Brunello Skrevet 19. mai 2023 #21 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et valg man tar. Og ikke nødvendigvis sunt et. Anonymkode: 16e5b...4ec Og ts og mange andre kan velge å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #22 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 Ja stakkars oss🙄 Anonymkode: 540b8...11c 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #23 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke det det dreier seg om her. Ts jobber og kan stå i jobb. Husk at de fleste som betaler mest skatt i landet jobber 10+ timer om dagen og har lite fritid. Når en person har så dårlig funksjonsevne at den ikke greier å ta vare på personlig hygiene lenger, da må personen få hjelp, enten det er riktig diagnose og behandling, tilpasning av jobb, kutte ned jobb eller ev. slutte å jobbe. Ts beskriver et så lavt funksjonsnivå utenom jobb at det er et tidsspørsmål før h*n blir langt verre - og da kan det bli langt dyrere for samfunnet. "De fleste" som du sier jobber 10+ timer, har som regel en kropp og psyke som gjør at de kan håndtere en slik belastning. Men selv disse (jeg vet om to som var slik) kan møte fysiske eller psykiske utfordringer/diagnoser som gjør at de etterhvert ikke greier noenting. Om noen som jobbet slik du beskriver ikke lenger greide å ta vare på egen personlige hygiene og var i ferd med å bli enda dårligere - ville du da sagt at de bare måtte fortsette å jobbe like mye som før? Anonymkode: f2b6d...b03 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #24 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Og ts og mange andre kan velge å jobbe. Er man for syk til å jobbe så sier det seg selv at det ikke går. Anonymkode: 16e5b...4ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #25 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Det er ikke det det dreier seg om her. Ts jobber og kan stå i jobb. Husk at de fleste som betaler mest skatt i landet jobber 10+ timer om dagen og har lite fritid. Jeg jobbet også og kunne stå i jobb fram til gasser på jobben ødela lungene mine. (Arbeidsulykke / arbeidssykdom). Det gikk framdeles fint å stå i jobben en god stund etterpå med medisinering osv, helt til det ikke gikk mer. Poenget mitt, selv om TS har en jobb nå så er det ikke sikkert om hen greier å stå i den over tid hvis hen ikke får nok tilrettelegging på jobb og / eller hjemme. Kanskje det kan være riktig for TS med en gradert ufør f.eks. Anonymkode: 08462...b5a 1
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #26 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når en person har så dårlig funksjonsevne at den ikke greier å ta vare på personlig hygiene lenger, da må personen få hjelp, enten det er riktig diagnose og behandling, tilpasning av jobb, kutte ned jobb eller ev. slutte å jobbe. Ts beskriver et så lavt funksjonsnivå utenom jobb at det er et tidsspørsmål før h*n blir langt verre - og da kan det bli langt dyrere for samfunnet. "De fleste" som du sier jobber 10+ timer, har som regel en kropp og psyke som gjør at de kan håndtere en slik belastning. Men selv disse (jeg vet om to som var slik) kan møte fysiske eller psykiske utfordringer/diagnoser som gjør at de etterhvert ikke greier noenting. Om noen som jobbet slik du beskriver ikke lenger greide å ta vare på egen personlige hygiene og var i ferd med å bli enda dårligere - ville du da sagt at de bare måtte fortsette å jobbe like mye som før? Anonymkode: f2b6d...b03 Det hjelper ikke å ga god helse når du er hjemme 20.00 hver dag. Sønnen på fem sover da. Det er et offer. Det er selvfølgelig tilfeller det ufør er riktig. Men så lenge folk vare er veldig sliten etter jobb, er det godt innenfor.
