Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

Ja. Legaliser alt. Cannabis, hasj, kokain, GHB, amfetamin etc.

Eller kanskje ikke ...

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GP950mAh skrev (På 16.5.2023 den 22.13):

Med legalisering og avkriminalisering mister politiet viktige verktøy for å etterforske hvor narkotikaen kommer fra og stanse det og forebygging av bruk. Det kom frem under debatten om rusreformen og var en av årsakene til at den ble skrotet til slutt.

Kan du forklare nærmere? Hvordan mister politiet verktøy til å etterforske smugling av f.eks kokain om marijuana blir legalisert?? Det vil ikke bli smuglet inn marijuana om det er legalisert! Og hvorfor ikke gjøre som Colorado, California og flere stater i usa der myndighetene har salgsutsteder? Myndigheter har dermed kontroll og brukerne har i tillegg kontroll på alt fra styrke, grad og type av marijuana. 

Anonymkode: 929c0...275

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (På 16.5.2023 den 21.42):

Nei, disse allvitende liberale ungene (og enkelte voksne) har ikke sett hvor mange som faktisk får livene sine ødelagt grunnet disse "ufarlige" rusmidlene.

Men la oss ignorere at land som har legalisert dette har måtte opprette egne avrusningsklinikker for cannabis og at det generelt har ført til mer bruk av tyngre stoffer,flere sosiale tapere og ulykker.

Kilde? Har du lest om hvordan forholdene er i Colorado? 

Anonymkode: 929c0...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare nærmere? Hvordan mister politiet verktøy til å etterforske smugling av f.eks kokain om marijuana blir legalisert?? Det vil ikke bli smuglet inn marijuana om det er legalisert! Og hvorfor ikke gjøre som Colorado, California og flere stater i usa der myndighetene har salgsutsteder? Myndigheter har dermed kontroll og brukerne har i tillegg kontroll på alt fra styrke, grad og type av marijuana. 

Anonymkode: 929c0...275

På samme måte som det ikke smugles alkohol fordi det er legalisert, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 16.5.2023 den 22.02):

Jeg er både for og imot. Fordeler og ulemper med begge deler. Skal det legaliseres så må markedet reguleres ganske strengt, og sådan ikke noe som selges over "disk" til hvermannsen.

Men så lever vi i Norge så hele debatten er "meningsløs". Det vil ikke i vår tid komme inn politikere som kommer til å stå i bresjen for å legalisere, og hvis enkelttilfeller, så vil det aldri gå igjennom i Stortinget. Norske politikere skyr hele rusdebatten, og slik vil det være framover. Ironisk nok så er det fri flyt av alkohol, på tross for at alkohol tar ekstremt mange liv, skaper stor avhengighet og fører med seg enorme helseskader, der selv et eller to glass vin for dag inngår i det "norske kostholdet". Mens snusen skal høvles ned fra alle kanter fordi det er såkalt "helsefarlig". Norske politikere i et nøtteskall. 

Du har nok rett. Dobbeltmoralismen i forhold til alkohol er ganske komisk. Hadde begge deler vært ulovlig og debatten var om alkohol og cannabis skulle legaliseres hadde ikke alkohol gått igjennom nå. For mye skadelige konsekvenser for samfunnet , i helsevesenet og blant voldstatistikken. 

Anonymkode: 929c0...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 16.5.2023 den 22.10):

skadevirkningene av cannabisbruk har forskningen og medisinen gjort klar allerede. Dette med å sammenligne med alkohol er noe tilhengerne av legalisering gjør hele tiden.

Nei har du wifi greier du lett finne forskning på at alkohol øverst. Over MDMA, LSD, sopp, amfetamin. Og heroin. Det som er morsomt er at folk flest ikke vet dette. Er The Economist godt nok som kilde?

https://www.economist.com/graphic-detail/2019/06/25/what-is-the-most-dangerous-drug

Anonymkode: 929c0...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (På 16.5.2023 den 22.13):

Med legalisering og avkriminalisering mister politiet viktige verktøy for å etterforske hvor narkotikaen kommer fra og stanse det og forebygging av bruk. Det kom frem under debatten om rusreformen og var en av årsakene til at den ble skrotet til slutt.

Jeg er ikke enig med deg. Cannabis er ikke narkotika. Det er et stoff som bør brukes medisinsk og rekreativt. Dersom vi sluttet å tillate alkohol, og innførte cannabis i stede, ville rusrelaterte trafikkulykker ha stupt. Cannabis får de som er ruset til å kjøre saktere og mer forsvarlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg. Cannabis er ikke narkotika. Det er et stoff som bør brukes medisinsk og rekreativt. Dersom vi sluttet å tillate alkohol, og innførte cannabis i stede, ville rusrelaterte trafikkulykker ha stupt. Cannabis får de som er ruset til å kjøre saktere og mer forsvarlig.

Så kunnskapsløs kan man bli.

Anonymkode: b251a...437

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er for. Jeg har ikke brukt rusmidler selv, og liker ikke rusmidler noe særlig. Men forstår at noen vil få en bedre livskvalitet av legalisert cannabis. F.eks personer med Parkinson, eller personer med alvorlig posttraumatisk stressyndrom. Også personer som sliter med mye smerter, der det ikke finnes andre behandlingsmetoder. 

 

Anonymkode: 8c70b...f98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser at kokainbruken har økt sinnsykt etter at man har blitt mer bevisste på å unngå å straffe de med brukerdoser. Vi har ikke et helsevesen som tåler de utfordringene som KAN komme med hasjbruk. De færreste får ikke problemer, men om 5% av 1 million gjør det blir det altfor mange til at helsevesenet vil klare å fungere. Vil man legalisere hasj må man først bede helsevesenet. Det finnes ingen logikk i å kjempe for legalisering per dags dato.

