Gå til innhold

Du som skal bake til offentlig arrangement 17.mai:


Badebuksa2.0

Anbefalte innlegg

Her har jeg som regel bakt en langpannesjokoladekake til offentlige tilstelninger. Og prøvd å pynte den fint. Jeg er heller ingen stor kakepynter akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å bake noe annet enn langpannesjokoladekake for det baker "alle" og det er kjedelig når 99% av kakene er sjokolade. De kakene som forsvinner først på 17. mai er alltid de som ikke er sjokolade, nettopp fordi alle vet at det er så få av dem at man må skynde seg hvis man vil ha. Jeg pynter ikke superfint, men pent nok og prøver å tenke praktisk. Altså at det ikke skal være for grisete å spise i farta/stående, dvs ikke tonnevis med glasur og pynt.

Og her blir kakene absolutt solgt, det er voldsomt trykk i caféen på 17. mai, mer enn i iskiosken. Det året ditt trinn har ansvar for caféen vet alle at det blir fullt kjør hele vakten.

De jeg pleier å bake er f.eks. drømmekake med karamellisert kokos, gulrotkake med kremostglasur eller noe annet velprøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagar gjerne enkle kaker til slike arrangement, men prøver å pynte slik at dei ser innbydande ut. 

Andre enn sjokoladekaker kan gjerne få pynt av frukt i bitar, meir fargerikt ser godt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (11 minutter siden):

Her har jeg som regel bakt en langpannesjokoladekake til offentlige tilstelninger. Og prøvd å pynte den fint. Jeg er heller ingen stor kakepynter akkurat.

Absolutt best når man får langpannekake i oppgave :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (1 time siden):

Koselig. Jeg er ikke flink til å inkludere andre i matlaging, dessverre. Så jeg står på egne ben🤔

Om du har barn så vil jeg anbefale å involvere de. Barn spiser lettere nye ting og det er trening til de flytter ut samt at de lærer at kokkeleringen er bare 1/3 av matlaging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (19 minutter siden):

Jeg pleier å bake noe annet enn langpannesjokoladekake for det baker "alle" og det er kjedelig når 99% av kakene er sjokolade. De kakene som forsvinner først på 17. mai er alltid de som ikke er sjokolade, nettopp fordi alle vet at det er så få av dem at man må skynde seg hvis man vil ha. Jeg pynter ikke superfint, men pent nok og prøver å tenke praktisk. Altså at det ikke skal være for grisete å spise i farta/stående, dvs ikke tonnevis med glasur og pynt.

Og her blir kakene absolutt solgt, det er voldsomt trykk i caféen på 17. mai, mer enn i iskiosken. Det året ditt trinn har ansvar for caféen vet alle at det blir fullt kjør hele vakten.

De jeg pleier å bake er f.eks. drømmekake med karamellisert kokos, gulrotkake med kremostglasur eller noe annet velprøvd.

Baker nesten aldri sjokoladekake til tilstelninger, om jeg får sjokoladekake i oppgave blir det en fløyelskake (redvelvet) pyntet med jordbær og smørkrem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg baker såklart fra bunnen,kunne ikke falle meg inn å servere en tørre Toromikskake. Det skal smake godt! Men pynter lite til slike tilstelninger, folk ser ikke på utseende når de står der i kø. De er bare glad de får tak i kake! 

Anonymkode: 3d98d...782

Toro mix er bra når en feks skal lage glutenfri kake 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvem som kjøper kake  på 17.mai jeg. Trodde det gikk mest i is. Blir kakene solgt? 

Aldri vært i 17.mai komité så bare lurer oppriktig.

