Gå til innhold

Pappa nekter å komme i bryllupet mitt hvis han ikke får viljen sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Les den som orker...

Er fra et land hvor bryllup er store og med fryktelig mange gjester. Det er normen, og da snakker vi 200-400 gjester. Jeg har bodd i Norge siden jeg var 4 år. Familien min er ateister (hvis det har noe å si i det hele tatt), og har stort sett hatt norsk kultur og norske tradisjoner hjemme, så lenge jeg kan huske. 

Min far derimot, sliter enda en del med norsk kultur, og hva som er vanlig/akseptert i Norge, når det kommer til sosiale settinger. Et eksempel er, hvis han har blitt invitert hjem til en bekjent, så MÅ han på liv og død invitere de tilbake, og det fort. Hvis han gir en nabo en gave, så blir han fornærmet/såret hvis han ikke får noe tilbake, da dette er helt vanlig folkeskikk der han er fra. Han bryr seg veldig mye om omdømmet sitt, og mener penger og popularitet er hva som gjør en person suksessfull. 

Jeg har en norsk kjæreste og vi har vært i lag i over 10 år. Vi skal gifte oss neste sommer, og har begynt å planlegge masse. Det meste er på plass, unntatt gjeste-listen. Vi vil ha et lite og intimt bryllup, med kun nærmeste familie og venner. Bryllupet blir holdt i en koselig låve på landet, hvor vi betaler for lokalet, middag, drikke, kaker og opphold for gjestene (hytte opphold). Vi er oppe i ca 30 gjester nå (og føler at det er mer enn nok). Og de fleste vet at jo flere gjester det er snakk om, jo dyrere blir det. 

Problemet er at min far nekter nå å komme, dersom han ikke får lov til å invitere sine egne venner, det er snakk om minst 30-40 personer. Det er altså mennesker vi ikke kjenner, eller som jeg har møtt 1 gang i mitt liv da jeg var barn. Jeg vil ikke ha disse menneskene der, men det forstår ikke han. Han sa at han kunne ta med mat hjemmefra, så slapp vi å betale maten deres. Da sa jeg nei, da jeg føler det blir veldig feil og spesielt å skille mellom gjestene våres på den måten, og hvis han ønsket å ha et stort bryllup med mange gjester så kunne han gjøre det i sitt eget bryllup. Han synes det er flaut og forferdelig at vi ikke vil invitere vennene hans. Han er veldig redd for hva folk skal si om han. 

Så nå har han satt seg på bakbena og sier han nekter å komme hvis han ikke kan ta med egne venner. Jeg sa at det var veldig leit, da jeg vil ha han der, men hvis han føler så sterkt for det så kan jeg ikke tvinge han til å komme. 

Jeg er veldig såret nå, og skjønner ikke hvorfor han ikke kan legge alt tullet med omdømme bort, for en gangs skyld. For min skyld. 
Kanskje jeg overreagerer, hva ville du gjort? 

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Hjerte 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han skal være så barnslig, så får han holde seg hjemme. Det er ditt bryllup ikke hans.

  • Liker 41
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje jeg overreagerer, hva ville du gjort? 

Hadde stått på mitt og det er hans valg om han ikke kommer. Hadde aldri i livet tillatt 30 ukjente mennesker i bryllupet mitt. 

Anonymkode: c5672...2d7

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sa at det var veldig leit, da jeg vil ha han der, men hvis han føler så sterkt for det så kan jeg ikke tvinge han til å komme. 

Jeg er veldig såret nå, og skjønner ikke hvorfor han ikke kan legge alt tullet med omdømme bort, for en gangs skyld. For min skyld. 
Kanskje jeg overreagerer, hva ville du gjort? 

Anonymkode: 930cd...7d7

Jeg syns ikke du overreagerer og jeg syns det du sa til faren din er helt greit. 

Sier det samme som Athena Freyja: Ditt bryllup, ikke hans. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (2 minutter siden):

Om han skal være så barnslig, så får han holde seg hjemme. Det er ditt bryllup ikke hans.

Ts her
 

Takker for svar. Ja, det sa jeg også. Min mor er helt enig med meg, men han er altså så sta og gir seg ikke.

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde stått på mitt og det er hans valg om han ikke kommer. Hadde aldri i livet tillatt 30 ukjente mennesker i bryllupet mitt. 

