Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?


300DPI

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (På 16.5.2023 den 19.36):

At noe har blitt så vanlig at det skal dekriminaliseres er en litt merkelig form for logikk.

Strengt tatt er dette det fundamentale grunnlaget for et menneskeverdig lovverk : at loven reflekterer menneskers individuelle underliggende trygghetsbehov. 

(Dette er en av de grunnelegende forskjellene mellom de to lovsystemene vi har.)

Resten er jeg helt enig i, så jeg er på samme sted rent praktisk.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yamask skrev (På 16.5.2023 den 20.06):

Ja er for fullstendig legalisering av cannabis, og aller helst statlig distrubiering. 

Jeg ser en del fordeler og kan prøve utbrodere. 

- Cannabis og ulovlige rusmidler er allerede i fri flyt uten noen form for regulering. Bakmenn sjekker ikke alder på kunder, og de lever også av mersalg og vil pushe andre ting som kan inneholde dødelig stoff. 

- Folk får mer kunnskap om det de kjøper. De vet styrke på CBD og THC, hvor det kommer fra og at det ikke er smuglet inn via rumpa til Pjotr eller at det ligger 50 døde kartell-ofre i Mexico pga akkurat dette grammet. 

- Staten kan tjene penger via moms og skatt. 

- Det blir enklere for folk som sliter å be om helsehjelp uten skam, represalier eller utenforskap. 

- Voksne mennesker kan bestemme selv om de vil ruse seg på noe mildere enn alkohol. Med alkohol øker risikoen for vold og aggressivitet, black outs og at man gjør ting man overhodet ikke hadde gjort edru. 

Det er naturlig at vi ser en økning i bruk ved legalisering, men det kan fort bety at folk velger å ta seg en joint på lørdagskvelden istedenfor å dra på fylla, eller at folk vil prøve. 

Det vi vet nå idag er at det ihvertfall ikke fungerer slik det er nå. Delvis legalisering har bare gjort det enda mer lukrativt for bakmenn og karteller. Strengere straffer hjelper heller ikke, da de som sliter med rus fortjener behandling istedenfor straff. Derfor tror jeg legalisering er riktig vei videre. 

Veldig enig med deg😀👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er for legalisering må argumentere for hvordan dere vil løse ressursmangelen på sykehusene innen det legaliseres. En måte som er så realistisk at det blir bred politisk enighet om den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 timer siden):

Vi ser at kokainbruken har økt sinnsykt etter at man har blitt mer bevisste på å unngå å straffe de med brukerdoser.....

Correlation is not causation. 

Det finnes ingen grunn til å tro at et fokus på ikke å straffeforfølge brukerdoser har hatt noen som helst betydning for økning av kokain. Folk bruker narkotika totalt urelatert til den legale statusen. Det er hele grunnen til at vi er der vi er. 

Det har oppstått en ny pipeline for kokain som har kommet unna radaren for etterforskning og kontroll og som når ungdom på samme nivå som hasj. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 minutter siden):

Dere som er for legalisering må argumentere for hvordan dere vil løse ressursmangelen på sykehusene innen det legaliseres. En måte som er så realistisk at det blir bred politisk enighet om den. 

Gitt vi ser nedgang i bruk de fleste steder der narkotika reguleres, vil tiltaket være med å løse ressursmangelen. 

(Problemet er ikke enkelt, og det er mer filosofisk enn praktisk) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 16.5.2023 den 22.17):

Jeg er for legalisering til medisinsk bruk, som reseptbelagt preparat, og for fri vrul a. CBD, som ikke inneholder ruskomponenten

Det er det jo allerede. Du kan få resept av legen din ( litt kronglete i Norge foreløpig, du må finne rette lege og et apotek som vil ta det inn eller har ), eller du kan få det på resept av EØS godkjent lege i feks Danmark, Nederland, Spania , og ta med 3 måneders forbruk hjem. 

Anonymkode: 3ef4c...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (1 minutt siden):

Gitt vi ser nedgang i bruk de fleste steder der narkotika reguleres, vil tiltaket være med å løse ressursmangelen. 

(Problemet er ikke enkelt, og det er mer filosofisk enn praktisk) 

 

Det er vel for de som allerede bruker. De fleste som allerede bruker det tåler det godt. Om flere prøver vil det øke risikoen for å belaste helsevesenet. Det vi må se på da er ikke antallet som bruker det fast, men antallet som prøver det. Øker det eller synker det ved en legalisering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Det er vel for de som allerede bruker. De fleste som allerede bruker det tåler det godt. Om flere prøver vil det øke risikoen for å belaste helsevesenet. Det vi må se på da er ikke antallet som bruker det fast, men antallet som prøver det. Øker det eller synker det ved en legalisering?

For egen del vil jeg gjerne ha legalisering raskt fordi jeg har lest så mye fordeler og kjenner folk med min sykdom som har fått mye bedre liv etter legalisering. Er ikke i tvil om at det er bedre medisin og mindre skadelig medisin med mindre bivirkninger enn det jeg får i dag. Testet et par uker på ferie i Spania ( fikk på resept ) Nå ønsker jeg ikke og deale med dealere eller putte i meg noe jeg ikke vet sikkert hva er, så venter på legalisering. Jeg tror at jeg vil belaste helsevesenet mye mindre. 
 

Anonymkode: 3ef4c...bd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av cannabis vil uansett bli dekriminalisert i praksis, og da ser jeg ingen god grunn til å overlate markedet til kriminelle, med alt det fører med seg. La heller folk få kjøpe kvalitetssikrede varer til høy pris slik som med alkohol.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er ikke hasj greit for ungdom. Ikke alkohol heller. Ulovlig å bruke er det også. Men likevel brukes det i stor skala.

