Gå til innhold

Fikk servert pølser i brød til middag, kun beregnet to til hver, altfor lite!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

2 pølser med brød er ca 700 kcal + spørstekt løk og pølse. Så  kalorimessig er det mer enn nok i en middag. 

Anonymkode: 79565...00d

Sprøstekt løk og ketchup*

Anonymkode: 79565...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper dere har et krise-team som tar vare på dere. 

Anonymkode: d3b8d...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusselig middag, men 2 pølser i brød bør være mer enn nok for de fleste. Kanskje litt tilbehør i tillegg. 

Men at barna dine pleier å spise 4 pølser i brød?? Ikke rart over halve befolkningen er overvektige..

Anonymkode: e1a77...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Missi- skrev (På 30.3.2023 den 0.21):

Ta med en salat neste gang? Jeg hadde nok ikke klaget men sagt at neste gang det er pølser kan jeg ta med en salat etc. 

Jeg hadde også en svigermor som drev med utdeling av pølse🤭det var ofte ute da enten grilling eller fra kasserolle i hage stuen. Jeg var for ung til å tørre spørre om jeg skulle ta med noe eller bare ta med. 

Skal jeg til søstra mi tar jeg alltid med frukt fordi jeg vet jeg trenger mer mat der.  Man må bare gjøre slike ting i blant. Er det lang reise hjem ta med frukt dere kan spise i bilen hjem feks👍

Hehe 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 16.29):

2 pølser med brød er ca 700 kcal + spørstekt løk og pølse. Så  kalorimessig er det mer enn nok i en middag. 

Anonymkode: 79565...00d

Ikke nødvendigvis, det kommer veldig an på typen pølser og typen brød. Er det first price brød (som er veldig små) og wienerpølser er det mindre enn 700 kcal i to pølser med brød.

Anonymkode: 139a3...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har som nevner at en pølse er nok til middag, og to pølser er fråtsing, håper dere er troll, hvis ikke så er dere jo innmari trangsynte. Mannen min og jeg spiser to måltid, lunsj og middag. Vi trener jevnlig og jeg behøver 2000 kcal hver dag. At noen da skal dra frem fråtsing og «ikke rart vi har overvekt» fordi jeg ikke blir mett av to pølser, er jo latterlig. To pølser holder det, men da med tilbehør, feks potetstappe og grønnsaker. 
 

Men over til det du spør om, dere har jo to valg, spis litt før dere kommer (feks havregryn), eller la mannen ta det opp med sin mor. Han behøver jo ikke ta det i plenum, men kan ta opp på en hyggelig måte at det blir litt lite mat. Normale folk setter pris på å få vite det, fremfor å fortsette å servere lite mat de neste 10 årene i tro om at det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 17.13):

Stusselig middag, men 2 pølser i brød bør være mer enn nok for de fleste. Kanskje litt tilbehør i tillegg. 

Men at barna dine pleier å spise 4 pølser i brød?? Ikke rart over halve befolkningen er overvektige..

Anonymkode: e1a77...855

Og miljøet går til helvete :) 

Anonymkode: 003ea...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å servere så enkel og så stusslig mat, og ikke vite hvor mye folk vanligvis spiser ville gjort meg bekymret for helt andre ting enn matmengde. Jeg ville lurt på om hun var syk, muligens en demens i oppstart? Dette er en person som har hatt barn og familie.

Jeg ser ikke pølse i brød som middag, men til nød som mat. Særlig når det mangler tilbehør.
Når man heller ikke blir mett er det selvfølgelig stusslig, men det er verst for den som har så lav hverdagsmestring at det blir servert. Hva spiser hun til vanlig? Det ville bekymret meg om hun selv også ble underernært, dersom dette er matstanderden i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ikke fortsette å la henne tro det var akkurat nok. Ville sagt fra at du ga fra deg en pølse så de andre skulle få nok. Eller tilbudt meg å ta med noe ekstra mat neste gang.

Anonymkode: 891cd...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 9.35):

Jeg vil gjerne dele min frustrasjon etter en middag jeg og min familie hadde hos min svigermor i går. Vi var alle invitert til en hyggelig middag, men det var en ting som virkelig plaget meg - porsjonene. Min svigermor hadde planlagt å servere kun to pølser i brød til hver person. Intet tilbehør, som potetsalat eller lignende, bare ketchup, sennep og sprøstekt løk. Det var min samboer, tre barn og meg selv, lillesøsteren til min samboer og svigers som var til middag. Åtte personer og to pakker med pølser med åtte pølser i hver.

For meg holder to hot dogs, men både samboeren og flere av barna kan fint trykke i seg det dobbelte uten problemer, så jeg så meg nødt til å bare ta én, slik at det ble mer på andre. Men langt fra nok, så etter at vi hadde spist opp var det flere av oss som helt åpenbart var mer sultne enn mette. Og når den siste pølsa ble tatt, uttalte min svigermor at "det var akkurat nok!", nærmest som om det var på grensen til at det ble rester og at hun hadde beregnet perfekt mengde. Synes den uttalelsen virkelig var upassende, for nok var det virkelig ikke. Jeg føler meg oppgitt fordi det virker som om min svigermor ikke forstår hva som er nødvendig for å mate en familie på fem personer, alternativt at hun ikke ønsket å bruke mer penger gjennom å kjøpe noe mer enn 16 pølser, noe jeg synes er uakseptabelt, for dårlig råd, det har hun/de ikke. Dette ville aldri skjedd hos min mor, hun har derimot en tendens til å alltid lage så mye at det er mer enn nok og blir rester. Men som vertinne synes jeg det er langt mer fornuftig å beregne litt mer enn hva som forventes konsumert.

Hva tenker dere? Er jeg urimelig som mener dette var for stusselig? Hvor mye ville dere ha servert?
 

Anonymkode: b1fdf...bdb

Hvorfor svarte du ikke svigermoren din tilbake? "Nei det var ganske lite mat, jeg er fortsatt veldig sulten - fikk bare én". Mennesker som svigermoren din kommer faktisk ikke til å gjøre endringer før dem får en direkte tilbakemelding om det, så her syntes jeg faktisk du er ganske tafatt som ikke gidder å si noe. Istedenfor sitter du å irriterer deg og må tilbake dit en annen dag, og det samme skjer igjen. Ta litt ansvar å si ifra.

Det er verken frekt eller ulovlig å si ifra om ting på en hyggelig måte, altfor mange mennesker i dag er så utrolig redde for å åpne kjeften sin ærlig og redelig, istedenfor går dem med et innebygd sinne/irritasjon, ser problemer de ikke gidder å gjøre noe med. Verden hadde vært ganske enkel, hvis flere turte å si ifra om ting ☺️

Anonymkode: e006d...96e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mamma er sånn. Vi søsknene sørger for å spise før vi kommer på middag😂

Anonymkode: 424cc...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 9.54):

Til en hverdagsmiddag er det mer enn nok. 

Jeg er en normalvektig kvinne, spiser en, så er jeg passe mett. Kan spise to. Men da blir det akkurat som du selv skriver; "stappe i seg". 

Men man ser jo også fra tråden du tydeligvis hentet inspirasjon fra at mange også stapper nedpå en hel frossenpizza til middag. Ikke rart vekta peker en vei i mange norske hjem. 

Anonymkode: 793d5...614

Gi deg. Det der er jo vare tull. Voksne spiser lett to pølser uten å føle seg stappmette. For de som er overhysterisk på kalorier så er de gjerne «mette» etter en pølse. Ærlig talt. 

Anonymkode: 4ddf1...203

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...