Gå til innhold

Før i tiden vasket de sengetøy en gang i året. Annenhver måned bør holde i massevis i våre dager.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge min oldemor som er snart 100, så praktiserte de årlig vask av sengetøy i mellomkrigstiden. De var 8 søsken, og sov på hemsen, og hun husker godt når det var tid for sengetøysvask, én gang hvert år.  Det er klart at hygiene-standarden har endret seg siden den gang, men det betyr ikke at vi bør gå til det motsatte ekstremet og skifte sengetøy flere ganger i måneden, som enkelte oppgir. Men for øvrig skifter de fleste av oss sengetøy langt sjeldnere enn hva vi oppgir, det går som regel minst dobbelt så lang tid mellom hver gang. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi bør føle oss skyldige eller skamfulle for dette. Faktisk er det en viss grad av hysteri knyttet til det å skifte sengetøy for ofte. Å skifte sengetøy for ofte kan faktisk være dårlig for huden og håret ditt, da det kan føre til overdreven tørrhet og irritasjon. Det kan også føre til unødvendig slitasje på sengetøyet, som kan være kostbart i lengden. Dusjer man ofte, så kan det fint holde å skifte sengetøy annenhver måned.

Anonymkode: 8f61c...ce3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det til babyen min som gulper og snørrer i sengetøyet mitt 😂

Anonymkode: c6ae8...2fa

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk. Minimum 1 gang i uken, oftest 2. Deler seng med 2 katter.

Anonymkode: ed9c6...2dd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den tiden var det helt normalt og akseptabelt med lopper og lus. Det var nok greit mye midd i det sengetøyet, men å klø og ha utslett var bare sånn, og de skjø te neppe sammenhengen heller.

Så brukte man heller ikke sminke, kremer, hudoljer etc som klisser til sengetøyet.

Alt var ikke bedre før. 

Anonymkode: b4f1d...93d

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden sov man med heldekkende pysj OG nattlue.

Nå for tiden vasker vi sengetøy hver uke.

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bytter vi minst en gang i uken, vi sover naken, og har katter i sengen. 

Anonymkode: eb593...6c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I følge min oldemor som er snart 100, så praktiserte de årlig vask av sengetøy i mellomkrigstiden. De var 8 søsken, og sov på hemsen, og hun husker godt når det var tid for sengetøysvask, én gang hvert år.  Det er klart at hygiene-standarden har endret seg siden den gang, men det betyr ikke at vi bør gå til det motsatte ekstremet og skifte sengetøy flere ganger i måneden, som enkelte oppgir. Men for øvrig skifter de fleste av oss sengetøy langt sjeldnere enn hva vi oppgir, det går som regel minst dobbelt så lang tid mellom hver gang. Men det betyr ikke nødvendigvis at vi bør føle oss skyldige eller skamfulle for dette. Faktisk er det en viss grad av hysteri knyttet til det å skifte sengetøy for ofte. Å skifte sengetøy for ofte kan faktisk være dårlig for huden og håret ditt, da det kan føre til overdreven tørrhet og irritasjon. Det kan også føre til unødvendig slitasje på sengetøyet, som kan være kostbart i lengden. Dusjer man ofte, så kan det fint holde å skifte sengetøy annenhver måned.

Anonymkode: 8f61c...ce3

Ifølge min mor som "bare" er 90 år, så vasket de alt sengetøy en gang i mnd om sommeren når det var god klestørk og litt sjeldnere om vinteren. Alt ble den gang vasket for hånd og kokt i en diger gryte i kjelleren. Denne var vedfyrt. Mormor hadde en rulle (to valser) som ble brukt til å vri vannet av klærne sånn at de tørket fortere.

Anonymkode: b7f96...bbe

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts. Det er kun i hodet til folk det er ekkelt. Selvsagt finns det unntak når man har barn eller dyr i senga, noe som i og for seg er helt unødvendig, men vanlige hygieniske folk:det skjer ingenting farlig om man venter en mnd eller to før skift. 

Anonymkode: 72024...d31

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.hjemoghage.no/hvor-ofte-bytte-sengetoy/

Ekspertene ser ut til å være enige i at 1 gang hver 14. dag er den gyldne middelvei. Ved spesielle behov; oftere. Og kanskje for noen sjeldnere. F.eks hvis man ikke har sex i sengen (bor alene osv) og sover med nattøy på, da kan man kanskje strekke det til en gang hver 3. uke.

Anonymkode: 18376...75b

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her byttes det sengetøy annenhver uke. Er det jeg har fått anbefalt av lege pga allergi.

Anonymkode: 3a5d2...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger i det der i 8-10 timer i døgnet. Jeg vasker det hver fredag. Det akter jeg å fortsette med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.hjemoghage.no/hvor-ofte-bytte-sengetoy/

Ekspertene ser ut til å være enige i at 1 gang hver 14. dag er den gyldne middelvei. Ved spesielle behov; oftere. Og kanskje for noen sjeldnere. F.eks hvis man ikke har sex i sengen (bor alene osv) og sover med nattøy på, da kan man kanskje strekke det til en gang hver 3. uke.

Anonymkode: 18376...75b

Har man sex uten kondom byttes det med en gang...Æsj, ligge i det griseriet, nei takk.

Anonymkode: ed9c6...2dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang i året stemmer ikke med det jeg har hørt og lest fra «gamledager». Før vaskemaskinens tid så var det vanlig å ikke vaske sengetøy om vinteren, men med mindre man var veldig fattig så hadde man flere sett, og oppbevarte brukt sengetøy feks på et kaldt loft, og så hadde man en dag på våren /forsommeren der man kokte/ vasket alt som var samlet opp. På sommeren vasket man oftere. 

Hår og hud blir ikke tørt og irritert av å ligge i rent sengetøy.

Og jeg har mye sengetøy som er vasket veldig mange ganger, jeg tror ikke det er her man sparer inn slitasje og høyt klesforbruk.

At man henger opp håndklær og bruker disse mer enn en dag, og ikke skifter sengetøy mange ganger i uken med mindre det er behov for det, er lurt for miljøet mht utslipp av kjemikalier og bruk av vann og strøm. Men det andre du skriver blir veldig rart.

 

Anonymkode: 1a900...b96

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man sex uten kondom byttes det med en gang...Æsj, ligge i det griseriet, nei takk.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Går fint å beskytte sengetøyet da. Legg et håndkle eller noe under. 

Anonymkode: 72024...d31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tull og tøys!

 

Ekspertene hos Good Housekeeping Institute anbefaler på generell basis at sengetøyet skiftes minst hver 14. dag. «Om du sliter med nattesvette bør du vaske enda oftere enn dette, gjerne èn gang per uke», uttaler ekspertene hos Good Housekeeping Institute.21. feb. 2022

Ferdig snakket!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har man sex uten kondom byttes det med en gang...Æsj, ligge i det griseriet, nei takk.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Så du mener at ektefeller skal bytte på senga hver dag eller annenhver dag i alle år, fordi de har et aktivt sexliv?

Det tviler jeg på det sterkeste at noen gidder. Å gi seg i kast med å bytte på senga hver kveld etter å ha hatt sex, før man kan tillate seg å rulle seg over og sovne høres ikke ut som noe som er aktuelt for de fleste trøtte mennesker etter en lang dag.

Anonymkode: 18376...75b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei takk. Minimum 1 gang i uken, oftest 2. Deler seng med 2 katter.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Æsj. Holder ikke med daglig vask engang da. 

Anonymkode: 480fc...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...