Gå til innhold

Dekkbransjen krever forbud mot vinterdekk på sommeren

AnonymBruker

Dekk  

68 stemmer

1. 1. Bør det bli forbudt å kjøre med vinterdekk om sommeren?

• Ja
      39
    • Nei
      22
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://dinside.dagbladet.no/motor/krever-forbud-livsfarlig/79365813

Én uke etter påske går piggfritt fra å være best til å være livsfarlig.

Med ressurser til lobbyvirksomhet er alt mulig, bilindustrien har klart å overbevise om at det er trygt at alt styres fra touchscreen mens mobilbruk er livsfarlig og gir 15k i bot.

Anonymkode: 94aba...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://dinside.dagbladet.no/motor/krever-forbud-livsfarlig/79365813

Én uke etter påske går piggfritt fra å være best til å være livsfarlig.

Med ressurser til lobbyvirksomhet er alt mulig, bilindustrien har klart å overbevise om at det er trygt at alt styres fra touchscreen mens mobilbruk er livsfarlig og gir 15k i bot.

Hvem er det som har sagt at dekkene blir farlig en uke etter påske?.

Fakta er at vinterdekk er elendige på sommerføre, alle som har et minimum av kunnskap om gummiblandinger, dekkmønster og temperatur skjønner dette. De som kjører med vinterdekk på sommeren er enten uvitende, late eller fattige som ikke har råd til å kjøpe sommerdekk.      

Anonymkode: 85e3d...e7b

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dekkbransjens propaganda fungerer hos noen....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt gjør de det, griske som de er. De taper halve lageret på oss som kjører med samme dekk hele året. Hadde dekkbransjen fått bestemme hadde vi hatt like mange forskjellige dekk som vi har sko til beina. 

Anonymkode: 9a901...dcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er det som har sagt at dekkene blir farlig en uke etter påske?.

Fakta er at vinterdekk er elendige på sommerføre, alle som har et minimum av kunnskap om gummiblandinger, dekkmønster og temperatur skjønner dette. De som kjører med vinterdekk på sommeren er enten uvitende, late eller fattige som ikke har råd til å kjøpe sommerdekk.      

Tull, jeg har kjørt med vinterdekk året rundt i årevis. De fungerer meget bra, støyer mindre på tørr asfalt gjør de også. Myndigheten bør heller asfaltere hjulspor, det er den virkelige risikoen på norske veier. Det fattigslige vedlikeholdet, ikke dekkene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjør de det, griske som de er. De taper halve lageret på oss som kjører med samme dekk hele året. Hadde dekkbransjen fått bestemme hadde vi hatt like mange forskjellige dekk som vi har sko til beina. 

Synes dere skal opplyse de som driver med bilsport om dette, det må det jo være bare tull med dekk som er beregnet på forskjellig underlag og temperaturer...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så du kjører på slicks på varme sommerdager?
Dekkindustrien er tunge sponsorer innen bilsport og utøverne vil selvsagt promotere deretter.

Man skal ha 2 sett hjul, og dekk har maks levetid på 6 år. Folks tro på dette, samt tilsvarende behov for dekkhotell, er viktig for bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dekktester som mer eller mindre uavhengige organer gjennomfører hvert eneste år tilsier det motsatte. Vinterdekk er ikke bra på sommeren. 

Men hva har vinterdekk med touchskjerm å gjøre? Og hvem er det som trykker på dem hele tiden? Og hva er det de trykker for på skjermen? De fleste apper som stjeler oppmerksomheten er deaktivert når bilen ikke står rolig. Det er begrenset hvor mange ganger man skal trykke på prompeknappen på en kjøretur... 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så du kjører på slicks på varme sommerdager?
Dekkindustrien er tunge sponsorer innen bilsport og utøverne vil selvsagt promotere deretter.

Man skal ha 2 sett hjul, og dekk har maks levetid på 6 år. Folks tro på dette, samt tilsvarende behov for dekkhotell, er viktig for bransjen.

Jeg legger om dekk selv og har ikke bruk for å leie lagringsplass, slicks kjører jeg heller ikke på siden jeg har den mentale kapasiteten til å skjønne at slike dekk ikke har noe i vanlig trafikk å gjøre.

