Gå til innhold

Sladre på besteveninne til Nav for trygdemisbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

frogger skrev (1 time siden):

Troll, selv om det er enklere å få uføretrygd i Norge i forhold til mange land, så er det ikke så enkelt

Hvordan er det troll? Jenta er 20 år og har ung ufør. Jeg selv forstår ikke hvordan , ingen i rundt henne forstår. Hun fikk det med en gang, uten å gjøre noe for det. Hun bare fikk det, det sa hun selv. 

Anonymkode: 7604a...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det troll? Jenta er 20 år og har ung ufør. Jeg selv forstår ikke hvordan , ingen i rundt henne forstår. Hun fikk det med en gang, uten å gjøre noe for det. Hun bare fikk det, det sa hun selv. 

Anonymkode: 7604a...2ab

Fordi man blir ikke ufør bare av å si at man har en sykdom, man må igjennom mange og lange utredinger av medisinsk personell før man eventuelt blir det

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skriver ikke hvilken stønad dette dreier seg om en gang.

Vas

Anonymkode: baf38...e55

Er du helt på jordet.

Hvis det var vas, så hadde jeg bare nevnt tilfeldig stønad, for at folk nettopp ikke skal tro det er vas.

For noen rare folk.

Anonymkode: 90356...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Henrik Elvestad.

Anonymkode: baf38...e55

Nei da hadde jeg ikke meldt fra. Hadde kun meldt hvis hun hadde drept noen som sto meg nær eller barn

Anonymkode: ced5c...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Barne-og dyremishandling melder man fra om.

Alt annet gjør deg bare til en tyster og ett dårlig menneske. Rett og slett.

Anonymkode: f2dd6...10a

Helt enig

Anonymkode: ced5c...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips nav anonymt da? Er bare spørsmål om tid før det blir oppdaget, og dess lengre det pågår, jo mer må hun betale tilbake.

Anonymkode: 97475...391

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er faktisk medskyldig i svindelen om du ikke gir info til NAV

Anonymkode: 4de54...4e4

Nei det er hun ikke. Har du noen gang hørt 20 venner blir straffet fordi de har en venn som svindlet nav? Fordi de ikke meldte fra? 
det er nav og klienten som skal passe på at det blir rette utbetalinger. Ikke resten av verden.

nå vet ikke jeg noe om hva hun svindler til seg, og ka skje er det ikke svindel men et behov for å fortelle andre at hun får. Ka skje hun sliter mer enn hun vil vise andre. 
å tipse nav - vel.. polititisk riktig men da har du mistet henne som venn

Anonymkode: 2e6cb...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grensa for fengselsstraff er ca 60 000kr. Ikke så mye som skal til før det evt blir fengsel. 

Anonymkode: 308f3...f42

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

For min del er god moral viktigere enn et vennskap. Gode venner finner man seg alltid. Til syvende sist er hun ingen god venninne om hun driver med svindel, det sier ganske mye om hennes verdisyn. Vil du virkelig være venn med noen som har så ulike verdier og holdninger som deg? 

Jeg er den typen som tyster om både utroskap og lovbrudd. For jeg vil ikke ha slike mennesker i min omgangsskrets. Det er ikke jeg som sitter igjen med skjegget i postkassen eller et tap, men personen som har gjort noe umoralsk. For det viser seg alltid å stemme. Jeg gjør mye research, og har bevismateriale før jeg melder ifra. Det er derfor ikke lurt å betro seg om alt til venner 😉

Anonymkode: d21e3...d84

Wow, you sound fun at parties, Tante Sofie.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (5 timer siden):

Du har en plikt til å melde ifra.

Vårt velferdsystem er bygget på tillitt. Det at mange her på KG synes det er feil å melde ifra om misbruk av vårt velferdsystem er dypt skremmende, men ikke uventet. 

Det er rart at så mange er imot å melde, parallelt med at de hetser uføre og mistenkeliggjør dem for svindel på KG. Henger ikke på greip.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ført forsøkt med en alvorlig samtale men henne.  Om det ikke hjalp, så vilde jeg gi henne en kald skulder, kunne ikke lukke øynene for dette og late som ingenting.

