Gå til innhold

Person i kollektiv som inviterer en voldsmann og overgriper på besøk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke om noen her har noen tips. Jeg bor i et kollektiv, hvor den ene romkameraten fortalte i april at hun gikk ut av et voldelig forhold. Hun fortalte meg at han hadde banket henne opp, voldtatt henne og truet henne med kniv. Forholdet var da slutt, men nå har hun tatt han tilbake igjen.

Natt til mandag stod fyren plutselig på kjøkkenet hos oss, og jeg ble så redd at jeg rømte huset og ringte politiet. De kunne ikke gjøre noe så lenge hun ville at han skulle være på besøk.

Antagelig har han manipulert henne trill rundt til å tro at han har endret seg. Klassisk voldshjul… Jeg er bekymret for henne, og jeg er også redd for å ha en voldtektsmann/voldsutøver i naborommet. Jeg har selv opplevd overgrep som barn, noe hun vet, og likevel tar hun han inn igjen i huset etter å ha servert meg en makaber historie om hvordan han hadde voldtatt henne mens hun sov og truet henne med kniv. Jeg synes hun også er hensynsløs selv om hun også er et offer.

Jeg har spurt om hun ikke heller kan dra til han eller møte han ute hvis hun absolutt vil ha kontakt med ham, men hun vil at han skal komme hit når som helst når han og hun vil det. Hun driter i at jeg er redd, om jeg går på gata hele natta fordi jeg ikke tørr å være hjemme, og det er begrenset hva utleieren får gjort med situasjonen. Han kan ikke nekte henne å ha besøk…

Tenker vi andre har krav på å føle oss trygge hjemme, og på å ikke være redd for å bli truet når vi går ut døra til fellesarealet, eller for at romkameraten skal bli voldtatt i naborommet. For ja, det er lytt i huset og jeg har flere ganger hørt henne ha sex. Og hun har fortalt meg at det har vært både samtykkende og også overgrep/voldtekt. Jeg får så vondt av henne og har ikke lyst til å høre på at hun blir voldtatt! Jeg synes også det er skremmende at det har skjedd/skjer slikt i naborommet. Det gjør at jeg også frykter for min egen sikkerhet.

Er det noe jeg kan gjøre med denne situasjonen annet enn å flytte selv?
Politiet har som sagt informasjon om situasjonen, men de får ikke gjort noe før det evt kommer nye opplysninger om overgrep/tvang i nåtid, eller hun selv velger å anmelde han. 😪

Anonymkode: a02a8...eb6

  • Liker 1
  • Hjerte 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud for en ufattelig vanskelig situasjon du har havnet i! Jeg hadde vært helt rådvill og redd selv og har ikke så mye gode råd å gi deg heller. Men jeg tenker på deg. 

Anonymkode: a13d6...9b0

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud for en ufattelig vanskelig situasjon du har havnet i! Jeg hadde vært helt rådvill og redd selv og har ikke så mye gode råd å gi deg heller. Men jeg tenker på deg. 

Anonymkode: a13d6...9b0

Takk❤️

Anonymkode: a02a8...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det venninna di fortalte deg var sant, hun kunne like gjerne vært så bitter at hun fant på historien. Det finnes mange syke kvinner også. Uansett ville jeg ikke følt meg trygg, enten det er venninna som hadde vært så gærn at hun kunne lyve om slike historier, eller om det faktisk er sant og hun lar en voldelig overgriper være i boligen deres. Det er jo i så fall ekstremt dårlig gjort ovenfor deg, for i verste fall utsetter hun deg for fare også. Så jeg ville nok flyttet, og kommet meg bort fra begge to. 

Anonymkode: 1ca3d...f49

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg…. At et voldsoffer altfor ofte tar tilbake en voldelig eks er jeg klar over, det er vanskelig å bryte et traumebånd og man vil jo gjerne tro at personen kan endre seg…

Men hun er som du sier hensynsløs. Vel vitende om dine opplevelser og din frykt, velger hun likevel å invitere ham. Hun driter i at du vandrer gatelangs nattestid, fordi du ikke tør komme hjem. Attpåtil påstår hun at hun har blitt voldtatt. Hvordan kan du vite at det faktisk er sant? Dama har høylydt sex, og for alt du vet kan disse påståtte voldtektene være løgn og oppspinn for å få oppmerksomhet. 

