Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

For meg er det viktigste at det blir tilgjengelig som medisin, og at noen av de vanvittig gode forskerne vi har i landet får tilstrekkelig med midler for å forske på det. Det har så mange bruksområder medisinsk, at jeg mener det er det er komplett idioti å fortsette med et fullstendig forbud som vi har nå (ja, jeg vet det finnes pasienter som får det lovlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ekstremt vanedannende, påvirker hjernen negativt i lang tid etter bruk og det er gjerne inngangsporten til sterkere stoffer.

Dette mener jeg er feil, men det kan man jo uansett også si om mange lovlige reseptbelagte eller kontrollerte medikamenter. 

Men problemet du skisserer er naturligvis reelt, og må tas på alvor. Men i stedet for å svartmale de som bruker narkotika så kan man jo forsøke å se på hvorfor de bruker narkotika. Jeg mener at de fleste som bruker narkotika jevnlig hadde hatt bruk for en eller annen form for helsehjelp, og hadde man kartlagt årsaken til narkotikabruken og behandlet denne, så kunne man ikke bare fått flere til å slutte med narkotika, men man kunne også ha hjulpet flere til å holde seg borte fra narkotika.

Men det er bare min mening, jeg vet at den ikke nødvendigvis er populær her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett konsekvensene av utstrakt cannabis-misbruk, både på psykisk helse og livsmestring, og det var ikke hyggelig. 

Anonymkode: 9e63e...390

Hva tenker du om medisiner som inneholder cannabis, og som utskrives og brukes i kontrollerte former, godkjent av lege? Er du en fullstendig motstander av alt som har med cannabis å gjøre, eller er du åpen for at det forskes på, og brukes i medikamenter, på linje med morfin, fentanyl og lignende? Under kontrollerte former, foreskrevet av leger/spesialister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (1 minutt siden):

For meg er det viktigste at det blir tilgjengelig som medisin, og at noen av de vanvittig gode forskerne vi har i landet får tilstrekkelig med midler for å forske på det. Det har så mange bruksområder medisinsk, at jeg mener det er det er komplett idioti å fortsette med et fullstendig forbud som vi har nå (ja, jeg vet det finnes pasienter som får det lovlig).

Det har allerede blitt forsket ihjel. Forbudet kommer fra 60-tallet ved Harry J. Anslinger og Richard Nixon og det var rasistisk (som tidligere nevnt) og økonomisk motivert av Anslinger etter slutten av forbudet mot alkohol i USA - hvilket førte til en enorm økning av kriminalitet. Videre, for de som ønsker å vite fremfor å fremme uvitenskapelige fordommer, så vil jeg henvise til de utallige vitenskapelige undersøkelsens publisert av verdens fremste forsker på området gjennom flere tiår: https://www.imperial.ac.uk/people/d.nutt/publications.html 

Anonymkode: fd99f...2a5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (13 minutter siden):

Men i stedet for å svartmale de som bruker narkotika så kan man jo forsøke å se på hvorfor de bruker narkotika. Jeg mener at de fleste som bruker narkotika jevnlig hadde hatt bruk for en eller annen form for helsehjelp, og hadde man kartlagt årsaken til narkotikabruken og behandlet denne, så kunne man ikke bare fått flere til å slutte med narkotika, men man kunne også ha hjulpet flere til å holde seg borte fra narkotika.

Men det er bare min mening, jeg vet at den ikke nødvendigvis er populær her.

'Narkotika' har blitt et meningsløst begrep som kun blir brukt juridisk. Heroin og fleinsopp faller under det samme 'narkotika' begrepet, hvilket sier alt. 

Anonymkode: fd99f...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har allerede blitt forsket ihjel. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Jo, jeg vet det er forsket på, og jeg kjenner historien. Jeg snakker om moderne medisinsk forskning, blant annet for å utvikle medisiner. Det gjøres i andre land, og vi burde kunne klare å gjøre det i Norge også med de forskningsmiljøene vi har. Du ser jo hvilke holdninger folk har til den historiske forskningen, men om man får gjennomført moderne forskninger, av norske forskere, så kan man kanskje få visket ut noe av den vranglæren folk er oppvokst med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

'Narkotika' har blitt et meningsløst begrep som kun blir brukt juridisk. Heroin og fleinsopp faller under det samme 'narkotika' begrepet, hvilket sier alt. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Ja, men i og med at det fortsatt er et juridisk begrep som er definert i Norges lover så kan man ikke si at det er feil å faktisk bruke det i debatter. At det er gammeldags eller utdatert er en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (2 minutter siden):

Jo, jeg vet det er forsket på, og jeg kjenner historien. Jeg snakker om moderne medisinsk forskning, blant annet for å utvikle medisiner. Det gjøres i andre land, og vi burde kunne klare å gjøre det i Norge også med de forskningsmiljøene vi har. Du ser jo hvilke holdninger folk har til den historiske forskningen, men om man får gjennomført moderne forskninger, av norske forskere, så kan man kanskje få visket ut noe av den vranglæren folk er oppvokst med.

