Ellah Skrevet 17. april 2023 #81 Skrevet 17. april 2023 Drikker øl med venninner 1-2 ganger i måneden. Da går det alt fra 2-8 øl, somregel rundt 4. Drikker en sjelden gang en øl til middag utenom det, men drikker aldri hjemme lengre.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #82 Skrevet 17. april 2023 1 til 2 flasker vin i mnd. Anonymkode: cf7d8...fba
Gjest Mammamia75 Skrevet 24. april 2023 #83 Skrevet 24. april 2023 Rights skrev (På 16.4.2023 den 8.30): Jeg var vel påvirket av noen pils når jeg skrev det. Jeg har tatt meg sammen hva angår min drikking. Liker bare å kødde litt med det. Alkis for meg, handler vel mest om mønstre. Har du behov for to halvlitere hver kveld, for å slappe av/koble ut, er du egentlig alkis. I alle fall om du ikke kan klare deg uten noen kvelder. Det til tross for at i grunn drikker små mengder og ikke blir så full. Så har man de som drikker non-stop mår de først er ute. De drikker bare hver 14. dag, men drikker da som noen svamper fra fredag til søndag (må ha reparasjonsdrikke på søndagen skal vite). Er de alkiser? Frekvensen sier vel egentlig nei. Men når de først drikker klarer de ikke stoppe. Er i alle fall helge alkis i mine øyne. Du er forresten kvinne, og tåler langt mindre enn meg. Det går på strl/kilo/blod/muskelmasse. Jeg har gode perioder, andre ganger not so much. Jobber med å bryte de dårlige mønstrene. Så hvordan er mønsteret ditt? Er du som sitter på svaret. Og du er velkommen til å definere ditt eget svar på hva som er en alkoholiker, og alkoholLIKER. Alt med måte er mitt motto 🙂 Dømmer ingen. Men si du er alkoholiker, og du blir uglesett. Spesielt av de som drikker seg dritas selv, hver helg. Eller av avholdsmennene. 🥴 (Noen hadde virkelig trengt noen øl for å løsne litt opp.) Ja, jeg dømmer ingen. Mange slags avhengighet, selv har jeg snus.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #84 Skrevet 24. april 2023 De suste årene har jeg likt å ta en øl/cider/rusbrus hver fredagskveld, det ble liksom litt tradisjon. Kjøpte gjerne inn to, men lagret ble bare større og større. Noen få ganger tok jeg en også på lørdag. Et par ganger i året kan jeg bælme en flaske rødvin, sier bælme fordi erfaringsmessig går den for fort ned og blir mer bedugget enn jeg planla. Jeg drikker alene, men mannen er ofte hjemme og er avholds. Noen ganger i året, varierer hvor mange, er det fest. Da spørs mengden på hvem jeg drikker med, hva slags fest det er og hvordan jeg skal komme meg hjem. De siste festene har båret preg av at jeg glemmer å drikke, og når jeg kommer på at jeg kanskje burde få opp farta er det blitt for sent og jeg dropper det i frykt for å legge meg i stigende rus. Jeg glemmer å drikke fordi jeg ikke ønsker å bli full for fort, så ender som regel opp med å ikke bli full i det hele tatt. Festene blir hyggelige da😊 Anonymkode: 13a7a...eb4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #85 Skrevet 24. april 2023 On 4/7/2023 at 2:20 PM, AnonymBruker said: Drikke aldri. Jeg hadde et veldig alvorlig alkoholproblem så måtte slutte helt. Skulle gjerne vært en av de som kunne ta seg et glass champagne i ny og ne, men har innsett at det ikke blir i dette livet. Har fått et annet syn på alkohol når jeg sluttet å drikke og ser at det begynner å bli et alvorlig samfunnsproblem. Det er helt normalt å ruse seg på alkohol til forskjellige anledninger og alkohol er bindeleddet i veldig mange sosiale sammenhenger. Kjenner på utenforskap når jeg drikker alkoholfritt på middager med jobben eller venner. Ikke bare drikkes det mye alkohol, men det skal også snakkes om vin, ølsorter, drinker osv. Anonymkode: 86242...3b0 Ekstremt enig. Slutta å drikke for halvannet år siden fordi jeg begynte å få problemer med det og har gjort nøyaktig samme observasjon som deg. Anonymkode: e2121...658
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #86 Skrevet 24. april 2023 On 4/7/2023 at 5:00 PM, AnonymBruker said: Kutta helt ut for 3år siden, lei av det. Blir jo dårlig av det uansett mengde dagen etterpå...aldri sett meg tilbake. Livet er best uten alko eller andre stimulanter. Det som er så trist med Nordmenn er drikkepresset, alkoholen MÅ være med uansett hva man skal delta på. Svært få andre land ser så ned på folk som ikke konformer/gjør det samme...derfor gidder jeg ikke delta på drikketing lenger. Går ikke glipp av en dritt. Anonymkode: 8e4d9...613 Jeg har reist alkoholfritt i hele verden og bor i et annet land, og det er drikkepress overalt. Kanskje med unntak av USA. Anonymkode: e2121...658 2
Majott Skrevet 25. april 2023 #87 Skrevet 25. april 2023 Jeg vet ikke. Vi drikker ikke særlig mye, hverken mannen eller jeg. Det er liksom ikke noe tema for oss annet enn når vi er på fester via hans jobb. Noe som er ca 2-3 ganger i året. Vi har endel vin i skapet, men vi drikker sjeldent en flaske vin sammen. Kanskje 3 ganger i året, at vi deler en flaske vin. Og da er det litt spesielt, som at vi deler en god middag. Vi drikker ikke mye ute, ettersom vi må kjøre hjem. Vi deler på det. Men det blir jo ikke mer enn en øl eller et glass vin når vi må kjøre hjem etterpå. Og da er det som oftest han som får drikke en øl, ettersom jeg ikke føler for det.