Anonymkode: c5672...2d7

Takk for svar, helt enig. Er bare veldig såret over oppførselen hans... Sitter med en klump i magen nå, for jeg vil jo ha han i bryllupet. Godt jeg ikke er alene om det hvert fall.

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Liker 3
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke du overreagerer og jeg syns det du sa til faren din er helt greit. 

Sier det samme som Athena Freyja: Ditt bryllup, ikke hans. 

Ts her

Tusen takk, jeg synes det er veldig vanskelig å stå opp for meg selv, så måtte bygge opp en del mot for å si det. Skjønner bare ikke hvorfor han ikke kan skjerpe seg for en dag i sitt liv...

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

unskyld men den typen som faren din tilhører er verste sort! Absolutt til Norge for å få seg et bedre liv, men å integrere seg? Aldri! 

Anonymkode: 03ebc...dc4

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Tusen takk, jeg synes det er veldig vanskelig å stå opp for meg selv, så måtte bygge opp en del mot for å si det. Skjønner bare ikke hvorfor han ikke kan skjerpe seg for en dag i sitt liv...

Anonymkode: 930cd...7d7

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å si, og jeg er glad på dine vegne at du gjorde det.

Jeg håper han snur i dette her og skjønner at ditt bryllup ikke har noe med hans omdømme å gjøre. 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også anledningen hvor dere etablerer hvem som bestemmer i deres liv. Det vil være svært dumt om dere lar dere utpresse av din far. Så hold på deres, si at deres bryllup blir sånn som dere vil, dere står for gjestelista. Å ha masse fremmede i bryllupet er helt motsatt av hva dere ønsker. Han får heller arrangere en vennefest selv senere. Du håper han vil komme til deres bryllup da han er viktig for deg, men han får ikke bestemme over bryllupet. Utpressing hjelper ikke.

Anonymkode: 9b721...d9b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dott….

Si han er hjertelig velkommen - nå flyttet han til en annen kultur og må akseptere at ungene kanskje også vokser opp med den i tillegg.

Og du/mannen vil ha et koselig lite bryllup ferdig snakka.

Om han vil ha et gigantisk pakistansk/indisk whatever bryllup over 3 dager med 300 gjester og betale en halv million så får han gifte seg sjøl. 
 

Stiller han ikke i bryllupet ditt lurer folk på hvorfor, og da svarer du ærlig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur og tradisjon er vanskelig og det skaper mange kløfter i de ulike familier. Jeg syns det du sa til din far, er helt innafor og jeg syns du skal stå for det. Din far kommer nok ikke til å delta i ditt bryllup, da han vil miste enda mer ansikt, ved å komme. Vanskelig for oss å forstå, men i hans tankegang, er nok dessverre dette riktig for han. Jeg tror du gjør best i å respektere at han er den han er, selv om det gjør vondt for deg. 

Anonymkode: 30cf7...4a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

unskyld men den typen som faren din tilhører er verste sort! Absolutt til Norge for å få seg et bedre liv, men å integrere seg? Aldri! 

Anonymkode: 03ebc...dc4

Ts her

Enig til en viss grad, jeg vet han har prøvd, masse. Han har integrert seg veldig bra på mange andre områder, det er rett og slett bare dette med omdømme og det sosiale som er så himla viktig for han. Skulle ønske han skjerpet seg, og ikke holdt på sånn. Min mor er jo helt på min side her, og skjønner heldigvis hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Polly Ester skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å si, og jeg er glad på dine vegne at du gjorde det.

Jeg håper han snur i dette her og skjønner at ditt bryllup ikke har noe med hans omdømme å gjøre. 

Tusen takk, du er god ❤️

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er også anledningen hvor dere etablerer hvem som bestemmer i deres liv. Det vil være svært dumt om dere lar dere utpresse av din far. Så hold på deres, si at deres bryllup blir sånn som dere vil, dere står for gjestelista. Å ha masse fremmede i bryllupet er helt motsatt av hva dere ønsker. Han får heller arrangere en vennefest selv senere. Du håper han vil komme til deres bryllup da han er viktig for deg, men han får ikke bestemme over bryllupet. Utpressing hjelper ikke.

