Gå til innhold

Det er ikke så trygt å fly som mange tror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste stjernene hos CIA kommer angivelig fra paramilitære SOG-operatører,men ellers er flyulykker den vanligste årsaken. Tror det er vanligere enn å bli skutt, men ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å fly er statistisk sett relativt trygt, men hvis det skjer en feil, ubalanse, så er det over og ut. 200+ døde, og ikke noe du kan gjøre med eller ha kontroll over. Videoen fra flystyrten i Nepal i januar viser hvor fort det kan gå fra ok til dømt. Et sekund smiler du og ler og det neste styrter du i døden. Det som gjør folk mer redd for å fly enn å kjøre bil, er at de ikke har kontroll. Det som gjør bilkjøring farligere, er at folk kjører mye mere enn de flyr. Per tur er fly farligere, per mil er de tryggere.

Anonymkode: eaec5...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye farligere å kjøre bil ..men hvis man kolliderer med en bil så blir det som oftes mindre skader på kroppen..det samme gjelder småfly..det som er med store passasjerfly er det fullstendig fatale, det er stor vekt  , høy fart og svært mye drivstoff..Der vil det fatale kunne være alt fra fullstndig tilintetgjøring til å bli klemt fast og brent levende i en metallskraphaug som gjerne alt har kuttet av deg armene og alt som mellom disse senarioene er..så er det jo ikke mindre hazzad i den tiden det vil ta mellom det å bli oppmerksom på det som er iferd med å skje til det skjer , der begrepet avmakt og redsel får nytt innhold.. Dette er jo helt klart noe alle egentlig har i bakhodet, men satser på at det går bra...noe det så godt som alltid gjør.. Den forrige større ulykken var i Milan i 2001 hvor et delvis norsk selskap var involvert.. før det så var det Partnair og Widerøe på 80 tallet.. ellers har det vært noen relative stygge helikopterulykker igjennom årene.. så tjangsene for at din neste flytur går fint er svært høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Majer said:

De fleste stjernene hos CIA kommer angivelig fra paramilitære SOG-operatører,men ellers er flyulykker den vanligste årsaken. Tror det er vanligere enn å bli skutt, men ikke sikker.

What?

Anonymkode: 2b999...000

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det trygt men har ofte sett på når katastrofen inntreffer/Flyhavari kommisjonen en gang blåste taket av flyet og kapteinen ble sugd ut og hang foran på flyet de fikk landet men tror mange dreit på seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 17.15):

Selvsagt er det trygt å fly! Turen til og fra flyplassen er statistisk sett mye farligere...

Grunnen til at folk er redde for å fly, er at de sjeldne gangene det skjer noe veldig alvorlig, så står det i mediene. Det gjør det nødvendigvis ikke når folk dør eller skader seg i trafikken pga sykler, biler, el sparkesykler osv. Noe som skjer nærmest daglig.

Hilsen ei som hadde flyskrekk.

Anonymkode: cfeea...7ba

Det står aldri noe i mediene om alle de tusenvis av flyginene som går helt fint. Tankekors.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det å fly er statistisk sett relativt trygt, men hvis det skjer en feil, ubalanse, så er det over og ut. 200+ døde, og ikke noe du kan gjøre med eller ha kontroll over. Videoen fra flystyrten i Nepal i januar viser hvor fort det kan gå fra ok til dømt. 

Anonymkode: eaec5...d2c

Nå er ikke etterforskningen av Yeti Airlines-ulykken ferdig enda, så 100% sikre på årsaken kan vi ikke være, men alvorlige flyulykker er nesten aldri et resultat av en enkeltstående feil. Det er heller ikke sånn at alle dør i alle flyulykker. I de fleste flyulykker dør ingen.

Maskinfører skrev (32 minutter siden):

I Norge er det trygt men har ofte sett på når katastrofen inntreffer/Flyhavari kommisjonen en gang blåste taket av flyet og kapteinen ble sugd ut og hang foran på flyet de fikk landet men tror mange dreit på seg 

Her blander du to forskjellige hendelser 😅

Hendelsen hvor kapteinen ble sugd ut og hang foran flyet var British Airways Flight 5390. En feilmontert vindusrute i cockpit førte til eksplosiv dekompresjon hvor kapteinen som ikke var ordentlig fastspent ble hengende ut gjennom vinduet. De fikk landet og alle overlevde.

Hendelsen hvor deler av flyskroget/taket ble revet av var Aloha Airlines flight 243. Her førte den eksplosive dekompresjonen til at en flyvertinne ble sugd ut av flyet. Hun omkom og ble aldri funnet, men utrolig nok greide de å få flyet ned på bakken uten flere alvorlige personskader. At dette gikk såpass bra som det gjorde er et under, men denne ulykken ville nok aldri kunne skjedd i dag

Aloha_Airlines_Flight_243_after_accident1.jpg.4f10c2ae84da9eba25c68e65094fb7a8.jpg

Utrolig glad for at jeg ikke var ombord her for å si det sånn 😁

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 17.09):

Her taper de fast motoren på et fly til vingen.

https://nypost.com/2023/04/28/worker-taping-spirit-airlines-plane-wing-goes-viral/

Tror du det er trygt å fly?

