Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Usaklig kommentar. Hvis du er i arbeid for at uføre skal være uføre så bør du virkelig få endret dine målsettinger i livet.

Anonymkode: 08462...b5a

Ja, hadde enkelte uføre å endret sine målsettinger her i livet. I stedet for å gjort alt for å bli uføre.så hadde det kansje blitt annerledes. 

Anonymkode: ef7dd...376

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er svært vanskelig å bli ifør i dag. Lykke til 

Anonymkode: 90431...fdb

Ja, er det egentlig det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS klarer jo ikke å stå i jobb.

TS dusjer 3 ganger i mnd, skifter ikke klær, lager ikke mat,og vasker ikke hjemme.

Anonymkode: 3a1d4...15d

Dusjer 3 ganger i mnd.. så det har man telling på? Ikke rart ts ikke trives på jobb da. Arbeidskolleger liker ikke folk som lukter vondt!

AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig du får all hjelp du trenger, kunne du nå blitt sykemeldt 50%, og da for en lang periode. Bare for å se hvordan det er hvis du jobber deltid.

For sliter man med psyken, så blir det gjerne ikke bedre av å ikke ha jobb overhodet. Men med alt du sliter med, så ser jeg ikke hvordan du skal fungere i en 100% stilling. 

Anonymkode: bd2c2...52a

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg vet hva skatten vår går til. Den går til alle ting vi trenger i samfunnet. Skole, helsevesen, veibygging mm. Samtidig så vet jeg at den skatten vi betaler ikke er i nærheten av å dekke inn det vi bruker på velferdsstaten. Jeg vet at inntekt fra olje er cirka halve statsbudsjettet og at statsbudsjettet ville gått i minus om det ikke var for oljeinntektene. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

En fin tanke, men man blir ikke frisk eller bedre av autisme.

Vet det. Men jeg sier at hun må få hjelp slik at hun kan finne en jobb/aktivitet hvor hun ikke føler hun brenner seg ut. Snakker ikke om helbredelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan ikke bli ufør bare fordi du er lei. 

Problemene du har har du jo fint klart å jobbe med. 

Tro meg du vil IKKE bli ufør. Da er du dømt til resten av livet i ekstrem fattigdom, alle ser ned på deg, du blir isolert og mister all livsglede og selvtillit fordi du ikke utretter noen ting eller bidrar med noe. Du vil få tusen ganger værre psyke og angst og depresjon av å bli ufør. 

Anonymkode: 20012...d4a

Man kan få uføre om man ikke orker mer jobb jo. Det er ikke opp til deg hva folk vil og ikke. Eller hva folk klarer. Høres ut som at du er sjalu på at folk kan få tilrettelagt uføre.

Anonymkode: b9f71...5cf

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 timer siden):

Hvor står det at de er endret?

Det kommer ganske tydelig frem at ts fungerer veldig dårlig på alle plan. 

Hvis du har smerter i kneet, venter du med å oppsøke hjelp til du ikke kan gå mer? Eller oppsøker du hjelp før dette? Pusher du deg hele veien så kneet ditt blir dårligere og dårligere, eller stopper du opp for å prøve å bli bedre? 

Det er fascinerende å måtte prøve å få et voksent menneske til å forstå noe så elementært. 

Hverken ts eller samfunnet er tjent på at ts pusher seg mer. Ts trenger hjelp, ro, tid og energi til å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 16e5b...4ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (6 timer siden):

Har du lest hovedinnlegget? Synes du det virker som om trådstarter har en helsetilstand hvor hun er i stand til å arbeide i full stilling og samtidig ha en helsetilstand som er normal?

Ja, absolutt. 

Anonymkode: 32a75...b53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Tro meg du vil IKKE bli ufør. Da er du dømt til resten av livet i ekstrem fattigdom, alle ser ned på deg, du blir isolert og mister all livsglede og selvtillit fordi du ikke utretter noen ting eller bidrar med noe. Du vil få tusen ganger værre psyke og angst og depresjon av å bli ufør. 

Anonymkode: 20012...d4a

TUsEn gAnGeR væRRe -dette er noe av det mest negative og overdrevne jeg har lest.

Du tenker ikke på det at det kan være mennesker som ikke har annet valg enn å ta i mot uføretrygd som leser dette?

Til de vil jeg si at det finnes et liv etter uføretrygd og det kan absolutt være mye bedre enn døden, slik den personen ovenfor her forestiller det som. 🙄

Du kan fremdeles bidra i samfunnet, du vil neppe oppleve at noen ser ned på deg, du behøver absolutt ikke isolere deg, selvtilliten din kan bli bedre når du endelig kan oppleve mestring i hverdagen din igjen. Psyken din kan få et løft når du slipper å kjempe med kropp, psyke og økonomisk usikkerhet. (Og nei, vi har ikke ekstrem fattigdom i Norge.)

Anonymkode: aa7f8...f8a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TUsEn gAnGeR væRRe -dette er noe av det mest negative og overdrevne jeg har lest.

Du tenker ikke på det at det kan være mennesker som ikke har annet valg enn å ta i mot uføretrygd som leser dette?

Til de vil jeg si at det finnes et liv etter uføretrygd og det kan absolutt være mye bedre enn døden, slik den personen ovenfor her forestiller det som. 🙄

Du kan fremdeles bidra i samfunnet, du vil neppe oppleve at noen ser ned på deg, du behøver absolutt ikke isolere deg, selvtilliten din kan bli bedre når du endelig kan oppleve mestring i hverdagen din igjen. Psyken din kan få et løft når du slipper å kjempe med kropp, psyke og økonomisk usikkerhet. (Og nei, vi har ikke ekstrem fattigdom i Norge.)

Anonymkode: aa7f8...f8a

Det kan godt være at det var litt dramatisk beskrivelse,  den du siterer. Men det er veldig mye sannhet i det den skriver.

Noen sykdommer er faktisk sånn at isolering er det eneste man kan gjøre for å ikke få dødelige anfall av sykdommen (allergi o.l).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre.

Uføre betaler også skatt. Vi kan ikke noe for at vi er syke. Du er heldig som kan jobbe.

Anonymkode: 225b0...54f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uføre betaler også skatt. Vi kan ikke noe for at vi er syke. Du er heldig som kan jobbe.

Anonymkode: 225b0...54f

Teknisk sett så betaler vi skatt ja. Men at staten velger å gi ut en sum, og så ta tilbake noe av den summen i form av skatt da kunne staten heller bare gitt ut en lavere sum og latt være å ta tilbake skatten.

Grunnen for at det er som det er,  er at uføre også skal få skattefradrag for gjeldsrenter f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for alle støttende ord, godt med en slags bekreftelse på at jeg faktisk ikke er helt velfungerende. Det er vanskelig for meg å vite hva som er normalt. 

Har fått servert fra de få som kjenner meg flere ganger at jeg er lat og at jeg må ta meg sammen. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal gjøre det. Du som sammenlignet med et tomt batteri beskrev det godt. Jeg blir så fullstendig tappet av å prøve å forstå ting og henge med gjennom dagen at alt annet fremstår som uoverkommelig. Føles vel litt som om alle på hadde snakket tysk. Jeg forstår mye og essensen, men det er mye som henger og mye jeg må spørre opp en ekstra gang, mye jeg grubler over.

Jeg vil nok si situasjonen min er endret på de 15 årene siden jeg var på aap. Den gang var jeg 19 år og følte mange «unnskyldte» alt jeg slet med med at jeg var så ung. Fikk noen frikort og gled under en del radarer i mange år til det gradvis ble vanskeligere og vanskeligere å nå det som forventes av meg. Nå brenner jeg meg ut hele tiden. 

Du som sammenlignet dette med å være sliten har åpenbart ikke vært i en slik situasjon, og ikke kommer du til å komme i den heller. Det står ikke på vilje. Jeg ønsker å få til, jeg prøver og prøver. Nåværende jobb får jeg sitte mye for meg selv, og mye på hjemmekontor, men jeg merker likevel at jeg bommer og stanger hodet i veggen. Jeg har liksom ikke mer å gå på.

Anonymkode: 7a3a5...515

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal vente til du får svar på henvisning, og ta ting etterhvert som det kommer.

Det kan jo faktisk være du fungerer godt og har best livskvalitet i deltidsjobb - og i perioder kan jobbe mer  :) 

Det er lite å hente på et liv som 100% ufør om man ikke er tvingende nødt. Er det selv. 

Anonymkode: 707c2...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Takk for alle støttende ord, godt med en slags bekreftelse på at jeg faktisk ikke er helt velfungerende. Det er vanskelig for meg å vite hva som er normalt. 

Har fått servert fra de få som kjenner meg flere ganger at jeg er lat og at jeg må ta meg sammen. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal gjøre det. Du som sammenlignet med et tomt batteri beskrev det godt. Jeg blir så fullstendig tappet av å prøve å forstå ting og henge med gjennom dagen at alt annet fremstår som uoverkommelig. Føles vel litt som om alle på hadde snakket tysk. Jeg forstår mye og essensen, men det er mye som henger og mye jeg må spørre opp en ekstra gang, mye jeg grubler over.

Jeg vil nok si situasjonen min er endret på de 15 årene siden jeg var på aap. Den gang var jeg 19 år og følte mange «unnskyldte» alt jeg slet med med at jeg var så ung. Fikk noen frikort og gled under en del radarer i mange år til det gradvis ble vanskeligere og vanskeligere å nå det som forventes av meg. Nå brenner jeg meg ut hele tiden. 

Du som sammenlignet dette med å være sliten har åpenbart ikke vært i en slik situasjon, og ikke kommer du til å komme i den heller. Det står ikke på vilje. Jeg ønsker å få til, jeg prøver og prøver. Nåværende jobb får jeg sitte mye for meg selv, og mye på hjemmekontor, men jeg merker likevel at jeg bommer og stanger hodet i veggen. Jeg har liksom ikke mer å gå på.

Anonymkode: 7a3a5...515

Hei TS. Takk for at du syns beskrivelsen min om et tomt batteri var nyttig. Grunnen til at jeg vet dette er at jeg har et barn som har autisme / asperger, i tillegg så har jeg fatigue selv og andre i familien som også har fatigue. Og du har helt rett, det er noe helt annet enn å bare være sliten.

Jeg tror at du vil få god hjelp om du kontakter fastlege samt NAV / kommunen. Du trenger noen som kan se helheten i hvilke hjelpebehov du har for å få hverdagen til å fungere på best mulig måte 🩷

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 23.16):

Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre.

Hva er poenget ditt? Hvis du ikke liker det, kan du jo flytte ut av Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (1 time siden):

Hva er poenget ditt? Hvis du ikke liker det, kan du jo flytte ut av Norge. 

Hva er poenget ditt? Hvis du ikke liker svaret, kan du flytte ut av Norge. De uføre har tid til det. Vi som jobber må bli igjen i Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er poenget ditt? Hvis du ikke liker svaret, kan du flytte ut av Norge. De uføre har tid til det. Vi som jobber må bli igjen i Norge.

Det var et dårlig tilbakesvar. Nå er faktisk velferdsstaten sånn at den er lagt opp for de som er friske, OG de som er syke. Den er avhengig av at folk jobber slik at det skal gå rundt. Dessverre finnes det snyltere, men det er de færreste. Hvis du ikke vil bidra med skatten til til trengende, så er det heldigvis ikke obligatorisk å bli her :) jeg betaler gladelig. Selvom det er snyltere og rikinger som fint kunne betalt en høyere egenandel uten å merke det. 

• Liker 1
Skrevet

Om du klarer å jobbe så er det flott. Om du må bli ufør så skal du ikke måtte bryte seg selv ned, men ta imot ordningen med rak rygg og forsøke å leve livet så godt du kan. Uansett er livet for kort til å gå i selv-eksil i skammens skyggedaler. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...