Gå til innhold

Før i tiden vasket de sengetøy en gang i året. Annenhver måned bør holde i massevis i våre dager.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En fyr jeg var sammen med for mange år siden vasket nesten aldri sengetøyet 🤢 en gang gikk det 3 mnd!!! 🤯 det luktet helt grusomt 🤢 når jeg konfronterte han med det påsto han at han hadde vasket det og lagt på igjen det samme senge tøyet. Men det stemte ikke 😆 så jo at flekkene fortsatt var der og lukten sa sitt 🫠 viste seg at han bare hadde et sett med sengetøy 😂 så jeg kjøpte et nytt sengetøy til han, byttet på sengen hans og dumpet han en uke senere 😂  jeg var 18 år og han 26. Men tror jeg var mer moden og voksen enn han 😂

Anonymkode: 99447...464

Jeg har bare ett sett sengetøy. Setter på en vask/tørk på morgenen og legger på sengetøyet igjen på ettermiddagen. Slipper å oppbevare unødvendig mye tekstil. Samme med håndklær, kun ett sett. Sparer mye plass. 

Anonymkode: d82d2...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du legger det på søkkvått da, eller?

Anonymkode: 8f15b...441

Tørketrommel, skrev jeg. 

Beklager at jeg glemte å ta med i mine steg at det tar meg ca 20 sekunder å løfte klærne fra vaskemaskin til tørketrommel, og dryppe noen dråper lavendel på tørkeballene. 

Før jeg hadde tørketrommel gjorde jeg også noe helt genialt;

Jeg hadde to sett (!!), så når det ene hang til tørk noen timer kunne jeg legge på det andre. 

Herre...hva skjer med oppdragelsen i disse dager? 

Anonymkode: 66663...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter sengeklær hver søndag. Trives ikke med å bytte sjeldnere. Jeg liker at sengen dufter rent, at sengeklærne føles rene (de føles kanskje litt stivere?) og at det er null flekker. 

Kan til nød gå 10-14 dager dersom det er mye stress og gjøremål i hverdagen, men da føles senga ekkel og grisete. 

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor ikke folk unner seg denne enkle hverdagsluksusen? Det er jo så deilig med rene sengeklær. 

 

Anonymkode: 8fa58...a59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bytter sengeklær hver søndag. Trives ikke med å bytte sjeldnere. Jeg liker at sengen dufter rent, at sengeklærne føles rene (de føles kanskje litt stivere?) og at det er null flekker. 

Kan til nød gå 10-14 dager dersom det er mye stress og gjøremål i hverdagen, men da føles senga ekkel og grisete. 

FØLES ja, men den var ikke helsefarlig før du vaska heller. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor ikke folk unner seg denne enkle hverdagsluksusen? Det er jo så deilig med rene sengeklær. 

 

Anonymkode: 8fa58...a59

Tid og energi og at man ikke gidder bruke den strømmen når det kun er følelsesstyrt. 

Anonymkode: 72024...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kona der, ca hver 14. dag. Når jeg bodde for meg selv ett år fordi hun var på utenlandstur byttet jeg senge tøy 1 gang i løpet av 6 måneder. Oppdaget da hvor tullete det var å bytte ofte. Luktet null og niks. Men hadde jo ikke sex i den, da.

Anonymkode: 7d3c0...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med en gang i mnd for oss - men vi dusjer såklart hver dag før vi legge oss.

Hadde nok vasket 2 ganger i uka om en av oss ikke dusjet hver kveld/hadde dårlig hygiene.

Anonymkode: a0a1e...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter en gang i uken, men jeg bytter putetrekk hver dag. Ja hver dag tenk!

en grunn er allergi, og hunden min har blitt mye bedre etter dette. (Hår produkter etc blir ikke gnikket på huden over natten) 

Anonymkode: 9457e...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du legger det på søkkvått da, eller?

Anonymkode: 8f15b...441

Hvorfor går du ut fra at hun bare har ett (eller to til dobbeltseng) sett med sengetøy? Det er da helt normalt å ha flere sett.

Jeg har ikke telt etter hvor mange jeg har, men det er mange. Jeg elsker fine sengesett. Alltid noe fint å velge fra når jeg tar av det gamle sengesettet og legger på et nytt på sengen rett etterpå. Det er altså ikke samme sengesettet hver gang, og det tror jeg gjelder for mange. Tror jeg da.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller da virkelig ingen rolle hvor ofte andre folk skifter på senga si... Er sjelden inne på andres soverom,og har sjelden besøk på mitt. Så lenge jeg ikke skal ligge i senga,bryr jeg meg lite om det må jeg si....