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #27 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er man for syk til å jobbe så sier det seg selv at det ikke går. Anonymkode: 16e5b...4ec Ts jobber 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #28 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Det hjelper ikke å ga god helse når du er hjemme 20.00 hver dag. Sønnen på fem sover da. Det er et offer. Det er selvfølgelig tilfeller det ufør er riktig. Men så lenge folk vare er veldig sliten etter jobb, er det godt innenfor. Det er ikke et offer - det er et valg å jobbe 10+ timer daglig. Ingen må jobbe så lange dager om de ikke vil. Men å diskutere slike ytterpunkt er bare en avsporing av tråden som du bruker til å forsøke å tråkke på Ts og mistenkeliggjøre Ts Du overser det Ts forteller, som viser at Ts ikke greier å ta vare på egen personlige hygiene lenger, ikke fungerer med seg selv eller sosialt lenger. Da er det fare på ferde, for fra der Ts er nå, så er det svært kort vei til å bli ekstremt mye dårligere - noe som vil koste samfunnet langt nær. Det er ingenting i hovedinnlegget som gir deg grunn til å påstå at Ts ikke er så dårlig som Ts forteller å være. Det er bare dine egne fordommer som spiller inn når du sier det. Om du hadde tatt deg tid til å ta innover deg hva det vil si når en person ikke lenger greier å ta vare på egen personlige hygiene fordi den bruker opp det lille den har av energi på jobb, så hadde du - forhåpentligvis - svart annerledes. Og om ikke så viser du bare ufattelig lite kunnskap om hvor dårlig fysisk eller psykisk syke personer kan bli. Ts har gjort alt det rette! Har forsøkt, har forsøkt annen utdanning, annen jobb, har stått på. Nå forteller Ts at h*n er så dårlig, at det er viktig at det tas tak i av fagfolk. Det Ts forteller om er ikke "bare veldig sliten etter jobb". Er man "bare veldig sliten etter jobb", da henter man seg inn til dagen etter, eller over helgen, eller over en høytid. Det er noe helt annet enn hva Ts forteller om, som er en svikt i funksjon i hverdagen som er så stor at Ts trenger hjelp. Om Ts har en uoppdaget diagnose så må første punkt være å få riktig diagnose slik at h*n kan få riktig behandling, og så kan faktisk arbeidsevne ev. vurderes på nytt - er du ikke enig i at dette er det viktigste? Anonymkode: f2b6d...b03 4 6
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #29 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke et offer - det er et valg å jobbe 10+ timer daglig. Ingen må jobbe så lange dager om de ikke vil. Men å diskutere slike ytterpunkt er bare en avsporing av tråden som du bruker til å forsøke å tråkke på Ts og mistenkeliggjøre Ts Du overser det Ts forteller, som viser at Ts ikke greier å ta vare på egen personlige hygiene lenger, ikke fungerer med seg selv eller sosialt lenger. Da er det fare på ferde, for fra der Ts er nå, så er det svært kort vei til å bli ekstremt mye dårligere - noe som vil koste samfunnet langt nær. Det er ingenting i hovedinnlegget som gir deg grunn til å påstå at Ts ikke er så dårlig som Ts forteller å være. Det er bare dine egne fordommer som spiller inn når du sier det. Om du hadde tatt deg tid til å ta innover deg hva det vil si når en person ikke lenger greier å ta vare på egen personlige hygiene fordi den bruker opp det lille den har av energi på jobb, så hadde du - forhåpentligvis - svart annerledes. Og om ikke så viser du bare ufattelig lite kunnskap om hvor dårlig fysisk eller psykisk syke personer kan bli. Ts har gjort alt det rette! Har forsøkt, har forsøkt annen utdanning, annen jobb, har stått på. Nå forteller Ts at h*n er så dårlig, at det er viktig at det tas tak i av fagfolk. Det Ts forteller om er ikke "bare veldig sliten etter jobb". Er man "bare veldig sliten etter jobb", da henter man seg inn til dagen etter, eller over helgen, eller over en høytid. Det er noe helt annet enn hva Ts forteller om, som er en svikt i funksjon i hverdagen som er så stor at Ts trenger hjelp. Om Ts har en uoppdaget diagnose så må første punkt være å få riktig diagnose slik at h*n kan få riktig behandling, og så kan faktisk arbeidsevne ev. vurderes på nytt - er du ikke enig i at dette er det viktigste? Anonymkode: f2b6d...b03 Utrolig mye tull for en enkel sak. Jeg sier at det ofte er ok med ufør, men det holder ikke å være sliten etter jobb. 1
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #30 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du tenker ikke på at det faktisk kan være motsatt. At andre land gjemmer de uføre i arbeidsledighetsstatistikken? Eller at de i større grad lar familien ta seg av de uføre? Anonymkode: 08462...b5a Nei, det er ganske opplagt at det er vi som er unntaket.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #31 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du tenker ikke på at det faktisk kan være motsatt. At andre land gjemmer de uføre i arbeidsledighetsstatistikken? Eller at de i større grad lar familien ta seg av de uføre? Anonymkode: 08462...b5a Det du sier er det forsket på og det er vist at det stemmer. Norge har høy sysselsetting. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb Anonymkode: f2b6d...b03 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #32 Skrevet 19. mai 2023 Det er svært vanskelig å bli ifør i dag. Lykke til Anonymkode: 90431...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #33 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (6 minutter siden): Utrolig mye tull for en enkel sak. Jeg sier at det ofte er ok med ufør, men det holder ikke å være sliten etter jobb. Det er helt opplagt ut fra det Ts skriver at det hos Ts ikke bare er "å være sliten etter jobb". Det hadde du også forstått om du tok til deg det Ts skriver i hovedinnlegget. Skal du diskutere alle andre muligheter så får du opprette din egen tråd, for det du skriver har ingenting med det Ts skriver i hovedinnlegget, noe som er åpenbart for alle som har kunnskap om fysisk og psykisk helse. Anonymkode: f2b6d...b03 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #34 Skrevet 19. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er svært vanskelig å bli ifør i dag. Lykke til Anonymkode: 90431...fdb Utrolig vanskelig ja, i snitt 8-12 år å bli ufør om enn i det hele tatt kommer igjennom nåløyet. Det skal bli MYE strengere og vanskeligere å få uføretrygd snart også, masse nye regler og endringer som skal gjøre det nesten klin umulig å få uføre. Anonymkode: 29618...dd8 1