Tror du dette ville endret seg nevneverdig om det ble tillatt å bruke marihuana, og det f.eks solgtes på polet med samme aldersgrense som sterk alkohol? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Majer said:

Dere som er for legalisering må argumentere for hvordan dere vil løse ressursmangelen på sykehusene innen det legaliseres. En måte som er så realistisk at det blir bred politisk enighet om den. 

Ser du for deg at kapasiteten til sykehusene kommer til å bli sprengte av folk som overdoser på cannabis? 

Anonymkode: 3e723...702

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan regulerer Vinmonopolet salget?? Folk greier fint drikke seg drita ved å kjøpe pakkevis av øl på Kiwi.. Er du klar over hvor mange alkoholikere vi har i samfunnet? Hatt kolleger som har mistet jobben fordi de drakk på jobb. En nabo mistet mann og barn fordi hun drakk så mye. Foreldrene til eksen var alkoholikere. En venninne mistet samboer pga alkohol. Har klassekamerater som mistet livet i fyllekjøring. Ehm nei, Vinmonopolet hjelper ikke å regulere folks forbruk.  

Anonymkode: 929c0...275

Og relevansen til legalisering av cannabis var?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser du for deg at kapasiteten til sykehusene kommer til å bli sprengte av folk som overdoser på cannabis? 

Anonymkode: 3e723...702

🤣🤣🤣

Anonymkode: 3ef4c...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser du for deg at kapasiteten til sykehusene kommer til å bli sprengte av folk som overdoser på cannabis? 

Anonymkode: 3e723...702

Nei, men dersom det blir tjue psykoser mer i året i bydeler og kommuner som sogner til Ahus så går det ikke. Det må vi ha en garanti mot at ikke skjer før vi i det hele tatt kan vurdere å legalisere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Majer said:

Nei, men dersom det blir tjue psykoser mer i året i bydeler og kommuner som sogner til Ahus så går det ikke. Det må vi ha en garanti mot at ikke skjer før vi i det hele tatt kan vurdere å legalisere.

Vi skulle hatt en garanti for at kriminaliseringen ville virke etter hensikten før vi begynte med det.

Uansett har det stort sett gått bedre enn fryktet de stedene hvor cannabis har blitt dekriminalisert/legalisert. Men det spørs jo hva du legger vekt på. Hvis det kun er antall brukere som betyr noe, er det ikke sikkert legalisering er best. Ser du derimot på den samlede mengden skader av hhv. kriminalisering og legalisering, ser du fort at legalisering er bedre.

Å staffe noen for hva de inntar er  fullstendig uakseptabelt og etisk uforsvarlig. Og siden bruken i praksis blir avkriminalisert uansett, er spørsmålet bare hvem som skal styre og regulere markedet: kriminelle gjenger eller staten.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser at de som er for legalisering har mange gode poenger. Jeg er likevel mot, men har ikke sterke meninger om dette. Grunnen til at jeg er imot, er at jeg tenker at hvis det blir legalisert, så tror jeg det kan føre til lavere terskel for å prøve. Flott hvis det blir bedre kontroll på hva det inneholder for de som allerede bruker dette. Men vil vi at "alle" ungdommer begynner å bruke det, og regelmessig? Jeg vet det er fri flyt, men jeg har aldri prøvd cannabis og kjenner heller ingen som er åpne om at de har prøvd det. Vi vet vel ikke helt ennå om det er uskadelig å bruke regelmessig fra ung alder. Hvis folk bruker cannabis i stedet for alkohol, så tror jeg det er en stor pluss. Men jeg kan liksom ikke se for meg at cannabis blir en erstatning for drikking og festing. Jeg er redd vi får begge deler og at det blir helt ufarliggjort å røyke ofte. I så fall får vi langt flere røykere enn i dag, og det kan umulig være sunt for lungene? Eller er det snakk om cannabis som man kan spise?

Jeg vet jo veldig lite om dette, så godt mulig jeg er på bærtur. 

Kunne forresten godt tenke meg å prøve hvis/når det blir legalisert. Jeg liker ikke alkohol. Tror det vil bli legalisert i Norge i løpet av min levetid. 

Anonymkode: f220c...c56

Jeg tenker at det ikke skal være fri bruk for alle og hverman. Men at man kan få en vurdering hos legen om man trenger det, at en må fylle noen kriterier. Ikke fri tilgang liksom 

Anonymkode: 8c70b...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt klart. Bruker det ikke selv, men drikker alkohol. Og alkohol er jo faktisk farligere enn cannabis så helt klart et ja fra meg. Så kan de som ikke vil ruse seg på alkoholrus heller ruse seg på cannabis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Vi skulle hatt en garanti for at kriminaliseringen ville virke etter hensikten før vi begynte med det.

Uansett har det stort sett gått bedre enn fryktet de stedene hvor cannabis har blitt dekriminalisert/legalisert. Men det spørs jo hva du legger vekt på. Hvis det kun er antall brukere som betyr noe, er det ikke sikkert legalisering er best. Ser du derimot på den samlede mengden skader av hhv. kriminalisering og legalisering, ser du fort at legalisering er bedre.

Å staffe noen for hva de inntar er  fullstendig uakseptabelt og etisk uforsvarlig. Og siden bruken i praksis blir avkriminalisert uansett, er spørsmålet bare hvem som skal styre og regulere markedet: kriminelle gjenger eller staten.

Jeg tenker at vi på lik linje med pandemien først og fremst må fokusere på sengeplasser. Er man for legalisering, men usikker på om det kan føre til flere innleggelser må man først jobbe for å øke anfall sengeplasser i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...