AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #41 Skrevet 28. mars 2023 Lykkedykker skrev (33 minutter siden): Ser ikke på det som så mye mer usunt for tenne enn f.eks kaffe. Tror du bør lese deg litt opp. Anonymkode: 8a03d...ec2 5
visp Skrevet 28. mars 2023 #42 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes ikke man skal sitte å drikke det til middagen, mens andre får vann. Men ellers tenker jeg at det er forskjell på voksne og barn. Anonymkode: d7341...ef5 Brus har alltid blitt sett på som en barnedrikk (selvom jeg er veldig imot å gi det skvipet til unger), så at mange her har snudd rollen og sier at det er forskjell på hva voksne og barn får? 3 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. mars 2023 #43 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du bør lese deg litt opp. Anonymkode: 8a03d...ec2 Ok;
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #44 Skrevet 28. mars 2023 Til dere som spurte: jeg sitter jo selvfølgelig ikke foran de og drikker, ved middagsbordet drikker vi det samme alle sammen (saft, vann). Men jeg drikker det om kvelden, de ser at det blir kjøpt og at det kommer nye flasker i kjøleskapet og de legger også merke til hvis det f.eks står en halv boks i bilen eller en tom flaske i veska. Skulle tro det var sprit jeg prøvde å skjule 😂😩 ts Anonymkode: 01b9c...171 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #45 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette er direkte avsporing og er fullstendig irrelevant for tråden. Ikke bidrar dere med noe særlig med slike ukontriktive kommentarer heller. Hold dere til problemstillingen. Jeg er forøvrig helt enig, men det er ikke dette tråden handler om. Anonymkode: ed07f...b82 Når voksne folk fortsatt stiller spørsmål om Pepsi Max er usunt, så er det helt på sin plass å opplyse om dette. Anonymkode: 69879...30d 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #46 Skrevet 28. mars 2023 Folk drikker og spiser alt for mye søppel. Og barna våre vokser opp med den samme avhengigheten fordi foreldrene er dårlige eksempler og spiser og drikker mye av dette. Barna fortjener å vokse opp med gode rollemodeller som spiser sunt og balansert, og som drikker mer vann enn brus. Å skylde på at pepsi max er din eneste "last", er heller ikke innafor. Det blir litt som å si at far og mor røyker, men det er tross alt "kun røyk vi driver på med". Det er egentlig helt utrolig at det i det hele tatt blir en diskusjon her i tråen om BRUS er usunt eller ikke - alle vet jo at brus, uavhengig av tilsatt sukker eller ikke, er usunt. Det går som ultraprosessert, og all ultraprosessert mat og drikke vi inntar tilfører en økt risiko for sykdommer. Jeg stemmer for at voksne tar ansvar. Når man velger å bli en forelder, eller en steforelder, så velger man faktisk også bort noen lususvaner som man kan ha som singel eller barnløs. Det er faktisk realiteten. Når man velger å bo med barn, så må man faktisk tenke over hvordan egen atferd har innflytelse på barnet man bor med. Noe annet er ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: d45ad...0eb 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #47 Skrevet 28. mars 2023 Jeg drikker litt pepsi max hver dag, men jeg drikker aldri kaffe eller te så pepsi maxen er for meg en erstatning for det. Tar gjerne litt etter lunsj og litt mot kveldingen. Hadde mine hatt ramaskrik for det hadde jeg hatt eget kjøleskap et sted og høy kopp til å drikke av. Min 16-åring drikker kun melk, vann eller hjemmelaget smoothie etter trening - aldri kullsyre (ikke energidrikk heller) 14-åring drikker noen ganger brus eller iste i helger, ett og annet glass saft/smoothie i uka og resten vann og melk. Trener 4-6 ganger i uka så får litt alternativer til alt vannet. Anonymkode: b8ef4...c79 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #48 Skrevet 28. mars 2023 Lykkedykker skrev (40 minutter siden): Ok; Du forstår ikke forskjellen mellom usunt og «ikke dokumentert skadelig». Seriøst? Anonymkode: 5b313...779 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #49 Skrevet 28. mars 2023 Sett brusen på soverommet. Hvis du må ha den kald,så kjøp deg et lite mini kjøleskap. Anonymkode: 13f78...026
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #50 Skrevet 28. mars 2023 Lykkedykker skrev (5 minutter siden): Ok; Dette er hvordan du tolket at du bør lese deg opp på hvorfor Pepsi Max er verre enn kaffe? Anonymkode: 8a03d...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #51 Skrevet 28. mars 2023 Uavhengig om det er skadelig eller ikke så ville jeg aldri drukket brus eller spist godteri og annet foran barna for så å nekte de å få. Hvis vi tar frem noe så er det for alle. Anonymkode: ed7ba...831 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #52 Skrevet 28. mars 2023 Før var det de voksne som satte grenser, nå er det tydeligvis barna som bestemmer og styrer showet... Er det rart unger blir som de blir i dag. 🤦♀️ Så frekt av dem og si "Hvorfor får hun lov, og ikke vi?", som om du stiller på samme linje som dem og må be om lov. Nei du må ikke det. Du er voksen og bestemmer over deg selv. Om du vil drikke brus så gjør du det, de er barn og har ikke stemmerett. "Jeg er voksen og kan bestemme dette selv. Når du blir gammel nok så kan du gjøre det samme. Inntil da så er det faren din/vi som setter reglene her." Sak løst. Anonymkode: 7d0ce...c4f 9 5
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. mars 2023 #53 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du forstår ikke forskjellen mellom usunt og «ikke dokumentert skadelig». Seriøst? Anonymkode: 5b313...779 Joda, usunt er noe som er uheldig for helsa. Pepsi max er ikke dokumentert skadelig, ergo, ikke uheldig for helsa.
