Gå til innhold

Du som skal bake til offentlig arrangement 17.mai:


Badebuksa2.0

Anbefalte innlegg

(Nå snakker jeg om at du har fått i oppdrag å bake muffins, kake, rundstykker eller hva det måtte være)

Hva lager du?

Pynter du rundstykkene/kaka på den peneste og mest innbydende måten du overhodet får til? Eller slenger du bare sammen noe, raskt? 

Jeg skal lage rundstykker og sa til min bedre halvdel at jeg skal smøre på makrell i tomat😂 Det var en spøk, siden det er en greie her jeg bor at alle ungene hater det.

Men ble litt nysgjerrig på hvor mye folk egentlig gjør ut av slike oppgaver... Prøver du å lage noe alle liker? Eller noe som er helt spesielt og ekstra fristende? Benytter du anledningen til å skryte av dine fantastiske bakeferdigheter med små, yndige, roser på toppen av muffinsene? 🤩

Jeg har definitivt ikke et bakegen. Jeg har bakt før, jeg har fått høflig skryt av baksten, men jeg er ingen baker. I det hele tatt. Sånn sprøyteposegreier har jeg aldri fått til, ender opp med å, i ren frustrasjon, finne frem en smørespade og kline gørra utover cupcakesene, og håpe at litt strøssel vil skjule katastrofen... Det gjør som regel det. Smaken er det ingenting å utsette på - men utseendet på det jeg lager kjenner jeg at jeg må jobbe litt med. Og ja, jeg kommer til å prøve på at det jeg baker ser godt og freeesht ut... 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger sammen noe raskt til ‘offentlige’ tilstelninger og mer avansert/helhjertet til andre anledninger. 

Anonymkode: 34125...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slenger sammen noe raskt til ‘offentlige’ tilstelninger og mer avansert/helhjertet til andre anledninger. 

Anonymkode: 34125...9b4

Hva er din "go to"-oppskrift på noe raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt glad i å bake, men er håpløs til å pynte, så smaken blir definitivt bedre enn utseendet på det jeg lager. Når jeg skal ta med kake til fotballcuper etc (altså der det skal selges i en kiosk og ingen vet at det er jeg som har bakt det), kjøper jeg ofte sånn muffinsmiks og tar i hakket kokesjokolade. Noen ganger tar jeg på melis og kakestrøssel i tillegg (eller lar ungene gjøre det. Ser nesten bedre ut når de gjør det). Når jeg skal bake til konfirmasjoner eller selskaper til folk jeg kjenner, gjør jeg meg litt mer i flid, men da handler det mer om hvilken type kake jeg baker enn at det blir noe stort kunstverk. Baker gjerne en ovnsstekt ostekake for eksempel. Det tar litt tid og ingrediensene koster litt, men det smaker himmelsk! 

Anonymkode: d99a5...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er forsåvidt glad i å bake, men er håpløs til å pynte, så smaken blir definitivt bedre enn utseendet på det jeg lager. Når jeg skal ta med kake til fotballcuper etc (altså der det skal selges i en kiosk og ingen vet at det er jeg som har bakt det), kjøper jeg ofte sånn muffinsmiks og tar i hakket kokesjokolade. Noen ganger tar jeg på melis og kakestrøssel i tillegg (eller lar ungene gjøre det. Ser nesten bedre ut når de gjør det). Når jeg skal bake til konfirmasjoner eller selskaper til folk jeg kjenner, gjør jeg meg litt mer i flid, men da handler det mer om hvilken type kake jeg baker enn at det blir noe stort kunstverk. Baker gjerne en ovnsstekt ostekake for eksempel. Det tar litt tid og ingrediensene koster litt, men det smaker himmelsk! 

Anonymkode: d99a5...e7c

Ja, hva er egentlig trikset for å pynte noe pent? Jeg har tydeligvis ikke estetisk sans når det kommer til sånt... 

Altså, jeg greier å strø på strøssel på ei sjokoladekake, men det blir ikke noe skikkelig fint og flott liksom. Men det er vel helt OK, det også.

Smart å tilsette litt ekstra i ferdig miks. Toro sine poser er jo gode, de! Men jeg ser på det som en utfordring og et eksperiment; Hva får jeg til fra bunnen av denne gangen, tro... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (16 minutter siden):

(Nå snakker jeg om at du har fått i oppdrag å bake muffins, kake, rundstykker eller hva det måtte være)

Hva lager du?

Pynter du rundstykkene/kaka på den peneste og mest innbydende måten du overhodet får til? Eller slenger du bare sammen noe, raskt? 

Jeg skal lage rundstykker og sa til min bedre halvdel at jeg skal smøre på makrell i tomat😂 Det var en spøk, siden det er en greie her jeg bor at alle ungene hater det.

Men ble litt nysgjerrig på hvor mye folk egentlig gjør ut av slike oppgaver... Prøver du å lage noe alle liker? Eller noe som er helt spesielt og ekstra fristende? Benytter du anledningen til å skryte av dine fantastiske bakeferdigheter med små, yndige, roser på toppen av muffinsene? 🤩

Jeg har definitivt ikke et bakegen. Jeg har bakt før, jeg har fått høflig skryt av baksten, men jeg er ingen baker. I det hele tatt. Sånn sprøyteposegreier har jeg aldri fått til, ender opp med å, i ren frustrasjon, finne frem en smørespade og kline gørra utover cupcakesene, og håpe at litt strøssel vil skjule katastrofen... Det gjør som regel det. Smaken er det ingenting å utsette på - men utseendet på det jeg lager kjenner jeg at jeg må jobbe litt med. Og ja, jeg kommer til å prøve på at det jeg baker ser godt og freeesht ut... 😁

Jeg pynter rundstykker som snitter og baker like spesse kaker som jeg alltid gjør. Men jeg har jobbet på kjøkken så har disse tingene mer i fingrene. Selve pyntingen av kakene tar eldste datteren min seg av for hun er blitt langt flinkere enn meg til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Jeg pynter rundstykker som snitter og baker like spesse kaker som jeg alltid gjør. Men jeg har jobbet på kjøkken så har disse tingene mer i fingrene. Selve pyntingen av kakene tar eldste datteren min seg av for hun er blitt langt flinkere enn meg til det

Kjekt å ha noen i familien som kan hjelpe til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier gå i muffinsmiks fra Toro med melis og strøssel på toppen. Enkelt og greit.

Anonymkode: 1bcfc...b58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (6 minutter siden):

Kjekt å ha noen i familien som kan hjelpe til! 

Det er det, jeg elsker å bake ikke så mye å pynte så barna blir tidlig med å lærer seg alt fra å lage alt fra marsipan blomster til mer spesielle ting. Neste helg skal vi lage marsipan og fondant sånn at alle kakestykkene får et norsk flagg på seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Det er det, jeg elsker å bake ikke så mye å pynte så barna blir tidlig med å lærer seg alt fra å lage alt fra marsipan blomster til mer spesielle ting. Neste helg skal vi lage marsipan og fondant sånn at alle kakestykkene får et norsk flagg på seg 

Koselig. Jeg er ikke flink til å inkludere andre i matlaging, dessverre. Så jeg står på egne ben🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker såklart fra bunnen,kunne ikke falle meg inn å servere en tørre Toromikskake. Det skal smake godt! Men pynter lite til slike tilstelninger, folk ser ikke på utseende når de står der i kø. De er bare glad de får tak i kake! 

Anonymkode: 3d98d...782

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skolearrangemter og kiosk på fotball og div så lager jeg toro langpannekake. Ofte er dette midt i uka og jeg orker ikke stå en hel kveld på kjøkkenet.  Pleier å pynte kitt ekstra med kult strøssel og ha på sjokoladefigurer. (Typ fotballer og grønt strøssel på kaka til fotballkiosken). Gull og glitter når kaken var til skolens jubileum.

 

Lager jeg kake privat feks til dåp eller konfirmasjon så lager jeg ofte oreokake, eller en oreoostekake. Den er nydelig god! (Trines matblogg)

Anonymkode: 7771f...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvem som kjøper kake  på 17.mai jeg. Trodde det gikk mest i is. Blir kakene solgt? 

Aldri vært i 17.mai komité så bare lurer oppriktig.

Anonymkode: 52f89...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvem som kjøper kake  på 17.mai jeg. Trodde det gikk mest i is. Blir kakene solgt? 

Aldri vært i 17.mai komité så bare lurer oppriktig.

Anonymkode: 52f89...b42

Jeg har vært i komité og ja, alle kakene ble borte omtrent. Folk er glad i kake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til skolearrangemter og kiosk på fotball og div så lager jeg toro langpannekake. Ofte er dette midt i uka og jeg orker ikke stå en hel kveld på kjøkkenet.  Pleier å pynte kitt ekstra med kult strøssel og ha på sjokoladefigurer. (Typ fotballer og grønt strøssel på kaka til fotballkiosken). Gull og glitter når kaken var til skolens jubileum.

 

Lager jeg kake privat feks til dåp eller konfirmasjon så lager jeg ofte oreokake, eller en oreoostekake. Den er nydelig god! (Trines matblogg)

Anonymkode: 7771f...356

Kake er egentlig aller lettest... Men muffins for eksempel, føler jeg det krever mer å få til å se bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært i komité og ja, alle kakene ble borte omtrent. Folk er glad i kake.

Da lærte jeg noe nytt.

Takk. 

Anonymkode: 52f89...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemmebakte rundstykker med f.eks skinke,roastbiff,egg, laks. Pyntet med litt tomat og agurk. Bløtkake er lett å lage. Jeg er heller ikke flink til å pynte 😃. Men bløtkake pyntet med jordbær klarer alle, bare du kan bake sukkerbrød. Lager alltid sukkerbrød noen dager før. Tåler helt fint å fryses.

Anonymkode: fd099...902

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da lærte jeg noe nytt.

Takk. 

Anonymkode: 52f89...b42

Kommer jo selvfølgelig an på hvor i Norge man er også sikkert, og det kan være veldig vanskelig å avgjøre hvor mye mat/kake man behøver til et sånt arrangement... noen ganger sitter man jo igjen med et voldsomt overskudd, og mat må dessverre hives. 

Men i fjor så jeg i hvert fall at mange tok mye kake. Særlig unger. Men de tar jo én bit av alle kakene da, resten ligger igjen på bordet 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper alltid rema 1000 sin sjokoladekake i frysedisken. Baking har jeg ikke tid eller energi til og denne smaker veldig bra :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager enten pene smørbrødfat eller en stor porsjon kake. I fjor lagde jeg f.eks. kanelboller i store muffinsformer.

På smørbrødfat legger jeg enkle pålegg som ost og skinke eller noe vegansk som bønnepostei, og så pynter jeg med ting som agurk, tomat, druer e.l.
Når det gjelder kaker satser jeg vanligvis på langpannevariantene, der man bare kan dra krem/glasur utover og strø med noe. Det blir pent og appetittlig, men er ingen konditorkunst. Dette er en evig vinner https://www.detsoteliv.no/oppskrift/gulrotkake-i-langpanne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...