Gå til innhold

Å komme unna med overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man diskuterer tema som grenseoverskridelser, samtykke, seksualovergrep og voldtekter ser jeg en lei tendens i kommentarfeltene: Det dukker alltid opp noen som er mest opptatt av "bevis", og hva man kan komme unna med, heller enn å diskutere hva som er sunt, godt og riktig.

Offerets historie forsøkes stilnet av folk som ikke er opptatt av å ivareta andre, men å parkere dem med utsagn som:
"Det kommer du ingen vei med, hvordan vil du bevise dette?" Som om debatten om hva som er bra oppførsel er en slags rettssak.

Jeg syns at dette er foruroligende. At man ikke kan diskutere åpent om respekt og tillit, og at seksualitet handler om å gjøre hverandre godt. Det handler ikke om skyld, skam, tjenester, å finne seg i noe, fortie eller overtale noen. Det handler om å ivareta hverandre.

Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at det er rovdyrene som forsvarer hverandre i disse kommentarfeltene.
Det er de som er vokterne av voldtektskulturen.

• Liker 6
  • Nyttig 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rovdyr eller hypoteseriddere, de som ikke klarer å forholde seg til konkrete saker, men abstraherer av den gamle vanen man opparbeider seg når avstand gjør at man ikke klarer å se det handler om mennesker, men tror at halvtenkte ideer og spekulasjoner er den mest saklige måten å diskutere noe på.

Anonymkode: 5c174...c4f

• Liker 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

.

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Når man vet hvor mange kvinner som blir voldtatt, er det også dessverre mange menn som også voldtar. Jeg tror at de som skriver sånt i kommentarfelt er menn som synes voldtekt er helt ok å gjøre.

Anonymkode: a4ff9...26c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 12.28):

Når man vet hvor mange kvinner som blir voldtatt, er det også dessverre mange menn som også voldtar. Jeg tror at de som skriver sånt i kommentarfelt er menn som synes voldtekt er helt ok å gjøre.

Anonymkode: 

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet

Du dokumenterer det jeg skriver i ts, @Tøffenbøffen. Du skriver som om en debatt om overgrep er en rettssak. Det er det ikke. Nesten ingen voldtekter havner i situasjoner med juridiske vurderinger. De blir ikke anmeldt, kommer ikke til doms, blir ikke dømt.
Det at overgrep er straffritt betyr ikke at det ikke var et overgrep , et misbruk eller en voldtekt. Handlingen var like forkastelig om offeret aldri fortalte til noen, aldri konfronterte overgriperen eller hadde "bevis": 
Vi er mange som har hatt daglig kontakt med overgrepsofre i jobbene våre, uten at juss er et tema. De kommer til behandling tidligst 6-7 år etter at overgrepet fant sted, og begynner så smått å bygge opp igjen et liv.

Når noen "tar seg til rette", som noen skrev her, på en sovende samboer. eller overtaler en motvillig kjæreste til handlinger hun ikke hadde lyst til, så er det like feil og like fullt et overgrep, som det er å overfalle en fremmed i et portrom.

Rovdyrene dukker opp i kommentarfeltet i disse sakene, og forsvarer hverandre. Latterliggjør og bagatelliserer ofrenes opplevelser "litt må man tåle, og "ufarliggjør" mishandling, trakassering og overgrep. Og svært ofte prøver de å avspore debatten med hva som ville holdt i en rettssak, enten det er relevant for ordskiftet eller ei. For å minne kvinner om at det er de som har makten, og at den som opplever slik urett er avmektig.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
Andro skrev (På 12.4.2023 den 12.39):

Når noen "tar seg til rette", som noen skrev her, på en sovende samboer. eller overtaler en motvillig kjæreste til handlinger hun ikke hadde lyst til, så er det like feil og like fullt et overgrep, som det er å overfalle en fremmed i et portrom.

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Ja du har så rett så rett.. 

Jeg har lagt merke til at en god del av mennene her inne har holdninger som bygger opp under overgrep og forsvarer overgriperen.

Anonymkode: 4fc8b...e98

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (4 minutter siden):

Det første er en "sovevoldtekt" og er straffbart. Det siste kan være moralsk forkastelig, men vi har ikke en samtykkebestemmelse i Norge i dag. 

Der gjør du det igjen. Later som om det ikke er feil eller overgrep når det ikke er forbudt eller kan straffes.
Det blir på ingen måte mindre forkastelig å utøve vold som ikke kan straffes enn å utøve straffbare handlinger.
Poenget er at hva som er riktig og galt ikke er bestemt i loven. Det handler om moral, og det handler om å ikke skade andre.

Trakassering og mobbing er heller ikke forbudt eller straffbart i de fleste tilfeller, men du finner få som ikke mener at det er feil. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
Andro skrev (På 12.4.2023 den 12.39):

Nesten ingen voldtekter havner i situasjoner med juridiske vurderinger. De blir ikke anmeldt, kommer ikke til doms, blir ikke dømt.
Det at overgrep er straffritt betyr ikke at det ikke var et overgrep , et misbruk eller en voldtekt. Handlingen var like forkastelig om offeret aldri fortalte til noen, aldri konfronterte overgriperen eller hadde "bevis"

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Den ene er det forebyggende, hvordan snakke med unge gutter så de forstår at de kan få det som er best både for jentene og dem selv.