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #35 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er svært vanskelig å bli ifør i dag. Lykke til Anonymkode: 90431...fdb Er du syk, går det bra. Men dersom du er en person nav håper kan jobbe, rar det litt tid.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #36 Skrevet 19. mai 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 Du forstår tydeligvis ikke økonomi. Mesteparten av det uføre får går rett tilbake til staten i form av skatt, merverdiavgift, skatt fra bedriftene man handler hos osv. Anonymkode: d7609...c88 3 1
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #37 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utrolig vanskelig ja, i snitt 8-12 år å bli ufør om enn i det hele tatt kommer igjennom nåløyet. Det skal bli MYE strengere og vanskeligere å få uføretrygd snart også, masse nye regler og endringer som skal gjøre det nesten klin umulig å få uføre. Anonymkode: 29618...dd8 Hvor har du tallene fra?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #38 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 De uføre har i de fleste tilfeller jobbet og betalt skatt selv i mange år, så de trenger ikke tenke på de som er friske og står i jobb. Du jobber for å betale din del av samfunnets utgifter, inkludert et sikkerhetsnett om du skulle bli syk og ufør. Du trenger ikke leke martyr bare fordi du er frisk og arbeidsfør. Du kan jo heller tenke litt på TS som er født med aspergers/autisme og dermed sliter mye mer med selv enkle, opplagte ting som du og andre nevrotypiske, arbeidsføre mennesker takler lett som en plett. Agaton skrev (20 minutter siden): Hei du! Du bør virkelig fokusere på å få den hjelpen som finnes i systemet. Målet, slik jeg ser det, bør være for deg å bli så frisk at du kan føle du bidrar uten å brenne deg ut. Det du beskriver bør trigge noen lamper hos lege / helsevesen. Bare gå systematisk gjennom det du står i. Og du har jo jaggu meg fått til en del også, til tross for de utfordringene du har! En erfaring jeg har, og jeg vet ikke om den treffer i det hele tatt: Jeg mener at disiplin og struktur er viktigere enn motivasjon mange av dagene. Bare en fot foran den andre, kjøre repitisjon og unngå å tenke / dømme for mye. Dette gjelder jobb, farsrollen jeg har, kjæresterollen og trening. I perioder hvor jeg har hatt det tøft, har faktisk det å bevege litt på seg (mål: få hjertet til å slå fort i minst 15 min hver dag), blitt redningen. Og da er det fint med en dusj (har startet med masse kaldt vann når jeg dusjer. ikke digg, men føles meget bra for systemet mitt). En fin tanke, men man blir ikke frisk eller bedre av autisme. Det finnes ingen behandling eller medisin. TS trenger å utredes for å bevisstgjøre både arbeidsgiver og familie/venner i forhold til hva hun sliter med og hva hun trenger av tilrettelegging for å klare å stå i jobben over tid. Det er stor forskjell på å kunne vise til en diagnose og å bare være den som ikke klarer (eller "ikke vil") oppføre seg som normalt og jobbe som normalt. Brunello skrev (11 minutter siden): Og ts og mange andre kan velge å jobbe. Man kan ikke velge bort en medfødt tilstand. TS har valgt å søke hjelp og kan forhåpentligvis få hjelp til tilrettelegging sånn at hun klarer å stå i jobben lengst mulig. Eller omskoleres til en mer passende jobb. I verste fall ender det med burnout og meltdown og hun ender opp med å bli ufør. Utfordringene ved å være autist som lever og jobber i en ikke-autistisk verden er noe helt annet enn å være sliten etter jobb fordi man jobber overtid eller har en slitsom jobb. Tenk deg om du skulle ha utført jobben din i et arbeidsmiljø der du aldri helt forsto språket og de sosiale kodene til leder og kollegaer, og brukte like mye energi på å fremstå som normal og å si/gjøre de riktige tingene som du bruker på å faktisk jobbe. Det blir dobbelt så slitsomt og man treffer veggen mye fortere. Anonymkode: a583e...646 2 2
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #39 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utifra svarene dine så er jeg helt enig i at du ikke svarer for å provosere, men den andre årsaken jeg nevnte. Anonymkode: 16e5b...4ec Begrunn din mening. Mine svar er basert ut fra at ts har tatt utdannelse og er i jobb. Hvorfor skal hun plutselig slutte å forsørge seg selv om helsetilstanden ikke er endret?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #40 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Begrunn din mening. Mine svar er basert ut fra at ts har tatt utdannelse og er i jobb. Hvorfor skal hun plutselig slutte å forsørge seg selv om helsetilstanden ikke er endret? Men du overser jo glatt at TS ikke fungerer hjemme, og da kan det være riktig at TS får enten hjelp i hjemmet, eller en vurdering av arbeidsevne hos NaV, eller begge deler. Anonymkode: 08462...b5a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå