Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

Ja er for fullstendig legalisering av cannabis, og aller helst statlig distrubiering. 

Jeg ser en del fordeler og kan prøve utbrodere. 

- Cannabis og ulovlige rusmidler er allerede i fri flyt uten noen form for regulering. Bakmenn sjekker ikke alder på kunder, og de lever også av mersalg og vil pushe andre ting som kan inneholde dødelig stoff. 

- Folk får mer kunnskap om det de kjøper. De vet styrke på CBD og THC, hvor det kommer fra og at det ikke er smuglet inn via rumpa til Pjotr eller at det ligger 50 døde kartell-ofre i Mexico pga akkurat dette grammet. 

- Staten kan tjene penger via moms og skatt. 

- Det blir enklere for folk som sliter å be om helsehjelp uten skam, represalier eller utenforskap. 

- Voksne mennesker kan bestemme selv om de vil ruse seg på noe mildere enn alkohol. Med alkohol øker risikoen for vold og aggressivitet, black outs og at man gjør ting man overhodet ikke hadde gjort edru. 

Det er naturlig at vi ser en økning i bruk ved legalisering, men det kan fort bety at folk velger å ta seg en joint på lørdagskvelden istedenfor å dra på fylla, eller at folk vil prøve. 

Det vi vet nå idag er at det ihvertfall ikke fungerer slik det er nå. Delvis legalisering har bare gjort det enda mer lukrativt for bakmenn og karteller. Strengere straffer hjelper heller ikke, da de som sliter med rus fortjener behandling istedenfor straff. Derfor tror jeg legalisering er riktig vei videre. 

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cppdude skrev (16 minutter siden):

Så da skal vi bare si oss fornøyde med å pisse bort resurser på en kamp som allerede har vært tapt siden starten, mens de kriminelle tjener penger på det? Ikke ta det som et personangrep, men "det bør være ulovlig fordi det er ulovlig" virker bare som en veldig passiv holdning.  

Du har ditt syn på saken, jeg har mitt. Ingenting du sier kan få meg til å forandre mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Ingenting du sier kan få meg til å forandre mening. 

Kjempebra holdning i et debattforum. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er for regulering og legalisering. Folk kommer til å bruke det uansett, så bedre at staten kan regulere det. Tjene penger på det og tryggere bruk.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunhilde said:

Du har ditt syn på saken, jeg har mitt. Ingenting du sier kan få meg til å forandre mening. 

Men kan ikke du i det minste begrunne hvorfor du ikke vil at cannabis skal bli legalisert, sett bort fra at det allerede er ulovlig. 

Dersom alkohol plutselig ble ulovlig, tenker du at det aldri burde blitt lovlig igjen? Ikke vurdert engang? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 minutter siden):

Kjempebra holdning i et debattforum. 

Debatt er en meningsutveksling, så ja, en helt grei holdning, takk.

cppdude skrev (5 minutter siden):

Men kan ikke du i det minste begrunne hvorfor du ikke vil at cannabis skal bli legalisert, sett bort fra at det allerede er ulovlig. 

Dersom alkohol plutselig ble ulovlig, tenker du at det aldri burde blitt lovlig igjen? Ikke vurdert engang? 

Jeg har begrunnet det. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker flere lovlige rusmidler, det er god nok grunn.

Om alkohol var blitt ulovlig så hadde jeg helt fint klart meg uten det vinglasset. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Nei, jeg er ikke for legalisering av cannabis. Jeg er ikke for legalisering av noen narkotiske stoffer, og selv om jeg mer enn gjerne tar en glass vin i ny og ne, så er jeg glad for at vi har et Vinmonopol som regulerer salget.

Skabbmedisin er regnet for narkotika om du kjøper det reseptfritt i Sverige og tar med tilbake til Norge. Narkotika er er veldig bredt begrep. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (1 minutt siden):

Skabbmedisin er regnet for narkotika om du kjøper det reseptfritt i Sverige og tar med tilbake til Norge. Narkotika er er veldig bredt begrep. 

Irrelevant i denne diskusjonen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (54 minutter siden):

Ja, men med høyere aldersgrense enn for alkohol. Det er jo for legalisering retningen går ellers i verden, og ser ut til at det går fint. Så hvorfor ikke? 

Landene som har legalisert opplever økt forbruk og skadevirkninger. Synes ikke det er noe å trakte etter for Norge. Vi har nok skader og kostnader med rusmiddlene som allerede er lovlige.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, GP950mAh said:

Landene som har legalisert opplever økt forbruk og skadevirkninger. Synes ikke det er noe å trakte etter for Norge. Vi har nok skader og kostnader med rusmiddlene som allerede er lovlige.

Skader relatert til alkoholkonsum er jo på en annen størrelseorden, til og med om cannabis hadde vært legalisert. Det er helt umulig å sammenligne cannabis med alkohol, så det blir bare ball om man skal prøve å bruke alkohol som et eksempel på hvor skadelig eventuelt cannabis ville vært. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er sikkert og det er at forbudet vi har i dag er en gavepakke til kriminelle på samme måte som alkoholforbudet var i sin tid, nå er det i praksis kun kriminelle som tjener grovt på det i stedet for et regulert marked der staten i det minste kan skattlegge salget.

Det er heller ingen selgere som spør etter legitimasjon så det er enklere for mindreårige å skaffe cannabis enn alkohol, de kan heller ikke garantere at det de selger ikke inneholder andre stoffer enn det som finnes naturlig i cannabis, mange av de som selger bruker også fortjenesten til å finansiere sitt eget forbruk av tyngre stoffer.

GP950mAh skrev (17 minutter siden):

Landene som har legalisert opplever økt forbruk og skadevirkninger. Synes ikke det er noe å trakte etter for Norge. Vi har nok skader og kostnader med rusmiddlene som allerede er lovlige.

Finnes det noen dokumentasjon på at forbruket har økt eller er det fordi det er lettere å føre statistikk over noe som foregår i åpenheten i stedet for i det skjulte?.
Kan det være at terskelen for å oppsøke helsehjelp er lavere når det gjelder et rusmiddel som er lovlig i motsetning til et som i grunnen gjør brukeren til kriminell?.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, all-in legalisering. Er lei av å bare flørte med tanken, jeg vil ha handling fra politikere! 

Det er helt klart mange som har utbytte av cannabis rekreasjonelt og andre som ikke har det. Ett trygt system er noe som tjener alle, noe som er forbeholdt en eventuell legalisering. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, er for legalisering. Og det kommer nok til å bli det om ikke så alt for mange år. Tror nok det er mest oldiser som vokste opp i starten av ruskrigen som fremdeles hardnekter for legalisering. Men, de vil tape. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (1 time siden):

Men kan ikke du i det minste begrunne hvorfor du ikke vil at cannabis skal bli legalisert, sett bort fra at det allerede er ulovlig. 

Dersom alkohol plutselig ble ulovlig, tenker du at det aldri burde blitt lovlig igjen? Ikke vurdert engang? 

Med alt den skaden alkohol påfører samfunnet og enkeltmennesker, er det rart det er lovlig. Det at det er romantisert er det verste, samme med dop. Er man ikke syk, klarer man seg bedre med en klar hjerne. Trenger man dop eller alkohol for å føle glede, danse, mestre stress, tørre å være sosial, få seg et ligg, hva enn det måtte være, så har man egentlig noe å jobbe med, for er det ikke litt rart å måtte bedøve sansene for disse tingene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Med alt den skaden alkohol påfører samfunnet og enkeltmennesker, er det rart det er lovlig. Det at det er romantisert er det verste, samme med dop. Er man ikke syk, klarer man seg bedre med en klar hjerne. Trenger man dop eller alkohol for å føle glede, danse, mestre stress, tørre å være sosial, få seg et ligg, hva enn det måtte være, så har man egentlig noe å jobbe med, for er det ikke litt rart å måtte bedøve sansene for disse tingene? 

Enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...