Anonymkode: 52f89...b42

Ja, men skjønner deg. Jeg elsker å bake men spiser nesten kun smørbrødkake siden vanlige kaker er for søte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (1 time siden):

Koselig. Jeg er ikke flink til å inkludere andre i matlaging, dessverre. Så jeg står på egne ben🤔

Min munn kan bidra 😂

Men det er ingen skam i å spørre om hjelp, om du plutserlig føler på det at det blir mye. Om ikke det er fordi du liker å ha kontroll da 😅 

Anonymkode: bae67...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min munn kan bidra 😂

Men det er ingen skam i å spørre om hjelp, om du plutserlig føler på det at det blir mye. Om ikke det er fordi du liker å ha kontroll da 😅 

Anonymkode: bae67...5b2

Hehe. Det er nok sistnevnte som er grunnen, ofte😂 Men hender jeg får med meg hjelpende hender når det skal lages pizza eller grønnsaksuppe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker Drømmekake i langpanne til slike arrangement. Trengs ikke pynting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er til fest og feiring, bør maten være deretter. Å slenge sammen rundstykker med makrell i tomat på er helt ok om man har med dugnadsmat til dugnaden i barnehagen. Det er IKKE ok på 17. mai og andre festdager. 

På slike dager lager man festmat. Rundstykker pyntes og smøres på med ekstra godt pålegg. Kaker og muffins prøver man å få til å se ok ut (men altså, glasur og tutti-fruttistrø er helt ok når det er snakk om skole/bhg-arrangement..)

Anonymkode: 2ad35...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal bake til slike ting skal man lage ordentlig kake! Det er et hån å lage torokake. Da kan man ikke bake, da ber man heller om en annen oppgave! Langpannekake er ok, men man må lage den fra bunnen av!

Jeg skal selv bake en bløtkake til 17. mai i år. Har fokus på å lage den smakfull og pen, så den ser innbydende ut. Den må se ut som en kake jeg har lyst til å spise selv! 

Anonymkode: 1f148...206

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg baker til 17 mai i skolesammenheng i år, og valget falt på amerikanske kjeks/cookies.

Vi skal bort men måtte fremdeles levere bakst så da ble det noe som var holdbart lenger enn kake. 
 

Prøvde oppskriften i går og de ble veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å bidra med andre ting enn kake, f.eks. fylte horn (med ost og skinke, eller annet fyll som ikke lager flekker på pentøyet), pappkopper med biter av ananas, melon og druer + grillspydpinne oppi (til å ta bitene med), beger med baconcrisp eller noe annet salt snacks, m.m. Dette har alltid gått raskt unna. Virker som mange setter pris på et supplement til kakene. 

Anonymkode: 7f20d...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 8.5.2023 den 11.24):

Baker nesten aldri sjokoladekake til tilstelninger, om jeg får sjokoladekake i oppgave blir det en fløyelskake (redvelvet) pyntet med jordbær og smørkrem

Fløyelskake er da ikke sjokoladekake? Lager du den på trass fordi du ikke vil lage sjokoladekake?? 😂

Anonymkode: 1761b...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi i 17.mai komiteen har avtalt å lage skikkelige kaker som ser og smaker veldig godt. Dette fordi vi vil folk ska kjøpe mest mulig og da må rykte gå på at kakene er gode.

Anonymkode: 76fc8...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal alle 1. klasse-foreldre ta med kake til 17. mai-salget så med over 100 bidrag ville det være helt umulig å gjennomføre krav om hjemmebakt kake som ser fantastisk ut og smaker fantastisk. Kakene som selges på vår skoles arrangement er alt fra Toro brownies, kjøpekaker, hjemmebakte vanlige kaker til hjemmebakte underverk og det ser ut som det meste selger like bra. Det er jo heller ingen universell enighet om hva som er en god kake. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fløyelskake er da ikke sjokoladekake? Lager du den på trass fordi du ikke vil lage sjokoladekake?? 😂

Anonymkode: 1761b...e67

Vet ikke hvordan du lager dine rødefløyelskaker men mine inneholder kakao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tildelt langpanne sjokoladekake, og da blir det toro, med Toro glasur. Tenkte å prøve meg på å pynte med de regnbue-nonstopene som har kommet ut nå, så blir det akkurat enkelt nok og litt pent. 

Jeg er strålende fornøyd med egen innsats, den er skalert etter hvor viktig produktet er. På vårt skolearrangement blir min kake 1 av ca 100, og da er dette godt nok. 

Skulle jeg bakt til en konfirmasjon eller bryllup ville det blitt noe jeg gjorde meg langt mer flid med ja. 

Anonymkode: 10881...ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...