Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at målet ditt må være å få tilrettelegging i jobben, ikke ufør. Men da må du snakke med fastlege og NAV først.

Anonymkode: a9325...b48

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snyltere finner man de fleste steder i samfunnet,  det er ikke noe spesielt for uføretrygd.

Det må jeg bare si, jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen skulle kjempe i gjennomsnitt 7,5 år for å få seg en varig lav inntekt. Da må man nesten være psykisk syk, og sånn sett faktisk ha krav på den uføretrygden likevel da 😂

Anonymkode: 08462...b5a

Maxtrygd er ikke spesielt lav om en f.eks har arvet bolig og kanskje penger i tillegg. Da kan man leve riktig så godt.

Anonymkode: 403d4...132

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brunello skrev (11 minutter siden):

Hva er verdig tilværelse? Direktøren som betaler for uføretrygden hennes jobber 10-12 timer i døgnet.

Direktøren som jobber 10-12 timer i døgnet klarer antagelig å handle, støvsuge, lage middag og til og med dusje i tillegg. Hvis direktøren som jobber 10-12 timer i døgnet føler at hun har en uverdig tilværelse, så står det henne fritt å redusere arbeidsdagen til 7,5 timer. Antagelig tjener hun også nok til å bestille mat hjem og ansette en vaskehjelp.

Både kona og jeg legger inn en del overtidstimer i løpet av året, og vi har begge en langt mer verdig tilværelse enn trådstarter, som til og med har problemer med å opprettholde personlig hygiene. Jeg er glad for at vi i dette landet har en sikkerhetsventil i at vi som kan jobbe gjør det, slik at sjuke folk kan få lov til å ha et verdig liv. Jeg kan få hjerteinfarkt på joggeturen min i morgen og ende opp som ufør. 

Endret av Hansehan
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Maxtrygd er ikke spesielt lav om en f.eks har arvet bolig og kanskje penger i tillegg. Da kan man leve riktig så godt.

Anonymkode: 403d4...132

Nå er det vel ikke så vanlig å prøve å fake seg til en uføretrygd om man tjener bra fra før da. Det er bare å se på uførestatistikken. De aller fleste uføretrygdede er folk som ikke har utdanning eller som kun har vgs.

Ikke at det er vanlig å fake seg til en uføretrygd i det hele tatt da, det er ganske mye man skal igjennom for å få en innvilgelse. Det hadde du visst om du har vårt gjennom systemet selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjempet ikke for å få uføretrygd. Jeg kjempet for å klare meg ute i jobb igjen med nebb og klør. Dessverre er jeg alvorlig syk og måtte til slutt gi opp og ble fattig og ufør. Har kombinert jobb og ufør noen år for har hatt litt restarbeidsevne og  til og med gjort nok et forsøk på å komme ut i skikkelig jobb igjen. På grunn av det er helsen helt ødelagt nå. Jeg har ingenting mer å gå på. 

Anonymkode: b940e...3e3

Det er vel sånn det er for de fleste. Man gir seg for seint, slik at man aldri kommer opp på et ok funksjonsnivå igjen.  💔

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hansehan skrev (4 minutter siden):

Direktøren som jobber 10-12 timer i døgnet klarer antagelig å handle, støvsuge, lage middag og til og med dusje i tillegg. Hvis direktøren som jobber 10-12 timer i døgnet føler at hun har en uverdig tilværelse, så står det henne fritt å redusere arbeidsdagen til 7,5 timer. Antagelig tjener hun også nok til å bestille mat hjem og ansette en vaskehjelp.

Både kona og jeg legger inn en del overtidstimer i løpet av året, og vi har begge en langt mer verdig tilværelse enn trådstarter, som til og med har problemer med å opprettholde personlig hygiene. Jeg er glad for at vi i dette landet har en sikkerhetsventil i at vi som kan jobbe gjør det, slik at sjuke folk kan få lov til å ha et verdig liv. Jeg kan få hjerteinfarkt på joggeturen min i morgen og ende opp som ufør. 

Poenget er at de som betaler ofrer noe. Det hjelper ikke å ha råd til å kunne gjøre alt du nevner når datteren på fem gar lagt seg når du kommer hjem. Og ja, det er et valg man gjør. Men omtrent like mange som er ifør må ta det valget for at samfunnet skal fungere,

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan jo bli delvis ufør, og jobbe kortere dager eller færre dager. På grunnlag at at du er utslitt og annet.

Tror du må bruke opp alle sykemeldings dager for å bli vurdert evt max 50 prosent helst 40  For å bli vurdert eller 100 prosent sm.

Men har du klart å komme deg på boligmarkedet først?

Ellers så må jeg kommentere at alle er jo slaver om de ikke forstår det i 100 prosent stilling. Man blir utslitt og går på reserve.

