Gå til innhold

Pepsi Max og bonusbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vokst opp med foreldre som kun drakk coca cola med sukker, og i helgene ble det kjøpt  mer godteri til foreldrene enn alle ungene tilsammen (vi er 8 stk). Vi ungene fikk litt brus i helgen. Jeg ble ganske lik som mine foreldre som ung voksen. Endelig kunne jeg kjøpe brus og godteri 😅 Nå som jeg har egne barn er det kun brus/godteri i helgene og spesielle dager. 

Anonymkode: e049a...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du mener at det øverste svaret du finner på Google er fasiten? Man skal jaggu høre mye før øra faller av...

Anonymkode: 414bd...0fa

Så det er bare google-søkene som matcher mer med dine meninger, som gjelder?

Anonymkode: 1c399...da1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Men hva med å bruke denne muligheten til også å kutte ut brusen? Selv om den ikke har bekreftet dokumentasjon på at den er usunn , så har den heller ikke dokumentasjon på at den er sunn, det er bla mange som hevder den både er vanedannende og gjør deg sulten, men jeg vil slå et slag for vann, som jo er det kroppen mest består av, og bør være det foretrukne væskeinntak. 

Det sier seg selv at syreholdig væske med kjemikalier ikke er sunt for kroppen eller tennene. Det finnes absolutt dokumentasjon på at PM er usunt.

Det de lærde strides om er omfanget av skadene. 

Anonymkode: 8a03d...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg overvekt, er ekstremt helsefarlig.

Så om Pepsi Max hjelper TS med å gå ned disse kgene, og bli der, drikk det.

Kan jo helles i drikkeflaske som ikke er gjennomsiktig, så ser de ikke at du drikker det.

Anonymkode: 1c399...da1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var avhengig av Pepsi max, og drakk det av kaffekopp så ikke barna så det. Etter hvert oppdaget de det, og jeg fortalte de at jeg er avhengig av det og at det ikke er sunt. Derfor ville jeg ikke at de skal drikke det.

Jeg vil jo ikke være avhengig av et syre-og kjemikaliebad, å drikke masse av det hver dag kan umulig være sunt. Og kom det ikke nettopp en kobling mot hjerneslag? Så når eldste foreslo at jeg måtte slutte på dagen og kjøpe en iphone til henne om jeg begynte igjen så slo jeg til. Jeg vil ikke kjøpe iphone så da sluttet jeg cold turkey, veldig god motivasjon,  gikk over til te istedet. Har gått fint i noen måneder nå . 

Anonymkode: c159b...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

10 kg overvekt, er ekstremt helsefarlig.

Så om Pepsi Max hjelper TS med å gå ned disse kgene, og bli der, drikk det.

Kan jo helles i drikkeflaske som ikke er gjennomsiktig, så ser de ikke at du drikker det.

Anonymkode: 1c399...da1

10 kilo overvekt er ikke ekstremt helsefarlig 😅 jeg har vært 60 kilo for mye, det er helsefarlig, men allikevel så hadde jeg ingen fysiske plager og sykdommer som følge av vekt. Har nå gått ned 50 kilo, og er altså 10 kilo overvektig (i følge bmi). Jeg har aldri følte meg friskere og bedre. 

Anonymkode: d99c3...d38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er i litt samme situasjon. Er pepsi max-avhengig (drikker ikke annen koffeinholdig drikke), og har stebarn som kun drikker brus på lørdag. De har godtatt at jeg er en annen voksen som styrer som jeg vil. Men i starten brukte jeg mye et kjøleskap vi har i kjelleren, der har jeg også kontor. Da så ingen at jeg drakk det. Har vurdert å kjøpe et lite kjøkeskap jeg kan ha på kontoret mitt, men det har gått fint som det er nå, heldigvis🙈 
 

Skjønner dilemmaet, men det er også mange ting som bare er annerledes for barn og voksne. Voksne kan sitte oppe og se på tv når de må legge seg, feks, som også er noe de får lov til å gjøre litt, men ikke hele uka. Jeg spiser ikke godteri på lørdagen, som dem. Jeg drikker ikke kaffe. Jeg kjøper brusen selv, og har ansvar for meg selv. 

Anonymkode: 85303...752

pepsimax"avhengig". Det er det dummeste argumentet jeg hører. Det er ingen vane som er enklere å avlære enn pepsi max-uvaner. Skift den ut med farris, så er jobben gjort på et par dager. Og reserver ordet "avhengighet" til ting som faktisk er avhengigheter som er vanskelige å avlære. 

Anonymkode: 1c722...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

10 kg overvekt, er ekstremt helsefarlig.

Så om Pepsi Max hjelper TS med å gå ned disse kgene, og bli der, drikk det.

Kan jo helles i drikkeflaske som ikke er gjennomsiktig, så ser de ikke at du drikker det.

Anonymkode: 1c399...da1

Ekstremt faktisk 😂

Anonymkode: da591...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Overraskende hvor mange som mener at regler for barn også må gjelde for de voksne. Aldri hatt noe problem med eget barn rundt dette. 

Men har en søster som har unger som hele tiden roper "urettferdig" osv om vi voksne tar noe de ikke får. Da bare humrer jeg og sier verden er urettferdig, når dere blir voksne kan dere gjøre som dere vil. 

Anonymkode: 1e68f...9c6

Man oppdrar et barns om skal bli en voksen. Hvis forbildene drikker brus daglig er det vel stor sannsynlighet for at  det «voksne barnet» også kommer til å slite med bruksavhengighet, energidrikk eller annet. De lærer at det er en naturlig del av kostholdet.

Anonymkode: dd85c...339

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ekstremt faktisk 😂

Anonymkode: da591...c20

Ja faktisk.

Nå er så mange voksne sykelig overvektig, at dette er reaksjonen. Folk forstår ikke hvor mye 10 kg er. 

Du er feit, selv om det finnes mange ennå feitere.

Anonymkode: 1c399...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

10 kilo overvekt er ikke ekstremt helsefarlig 😅 jeg har vært 60 kilo for mye, det er helsefarlig, men allikevel så hadde jeg ingen fysiske plager og sykdommer som følge av vekt. Har nå gått ned 50 kilo, og er altså 10 kilo overvektig (i følge bmi). Jeg har aldri følte meg friskere og bedre. 

Anonymkode: d99c3...d38

Selvfølgelig føler du deg bedre nå enn før. Men du er fremdeles overvektig, og har dårligere helse enn om du hadde vært sunn og normalvektig hele livet. 

Anonymkode: 1c399...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (19 timer siden):

Ok;

 

 

B23027D3-A56F-444C-B05B-09406B8BA018.jpeg

Fra 2009!? 😂

Anonymkode: 0e7a8...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er kanskje ikke om Pepsi Max er lurt å drikke hver dag eller ikke, men at far i huset har laget en regel som også skal gjelde hans kjæreste, som er voksen og kan bestemme selv.

Det er da helt vanlig at barn og voksne får gjøre forskjellige ting uten at det ligger en lov bak. Det samme gjelder kaffe, te, godteri, skjermtid.. særlig at dere har like regler for barna og dere selv liksom 🙊

Anonymkode: df7ac...371

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja faktisk.

Nå er så mange voksne sykelig overvektig, at dette er reaksjonen. Folk forstår ikke hvor mye 10 kg er. 

Du er feit, selv om det finnes mange ennå feitere.

Anonymkode: 1c399...da1

10 kg er ikke mye. Ta deg sammen. Lær litt.

Anonymkode: 1c722...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 22.47):

Før var det de voksne som satte grenser, nå er det tydeligvis barna som bestemmer og styrer showet... Er det rart unger blir som de blir i dag. 🤦‍♀️ Så frekt av dem og si "Hvorfor får hun lov, og ikke vi?", som om du stiller på samme linje som dem og må be om lov. Nei du må ikke det. Du er voksen og bestemmer over deg selv. Om du vil drikke brus så gjør du det, de er barn og har ikke stemmerett.

"Jeg er voksen og kan bestemme dette selv. Når du blir gammel nok så kan du gjøre det samme. Inntil da så er det faren din/vi som setter reglene her."

Sak løst.

Anonymkode: 7d0ce...c4f

Åjda… og du oppdrar selvstendige mennesker med sunn selvhevdelse og evnen til å stille kritiske spørsmål eller nikke dukker som gjør alt andre ber de om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 12.43):

pepsimax"avhengig". Det er det dummeste argumentet jeg hører. Det er ingen vane som er enklere å avlære enn pepsi max-uvaner. Skift den ut med farris, så er jobben gjort på et par dager. Og reserver ordet "avhengighet" til ting som faktisk er avhengigheter som er vanskelige å avlære. 

Anonymkode: 1c722...960

Du har tydeligvis ikke opplevd avhengighet!

Ingen avhengighet er enkel og avlære. 
det gjelder også dårlige vaner. Det tar faktisk noen uker å endre vaner og det er ikke enkelt!

Anonymkode: d838b...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det ts faktisk spør om;

Fantastisk jobb med vekta! Når Pepsi Max er med på å hjelpe deg med vektnedgang så skal du fortsette!  Til barna kan du igjen forklare at det er forskjell på voksne og barn, og når de er voksne så kan de gjøre som de vil. Legg til at dere er ferdig med diskusjonen og de kan slutte å spørre for sånn er det! Spør de likevel igjen så kan du feks svare at de har fått svar på det og ikke noe annet. 
da gir de seg nok til slutt.

Du kan jo også drikke det litt mindre synlig, for eksempel i kopp som flere har nevnt. 
Om du bare drikker det på kvelder, går det å vente til barna er lagt? 
 

selv i barnehagen lærer barn at det er forskjell på folk, voksne som barn. man gir ikke vin eller øl til barn om de spør om å få det. Helt vanlig at det er forskjeller på barn og voksne. 
 

Anonymkode: d838b...11d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg diktere i ditt eget hjem. Spis og drikk det du vil! Ærlig talt. 

Anonymkode: c4060...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke opplevd avhengighet!

Ingen avhengighet er enkel og avlære. 
det gjelder også dårlige vaner. Det tar faktisk noen uker å endre vaner og det er ikke enkelt!

Anonymkode: d838b...11d

Jo, det har jeg.

Jeg har vært storrøyker i mange år, og stevd med å slutte. Jeg fikk det til, men det var vanskelig.

Jeg er overvektig og har jobbet mot kroppen i 20 år og vet mye om hva som er vanskelig og hva som er lett i forhold til avlæring av vaner.

Jeg har drukket masse pepsi max i perioder, og stoppet uten problemer. Man kan bli litt hekta på pepsi max, det er helt sant, men det er IKKE en vanskelig avhengighet. Det er faktisk ekstremt enkelt. Det er bare å erstatte den med noe annet med kullsyre, så er det gjort på et øyeblikk. Enten går du rett til farris, eller så går du til farris via en annen lettbrus, som ikke er en colabrus. Det er LETT.

Anonymkode: 1c722...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...