Hva får deg til å tro at norske forskere er bedre enn andre? Det er heller tvert imot. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva får deg til å tro at norske forskere er bedre enn andre? Det er heller tvert imot. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Jeg har ikke påstått at noen er bedre enn noen. Tanken min som jeg forsøkte å formidle var at kanskje den norske befolkningen har større tillit til moderne forskning fra deres eget land, enn gammel forskning fra andre land, som tidligere har blitt brukt til å skremme de.

Anonymkode: 3ae00...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke påstått at noen er bedre enn noen. Tanken min som jeg forsøkte å formidle var at kanskje den norske befolkningen har større tillit til moderne forskning fra deres eget land, enn gammel forskning fra andre land, som tidligere har blitt brukt til å skremme de.

Anonymkode: 3ae00...96b

Vet ikke hvorfor den kom som AB ... Må ha trykt på uten at jeg visste det.

Endret av Gibralfaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at noen er bedre enn noen. Tanken min som jeg forsøkte å formidle var at kanskje den norske befolkningen har større tillit til moderne forskning fra deres eget land, enn gammel forskning fra andre land, som tidligere har blitt brukt til å skremme de.

Anonymkode: 3ae00...96b

Jeg viser ikke til gammle forskning overhodet. Les hva jeg skrev. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

I min drømmeverden hadde sprit som drikkevare forsvunnet, og kun øl, cannabis og vin hadde blitt igjen. 

Og et mer åpent sinn til andre rusmidler for behandling av psykiske lidelser. 

 

Anonymkode: eee14...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg viser ikke til gammle forskning overhodet. Les hva jeg skrev. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Men det er fortsatt den gamle forskningen som styrer folks fordommer. De driter visstnok i den moderne forskningen som gjøres av eksperter i andre land. Igjen, tanken min var det at forskning innenlands kan hjelpe til å få ballen til å rulle, både blant folket og blant politikerne. Jeg forsøker ikke å si noe som helst om noen forskning som er gjort på noe som helst tidspunkt tidligere, kun at moderne forskning gjort i Norge kunne vært en god greie. Føler nesten du misforstår poenget mitt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (1 minutt siden):

Men det er fortsatt den gamle forskningen som styrer folks fordommer. De driter visstnok i den moderne forskningen som gjøres av eksperter i andre land. Igjen, tanken min var det at forskning innenlands kan hjelpe til å få ballen til å rulle, både blant folket og blant politikerne. Jeg forsøker ikke å si noe som helst om noen forskning som er gjort på noe som helst tidspunkt tidligere, kun at moderne forskning gjort i Norge kunne vært en god greie. Føler nesten du misforstår poenget mitt her.

I innlegget over ditt kan du se alle en mengde seriøse forskningsartikler fra 2021... Jeg skjønner ikke hva mer du forventer. Jeg misforstår deg ikke, jeg har bare liten tiltro til norske forskere på dette området, da de ofte er forutinntatte. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kun til medisinsk bruk.

Anonymkode: 77f4b...f57

Moralisme. Hva jeg putter i min pipe er min sak, det angår ikke deg. Om det er til rekreasjonelt bruk eller medisinsk eller en blanding er irrelevant. Min kropp, mitt sinn, mitt valg, 

Anonymkode: fd99f...2a5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I innlegget over ditt kan du se alle en mengde seriøse forskningsartikler fra 2021... Jeg skjønner ikke hva mer du forventer. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Jeg forventer ikke noe som helst.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg misforstår deg ikke, jeg har bare liten tiltro til norske forskere på dette området, da de ofte er forutinntatte. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Hvor mye erfaring har norske forskere på forskning på cannabis? Hvor mye midler har vært avsatt til det? (Jeg aner ikke selv, så er oppriktig nysgjerrig)

Jeg tenker at forskere har yrkesstolthet og forsker på det som midlene er avsatt til på en profesjonell måte, men jeg har ikke truffet på mange forskere, så det er naturligvis mulig at jeg tar feil om de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kun cannabis, og strengt regulert. Det er et stort problem at man faktisk ikke vet hva man får når man kjøper på gata. 

Jeg har prøvd cannabis tre ganger på tre år, synes ikke det er nødvendigvis så digg, åpenbart ikke avhengig av det, og i sosial sammenheng får jeg egentlig det "samme" ut av å drikke alkohol. 

Selvfølgelig kan det være avhengighetsdannende, men det er det mye som er. Derfor er det viktig å sørge for lavterskeltilbud for å få hjelp. Det er for mye stigma mot å oppsøke hjelp.

Anonymkode: df8bb...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (12 minutter siden):

Hvor mye erfaring har norske forskere på forskning på cannabis? Hvor mye midler har vært avsatt til det? (Jeg aner ikke selv, så er oppriktig nysgjerrig)

 

Ikke nok, derfor henviste jeg til den fremste forskeren (britisk) på området. 

Anonymkode: fd99f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...