Anonymkode: 9b721...d9b

Veldig kloke ord, takk! Dette skal jeg si til han når jeg møter han igjen til helgen. 🙂

AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

For en dott….

Si han er hjertelig velkommen - nå flyttet han til en annen kultur og må akseptere at ungene kanskje også vokser opp med den i tillegg.

Og du/mannen vil ha et koselig lite bryllup ferdig snakka.

Om han vil ha et gigantisk pakistansk/indisk whatever bryllup over 3 dager med 300 gjester og betale en halv million så får han gifte seg sjøl. 
 

Stiller han ikke i bryllupet ditt lurer folk på hvorfor, og da svarer du ærlig. 

Takk for oppløftende ord, det hjelper ❤️

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kultur og tradisjon er vanskelig og det skaper mange kløfter i de ulike familier. Jeg syns det du sa til din far, er helt innafor og jeg syns du skal stå for det. Din far kommer nok ikke til å delta i ditt bryllup, da han vil miste enda mer ansikt, ved å komme. Vanskelig for oss å forstå, men i hans tankegang, er nok dessverre dette riktig for han. Jeg tror du gjør best i å respektere at han er den han er, selv om det gjør vondt for deg. 

Anonymkode: 30cf7...4a8

Ts her 
Ja, vi får nå se. Min mor mener han kommer til å snu etter hvert, og tror hun kan få han til å skjerpe seg. Men vet ikke helt om jeg vil ha han der engang nå. Takk for svar! 

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at han ikke syntes det er megaflaut at han velger å utebli fra bryllupet ditt og hvordan det kommer til å se ut.
Er det lenge til dere skal gifte dere? Det er jo fullt mulig han kommer litt på gli og ser at han taper langt større ansikt på å være sta.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (3 minutter siden):

Interessant at han ikke syntes det er megaflaut at han velger å utebli fra bryllupet ditt og hvordan det kommer til å se ut.
Er det lenge til dere skal gifte dere? Det er jo fullt mulig han kommer litt på gli og ser at han taper langt større ansikt på å være sta.

Ts her

Vi skal gifte oss neste sommer, så litt over 1 år igjen. Jeg er helt enig med deg. Jeg ville vært enda mer flau om jeg valgte å utebli på en så stor dag for min datter, fordi jeg var mer opptatt av hva andre synes. 

Jeg sa til han at det er jo verre om folk spør deg i etterkant hvordan bryllupet var, og du må begynne å forklare hvorfor du var sta som en 4 åring og ikke dro fordi du ikke fikk viljen din. Da gikk han bare ut av rommet (jeg og mamma snakket på Facetime, han var i bakgrunnen).

Anonymkode: 930cd...7d7

  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville bare ha ignorert den trassige gubben, og markert at jeg var voksen - ved å gjøre slik som jeg ønsker det selv. Blir han hjemme så er det helt greit.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg, personlig, ville ha gjort? Jeg ville ha sagt «oki». Og så ville jeg ikke ha invitert han. Det vet min far, fordi han oppdro meg til å ha bein i nesa. Derfor ville det ikke falt han inn å si noe slikt.

Sett deg som mål, ts, å være en person som sier «ok» når noen forsøker dytte grensene dine. Ikke argumenter, ikke diskuter, ikke gi etter. Ikke gi en årsak, ikke beklag deg. Ikke vis følelser. Ikke engasjer deg. Ikke utlever deg. Si «ok» og fortsett med de folka som betyr noe her i livet - de som ikke dytter grensene dine. Og så ville jeg ha klappet meg på skulderen for at jeg slapp ha slike folk i livet mere. 

Anonymkode: ec7b2...ae8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts her
 

Takker for svar. Ja, det sa jeg også. Min mor er helt enig med meg, men han er altså så sta og gir seg ikke.

 

Takk for svar, helt enig. Er bare veldig såret over oppførselen hans... Sitter med en klump i magen nå, for jeg vil jo ha han i bryllupet. Godt jeg ikke er alene om det hvert fall.

Anonymkode: 930cd...7d7

Det blir jo hans tap når han ikke vil stille i bryllupet deres. Han kan ikke kreve å få fjerten venner til å komme i bryllupet. Det er ditt og din kommende mann sitt bryllup og det er dere som bestemmer. Det får han finne seg i.

Vil han være så barnslig, får han bare være så barnslig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...