Gå til innhold

Råder folk til å droppe sydenturen i år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor ikke i Hattfjelldal, men også her var sommeren helt krise i fjor. For noen år siden husker jeg at det faktisk var TRE grader, i starten av juli. Midt på dagen. Nær sjøgrense, så ikke på fjellet. Og det var ikke i Nord-Norge heller. 
Å ha hytte på Sørlandet er jo ekstremt mye dyrere enn å reise til Syden en uke eller to, beklager å måtte si det. 🤣 

Anonymkode: 9301e...350

Hytta på Sørlandet ligger jo der, så det koster den samme strømmen som jeg ville brukt hjemme å bruke den. Nå skal båten settes ut i påsken, så da er strengt tatt planleggingen og investeringen i sommerferie ferdig.

Kunne jo leid ut hytta og sånn sett tjent noen kroner på den, men når det er stedet vi ønsker å være, så virler det dumt å bruke masse penger og energi på noe som neppe er bedre.

Sommeren i Sør-Norge ER jo det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi leide oss en hytte i Risør i fjor. Det var greit vær, men overhode ikke sånn at det var fristende å bade. Det blåste surt og vannet er jo kaldt.


Den Norske kysten er fantastisk på de aller fineste dagene. Men det er gjerne ikke særlig mange dager i året. Og det er sinnsvakt dyrt med leie av hytter langs kysten.

Kan ikke måle seg meg 2 uker ives middelahavet med nydelig mat og 32 grader

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Smarte folk tar ut pengene sine og kjøper gull. Smarte folk reiser ikke i en urolig verden som nå. Smarte folk samler vann i dunker, lagrer et godt matlager- helst bor på gård de dyrker maten selv.

Økonomen i VG er ikke så dum. Det ventes fortsatt uroligheter i verden. De som leser mer enn NRK og VG vet at verden aldri blir den samme igjen. Dessverre hører ingen på dem.

Les selv og finn ut. Stikkord du kan søke på; Klaus Schwab. Agenda 2030. The great reset. World economic forum. Krypto. 

Kos dere med å lese dere opp, så tenker jeg de aller fleste og smarte folka ikke reiser på ferie i år.

Anonymkode: 57fc6...a1c

Smarte folk har gode utdannelser, høye lønninger og klarer å gjøre begge deler. Både reise, leve, bruke penger samtidig som de har sikret seg økonomisk fra flere sider (gull, fond, aksjer, eiendom, sparekonto, kontanter)

Anonymkode: 3b254...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (5 timer siden):

Hytta på Sørlandet ligger jo der, så det koster den samme strømmen som jeg ville brukt hjemme å bruke den. Nå skal båten settes ut i påsken, så da er strengt tatt planleggingen og investeringen i sommerferie ferdig.

Kunne jo leid ut hytta og sånn sett tjent noen kroner på den, men når det er stedet vi ønsker å være, så virler det dumt å bruke masse penger og energi på noe som neppe er bedre.

Sommeren i Sør-Norge ER jo det beste alternativet.

Tror du har misforstått hvor dyrt det er å ha hytte. Det er for de aller fleste veldig dyre feriedøgn, med mindre man mer eller mindre bor på hytta halve året.

Anonymkode: 9301e...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 11.31):

Leste i VG at eksperter anbefaler å droppe sydenturen i år pga krona. Han oppfordrer også folk til å heller reise i Norge. Er det virkelig så ille? 
 

Vi bestilte fly og hotell til Mallorca i 10 dager for 22 000. 2 voksne og ett barn. Maten på Mallorca er ikke spesielt dyr forhold til f.eks Norge og Gran Canaria og vi kan lage middag i leiligheten. Vi har sett på Dyreparken og diverse andre steder men dette koster jo en formue? 🫡

Anonymkode: 3f15b...943

 

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 12.49):

Det er Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen som sier det. Han er tidenes mest negative økonom 😄

(Ikke at han ikke har rett i mye, men jeg har aldri sett ham være positiv noen gangm det er ganske gøy)

 

Anonymkode: 3c555...993

Haha, jeg leste korona i første innlegg, og skjønte ikke hva en økonom (uavhengig om han er negativ eller ikke) hadde med det å gjøre. Men okei - krona - det gir mer mening 😂

Anonymkode: 22323...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg leste denne tråden har jeg egentlig ikke tenkt så nøye over at mange som synes folk burde bli hjemme er de som selv har hytte. Og dermed totalt sett har brukt mye mer penger på ferie enn de av oss som reiser utenlands. Og hyttefolkene har jo som regel bil også. 

Anonymkode: eb09f...ae7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi dropper tur til Spania i år, siden krona er så svak. Vi pleier å leie en leilighet i et fast område, allerede i fjor sommer opplevde vi at pengene våre var mindre verdt. Og brukte mye mer penger på mat (selv om vi lager hjemme i leiligheten), så i år når krona er enda svakere så blir det ferie i den norske fjellheimen i stedet. Håper på noenlunde vær, men det er helt sikkert optimistisk. 

Anonymkode: 3a650...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi dropper tur til Spania i år, siden krona er så svak. Vi pleier å leie en leilighet i et fast område, allerede i fjor sommer opplevde vi at pengene våre var mindre verdt. Og brukte mye mer penger på mat (selv om vi lager hjemme i leiligheten), så i år når krona er enda svakere så blir det ferie i den norske fjellheimen i stedet. Håper på noenlunde vær, men det er helt sikkert optimistisk. 

Anonymkode: 3a650...97f

Ingenting feil i valget deres! Jeg er stor tilhenger av Norgesferie.

Det som bekymret oss alle er at det ikke er noe som tilsier at kronen skal bli sterkere frem i tid, heller tvert imot. Olje og gassproduksjonen i Norge peaker i 2025 før det bratt går nedover, og det har utenlandske investorer fått med seg. Alt ligg til rette for at man får en varig svekket valuta, og kanskje vil den svekkes betydelig mot Euro hvert eneste år det neste tiåret.

Sånn sett er det i år man bør reise utenlands for å få mest for pengene, neste år er det trolig langt dyrere.

Anonymkode: b28f9...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

VG hadde en ny sånn sak i dag med overskrift "for kostbart å reise til utlandet". Så leser man saken og ser at kun 1 av 10 avlyser en planlagt utenlandsferie i år, og 7 av 10 sier at den svake kronen ikke påvirker planene. Nå har de også endret overskriften til noe helt annet, selv om innholdet ser ut til å være det samme.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zea8w/norgesferie-her-faar-du-billigst-hotell

Anonymkode: eb09f...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 19.38):

Ingenting feil i valget deres! Jeg er stor tilhenger av Norgesferie.

Det som bekymret oss alle er at det ikke er noe som tilsier at kronen skal bli sterkere frem i tid, heller tvert imot. Olje og gassproduksjonen i Norge peaker i 2025 før det bratt går nedover, og det har utenlandske investorer fått med seg. Alt ligg til rette for at man får en varig svekket valuta, og kanskje vil den svekkes betydelig mot Euro hvert eneste år det neste tiåret.

Sånn sett er det i år man bør reise utenlands for å få mest for pengene, neste år er det trolig langt dyrere.

Anonymkode: b28f9...50c

Jeg er redd du har rett, og jeg tenker vi burde innføre euro… Ser «valutaeksperter» sier at krona har vært gunstig for oss tidligere, men det betyr ikke at det vil fortsette å være slik. Verden er i endring.

Anonymkode: 9301e...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...