Gå til innhold

Det er ikke så trygt å fly som mange tror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har ingenting med flyulykker å gjøre, hold deg til saken

Anonymkode: bb885...37c

Det var en som spurte meg hva det hadde å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/10/2023 at 5:09 PM, AnonymBruker said:

Her taper de fast motoren på et fly til vingen.

https://nypost.com/2023/04/28/worker-taping-spirit-airlines-plane-wing-goes-viral/

Tror du det er trygt å fly?

Anonymkode: cf04b...598

Ja, det er helt fantastisk trygt å fly, noe av det tryggeste man kan finne på. Ta en titt på flightradar hvor mange fly som er i luften til enhver tid, og hvor fantastisk sjelden ett av dem styrter. 

Anonymkode: 5ce49...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 17.23):

Er det målestokken din? At hvis du ikke kjenner noen det har skjedd med, så skjer det ikke? Jeg kjenner ingen som har blitt voldtatt...

Anonymkode: 72935...14a

Jeg kjenner ingen som ikke kjenner flere som har blitt voldtatt, det virker lite sannsynlig. Selvsagt skjer flykræsj, men det er veldig mye som er større sannsynlig og farligere enn og fly. 

Anonymkode: 05cdf...e32

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (9 timer siden):

Det er veldig sensasjonelt hvis motorene på begge sider brant samtidig uten at resten av flyet også brant. Hvis det var tilfelle, ville begge garantert blitt byttet ut. Debrifingen hadde vært interessant å se. Forklaringen kan jo være så enkel som gjenskinn i vinduet på motsatt side? 

Fant forresten en gammel artikkel. 17 stk. ble igjen på bakken. Da kan man jo ha fått seg en 3-seter alene. At du opplevde veldig god plass kan jo også være at det rett og slett var flere seter i erstatningsflyet. 

Var julematen god, forresten? Ble litt sulten nå, jeg😁

https://www.bladet.no/nyheter/i/GQARgB/17-av-passasjerene-avbroet-ferien

Er helt sikker på at det blafret i begge motorene, jeg satt på høyre side og så flammene som spyttet ut av høyre motor men la godt merke til at det var flammer på venstre side også noe som videoen fra debrifingen jeg lastet opp under her bekrefter.

Erstatningsflyet som kom fra Spania tror var en god del eldre, husker at interiøret var veldig slitt med en gyselig grønnfarge og de gamle askebegrene. Det var nesten tomt så jeg har heller tro på at det bare var 17 personer som ble med nedover.

Husker ikke om julematen var god siden det gikk ned mest julebrygg men resten av ferien ble veldig bra.    

Jdz skrev (9 timer siden):

Dette ser og høres veldig ut som compressor stall / surge, som for så vidt kan være dramatisk nok, men det er ikke det samme som at motorene står i brann og er ikke veldig uvanlig.

Example-of-engine-surge-during-an-aircrafts-take-off-source-wwwairlinersnet1.png.e58cfac907b395cf5ac84e0d7f0628b8.png

Det var nok noe sånt som skjedde ja, husker ikke helt om de fant ut hva som var feil men mulig det var p.ga. værforholdene og ising. Tror også at flyet ble stående lenge på Værnes etterpå fordi en eller begge motorene måtte byttes.

Her er forresten et lite utsnitt fra debrifingen på hotellet i etterkant, måtte klippe den p.ga. filstørrelsen. Beklager for dårlig lyd og bilde men det er tross alt lenge siden.

 

 

Anonymkode: ea002...fc3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (11 timer siden):

Dette ser og høres veldig ut som compressor stall / surge, som for så vidt kan være dramatisk nok, men det er ikke det samme som at motorene står i brann og er ikke veldig uvanlig.

Example-of-engine-surge-during-an-aircrafts-take-off-source-wwwairlinersnet1.png.e58cfac907b395cf5ac84e0d7f0628b8.png

Sant, men det kan fort føre til skader som forårsaker motorhavari. Når i dette tilfellet motoren måtte byttes  + nødlanding, burde det vel finnes en rapport på det. Prøvde et kjapt søk hos havarikommisjonen, men kunne ikke finne noe i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (29 minutter siden):

Sant, men det kan fort føre til skader som forårsaker motorhavari. Når i dette tilfellet motoren måtte byttes  + nødlanding, burde det vel finnes en rapport på det. Prøvde et kjapt søk hos havarikommisjonen, men kunne ikke finne noe i farta. 

Korrekt.

https://avherald.com/h?article=42397fef&opt=0

Sitat

Incident: Air Europa at Trondheim on Dec 2nd 2009, engine shut down in flight

By Simon Hradecky, created Wednesday, Dec 2nd 2009 17:23Z, last updated Friday, Dec 4th 2009 09:10Z

The crew of an Air Europa Boeing 737-800, registration EC-III performing flight UX-664 from Trondheim (Norway) to Las Palmas,CI (Spain) with 170 passengers, shut down the right hand engine (CFM56) shortly after takeoff when they received indications of an engine problem. The crew returned to Trondheim, where the airplane landed safely about 30 minutes after departure.

A replacement Boeing 737-800 registration EC-HJP was flown in and departed Trondheim with a delay of 8:15 hours.

Engineers determined, that the affected engine needs to be replaced, a replacement engine is being trucked from Spain to Trondheim and estimated to arrive during the weekend.

Passengers reported, that they heard a loud bang and afterwards observed flames out of the engine.

Norway's AIBN rated the compressor stall a (not serious) incident.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SAS sto for tidenes mest omtalte total-havari forårsaket av compressor stall.
Men det var i forrige århundre, i dag havarerer ikke fly ned pga dette.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er helt fantastisk trygt å fly, noe av det tryggeste man kan finne på. Ta en titt på flightradar hvor mange fly som er i luften til enhver tid, og hvor fantastisk sjelden ett av dem styrter. 

Mange biler på veien også. Men folk tror at det er tryggere å fly. :himle:

Anonymkode: 90e3e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Påkrevd skrev (På 24.5.2023 den 15.31):

Se der ja. Kompressor stall, men altså ingen indikasjon på at det gjelder mer enn én motor. 

Du er en helt vanvittig bedrevitende kverulant 

Anonymkode: 287f4...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall risikabelt å fly med småfly eller helikopter. Er ofte dødsulykker der. Men større fly tror jeg er ganske trygt (inntil det plutselig skjer noe, og da er man fucked!).

Anonymkode: 28ca2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...