Hippogriff Skrevet 28. mars 2023 #54 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Til dere som spurte: jeg sitter jo selvfølgelig ikke foran de og drikker, ved middagsbordet drikker vi det samme alle sammen (saft, vann). Men jeg drikker det om kvelden, de ser at det blir kjøpt og at det kommer nye flasker i kjøleskapet og de legger også merke til hvis det f.eks står en halv boks i bilen eller en tom flaske i veska. Skulle tro det var sprit jeg prøvde å skjule 😂😩 ts Anonymkode: 01b9c...171 Nå som du er bonusforelder får du bare gjøre som vi biologiske foreldre gjør: Beholder våre kjæreste uvaner, bare skjuler dem bedre Har blitt fersket av ungene flere ganger når de har tatt en uplanlagt tur innom jobben og sett tomflaskene… Men det er utrolig hva man slipper unna med å le bort Sant å si så syns jeg du tar det hensynet du trenger å ta ved å ikke drikke det foran dem. Kvelden etter barna har lagt seg er en hellig stund der de voksne kan senke skuldrene - hva de gjør da har ikke ungene noe med. Noen pusterom må et voksent menneske få ha. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #55 Skrevet 28. mars 2023 Husk at du er nok et forbilde for disse barna. Det er nok mindre lurt at de vokser opp med en oppfatning av at voksne drikker brus hver dag... Anonymkode: 1fb0d...a3b 3 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. mars 2023 #56 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er hvordan du tolket at du bør lese deg opp på hvorfor Pepsi Max er verre enn kaffe? Anonymkode: 8a03d...ec2 For tennene, ja. Begge gir misfarging, og bruker en sukker i kaffe så er det igjen litt verre.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #57 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Før var det de voksne som satte grenser, nå er det tydeligvis barna som bestemmer og styrer showet... Er det rart unger blir som de blir i dag. 🤦♀️ Så frekt av dem og si "Hvorfor får hun lov, og ikke vi?", som om du stiller på samme linje som dem og må be om lov. Nei du må ikke det. Du er voksen og bestemmer over deg selv. Om du vil drikke brus så gjør du det, de er barn og har ikke stemmerett. "Jeg er voksen og kan bestemme dette selv. Når du blir gammel nok så kan du gjøre det samme. Inntil da så er det faren din/vi som setter reglene her." Sak løst. Anonymkode: 7d0ce...c4f Man far har jo satt reglene. Regelen er at det ikke skal drikkes brus på ukedagene. Men så kommer hun inn som en ny voksen, og vil at reglene skal ha unntak for henne. Så det er jo ikke reglene satt av far barna bestrider. De bestrider hennes rett til å bryte de reglene som er satt. Det er altså ikke et spørsmål om det er greit at voksne drikker brus selv om barna ikke får. (For far gjør jo åpenbart ikke det.) Men et spørsmål om hun får unntak for den regelen som gjelder for alle andre, bare fordi "hun er voksen". Jeg tenker faktisk at hun, som den som flytter inn i en familie der denne regelen var etablert, bør være den som følger husreglene som alle andre. Anonymkode: bbded...1bf 4
Sarah93 Skrevet 28. mars 2023 #58 Skrevet 28. mars 2023 Forstår deg. Klart Pepsi Max kan være til hjelp for noen ved slanking. Man trenger ikke å kutte alle vaner samtidig! Drikk i smug og/ eller etter stebarna har lagt seg Få deg f ex en sånn treningsdrikkeflaske som ikke er gjennomsiktig, med Pepsi Max oppi. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #59 Skrevet 28. mars 2023 Lykkedykker skrev (9 minutter siden): Joda, usunt er noe som er uheldig for helsa. Pepsi max er ikke dokumentert skadelig, ergo, ikke uheldig for helsa. Aspartam er ekstremt omstridt, og på alle måter uheldig for helsa: https://www.aftenposten.no/sprek/i/76773w/da-familien-kuttet-i-lettbrus-og-annen-mat-med-mye-tilsetningsstoffer-forsvant-mageproblemene-naa-vekker-ny-studie-oppsikt https://www.bmj.com/content/378/bmj-2022-071204 https://forskning.no/mat-og-helse/sotstoffer-pavirket-tarmbakteriene-og-blodsukkeret/2067605 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-skolen/del-1-mat-og-maltider-i-barneskole-og-skolefritidsordning/brus-saft-og-annen-drikke-tilsatt-sukker-eller-sotstoff-samt-koffeinholdig-drikke-bor-ikke-tilbys https://www.aftenposten.no/sprek/i/76773w/da-familien-kuttet-i-lettbrus-og-annen-mat-med-mye-tilsetningsstoffer-forsvant-mageproblemene-naa-vekker-ny-studie-oppsikt https://usrtk.org/sweeteners/aspartame_health_risks/ Anonymkode: 1fb0d...a3b 1 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 28. mars 2023 #60 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aspartam er ekstremt omstridt, og på alle måter uheldig for helsa: Det som alltid går igjen i slike studier er ordene "kan" og "potensielt". Aldri noe konkret. Så man kan derfor ikke si "på alle måter uheldig"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå