Gå til innhold

Pepsi Max og bonusbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man far har jo satt reglene. Regelen er at det ikke skal drikkes brus på ukedagene.
Men så kommer hun inn som en ny voksen, og vil at reglene skal ha unntak for henne.

Så det er jo ikke reglene satt av far barna bestrider. De bestrider hennes rett til å bryte de reglene som er satt.

Det er altså ikke et spørsmål om det er greit at voksne drikker brus selv om barna ikke får. (For far gjør jo åpenbart ikke det.) Men et spørsmål om hun får unntak for den regelen som gjelder for alle andre, bare fordi "hun er voksen".
 

Jeg tenker faktisk at hun, som den som flytter inn i en familie der denne regelen var etablert, bør være den som følger husreglene som alle andre.

Anonymkode: bbded...1bf

Eh. Hun er et voksent menneske. Om barna ikke forstår at far kan sette regler for dem uten at de samme reglene nødvendigvis gjelder for andre voksne, så må far ganske enkelt forklare englene at hans jobb er å oppdra og sette regler for barna sine, ikke for andre voksne mennesker. 

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Det som alltid går igjen i slike studier er ordene "kan" og "potensielt". Aldri noe konkret. Så man kan derfor ikke si "på alle måter uheldig" 

Noe sier meg at du ikke har lest linkene, som er seriøse studier. Noen fagfellevurdert. 

Anonymkode: 1fb0d...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noe sier meg at du ikke har lest linkene, som er seriøse studier. Noen fagfellevurdert. 

Anonymkode: 1fb0d...a3b

Har du lest? Som sagt, ordene kan, potensielt, og individuelt går igjen. Den fra Helsedirektoratet om brus i skole er pga tannhelsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutt ut brusen annenhver uke, det greier du. 

Anonymkode: 410a8...7e7

Da er det vel like greit å kutte det helt ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Har du lest? Som sagt, ordene kan, potensielt, og individuelt går igjen. Den fra Helsedirektoratet om brus i skole er pga tannhelsa. 

Trenger du helt alvorlig flere bevis enn de studiene der?

Altså, jeg spiser også sjokolade i blant, men går ikke rundt og forteller meg selv at det er sunt fordi jeg ikke vil innse realiteten. 

Anonymkode: 69879...30d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger du helt alvorlig flere bevis enn de studiene der?

Altså, jeg spiser også sjokolade i blant, men går ikke rundt og forteller meg selv at det er sunt fordi jeg ikke vil innse realiteten. 

Anonymkode: 69879...30d

Hvorfor tror du aspartam er omstridt?

Denne aspartam greia er på samme villspor i studier som klimaendringer. En finner hundrevis av studier som motsier hverandre hvert år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk brusen din i kaffekopp i smug.

Barn må lære seg at detter forskjell på barn og voksne.

Anonymkode: 1f9f0...6e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil de ha brus, når du drikker det. Det er helt forståelig.

Anonymkode: 8fd7f...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende hvor mange som mener at regler for barn også må gjelde for de voksne. Aldri hatt noe problem med eget barn rundt dette. 

Men har en søster som har unger som hele tiden roper "urettferdig" osv om vi voksne tar noe de ikke får. Da bare humrer jeg og sier verden er urettferdig, når dere blir voksne kan dere gjøre som dere vil. 

Anonymkode: 1e68f...9c6

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med partneren din og be han forklare barna at han og mora bestemmer ulike regler for barna til de er voksen. Mens du er et annet voksent menneske som bestemmer over deg selv.

Anonymkode: e23a0...f32

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Har nylig flyttet inn med kjæreste gjennom 2 år og han har barn på 10-13 år som bor hos oss annenhver uke. De er vant med at brus og godteri er i helgene, hvilket er bra. Så kom jeg inn i bildet 🫣😅 Jeg drikker mye Pepsi Max, og også på ukedager. Har gått ned 25 kilo og har ca 10 igjen, og Pepsi Max hjelper meg ekstremt mot søtsug på kveldene og er det jeg koser meg med fordi jeg ikke spiser godteri. Har forklart de at det er forskjell på hva voksne og barn kan drikke, men nå har det blitt ett evig gnål om den brusen. «Hvorfor får *navn* brus og ikke vi?», «Hvorfor får *navn* drikke brus på en tirsdag?»… Det blir mye unødvendig gnål. De er ikke spesielt opptatt av brus i helgene heller, men det er plutselig veldig viktig å få det nå som jeg drikker det. Vi har sodastreamer og jeg har kjøpt mye forskjellig saft de kan prøve, jeg har laget smoothie-is og «milkshake» til de men det er bare Pepsi Max de nå skal ha og maser om 🙃 Hva burde jeg gjøre? Stå på mitt siden jeg er voksen, drikke brus i smug, kutte ut brus i solidaritet? 😅

Anonymkode: 01b9c...171

Del Pmax med dem eller kutt det ut

Anonymkode: 6af8b...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har nylig flyttet inn med kjæreste gjennom 2 år og han har barn på 10-13 år som bor hos oss annenhver uke. De er vant med at brus og godteri er i helgene, hvilket er bra. Så kom jeg inn i bildet 🫣😅 Jeg drikker mye Pepsi Max, og også på ukedager. Har gått ned 25 kilo og har ca 10 igjen, og Pepsi Max hjelper meg ekstremt mot søtsug på kveldene og er det jeg koser meg med fordi jeg ikke spiser godteri. Har forklart de at det er forskjell på hva voksne og barn kan drikke, men nå har det blitt ett evig gnål om den brusen. «Hvorfor får *navn* brus og ikke vi?», «Hvorfor får *navn* drikke brus på en tirsdag?»… Det blir mye unødvendig gnål. De er ikke spesielt opptatt av brus i helgene heller, men det er plutselig veldig viktig å få det nå som jeg drikker det. Vi har sodastreamer og jeg har kjøpt mye forskjellig saft de kan prøve, jeg har laget smoothie-is og «milkshake» til de men det er bare Pepsi Max de nå skal ha og maser om 🙃 Hva burde jeg gjøre? Stå på mitt siden jeg er voksen, drikke brus i smug, kutte ut brus i solidaritet? 😅

Anonymkode: 01b9c...171

1. Dette er ikke din konflikt/diskusjon å ta, det er far som skal legge rammene/grensene for ungene på dette området. 

2. Far bør fint være i stand til å fortelle ungene at 'Lise er voksen og bestemmer selv når hun vil drikke brus, dere er barn og som far er det jeg som bestemmer når dere får drikke brus - når dere blir voksne bestemmer dere selv'. 

Anonymkode: 4f8a4...7ac

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har litt større barn, 12 og 9. Vi har også en regel om at brus og snop er i helgene. Hvis jeg absolutt vil ha ett glass brus i ukedagene bruker jeg et krus, så får ikke barna med seg at jeg drikker brus. 

Anonymkode: c6d0f...7a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen i hjemmet kan selvfølgelig ikke drikke brus daglig og nekte barna det. Da må du vente til de har lagt seg. Finnes ikke logisk at de skal se på at du drikker brus, uten at de får. Du er vel ikke så avhengig av brus at du ikke klarer å la være når du er sammen med dem? Det blir jo som om du lager biff til deg selv og gir dem fiskepinner. Eller steker vafler til deg uten at de får smake.

Anonymkode: 2c085...f47

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har nylig flyttet inn med kjæreste gjennom 2 år og han har barn på 10-13 år som bor hos oss annenhver uke. De er vant med at brus og godteri er i helgene, hvilket er bra. Så kom jeg inn i bildet 🫣😅 Jeg drikker mye Pepsi Max, og også på ukedager. Har gått ned 25 kilo og har ca 10 igjen, og Pepsi Max hjelper meg ekstremt mot søtsug på kveldene og er det jeg koser meg med fordi jeg ikke spiser godteri. Har forklart de at det er forskjell på hva voksne og barn kan drikke, men nå har det blitt ett evig gnål om den brusen. «Hvorfor får *navn* brus og ikke vi?», «Hvorfor får *navn* drikke brus på en tirsdag?»… Det blir mye unødvendig gnål. De er ikke spesielt opptatt av brus i helgene heller, men det er plutselig veldig viktig å få det nå som jeg drikker det. Vi har sodastreamer og jeg har kjøpt mye forskjellig saft de kan prøve, jeg har laget smoothie-is og «milkshake» til de men det er bare Pepsi Max de nå skal ha og maser om 🙃 Hva burde jeg gjøre? Stå på mitt siden jeg er voksen, drikke brus i smug, kutte ut brus i solidaritet? 😅

Anonymkode: 01b9c...171

Du er jo verdens dårligste forbilde og er avhengig av et skadelig, avhengighetsskapende produkt.  

 

Anonymkode: e19f7...ea8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du burde kutte ned på brusen i hverdagen, fordi du må gå foran som et godt eksempel for ungene. Det er ikke noe rart de reagerer, når de må drikke vann/saft hele uken mens de ser på at du heller nedpå med brus. I verste fall så tenker jeg du må skjule det litt bedre, drikke det når de har lagt seg eller helle det i en kaffekopp så det ikke synes så godt. 

Selv om Pepsi Max ikke er så usunt med tanke på at det er sukkerfritt, så er det bare bra å venne seg av med brusdrikking. Hadde virkelig gått inn for å dekke søtsuget på andre måter. Hos meg funker det med tyggis med jordbærsmak 😅 

Anonymkode: d99c3...d38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du snuser/røyker, så bør barna også få lov? Om du tar deg et glass vin på en onsdag, burde du dele med de? Nei. Nettopp slik er det med pepsi max. Barn skal ikke ha koffein, og foreldrene må ha regler på hvor mye syreskader de skal utsette ungene sine for. Du derimot er voksen, og tar egne valg. Er det "urettferdig "? Ja, men slik er det bare.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt at jeg er voksen, når de er voksen kan de drikke brus når de vil og så mye de vil. Men hadde ikke drukket brus til f.eks middag mens de fikk vann. Kan du ikke drikke om kvelden når de har lagt seg?

Anonymkode: 03fbd...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker av stålkopper, bedre enn krus til kald drikke (og mindre mas fra barna) 😊

 Om barna også skal få brus om kvelden anbefaler jeg en med mindre koffein (cola uten sukker har for eksempel halvparten så mye koffein som Pepsi max). 

🖤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...