Gå til innhold

Årets første snøfall, og folk kjører med sommerdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med årets første snøfall blir det ofte kaos, og bedre blir det ikke når folk kjører rundt med sommerdekk. 

Jeg har (dessverre) måttet kjøre en del i dag, og har sett et titalls farlige hendelser der det ikke er noe annet enn flaks at det faktisk har gått bra.  De kjører med både eget og andres liv som innsats.

 

Og jeg forstår ikke!

Dette snøfallet har vært varslet i minst en uke, så hvorfor har ikke de som vet de må kjøre allerede byttet?

Anonymkode: 38619...9f3

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er nytt her, sammenlignet med alle andre år tidligere?

Anonymkode: da1f6...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med årets første snøfall blir det ofte kaos, og bedre blir det ikke når folk kjører rundt med sommerdekk. 

Jeg har (dessverre) måttet kjøre en del i dag, og har sett et titalls farlige hendelser der det ikke er noe annet enn flaks at det faktisk har gått bra.  De kjører med både eget og andres liv som innsats.

 

Og jeg forstår ikke!

Dette snøfallet har vært varslet i minst en uke, så hvorfor har ikke de som vet de må kjøre allerede byttet?

Anonymkode: 38619...9f3

Fordi de venter til siste sekund..som idag..og kanskje de bestillere time idag... kommer til å bli fylt opp denne og neste uke med folk som skal bytte dekk...og ikkje kjører de pent heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor folk ikke ser til å bytte tidsnok. Er rett og slett flaut at så mange er så uforberedt. Når det er minusgrader, og meldt snøfall må man ruste seg deretter. Sånn er det bare. Skal ikke kjøre om man ikke er skodd for det, da kan man bite i det sure eplet og ta buss i stedet. 

Anonymkode: 0fa43...93f

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

k...og ikkje kjører de pent heller 

Det har de heldigvis gjort her da.

De fleste snegler seg avgårde, men det forhindrer ikke at de sklir ut av veibanen, eller ligger på tvers i svingene. 

Anonymkode: 38619...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke jeg heller. Det virker som om mange villig riskerer liv og helse for andres underholdning.

Anonymkode: bc741...986

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk er mindre intelligente når det kommer til dette. Det skjer hvert år. Utsetter seg selv og andre for forferdelige ulykker. Det er en skam. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 11 km vei til jobb, men da jeg kjørte til jobb i morges lå det allerede to biler i grøfta på den strekningen. Vanlig tettbygd strøk. Fartsgrense 50 og 60 på stedene de to bilene hadde kjørt av veien. 

Folk tenker ikke, rett og slett.

Anonymkode: a4314...e36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er lange ventetider på dekkskifte hos dekkhotellene. Selv betaler jeg kun for vask, vurdering og lagring av dekk (bor i en liten leilighet). Fordelen her er at jeg kan bare drop-in når som helst og skifte dekkene selv. Trenger ingen planlegging og kalkulering av lange ventetider på dekkskifte. 

Anonymkode: 412bf...b73

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er lange ventetider på dekkskifte hos dekkhotellene. Selv betaler jeg kun for vask, vurdering og lagring av dekk (bor i en liten leilighet). Fordelen her er at jeg kan bare drop-in når som helst og skifte dekkene selv. Trenger ingen planlegging og kalkulering av lange ventetider på dekkskifte. 

Anonymkode: 412bf...b73

Om man har piggfrie vinterdekk, som de fleste har i bynære strøk, der det er de verste køene for dekkskift så kan man jo bytte i god tid. Man MÅ ikke vente til snøen har kommet...

Anonymkode: a4314...e36

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det bussene som lager mest problemer de veiene jeg har forsøkt å kjøre på vei til jobb. Bussene står og spinner på flatmark og sklir, og sperrer veiene på tvers. Det er trafikkfarlig når store busser sklir. 

Anonymkode: 371ac...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke folk legge om dekk selv?? 🤭 

Det er jo super enkelt og går på 30 minutter Max! Gratis! 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe valg. Jeg skulle blitt ringt opp av dekkservicestedet for hadde bestilt nye dekk. Hørte INGENTING, og de tar ikke telefonen. Dessuten MÅ jeg ut grunnet viktig ærend. Heldigvis er det bare 6 km og våte vanlige veier, uten snø. 
Første gangen dette har skjedd på 29 år så. 

Anonymkode: 21db9...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Perfume said:

Klarer ikke folk legge om dekk selv?? 🤭 

Det er jo super enkelt og går på 30 minutter Max! Gratis! 

Funker ikke om man har kjøpt dekk og eventuelt må hente dem, skjønner du vel. 

Anonymkode: 21db9...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt utrolig. 
Er det snø og man har sommerdekk, så må man la bilen stå!! Er det så vanskelig å forstå 😅 Men nei, de gambler med sine liv, andres liv og så sitter mange med skjegget i postkassen med fratatt sertifikat 

Anonymkode: b52c4...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Funker ikke om man har kjøpt dekk og eventuelt må hente dem, skjønner du vel. 

Anonymkode: 21db9...1de

Da må man jo sørge for å være tidligere ute.

Anonymkode: a4314...e36

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skremmende med de som har kjørt med sommerdekk til dekkskift i kø i dag. Politiet burde tatt seg en tur og sjekket køen om de var skodd for riktig føre. 

Anonymkode: 371ac...d81

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Funker ikke om man har kjøpt dekk og eventuelt må hente dem, skjønner du vel. 

Anonymkode: 21db9...1de

Det gjør man vel leeenge før man skal legge om, skjønner du vel? 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøretime i Lillestrøm i dag. Fikk lært alt jeg IKKE skal gjøre på vinterføre, gjennom å observere folk som bør være erfarne på vinterføre. 

Ganske skummelt.. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er fulle av unnskyldninger for hvorfor de ikke har skiftet dekk. Men kjøre skal de, med fare for eget og andres liv.

Bodde mange år i Oslo, og har erfart kaoset. Er selvfølgelig mange flere veier som må strøs eller måkes der om vinteren enn her på landet i nord. Bor i Indre Troms, og har inntrykk av at folk her er ute i god tid med å skifte. Nå bor de fleste her i eneboliger m/garasje, og skifter selv. Jeg har kostet på meg dekkhotell, og skifter i god tid. Hadde aldri lagt av gårde på sommerdekk på glatte veier. Ingenting er så viktig at man må sette liv i fare.

Anonymkode: d2b6f...23a

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...