Gå til innhold

Sladre på besteveninne til Nav for trygdemisbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ei som er ufør og har tjent 100k svart, jeg melder ikke for det er ikke min sak å få henne fengslet 

Anonymkode: 1b2a9...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke opplyst i tråden hvordan stønad dette er snakk om. Ikke sikkert det har noe med sykdom (aap, ufør) å gjøre.

Anonymkode: 6cb2c...6fa

Stønad hadde vært riktig ord for enkelte ting. Trygd er for andre ting. 

Anonymkode: 1b2a9...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en plikt til å melde ifra.

Vårt velferdsystem er bygget på tillitt. Det at mange her på KG synes det er feil å melde ifra om misbruk av vårt velferdsystem er dypt skremmende, men ikke uventet. 

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken bra eller veldig smart å lyve til NAV. 

Samtidig hadde jeg aldri vurdert å melde noen som var bekjente eller venner, og i alle fall ikke noen jeg betegnet som en bestevenn. Da hadde jeg snakket med dem, og hadde de ikke lyttet...så hadde jeg kanskje kuttet kontakt en periode eller bare bekymret meg over dem og deres dårlige valg. Kanskje jeg hadde oppmuntret til en bedre måte å takle økonomiske vanskeligheter. Det vil til slutt gå utover henne selv. 

Slik sett synes jeg kanskje synd på din venninne. Ikke bare er hun litt dum, og gjerne utsatt på den måten at hun faktisk trenger hjelp? Hun tar ikke gode valg, og det er nok fra en posisjon som kanskje utsatt på en måte?  Det er få vellykkede folk som har familie og alt i orden som tar slike valg. Det er ofte fra et litt desperat utgangspunkt. Vi vet ikke hva hun svindler med, men kanskje hun kan ha rett til en slags hjelp der hun ikke trenger å lure systemet?

Anonymkode: 68f45...023

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ei som er ufør og har tjent 100k svart, jeg melder ikke for det er ikke min sak å få henne fengslet 

Anonymkode: 1b2a9...c94

Er du sånn som ikke melder ifra til barnevernet om naboungen blir mishandlet heller? For det er ikke ditt ansvar?

Vi har alle et ansvar! 
 

Din venninne misbruker velferdssytemet vårt! Det vil få konsekvenser for oss alle på lang sikt!

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne selv som svindler systemet og lyver. Hun er bare 20 år og har fått ung ufør allerede, hun har masse penger og hun lyver til nav om at hun har sykdommer hun ikke har , hun er helt frisk, hun trener hver dag, gjør masse ting og er helt normal. Hun har også sagt til meg at hun lyver til nav om at hun har fibromyalgi og hun sier selv det ikke er sant.og i tillegg snylter foreldrene hennes av systemet, de lyver hele tiden.  Skal melde ifra til nav om henne snart. 

Anonymkode: 7604a...2ab

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dessverre at det er mange som velger å jobbe svart ved siden av uføretrygd / AAP om dagen, for å holde seg flytende økonomisk. 

Mange av de som såvidt klarte å få ting til å gå rundt tidligere, er desperate etter prisøkningene. Vi mottar jo disse stønadene fordi vi ikke har helse til å jobbe, men for noen av oss er det nærmest umulig å få ting til å gå rundt (før noen spør: jeg har ingen unødvendige abonnementer og handler nesten utelukkende i 50%-disken i matbutikken. Men det var jeg også nødt til tidligere).

Selv har jeg en sterk uvilje mot å lure systemet, og jeg er virkelig ikke frisk nok til å jobbe. Men konsekvensen er at jeg må droppe medisiner og legebesøk, og sliter med å finne penger til å ta bussen til biblioteket én gang i uka. 😓

Er det dette som er situasjonen til venninnen din, TS?

Jeg sier ikke at det er moralsk riktig å lure systemet fordi man er i en presset økonomisk situasjon, men det kan jo hende at det finnes måter hun kan få romsligere økonomi på (uten å måtte jobbe svart). Er det noe dere kan gjøre for å hjelpe henne, uten at dere må låne ut penger? 

Anonymkode: 62384...12b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du bestevenninne om du henger henne ut til Nav og setter politiet på henne? 

Jeg tror ikke på at venninnen din forteller åpent om misbruk av Nav men at dette er noe du har innbilt deg fordi du ser at hun er i form noen dager men ikke ser hun på sine syke dager. 

Fei for din egen dør og ikke gå inn for å gjøre livet surt for andre 

Anonymkode: 4619e...bad

Utrolig at su støtter trygdesvindel! Og later som det er TS som er den slemme her!

 

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Herregud 🙄

Anonymkode: 89375...ee0

Men det er jo sant,da 

Anonymkode: d03e8...601

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ei venninne selv som svindler systemet og lyver. Hun er bare 20 år og har fått ung ufør allerede, hun har masse penger og hun lyver til nav om at hun har sykdommer hun ikke har , hun er helt frisk, hun trener hver dag, gjør masse ting og er helt normal. Hun har også sagt til meg at hun lyver til nav om at hun har fibromyalgi og hun sier selv det ikke er sant.og i tillegg snylter foreldrene hennes av systemet, de lyver hele tiden.  Skal melde ifra til nav om henne snart. 

Anonymkode: 7604a...2ab

Det skal godt gjøres. Man må gjennom så mye for å få ufør. 

Anonymkode: 1b2a9...c94

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun har fortalt om dette, fordi hun trenger et solid push. Ville startet med å tilby henne å bli med på et møte hos NAV :nikke:

Gi henne en gitt dato og om hun blånekter, så kan du ha din etiske samvittighet i behold i ettertid. 

Når hun setter andre i skikkelig knipe, så sier det litt om at hun er i stand til større økonomiske frislipp. Risikoen er skyhøy.

Du blir moralsk sett en medskyldig, så intensjonen din om å hjelpe kommer fra en riktig og rettferdig motivasjon ❤️

Heier på deg. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ei venninne selv som svindler systemet og lyver. Hun er bare 20 år og har fått ung ufør allerede, hun har masse penger og hun lyver til nav om at hun har sykdommer hun ikke har , hun er helt frisk, hun trener hver dag, gjør masse ting og er helt normal. Hun har også sagt til meg at hun lyver til nav om at hun har fibromyalgi og hun sier selv det ikke er sant.og i tillegg snylter foreldrene hennes av systemet, de lyver hele tiden.  Skal melde ifra til nav om henne snart. 

Anonymkode: 7604a...2ab

Du kan jo trøste deg med at hun vil være fattig hele livet. Hun skal leve på ungufør sats hele sitt liv og hullet på cven vokser og vokser..

mens du kan få deg utdannelse og godt betalt jobb og le av henne som alltid vil være taper

Anonymkode: 0f2a3...511

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal godt gjøres. Man må gjennom så mye for å få ufør. 

Anonymkode: 1b2a9...c94

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror dessverre at det er mange som velger å jobbe svart ved siden av uføretrygd / AAP om dagen, for å holde seg flytende økonomisk. 

Mange av de som såvidt klarte å få ting til å gå rundt tidligere, er desperate etter prisøkningene. Vi mottar jo disse stønadene fordi vi ikke har helse til å jobbe, men for noen av oss er det nærmest umulig å få ting til å gå rundt (før noen spør: jeg har ingen unødvendige abonnementer og handler nesten utelukkende i 50%-disken i matbutikken. Men det var jeg også nødt til tidligere).

Selv har jeg en sterk uvilje mot å lure systemet, og jeg er virkelig ikke frisk nok til å jobbe. Men konsekvensen er at jeg må droppe medisiner og legebesøk, og sliter med å finne penger til å ta bussen til biblioteket én gang i uka. 😓

Er det dette som er situasjonen til venninnen din, TS?

Jeg sier ikke at det er moralsk riktig å lure systemet fordi man er i en presset økonomisk situasjon, men det kan jo hende at det finnes måter hun kan få romsligere økonomi på (uten å måtte jobbe svart). Er det noe dere kan gjøre for å hjelpe henne, uten at dere må låne ut penger? 

Anonymkode: 62384...12b

Er i samme situasjon bare at jeg går på sosial stønad.. så har enda mindre enn ufør/ aap og alt. Har så vidt råd til mat eller buss. 

Anonymkode: 7604a...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo trøste deg med at hun vil være fattig hele livet. Hun skal leve på ungufør sats hele sitt liv og hullet på cven vokser og vokser..

mens du kan få deg utdannelse og godt betalt jobb og le av henne som alltid vil være taper

Anonymkode: 0f2a3...511

Takk for støttende ord❤️ Du har rett i det.

Anonymkode: 7604a...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Veninna mottar stønad fra Nav urettmessig. Hun forteller om det åpent til vennene, og ser ikke ut til å tenke at det kan gå ut over henne.

Jeg har vært ærlig med henne flere ganger at dette ikke er bra og jeg er i mot dette.

Jeg vurderer å tipse Nav for hennes egen del.  Foreløpig har hun ikke rukket å svindle så lenge, men hvis hun fortsetter så vil feilutbetalt beløp være i så stort omfang at hun kan få stor gjeld på seg og bli anmeldt.

Er jeg "utro" bestevenninne da?

Anonymkode: 90356...724

Ja da er du en tyster og en angiver 

Anonymkode: ced5c...96c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er det mulig ? Du må være verdens dårligste venninne. Sånt gjør man ikke mot venner. Du ble gå i deg selv. Dette er smålig. 

Anonymkode: 89375...ee0

Det er jo svindel. 

Anonymkode: d95f5...694

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Så klart melder du fra til NAV. Det hadde jeg gjort. Greit at man skal støtte vennene sine, men skal man virkelig støtte dem når de begår grov trygdekriminalitet? Nei. Det går en grense for hvor hva man skal støtte vennene sine i. Husk at du kan melde fra til NAV anonymt også. Du gjør samfunnet en tjeneste ved å melde fra.

Anonymkode: b57a4...bde

Det gjør det men den grensa er mye høyere enn litt underslag og hvit snipp kriminalitet

Anonymkode: ced5c...96c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundejente skrev (55 minutter siden):

"for hennes del"? ærlig talt, du gjør det ikke for hennes del. 

hvis du vil være en god venninne, så forteller du henne at det kan slå hardt tilbake på henne, hun kan til og med havne i fengsel. men det har du alt gjort.

om du sladrer til NAV, er det fordi du vil føle deg viktig og leke politi, men det er absolutt ikke din jobb, og KJEMPEKJIPT å gjøre mot en venninne. det vil si, da kan du ikke kalle deg vennen hennes.

Mener du at det er greit at noen stjeler fra oss og at vi bare skal stå og se på det? Mener du at det er greit at ingen sier noe hvis de ser at noen stjeler fra deg? Selvfølgelig er det vårt alles ansvar å si i fra både når noen stjeler fra oss alle eller når noen stjeler fra noen av oss.

Og man skal ikke si ifra fordi det kan gå utover tyven, Det er bare en bieffekt. Man skal si ifra fordi det er galt og bryter med fundamentale etiske verdier og mot vårt demokratiske system.

"Føle seg viktig og leke politi"? Er det man man gjør i dine øyne hvis jeg sier i fra hvis noen stjeler fra håndvesken din?

Anonymkode: 9acf1...306

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...