Hennes oppførsel er en hån mot de som faktisk er i den situasjonen at de rettmessig har krav på og er avhengig av å få stønad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er faktisk medskyldig i svindelen om du ikke gir info til NAV

Anonymkode: 4de54...4e4

Dette. Hadde alle som er imot å tipse hold tett om dere hadde venner som stjal flere hundretusen også? som svindlet store summer i bedriften, eller drev med omfattende hvitvasking?

Anonymkode: 56ef9...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva er det snakk om? Noen som jobber noen få timer svart som barnevakt. Eller noen som jobber fulltid, samtidig som fulle stønader fra nav?

Anonymkode: 3d156...4cb

Det er snakk om å svindle NAV, ikke skatteetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS.

Jeg ville gått sammen med en eller flere andre venninner som også vet og fortalt om f.eks én måned kommer dere til å rapportere om svindelen, og at det vil være til hennes beste om hun melder seg selv og rydder opp i dette før hun blir tatt med buksa nede.

Det koster deg kanskje en venn, men det er også en mulighet for at vennen gjenvinner respekten hun hadde blant venneflokken. 

Endret av Snok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (6 timer siden):

Det kan være at hun har fortalt om dette, fordi hun trenger et solid push. Ville startet med å tilby henne å bli med på et møte hos NAV :nikke:

Gi henne en gitt dato og om hun blånekter, så kan du ha din etiske samvittighet i behold i ettertid. 

Når hun setter andre i skikkelig knipe, så sier det litt om at hun er i stand til større økonomiske frislipp. Risikoen er skyhøy.

Du blir moralsk sett en medskyldig, så intensjonen din om å hjelpe kommer fra en riktig og rettferdig motivasjon ❤️

Heier på deg. 

 

enig. Hele innlegget var godt skrevet. Gi henne en frist før du melder ts. 

Anonymkode: 56ef9...c76

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror grensa for fengselsstraff er ca 60 000kr. Ikke så mye som skal til før det evt blir fengsel. 

Anonymkode: 308f3...f42

Vet om en som svindlet dagpenger, det ble funnet ut av året etter. 114 000. Alt han fikk var samfunnsstraff 30 timer og måtte betale tilbake. 

Anonymkode: 1b2a9...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som synes det er greit med NAV-svindel, har dere noen øvre grense? Er det også greit om hun svindler en million? Ti millioner? Hvis dere har noen grense, hvorfor akkurat der? Er det ikke mer naturlig å ha en grense ved om det er svindel eller ikke, og ikke f.eks. at det er greit å svindle opp til 500 000 men ikke over?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (1 time siden):

Dere som synes det er greit med NAV-svindel, har dere noen øvre grense? Er det også greit om hun svindler en million? Ti millioner? Hvis dere har noen grense, hvorfor akkurat der? Er det ikke mer naturlig å ha en grense ved om det er svindel eller ikke, og ikke f.eks. at det er greit å svindle opp til 500 000 men ikke over?

De blir som regel tatt uansett. 

Anonymkode: 1b2a9...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysting har vel egentlig aldri ført med seg noe bra med mindre det er drap/narkotika 

Endret av Maskinfører
Måtte endre fra var til har fjernet v og la til h 🙂
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det mulig ? Du må være verdens dårligste venninne. Sånt gjør man ikke mot venner. Du ble gå i deg selv. Dette er smålig. 

Anonymkode: 89375...ee0

Jeg ville ikke sagt hun er en dårlig veninne. Hvis hennes venn av henne snylter på statens sikkerhetssystem for dem som trenger det, og hun mottar penger derfra bare fordi hun ikke vil forsøke å gjøre noe annet, synes jeg det er nærmest viktig at hun enten sterkt oppfordrer venninnen til å slutte med det, eller eventuelt sende et tips til NAV. 

Anonymkode: 12337...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...