Anonymkode: cf04b...598

Ingenting er trygt. Du kan dø mens du er på et fly, i en bil, mens du går tur, du kan brenne inne mens du sover osv osv. 

Anonymkode: 0345e...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (22 minutter siden):

Nå er ikke etterforskningen av Yeti Airlines-ulykken ferdig enda, så 100% sikre på årsaken kan vi ikke være, men alvorlige flyulykker er nesten aldri et resultat av en enkeltstående feil. Det er heller ikke sånn at alle dør i alle flyulykker. I de fleste flyulykker dør ingen.

Her blander du to forskjellige hendelser 😅

Hendelsen hvor kapteinen ble sugd ut og hang foran flyet var British Airways Flight 5390. En feilmontert vindusrute i cockpit førte til eksplosiv dekompresjon hvor kapteinen som ikke var ordentlig fastspent ble hengende ut gjennom vinduet. De fikk landet og alle overlevde.

Hendelsen hvor deler av flyskroget/taket ble revet av var Aloha Airlines flight 243. Her førte den eksplosive dekompresjonen til at en flyvertinne ble sugd ut av flyet. Hun omkom og ble aldri funnet, men utrolig nok greide de å få flyet ned på bakken uten flere alvorlige personskader. At dette gikk såpass bra som det gjorde er et under, men denne ulykken ville nok aldri kunne skjedd i dag

Aloha_Airlines_Flight_243_after_accident1.jpg.4f10c2ae84da9eba25c68e65094fb7a8.jpg

Utrolig glad for at jeg ikke var ombord her for å si det sånn 😁

Mulig det med kapteinen som ble sugd ut var på 2000 tallet en gang mener det var feil bolter/nagler til platene om jeg ikke husker feil en annen ulykke var pga en lampe som lyste mekaniker nullstilte bare lyset og foretok seg ikke noe og flyet styrtet en annen ulykke med falsk pilot om jeg ikke husker feil Asker-Ulykken var forresten Norsk ca 51  år siden lille juleaften 1972 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Mulig det med kapteinen som ble sugd ut var på 2000 tallet en gang mener det var feil bolter/nagler til platene om jeg ikke husker feil

Du husker helt rett. Boltene som vindusruten var festet med var for tynne i forhold til gjengene og siden ruten ble montert fra utsiden, så førte trykket i kabinen til at panelet dro med seg alle boltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

What?

Anonymkode: 2b999...000

Det blir stjerne på veggen når en ansatt hos CIA dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (18 timer siden):

Du husker helt rett. Boltene som vindusruten var festet med var for tynne i forhold til gjengene og siden ruten ble montert fra utsiden, så førte trykket i kabinen til at panelet dro med seg alle boltene.

Ja det gjorde det så mye på dette som barn  🙁🙁

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 15.5.2023 den 0.18):

I Norge er det trygt men har ofte sett på når katastrofen inntreffer/Flyhavari kommisjonen en gang blåste taket av flyet og kapteinen ble sugd ut og hang foran på flyet de fikk landet men tror mange dreit på seg 

Jeg var på et fly som skulle fra Værnes til Gran Canaria for noen år siden, under avgang fra Værnes brøt det ut brann i begge motorene. Flyet måtte ta noen runder over Trondheimsfjorden og slippe ut drivstoff før det ble nødlanding på Værnes igjen, da var det full alarm og alt som hadde blålys kom kjørende fra Trondheim.

På flyet var det full panikk og folk hylte og skrek av dødsangst, selv flyvertinnene var helt fra seg og det er en god indikasjon på at noe er veldig galt. Det var forresten den hardeste landingen jeg har vært med på, det neste flyet som ble satt opp til Gran Canaria var nesten tomt.

Anonymkode: ea002...fc3

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/10/2023 at 5:15 PM, AnonymBruker said:

Selvsagt er det trygt å fly! Turen til og fra flyplassen er statistisk sett mye farligere...

Pr kilometer, men ikke pr time eller pr tur.
Kjører man forsiktig er det langt mindre sjanse for å dø i bilulykke enn flyulykke.

Anonymkode: 90e3e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 9.31):

Jeg var på et fly som skulle fra Værnes til Gran Canaria for noen år siden, under avgang fra Værnes brøt det ut brann i begge motorene. Flyet måtte ta noen runder over Trondheimsfjorden og slippe ut drivstoff før det ble nødlanding på Værnes igjen, da var det full alarm og alt som hadde blålys kom kjørende fra Trondheim.

På flyet var det full panikk og folk hylte og skrek av dødsangst, selv flyvertinnene var helt fra seg og det er en god indikasjon på at noe er veldig galt. Det var forresten den hardeste landingen jeg har vært med på, det neste flyet som ble satt opp til Gran Canaria var nesten tomt.