Anonymkode: 4145e...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre må gjøre som de vil med senga si, gjerne lyve om det også, ikke min sak... 

Selv bytter jeg hver 5 dag omtrent, orker ikke at senga føles skitten. Mannen min er glad i parfymert hudpleie, og blir fort mye parfymelukt i senga. 

Anonymkode: 8471c...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter 2-4 ganger i måneden. Noen ganger går det en uke mellom, andre ganger to, vi følger ikke noe slavisk mønster, så det går vel mest på hva vi føler for, om en av oss har svettet mye, vært syk eller lignende. 

Annenhver måned hadde vært altfor sjeldent. Etter to uker så kjenner jeg som regel en lukt, og jeg tror ikke den blir bedre etter seks uker til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du legger det på søkkvått da, eller?

Anonymkode: 8f15b...441

Har kanskje to sett….

Anonymkode: da6ba...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ellers er det kjekt å observere at det jeg skrev bekreftes av at mange i tråden hevder de vasker/skifter sengetøy svært ofte, noe som neppe stemmer helt med virkeligheten. Ja, kanskje hender det at man skifter sengetøy to uker på rad, men det hører neppe med til regelen. Mange er redde for å fremstå som uhygieniske.

Anonymkode: 8f61c...ce3

Jeg skifter normalt en gang i uken, men i vinter hvor strømmen har vært såpass dyr har jeg innimellom latt det gå 10-14 dager.

Jeg var så syk over tid en gang, fikk ikke hjelp jeg egentlig hadde krav på, og da gikk det en gang tre måneder uten at jeg fikk skiftet på senga. Dyne og pute luktet, samme med overmadrass (jeg svettet ikke på natta, brukte ikke medisiner som kan gi endret kroppslukt heller, og fordi jeg var så dårlig greide jeg heller ikke krydret mat).

Da jeg omsider greide å skifte på senga etter at det hadde gått såvidt over tre måneder hadde jeg i en måned grått når jeg la meg om kvelden fordi det var guffent å legge seg i en skitten seng som det også luktet av sengetøyet.

Aldri mer! Det å holde en normal god hygiene er ikke å være redd for å fremstå som uhygienisk.

Det er ikke uten grunn at det i journal hos helsepersonell også noteres det ytre inntrykket man har av pasienten, om personen greier å ta noenlunde vare på egen hygiene. De som ikke skifter ofte nok på senga vil få en emmen lukt ved seg som vil henge ved dem på dagtid hvis de ikke hver morgen dusjer og vasker håret og tar på seg rene klær. Bytter man sengeklær ofte nok vil man ikke ha den lukten ved seg, selv om man ikke dusjer hver dag.

Anonymkode: d9f18...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter sengetøy minst én gang i uken.

Det er så deilig å legge seg nydusjet i rent sengetøy😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei takk. Minimum 1 gang i uken, oftest 2. Deler seng med 2 katter.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Det er ekkelt. Ikke å skifte sjelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden vaska folk seg kun til jul

 I dag vet man bedre og har innlagt vann - tilogmed varmt vann.! Og det fantastiske produktet Vaskemaskin.

 

Her skiftes dt hver uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom man bytter putetrekk og laken hver uke (minst) så hender det at jeg lar det gå to tre uker før jeg bytter dynetrekk.

Anonymkode: 78df7...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter ca en gang i måneden eller sjeldnere. Har verken dyr eller barn som sover i sengen, og har heller ikke sex. Sengetøyet lukter ikke. 

Anonymkode: 93c90...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter hver tredje uke om jeg ikke har hatt sex i senga. Og nei, det lukter ikke, jeg er jo ren når jeg legger meg og bruker nattkjole. Folk må få vaske så ofte de vil, selvsagt, men det er mye vaskehysteri i denne tråden. 

Jeg aner ikke hvor ofte folk byttet sengetøy «i gamle dager», men mange badet kun én dag i uka og hadde fysisk harde jobber, så det trengtes nok hyppigere sengetøyskift enn i dag, mht lukt og hygiene. 

Anonymkode: c68d5...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg som en skjettlugg når jeg leser denne tråden, selv om jeg egentlig er svært hygenisk av meg. 

Men skifter sengetrekk hver 3. uke, så... 

Anonymkode: 3813a...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...