Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

Ruspolitikk er et ganske hett tema om dagen, jeg lurer på hva den enkelte tenker om legalisering av cannabis? Jeg er selv for en mer liberal ruspolitikk. Hva tenker du/dere om saken? Siden dette er et kontroversielt tema for noen så prøv å vise respekt for hverandres meninger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er ikke for legalisering av cannabis. Jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer, og selv om jeg mer enn gjerne tar en glass vin i ny og ne, så er jeg glad for at vi har et Vinmonopol som regulerer salget.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt i spørsmålet. At noe har blitt så vanlig at det skal dekriminaliseres er en litt merkelig form for logikk. Tilhengerne av legalisering ser jo også ut til å i stor grad være folk som selv er brukere, noe som også kan oppfattes som en interessekonflikt, men når det er sagt, så er det et enormt svart marked og rettssystemet og politiet bruker uforholdsmessig mye ressurser på noe som i praksis kun påvirker den som bruker det, så det at det slår beina under organisert kriminalitet er for meg egentlig det store argumentet for legalisering. Hvordan vi gjør det i praksis må jo bli etter vinmonopol modellen og det bør være veldig klare regler på at er det til sjenanse for noen (lukta er jo helt jævlig..) så bør den som føler seg brydd få ha siste ordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For legalisering, flere rusmidler burde vært regulert også. Og jeg er villig til å vedde en årslønn på at vi vil se tilbake på dagens ruspolitikk om 50 år i nesten samme syn som vi ser på fortidens psykiatri i dag 

Endret av Arild37
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil. 

Jeg røyker ikke selv, men det er vel på tide å legge inn håndkle og innrømme at "kampen" mot cannabis er tapt. Legaliser og selg det på polet, så får de som vil ta seg en bønn gjør det, uten at rettsvesenet må sløse med resurser på slikt, samt at organisert kriminelle tjener fett på distribusjonen av det.

Mange av de som havner på kjøret, havner ikke på kjøret fordi de røyker en joint i ny og ne. De havner på kjøret fordi de konstant må oppsøke et miljø der alt fra hasj til heroin flyter løst. (for å kjøpe hasjen)

  • Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Brunhilde said:

Nei, jeg er ikke for legalisering av cannabis. Jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer, og selv om jeg mer enn gjerne tar en glass vin i ny og ne, så er jeg glad for at vi har et Vinmonopol som regulerer salget.

Så hvorfor ikke la staten regulere cannabis, og selge det på samme måte som vin? 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk bruk, ja. Og CBDolje til fri bruk sålenge den ikke har thc i mer enn svært lave doser.

Generelt? Nei, ser ikke noen grunn til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cppdude skrev (3 minutter siden):

Så hvorfor ikke la staten regulere cannabis, og selge det på samme måte som vin? 

Fordi jeg ikke ser noen hensikt i å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er lovlige i Norge. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Jeg er delt i spørsmålet. At noe har blitt så vanlig at det skal dekriminaliseres er en litt merkelig form for logikk. Tilhengerne av legalisering ser jo også ut til å i stor grad være folk som selv er brukere, noe som også kan oppfattes som en interessekonflikt, men når det er sagt, så er det et enormt svart marked og rettssystemet og politiet bruker uforholdsmessig mye ressurser på noe som i praksis kun påvirker den som bruker det, så det at det slår beina under organisert kriminalitet er for meg egentlig det store argumentet for legalisering. Hvordan vi gjør det i praksis må jo bli etter vinmonopol modellen og det bør være veldig klare regler på at er det til sjenanse for noen (lukta er jo helt jævlig..) så bør den som føler seg brydd få ha siste ordet.

Jeg har vært delt, men har kommet fram til at jeg i det store og det hele er for legalisering. Ikke fordi jeg bruker selv og ikke fordi det har blitt vanlig, men rett og slett fordi jeg ser flere fordeler enn ulemper både for individet og for samfunnet, dersom Cannabis ble regulert tilsvarende alkohol. 

I tillegg til argumentene du har rundt de samfunnsmessige konsekvensene, som jeg stiller meg 100% bak, så har vi nå nesten 60 års erfaring med forbud mot Cannabis-bruk å se tilbake på. Gjennom disse årene med forbud har bruken av Cannabis jevnt over økt, noe jeg vil påstå er det et av de klareste bevisene som finnes for at denne strategien har feilet. Hadde Cannabis-blitt omsatt på samme måte som alkohol hadde det gitt staten enorme skatteinntekter som kunne blitt brukt på forebygging og skadebegrensning, på samme måte vi i dag gjør med alkohol og tobakk. I tillegg kunne vi svært spart enorme ressurser i politiet og rettssystemet. De eneste som tjener på forbudet er de kriminelle nettverkene.

Mange land gjorde seg de samme erfaringene da alkohol var helt (f.eks. USA) eller delvis (f.eks. Norge) forbudt. Det er ingen grunn til å tro at det skulle være noe annerledes med Cannabis, bare fordi det er Cannabis.

I tillegg har du fordelene for individet. Det hadde blitt tryggere for brukeren og skadevirkningene hadde vært færre, om Cannabis var legalt. 

Jeg har de siste fem årene bodd i et land hvor Cannabis selges i Vinmonopol-lignende utsalg, og erfaringene har stort sett vært gode. Sammenligningen med Norge er ikke helt fair, siden dette landet har en helt annen Cannabis-kultur og aksept for Cannabis-bruk enn det Norge noen gang har hatt, men mye av det er absolutt overførtbart til norske forhold.

All omsetning av Cannabis her er myndighetsregulert, alle Cannabis-produkter er merket med styrkegrad og innholdsfortegnelse og alle må vise legitimasjon for å kjøpe, i motsetning til i Norge hvor alle kan kjøpe og man aldri egentlig vet hva man får. I tillegg gir det milliarder i økte inntekter for staten, som kan brukes på tiltak som kommer samfunnet til gode på andre måter.

 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men med høyere aldersgrense enn for alkohol. Det er jo for legalisering retningen går ellers i verden, og ser ut til at det går fint. Så hvorfor ikke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Arild37 said:

For legalisering, flere rusmidler burde vært regulert også. Og jeg er villig til å vedde en årslønn på at vi vil se tilbake på dagens ruspolitikk i nesten samme syn som vi ser på fortidens psykiatri om 50 år 

100% enig

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brunhilde said:

Fordi jeg ikke ser noen hensikt i å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er lovlige i Norge. 

Så da skal vi bare si oss fornøyde med å pisse bort resurser på en kamp som allerede har vært tapt siden starten, mens de kriminelle tjener penger på det? Ikke ta det som et personangrep, men "det bør være ulovlig fordi det er ulovlig" virker bare som en veldig passiv holdning.  

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...