Til dere som nevner alkohol: det hadde aldri blitt tillatt om det var ulovlig fram til nå.

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
300DPI skrev (På 16.5.2023 den 19.28):

Ruspolitikk er et ganske hett tema om dagen, jeg lurer på hva den enkelte tenker om legalisering av cannabis? Jeg er selv for en mer liberal ruspolitikk. Hva tenker du/dere om saken? Siden dette er et kontroversielt tema for noen så prøv å vise respekt for hverandres meninger😊

Kan heller selge vin i butikker og la folk få lov til å tenne en røyk uten å bli mobbet. Friheten til å velge sin egen livskvalitet er det politikerne nekter oss. Problemet er i hvilken grad du blir en trussel og en belastning for samfunnet med din livsførsel. Dersom noen vil leve i 60 år, framfor å overleve til de blir 100, så må de ha lov til å velge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 16.5.2023 den 22.13):

Med legalisering og avkriminalisering mister politiet viktige verktøy for å etterforske hvor narkotikaen kommer fra og stanse det og forebygging av bruk. Det kom frem under debatten om rusreformen og var en av årsakene til at den ble skrotet til slutt.

De klarer da smuglersprit og hjemmebrenning🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er 100% for lovliggjøring og kommersielt frislipp.

Å ikke kunne bestemme selv hva en putter i kroppen ser jeg på som et overgrep.

Anonymkode: de1d6...536

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/16/2023 at 10:13 PM, GP950mAh said:

Med legalisering og avkriminalisering mister politiet viktige verktøy for å etterforske hvor narkotikaen kommer fra og stanse det og forebygging av bruk. Det kom frem under debatten om rusreformen og var en av årsakene til at den ble skrotet til slutt.

Bare ved halvveisløsninger som avkriminalisering.

Hva med å få norske bønder til å gro cannabis?

Anonymkode: de1d6...536

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot narkotika, men akkurat cannabis har vel såpass effekt på feks smerter at det burde vært lovlig. Man kan jo få fels xanax av legen (som vel er mye verre?), så hvorfor ikke cannabis? 

Anonymkode: aff51...861

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de som er for legalisering har mange gode poenger. Jeg er likevel mot, men har ikke sterke meninger om dette. Grunnen til at jeg er imot, er at jeg tenker at hvis det blir legalisert, så tror jeg det kan føre til lavere terskel for å prøve. Flott hvis det blir bedre kontroll på hva det inneholder for de som allerede bruker dette. Men vil vi at "alle" ungdommer begynner å bruke det, og regelmessig? Jeg vet det er fri flyt, men jeg har aldri prøvd cannabis og kjenner heller ingen som er åpne om at de har prøvd det. Vi vet vel ikke helt ennå om det er uskadelig å bruke regelmessig fra ung alder. Hvis folk bruker cannabis i stedet for alkohol, så tror jeg det er en stor pluss. Men jeg kan liksom ikke se for meg at cannabis blir en erstatning for drikking og festing. Jeg er redd vi får begge deler og at det blir helt ufarliggjort å røyke ofte. I så fall får vi langt flere røykere enn i dag, og det kan umulig være sunt for lungene? Eller er det snakk om cannabis som man kan spise?

Jeg vet jo veldig lite om dette, så godt mulig jeg er på bærtur. 

Kunne forresten godt tenke meg å prøve hvis/når det blir legalisert. Jeg liker ikke alkohol. Tror det vil bli legalisert i Norge i løpet av min levetid. 

Anonymkode: f220c...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt klart ja!

Og jeg er ikke bruker. 
Det er et naturlig rusmiddel avledet av en plante, og jeg synes voksne folk skal få bestemme selv om de ønsker å befatte seg med det eller ikke. Sterk alkohol er langt skadeligere, og får potensielt mye verre følger for både brukere og folk rundt.  

For meg virker det rart at noen kan komme og si at en plante er ulovlig, den får du ikke dyrke eller bruke på noe vis. Det er en plante? 
Samme med fleinsopp, den er helt naturlig og vokser mange steder i Norge. Men i motsetning til de fleste andre sopper har du ikke lov til å gå ut og plukke den... Hvit fluesopp derimot, som er dødelig, den kan du gjerne gå og plukke!

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke enig med deg. Cannabis er ikke narkotika. Det er et stoff som bør brukes medisinsk og rekreativt. Dersom vi sluttet å tillate alkohol, og innførte cannabis i stede, ville rusrelaterte trafikkulykker ha stupt. Cannabis får de som er ruset til å kjøre saktere og mer forsvarlig.

Erfaringene fra Colorado og andre amerikanske delstater som har legalisert er at man får flere rusede sjåfører og flere dødsulykker med legalisering. Det ønsker vi ikke hit. Vi ha for mange døde fra de allerede lovlige rusmiddlene.

Anonymkode: 6cf1f...372

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke enig med deg. Cannabis er ikke narkotika. Det er et stoff som bør brukes medisinsk og rekreativt. Dersom vi sluttet å tillate alkohol, og innførte cannabis i stede, ville rusrelaterte trafikkulykker ha stupt. Cannabis får de som er ruset til å kjøre saktere og mer forsvarlig.

Cannabis står oppført på narkotikalisten. Jeg har en ex som røykte  cannabis, og fy flate så sløv og ubrukelig han ble av det. Han hadde ikke lappen, takk og lov for det,  han hadde aldri klart å kjøre bil. 

Anonymkode: d8a3c...b66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...