Anonymkode: 35698...efd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tydeligvis manipulert hun tilbake igjen. Her syns jeg dere andre i kollektivet skal ta en omsorgsprat med henne og minne henne på hvordan ham har behandlet henne og si at dere ikke kan se på at han ødelegger henne og vil derfor nekte han adgang til kollektivet. 

Drit i regler og alt mulig, bare si at dere ikke kan støtte dette her så han får ikke lov til å komme dit mer. 

Trenger du profesjonelle å rådføre deg med ring gjerne Volinjen.no på 116006 for voldsutsatte og de som kjenner noen som er utsatt for vold i nære relasjoner 

Anonymkode: 43c51...c09

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Attpåtil påstår hun at hun har blitt voldtatt. Hvordan kan du vite at det faktisk er sant? Dama har høylydt sex, og for alt du vet kan disse påståtte voldtektene være løgn og oppspinn for å få oppmerksomhet. 

Anonymkode: 35698...efd

Det der kunne du spart deg for! Det er typ tre tusen ganger vanligere å bli voldtatt enn å lyve om voldtekt, og voldtekt er helt vanlige i voldelige relasjoner. 

Anonymkode: 43c51...c09

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hun er i en voldssyklus! Be henne dra til et krisesenter. Det der er alvorlig, blitt truet med kniv før. Hvordan kan hun stole på at han ikke gjør det igjen, eller noe verre, dreper henne. Hva om han skader deg også? Han lurer henne. Voldsutøvere endrer seg aldri. Hun er i en voldssyklus, les deg opp om hvetebrødsdager og voldssyklus. Det blir bare verre tro meg. Har selv vært i en slik relasjon, de sier de skal bli snille igjen. Men de tar igjen 20X verre. Det er typisk voldsutøvere at de gjør seg selv til ofre, for å få sympati

Anonymkode: 251cb...b5f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det der kunne du spart deg for! Det er typ tre tusen ganger vanligere å bli voldtatt enn å lyve om voldtekt, og voldtekt er helt vanlige i voldelige relasjoner. 

Anonymkode: 43c51...c09

Situasjonen sett under ett, er det ikke så rent usannsynlig at hun lyver om dette. TS skriver at hun har hørt henne ha sex, og at det er lytt. Hadde TS hørt lyder som var forenelig med voldtekt ville hun skrevet det. 

Anonymkode: 35698...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Situasjonen sett under ett, er det ikke så rent usannsynlig at hun lyver om dette. TS skriver at hun har hørt henne ha sex, og at det er lytt. Hadde TS hørt lyder som var forenelig med voldtekt ville hun skrevet det. 

Anonymkode: 35698...efd

Du tenker voldtekt alltid kommer med umiskjennelige lyder? Sirener, da eller? Michel Jacksons Thriller? 

Anonymkode: a13d6...9b0

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Situasjonen sett under ett, er det ikke så rent usannsynlig at hun lyver om dette. TS skriver at hun har hørt henne ha sex, og at det er lytt. Hadde TS hørt lyder som var forenelig med voldtekt ville hun skrevet det. 

Anonymkode: 35698...efd

Du er klar over at det går an å ha samtykkene sex en dag og bli voldtatt en annen dag? At offeret lager sexlyder er heller ikke uvanlig når en blir truet til sex av en voldelig mann som tenner på makt og som man vet er kapabel til å knivstikke deg. Da gjør man det som gjør han fornøyd - selvom man ikke vil. 

Vær så snill å slutt å spre så skadelige holdninger 

Anonymkode: 43c51...c09

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han har tydeligvis manipulert hun tilbake igjen. Her syns jeg dere andre i kollektivet skal ta en omsorgsprat med henne og minne henne på hvordan ham har behandlet henne og si at dere ikke kan se på at han ødelegger henne og vil derfor nekte han adgang til kollektivet. 

Drit i regler og alt mulig, bare si at dere ikke kan støtte dette her så han får ikke lov til å komme dit mer. 

Trenger du profesjonelle å rådføre deg med ring gjerne Volinjen.no på 116006 for voldsutsatte og de som kjenner noen som er utsatt for vold i nære relasjoner 

Anonymkode: 43c51...c09

Jeg har forsøkt å advare henne. Jeg har tilbudt meg å hjelpe henne med å kontakte overgrepsmottak/politi, minnet henne på hva han har gjort med henne , sagt at han er farlig og at hun må være forsiktig, og at han ikke bør være her. Hun er nok manipulert, mener de har ordnet opp og at han ikke kommer til å gjøre noe. Hun sier også at han er den eneste jeg stoler på. Jeg svarte da "stoler du virkelig på noen som har slått deg, voldtatt deg og truet deg på livet?".. Hun ble bare irritert..