Brunello Skrevet 25. april 2023 #88 Skrevet 25. april 2023 (endret) Nordmenn drikker i snitt ca. 7.5 liter ren alkohol. Det vil si ca 20 flasker vodka eller 50 flasker vin i året. I 2022 var gjennomsnittlig drikkefrekvens gjennom året 43, altså nærmere en gang i uken. Men, flertallet drakk sjeldnere enn dette. En av tre (33%) oppga at de hadde drukket én gang i uken eller oftere. Endret 25. april 2023 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #89 Skrevet 27. april 2023 Kona er avholds, men jeg kjøper 4-6 øl hver helg. Også drar vi på bytur med venner ca én gang i måneden. Da blir det litt (eller mye) mer. Anonymkode: 0044a...034
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #90 Skrevet 27. april 2023 To glass vin i uka. Tåler ikke så mye lenger, begynner å bli gammel. Anonymkode: 5c6dc...c29
Beccamor Skrevet 8. mai 2023 #91 Skrevet 8. mai 2023 Noramor skrev (På 7.4.2023 den 7.26): Jeg drikker så lite at jeg går under avholds. Kanskje jeg tar et par glass med vin 2 ganger i året. Visst to ganger i året er avholds , hva er jeg da som på det meste har smakt en skje rødvin når jeg var tolv og ellers bare smakt med fingertuppen? Og altså vært edru hele livet?
Brunhilde Skrevet 8. mai 2023 #92 Skrevet 8. mai 2023 Beccamor skrev (1 time siden): Visst to ganger i året er avholds , hva er jeg da som på det meste har smakt en skje rødvin når jeg var tolv og ellers bare smakt med fingertuppen? Og altså vært edru hele livet? KJedelig? Nei, jeg tøyser, for min oppriktige mening er at det er du som er avholds, mens en som drikker litt, til og med bare et par ganger i året, ikke er det. Det blir som de som "bare er festrøyker, altså". De er røykere. De som ikke tar et trekk av en sigarett er det ikke.
Druid Skrevet 8. mai 2023 #93 Skrevet 8. mai 2023 Gjennomsnittlig blir det vel 1-2 enheter pr dag. Så det har blitt mindre siden jeg sluttet i jobb.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #94 Skrevet 9. mai 2023 Drikker ikke spesielt ofte, men drikker mye når jeg først drikker. 3-4 fyllekuler i året, kanskje? Kan helt ærlig ikke huske sist jeg drakk et glass bare for kos. Da tar jeg meg heller en ekstra god brus. 😅 Anonymkode: 8aeff...939
Gjest Peanut Skrevet 9. mai 2023 #95 Skrevet 9. mai 2023 Gidder ikke å drikke meg fra sans og samling Dét gjorde jeg én gang da jeg var 16 og etter det, aldri. Jeg vet hvor mye jeg tåler og går aldri over den grensen. Ikke liker jeg øl, vin eller musserende, *bleurgh!* Likør og sprit i ett lite glass derimot går helt greit.
Beccamor Skrevet 10. mai 2023 #96 Skrevet 10. mai 2023 Brunhilde skrev (På 8.5.2023 den 21.27): KJedelig? Nei, jeg tøyser, for min oppriktige mening er at det er du som er avholds, mens en som drikker litt, til og med bare et par ganger i året, ikke er det. Det blir som de som "bare er festrøyker, altså". De er røykere. De som ikke tar et trekk av en sigarett er det ikke. Visst du må drikke for å bli interessant så er det vel gjerne du som er kjedelig
Brunhilde Skrevet 10. mai 2023 #97 Skrevet 10. mai 2023 Beccamor skrev (1 minutt siden): Visst du må drikke for å bli interessant så er det vel gjerne du som er kjedelig Leste du hele innlegget? Så du blunkefjeset? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #98 Skrevet 10. mai 2023 Brunhilde skrev (1 time siden): Leste du hele innlegget? Så du blunkefjeset? Tror du det automatisk mildner et budskap? Det får det sannsynligvis bare til å virke enda mer arrogant. Anonymkode: 7e4e4...e17 1
c_buk Skrevet 10. mai 2023 #99 Skrevet 10. mai 2023 Deler en flaske vin med samboeren min ca 1 gang i uka. Så blir det kanskje et glass cognac eller lignende eller en øl en annen dag. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #100 Skrevet 10. mai 2023 Vi er to voksne og kjøper inn et par vinflasker og noen øl til helg (ikke hver helg). Kjøper aldri inn alkohol i ukedagene, da jeg forbinder det med en god matrett og helgekos. Men om det er igjen en halv vinflaske, så dør jeg ikke av å ta et glass søndag eller onsdag. Men jeg er påpasselig med at hverdagsdrikking ikke er vane, for jeg har sett hvor galt det kan gå med venninner og en i slekta. Synes det er trist når dette blir en vane, og ikke noe som skjer en sjelden gang, spesielt hvis man har barn. Anonymkode: 43901...707 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå