Østlandet i noen dager? Jeg kjørte E6 fra Halden til Oslo på vinterdekk og det var en ny opplevelse. Varmt i lufta, varm asfalt, vinterdekk. Jeg har kjørt bil i snart 20 år og jeg har aldri opplevd at bilen oppførte seg så rart. Over 100 km/t så vinglet det veldig. Jeg merket at dekkene ble altfor myke. Det var ubehagelig. 

Anonymkode: e5608...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...