Anonymkode: a02a8...eb6

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har forsøkt å advare henne. Jeg har tilbudt meg å hjelpe henne med å kontakte overgrepsmottak/politi, minnet henne på hva han har gjort med henne , sagt at han er farlig og at hun må være forsiktig, og at han ikke bør være her. Hun er nok manipulert, mener de har ordnet opp og at han ikke kommer til å gjøre noe. Hun sier også at han er den eneste jeg stoler på. Jeg svarte da "stoler du virkelig på noen som har slått deg, voldtatt deg og truet deg på livet?".. Hun ble bare irritert..

Anonymkode: a02a8...eb6

At han er den eneste hun* stoler på

Anonymkode: a02a8...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er klar over at det går an å ha samtykkene sex en dag og bli voldtatt en annen dag? At offeret lager sexlyder er heller ikke uvanlig når en blir truet til sex av en voldelig mann som tenner på makt og som man vet er kapabel til å knivstikke deg. Da gjør man det som gjør han fornøyd - selvom man ikke vil. 

Vær så snill å slutt å spre så skadelige holdninger 

Anonymkode: 43c51...c09

Du får tro hva du vil, men noe skurrer kraftig her.
Et voldsoffer vil som regel ikke fortelle makabre historier om hva de har blitt utsatt for. Ofte lider de i stillhet, og altfor ofte ofrer de deg selv for å beskytte andre, selv voldsutøveren beskytter de. Blåmerker blir bortforklart og kvelemerker dekkes med skjerf. 

Her er det altså et menneske som forteller fritt om voldshendelser vel vitende om at TS selv har opplevd overgrep og opplever frykt av det. At TS blir redd, driter hun i. Hvor er empatien? Nei, jeg tror ikke denne romvenninnen har blitt voldtatt. Jeg tror hun liker høylydt sex og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 35698...efd

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud, hun er i en voldssyklus! Be henne dra til et krisesenter. Det der er alvorlig, blitt truet med kniv før. Hvordan kan hun stole på at han ikke gjør det igjen, eller noe verre, dreper henne. Hva om han skader deg også? Han lurer henne. Voldsutøvere endrer seg aldri. Hun er i en voldssyklus, les deg opp om hvetebrødsdager og voldssyklus. Det blir bare verre tro meg. Har selv vært i en slik relasjon, de sier de skal bli snille igjen. Men de tar igjen 20X verre. Det er typisk voldsutøvere at de gjør seg selv til ofre, for å få sympati

Anonymkode: 251cb...b5f

Da hun fortalte meg om vold og overgrep i april, foreslo jeg at hun anmeldte og tok kontakt med lege/overgrepsmottak. Men det ville hun ikke. Hun ble misbrukt som barn og bryr seg derfor ikke om han voldtar henne, for det er hun vant til😳

Men JEG bryr meg. Jeg bryr meg om hennes sikkerhet og min egen. Jeg vil være trygg hjemme og jeg vil beskytte henne. Men hun vil ikke høre.

Jeg har som sagt snakket med politiet selv (uten at hun vet det). Jeg snakket også med krisesenteret den natta jeg ikke turte å være hjemme. De kunne ikke hjelpe meg før han evt gjorde noe mot meg… og heller ikke gripe inn overfor henne når hun vil ha ham på besøk og ikke søker hjelp. Krisesenteret kan ikke tvinge seg på.

Anonymkode: a02a8...eb6

  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han har tydeligvis manipulert hun tilbake igjen. Her syns jeg dere andre i kollektivet skal ta en omsorgsprat med henne og minne henne på hvordan ham har behandlet henne og si at dere ikke kan se på at han ødelegger henne og vil derfor nekte han adgang til kollektivet. 

Drit i regler og alt mulig, bare si at dere ikke kan støtte dette her så han får ikke lov til å komme dit mer. 

Trenger du profesjonelle å rådføre deg med ring gjerne Volinjen.no på 116006 for voldsutsatte og de som kjenner noen som er utsatt for vold i nære relasjoner 

Anonymkode: 43c51...c09

Det er ikke sikkert at hun har blitt det. Kan hende hun ikke forteller sannheten slik den er. Hvis tilfellet er at hun snakker sant, så må dere hjelpe henne med å åpne øynene 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får tro hva du vil, men noe skurrer kraftig her.
Et voldsoffer vil som regel ikke fortelle makabre historier om hva de har blitt utsatt for. Ofte lider de i stillhet, og altfor ofte ofrer de deg selv for å beskytte andre, selv voldsutøveren beskytter de. Blåmerker blir bortforklart og kvelemerker dekkes med skjerf. 

Her er det altså et menneske som forteller fritt om voldshendelser vel vitende om at TS selv har opplevd overgrep og opplever frykt av det. At TS blir redd, driter hun i. Hvor er empatien? Nei, jeg tror ikke denne romvenninnen har blitt voldtatt. Jeg tror hun liker høylydt sex og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 35698...efd

Jeg vil ikke mistro folk, men hun forteller veldig motstridende historier. Plutselig i går skrev hun til meg at han aldri hadde gjort noe som ikke var lov.. Mulig hun er i fornektelse. Jeg har vært i kontakt med utleieren som forstår at jeg blir forvirret av så forskjellige historier hun serverer

Anonymkode: a02a8...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har gjort det du kan. Du må først og fremst tenke på deg selv, og du bør flytte et sted hvor du føler deg trygg. Du kan ikke hjelpe  noen som ikke vil ha hjelp, uansett hvordan situasjonen er.

Anonymkode: 35698...efd

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil ikke mistro folk, men hun forteller veldig motstridende historier. Plutselig i går skrev hun til meg at han aldri hadde gjort noe som ikke var lov.. Mulig hun er i fornektelse. Jeg har vært i kontakt med utleieren som forstår at jeg blir forvirret av så forskjellige historier hun serverer

Anonymkode: a02a8...eb6

Mulig hun er i fornektelse ja, et voldsoffer vil som sagt dessverre beskytte en voldsutøver. De anmelder, for så å trekke tilbake anmeldelsen fordi han har «skjerpet seg», noe som kanskje varer enn liten stund før det braker løs igjen. Men som sagt, jeg tenker noe skurrer her, da er det mest det at hun oppfører seg såpass hensynsløst mot deg jeg tenker på. Planter frykt i hodet ditt, for så å la deg vandre rundt om natta når hun inderlig godt vet hva hennes makabre fortellinger gjør med deg.

Anonymkode: 35698...efd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får tro hva du vil, men noe skurrer kraftig her.
Et voldsoffer vil som regel ikke fortelle makabre historier om hva de har blitt utsatt for. Ofte lider de i stillhet, og altfor ofte ofrer de deg selv for å beskytte andre, selv voldsutøveren beskytter de. Blåmerker blir bortforklart og kvelemerker dekkes med skjerf. 

Her er det altså et menneske som forteller fritt om voldshendelser vel vitende om at TS selv har opplevd overgrep og opplever frykt av det. At TS blir redd, driter hun i. Hvor er empatien? Nei, jeg tror ikke denne romvenninnen har blitt voldtatt. Jeg tror hun liker høylydt sex og oppmerksomhet. 

Anonymkode: 35698...efd

Vet du hva, dette har du tydeligvis ikke peiling på!!!! 

Det er vanlig å fortelle andre om de makabre tingene man har vært utsatt for når man har kommet seg ut eller er på vei ut! Faktisk er det det aller viktigste man kan gjøre! Dette er et annet stadie enn i begynnelsen hvor man beskytter han og dekker over for han. 

https://youtu.be/V1yW5IsnSjo&t=10m56s

Den dagen jeg fortalte andre om det værste han gjorde mot meg var vendepunktet for meg. Men det tok meg fortsatt et år å komme fri fordi hver gang jeg slo opp eskalerte volden og truslene og stalkingen så det føltes tryggere å ha oversikt over hvor han var og hva slags humør han var i enn å bryte kontakt og føle at man når som helst og hvor som helst kunne bli drept for det er nemlig det man risikerer. 

Det er ingenting som skurrer med voldsofferet fremstilling her. 

Hvor er empati en spør du? Hvertfall ikke hos deg. Igjen, slutt å spre så skadelige holdninger. Kvinner som er utsatt for vold og overgrep i nære relasjoner er de kvinnene som lever farligst i dette landet og som også sitter igjen med mest konsekvenser livet ut. Menns vold mot kvinner koster samfunnet over 70 milliARDER kroner hvert år, det er et stort folkehelseproblem og samfunnsproblem som rammer tusenvis, og du pisser på dem alle sammen ved å skrive sånne ting. 

Anonymkode: 43c51...c09

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...