Det andre er det juridiske om hva som skal skje etter at overgrep har skjedd. Bevis. At manglende dom ikke må tolkes som at det som har skjedd er ok.

To diskusjoner som ikke trenger å blandes.

Anonymkode: 37d18...b68

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 13.01):

Den ene er det forebyggende, hvordan snakke med unge gutter så de forstår at de kan få det som er best både for jentene og dem selv.

Det andre er det juridiske om hva som skal skje etter at overgrep har skjedd. Bevis. At manglende dom ikke må tolkes som at det som har skjedd er ok.

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Det var også mitt poeng. Man kan ikke bruke det ene elementet for å drepe det andre. Det er to helt ulike områder om samme tema. 
Man kan diskutere hva som er riktig og galt, fint og leit, uavhengig av hva som lovlig eller vanskelig å bevise. Det handler om å ville det gode.

Tøffenbøffen skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke løsningen ligger i jussen.

Det er jeg glad for at du sier. Forebyggingen og det å leve gode liv sammen kan ikke lovreguleres. 
Det er noe alle som treffer barn og unge har ansvar for å formidle; at vi må oppføre oss anstendig mot hverandre.

Like fullt: Jeg savner en samtykkebestemmelse, som et allment signal om hvor grensene skal gå.

Endret av Andro
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.4.2023 den 13.01):

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

det var da mange som mener at de mennene som skrive x også er voldtekts menn/forsvarer voldtekt. det var da voldsomt.

jeg er selv en av disse som er skeptisk til mange av påstandene som kommer frem i slike saker.

Det stammer i hovedsak fra alle sakene man ser i media. der en dame kan åpne kjeften og livet til mannen er i ruiner. selv etter at kvinnen har kommet frem og sagt KØDDA. jeg var bare sur på xen min

Anonymkode: 01eb9...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Ble sjøl utsatt for et overgrep, jeg sa Nei og jeg ropte voldtekt og han ville ikke stoppe. Tilslutt ble han lei seg etter overgrepet fordi han følte seg avvist. Han er en mann som ikke tåler å bli avvist. Sur og sint ble han og

Anonymkode: f3ba3...e6c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (8 minutter siden):

Nå er det like viktig å lære å respektere et "nei" som det er å lære å si "nei". Jentene har også et ansvar for å unngå misforståelser, sette sine egne grenser?

Overgrep skjer ikke fordi noen ikke sier fra. De skjer fordi noen ikke spør eller ikke bryr seg om svaret.
Om du klapser meg på puppen uten å ha spurt, så er det ikke noe som skjer fordi jeg ikke har sagt fra.
Om jeg sier nei, men du skremmer meg til å holde kjeft etterpå, så var det heller ikke fordi jeg ikke sa fra.
Når kompisen din putta en pulverkapsel i drinken din på nachspiel hos deg, og du våkner sår i ræva @Tøffenbøffen så var det ikke fordi du var full eller ikke signaliserte egne grenser. Det var fordi han ga faen i deg.

Å gå i frys ved skremmende situasjoner er normalt, naturlig, ikke kritikkverdig, og stillheten er ikke et samtykke.
"Trodde han syns det var greit siden han ikke sa noe," er heller ikke å ha sjekka et samtykke.

En del grov vold og drap under voldtekt skyldes at overgriperen ikke takla at hen sa "Nei!"
Noen blir helt stille mens det skjer for å avverge mer skade på seg selv, av frykt for livet.

Folk må snakke mer sammen. Alle har ansvar for å kommunisere sin egen lyst, ulyst, grenser og preferanser.
I overgrepssituasjoner er det ikke nødvendigvis relevant fordi den som trør over ikke bryr seg om hva som er sagt, signalisert eller ønsket.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
Andro skrev (På 12.4.2023 den 13.10):

Like fullt: Jeg savner en samtykkebestemmelse, som et allment signal om hvor grensene skal 

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet

Sååå... hva kunne A4-folket (vaniljefolka) lært av oss BDSM-utøvere?
"Et samtykke kan trekkes tilbake med øyeblikkelig virkning når som helst, enten det er i et engangsmøte eller handlinger i et etablert samliv. For å trekke tilbake samtykke, må samtykke først være gitt. Selve nøkkelen for å nyte, og ikke tråkke over, er å etablere samtykke."
https://radikalportal.no/2021/10/17/alle-burde-gjore-som-bdsmere-et-bifall-til-samtykkelov/

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
Andro skrev (På 12.4.2023 den 13.30):

Folk må snakke mer sammen. Alle har ansvar for å kommunisere sin egen lyst, ulyst, grenser og preferanser.
I overgrepssituasjoner er det ikke nødvendigvis relevant fordi den som trør over ikke bryr seg om hva som er sagt, signalisert eller ønsket.

Endret av Tøffenbøffen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...