Anonymkode: ea002...fc3

Der ser man. Det går stort sett greit. Sikkert veldig skummelt, men jeg tror kanskje du husker litt feil. Dette var i 2009/10 sånn ca? Mener det brant i én motor (at motorene på begge sider brenner uten at hele flyet står i lys lue er så og si umulig), og de fleste ble med nytt fly som ble satt opp senere på kvelden/natten, selv om en håndfull tenkte at de hadde det bedre på bakken. Når man tenker tilbake på sånne ting, husker man det ofte som enda mer dramatisk enn det egentlig var (tviler ikke på at det var skremmende, altså).

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 2.13):

Ingenting er trygt. Du kan dø mens du er på et fly, i en bil, mens du går tur, du kan brenne inne mens du sover osv osv. 

Anonymkode: 0345e...712

Nettopp. Det er farlig og leve. Man kan dø av det.

Anonymkode: 7d256...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påkrevd skrev (16 minutter siden):

Der ser man. Det går stort sett greit. Sikkert veldig skummelt, men jeg tror kanskje du husker litt feil. Dette var i 2009/10 sånn ca? Mener det brant i én motor, og de fleste ble med nytt fly som ble satt opp senere på kvelden/natten, selv om en håndfull tenkte at de hadde det bedre på bakken. Når man tenker tilbake på sånne ting, husker man det ofte som enda mer dramatisk enn det egentlig var (tviler ikke på at det var skremmende, altså).

Det var like før jul i 2009 og det var definitivt problemer med begge motorene, husker godt at flammene blafret på begge sider av flyet så den informasjonen som kom i avisen etterpå stemmer ikke helt. Men det er mulig at det bare var en av motorene som måtte byttes ut etterpå, tror faktisk at jeg har et mobil-opptak fra debriefingen enda.

Vi ble innlosjert på et hotell på Stjørdal i påvente av at det skulle komme et nytt fly fra Spania, på hotellet fikk vi gratis julebordmat men det var veldig mange som dro hjem og ikke ville bli med neste fly. Vi tenkte som så at sjansen for at det skal skje igjen er forsvinnende liten så vi ble med neste fly, for å si det sånn så var det veldig god plass på flyet og det var deilig å bruke tre sitteplasser for seg selv. 

Anonymkode: ea002...fc3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var like før jul i 2009 og det var definitivt problemer med begge motorene, husker godt at flammene blafret på begge sider av flyet så den informasjonen som kom i avisen etterpå stemmer ikke helt. Men det er mulig at det bare var en av motorene som måtte byttes ut etterpå, tror faktisk at jeg har et mobil-opptak fra debriefingen enda.

Vi ble innlosjert på et hotell på Stjørdal i påvente av at det skulle komme et nytt fly fra Spania, på hotellet fikk vi gratis julebordmat men det var veldig mange som dro hjem og ikke ville bli med neste fly. Vi tenkte som så at sjansen for at det skal skje igjen er forsvinnende liten så vi ble med neste fly, for å si det sånn så var det veldig god plass på flyet og det var deilig å bruke tre sitteplasser for seg selv. 

Anonymkode: ea002...fc3

Det er veldig sensasjonelt hvis motorene på begge sider brant samtidig uten at resten av flyet også brant. Hvis det var tilfelle, ville begge garantert blitt byttet ut. Debrifingen hadde vært interessant å se. Forklaringen kan jo være så enkel som gjenskinn i vinduet på motsatt side? 

Fant forresten en gammel artikkel. 17 stk. ble igjen på bakken. Da kan man jo ha fått seg en 3-seter alene. At du opplevde veldig god plass kan jo også være at det rett og slett var flere seter i erstatningsflyet. 

Var julematen god, forresten? Ble litt sulten nå, jeg😁

https://www.bladet.no/nyheter/i/GQARgB/17-av-passasjerene-avbroet-ferien

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det var like før jul i 2009 og det var definitivt problemer med begge motorene, husker godt at flammene blafret på begge sider av flyet så den informasjonen som kom i avisen etterpå stemmer ikke helt. Men det er mulig at det bare var en av motorene som måtte byttes ut etterpå, tror faktisk at jeg har et mobil-opptak fra debriefingen enda.

Vi ble innlosjert på et hotell på Stjørdal i påvente av at det skulle komme et nytt fly fra Spania, på hotellet fikk vi gratis julebordmat men det var veldig mange som dro hjem og ikke ville bli med neste fly. Vi tenkte som så at sjansen for at det skal skje igjen er forsvinnende liten så vi ble med neste fly, for å si det sånn så var det veldig god plass på flyet og det var deilig å bruke tre sitteplasser for seg selv. 

Anonymkode: ea002...fc3

Dette ser og høres veldig ut som compressor stall / surge, som for så vidt kan være dramatisk nok, men det er ikke det samme som at motorene står i brann og er ikke veldig uvanlig.

Example-of-engine-surge-during-an-aircrafts-take-off-source-wwwairlinersnet1.png.e58cfac907b395cf5ac84e0d7f0628b8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 15.5.2023 den 9.16):

Det blir stjerne på veggen når en ansatt hos CIA dør.

Det har ingenting med flyulykker å gjøre, hold deg til saken

Anonymkode: bb885...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...