På min bil så bruker jeg BF All Terrain om sommeren og Nokian Hakkapeliitta piggfrie på vinteren, BF dekkene har alpesymbolet men de er helt uegnet som vinterdekk uten seiping og pigging. Nokian dekkene er uegnet på sommerføre når temperaturen passerer +10.

Jeg har drevet med forskjellige typer bilsport og kjørt bil en mannsalder, det er enorm forskjell på sommerdekk og vinterdekk på sommerføre noe som alle tester også bekrefter.

Piggfrie vinterdekk kan ha så mye som dobbel bremselengde i forhold til sommerdekk, dette er p.ga. gummiblanding og mønster. Samme gjelder i svinger og unnamanøver fordi dekkene flekser veldig mye, når det først slipper så slipper det til gangs.   

Det er også bilsporten som har drevet utviklingen av dekk-teknologien, selv for amatører som kjører vanlige gatebil så utgjør forskjellen mellom standard sommerdekk og dekk som er utviklet for racing men som er lovlige på veien utrolig mye.

Det å påstå at piggfrie vinterdekk er like bra som sommerdekk på sommerføre er bare idiotisk, men vis gjerne til tester som bekrefter denne påstanden.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Propaganda? Si meg, har du i det hele tatt førerkort? Om du har forsøkt å bremse på våt asfalt over 7 grader med vinterdekk og med sommerdekk, så merker du stor forskjell. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt førerkort i over 50 år og kjørt på ett dekksett så lenge jeg kan huske.
Er piggfrie dekk farlige når det regner i påsken?

1 hour ago, AnonymBruker said:

slicks kjører jeg heller ikke på siden jeg har den mentale kapasiteten til å skjønne at slike dekk ikke har noe i vanlig trafikk å gjøre.

Hvorfor ikke? Bør være ideelt for de som bytter dekk ut fra været.

Jeg legger om dekk selv og har ikke bruk for å leie lagringsplass,

Da er det ikke deg som er målgruppen når dekkbransjen skal sko seg på nordmenns naivitet.

Det å påstå at piggfrie vinterdekk er like bra som sommerdekk på sommerføre er bare idiotisk, men vis gjerne til tester som bekrefter denne påstanden.

Selvsagt ikke, alle tester er styrt av bilbransjen. NAF er en del av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det ikke deg som er målgruppen når dekkbransjen skal sko seg på nordmenns naivitet.

Du bruker garantert ikke bilbelte heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

At du har hatt førerkort i 50 år er ikke det hederstegnet du tror det er. Det betyr at du faktisk begynner å gå ut på dato som sjåfør.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen år sia ville disse folka ha forbud mot å skru på egen bil 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/31/2023 at 7:19 PM, Maskinfører said:

For noen år sia ville disse folka ha forbud mot å skru på egen bil 🙄

Hvilke folk er det?

Anonymkode: 25889...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De vil bare tjene mer penger. Hvor ofte er det egentlig over 10-15 grader i (Nord) Norge? Gode piggfrie vinterdekk er som oftest bedre enn billige sommerdekk. Sverger til piggfritt på grunn av at mesteparten av vinteren veksler det med bare veier og sørpe, er kun ett par januar dager med is. Gode piggfrie dekk varer lengre en piggene varer på billige piggdekk.

Anonymkode: b9fe6...9cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vil bare tjene mer penger. Hvor ofte er det egentlig over 10-15 grader i (Nord) Norge? Gode piggfrie vinterdekk er som oftest bedre enn billige sommerdekk. Sverger til piggfritt på grunn av at mesteparten av vinteren veksler det med bare veier og sørpe, er kun ett par januar dager med is. Gode piggfrie dekk varer lengre en piggene varer på billige piggdekk.

Anonymkode: b9fe6...9cf

Våte veier kjører vi på hele vinteren, med vinterdekk. At de samme dekkene plutselig skal bli så dårlige på sommeren er bare tull. Det er mer regn enn sol på sommeren også, der jeg bor. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Våte veier kjører vi på hele vinteren, med vinterdekk. At de samme dekkene plutselig skal bli så dårlige på sommeren er bare tull. Det er mer regn enn sol på sommeren også, der jeg bor. 

Det har med temperatur og gummiblanding å gjøre, men dette er for komplisert for enkle sjeler.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

men dette er for komplisert for enkle sjeler

Eller at de som ikke gjennomskuer bransjens taktikk kanskje er de enkleste. :himle:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...