Endret av galaxii
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel sånn det er for de fleste. Man gir seg for seint, slik at man aldri kommer opp på et ok funksjonsnivå igjen.  💔

Slutt med tullet. 90% står i jobb til pensjonsalder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Dette er den rette holdningen. Så lenge man klarer å stå i jobb er det selvsagt ikke riktig å bli ufør.

TS klarer jo ikke å stå i jobb.

TS dusjer 3 ganger i mnd, skifter ikke klær, lager ikke mat,og vasker ikke hjemme.

Anonymkode: 3a1d4...15d

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Hva er verdig tilværelse? Direktøren som betaler for uføretrygden hennes jobber 10-12 timer i døgnet.

Det er oljen som betaler trygda.

Ikke tro Norge går rundt av seg selv, og at vanlige arb.takere betaler for uføre. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Poenget er at de som betaler ofrer noe. Det hjelper ikke å ha råd til å kunne gjøre alt du nevner når datteren på fem gar lagt seg når du kommer hjem. Og ja, det er et valg man gjør. Men omtrent like mange som er ifør må ta det valget for at samfunnet skal fungere,

De som betaler ofrer noe sier du. Jeg ofret dager, kvelder, netter, helligdager for at familien skulle få det bra. Og til slutt så ofret jeg helsa mi også fordi det var mangler i HMS på jobben.

Det er ikke sånn at enten har man alltid vært ufør, og aldri bidratt med noe, eller så har man vært i jobb og slitt raua av seg. De fleste som er uføre har faktisk gjort begge deler,  altså ofret seg og ødelagt helsa si pga det. De fleste uføre er faktisk fra 55 år og oppover og har et langt arbeidsliv bak seg.

Blir irritert over holdninger som dine, men det er kanskje meningen også?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er oljen som betaler trygda.

Ikke tro Norge går rundt av seg selv, og at vanlige arb.takere betaler for uføre. 

Så sant - uten oljen så går statsbudsjettet i minus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS klarer jo ikke å stå i jobb.

TS dusjer 3 ganger i mnd, skifter ikke klær, lager ikke mat,og vasker ikke hjemme.

Hun dusjer nok litt oftere enn hun hevder siden hun er i jobb :)

Anonymkode: 32a75...b53

AnonymBruker
Skrevet
galaxii skrev (17 minutter siden):

Tror du må bruke opp alle sykemeldings dager for å bli vurdert evt max 50 prosent helst 40  For å bli vurdert eller 100 prosent sm.

Er ikke noen regel på det nei.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er alvorlig deprimert, TS. Dersom det er dette, så er det håp for et bedre liv med riktig behandling. ❤️

Anonymkode: cd9ec...0be

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Så du mener at de sjuke som står i arbeid og ødelegger egen helse ikke ofrer noe? Jeg tror nok de ofrer mer enn både deg og meg. Mange av oss kan organisere jobbene våre slik at vi kan være hjemme når ungene skal legges og heller jobbe litt ekstra på kveldstid. Husk at hvis du hadde helseproblemene til TS og jobbet 7,5 timer hver dag, så hadde du neppe vært i stand til å legge ungen din uansett. Hva med litt empati?

Hvis TS får en uføregrad på 50-60% og slipper gjentatte sjukemeldinger, som ofte er å sjukmeldes i maksperioden (52 uker), for så å jobbe 26 uker (antagelig uten å prestere topp på jobb) for å opptjene nye 52 uker, så vil det bli billigere for samfunnet og mer forutsigbart for arbeidsgiver.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (1 time siden):

Så du mener at de sjuke som står i arbeid og ødelegger egen helse ikke ofrer noe? Jeg tror nok de ofrer mer enn både deg og meg. Mange av oss kan organisere jobbene våre slik at vi kan være hjemme når ungene skal legges og heller jobbe litt ekstra på kveldstid. Husk at hvis du hadde helseproblemene til TS og jobbet 7,5 timer hver dag, så hadde du neppe vært i stand til å legge ungen din uansett. Hva med litt empati?

Hvis TS får en uføregrad på 50-60% og slipper gjentatte sjukemeldinger, som ofte er å sjukmeldes i maksperioden (52 uker), for så å jobbe 26 uker (antagelig uten å prestere topp på jobb) for å opptjene nye 52 uker, så vil det bli billigere for samfunnet og mer forutsigbart for arbeidsgiver.

TS har noen sykemeldinger i året. Da er hun i stand til å jobbe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS har noen sykemeldinger i året. Da er hun i stand til å jobbe.

Har du lest hovedinnlegget? Synes du det virker som om trådstarter har en helsetilstand hvor hun er i stand til å arbeide i full stilling og samtidig ha en helsetilstand som er normal?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En gang blir det din tur skal du se! En ulykke hjemme eller på jobb, eller en kreftdiagnose. 

Anonymkode: ea382...5e9

Ja, for absolutt "alle" får kreft!! Nei, tror ikke det.

Anonymkode: ef7dd...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...