Gå til innhold

Før i tiden vasket de sengetøy en gang i året. Annenhver måned bør holde i massevis i våre dager.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var i den fattigste delen av befolkningen hygienen var så dårlig for 100 år siden. Kunnskapen om hygiene, bakterier og smitte var ikke alment kjent. Det var og med til å bidra til sykdom.

I dag kan vi enkelt holde oss selv og sengetøyet rent. Å vaske sengetøyet sjeldent i dag skyldes latskap.

 

 

Anonymkode: 62a51...af1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sykehjemmet skifter vi annenhver uke, med mindre det er noe spesielt. Vil tro man lever godt med litt sjeldnere skift hjemme, siden man ikke har fremmede på soverommet, slik som på et sykehjem, der mange er innom soverommet. 

Anonymkode: cef4f...a57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min sønn på 7 elsker å legge seg i rent sengetøy, så den lille gleden i hverdagen unner vi oss 😊

Anonymkode: ffddf...904

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har man sex uten kondom byttes det med en gang...Æsj, ligge i det griseriet, nei takk.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Griseriet trenger jo ikke å havne på sengetøyet da. Kan havne i/på person som dusjer etterpå, eller så kan man ha håndkle under feks. Høres ut som om dere har et labert sexliv, eller vasker du sengetøy hver dag? Hvis vi tar oss en kjapp en rundt midnatt, så står ikke jeg opp igjen for å vaske sengetøy! 

Vi bytter en gang i uken, selv om vi har sex, sover nakne og har barn i sengen (ikke samtidig for de som er pirkete). 

Anonymkode: f772b...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr jeg var sammen med for mange år siden vasket nesten aldri sengetøyet 🤢 en gang gikk det 3 mnd!!! 🤯 det luktet helt grusomt 🤢 når jeg konfronterte han med det påsto han at han hadde vasket det og lagt på igjen det samme senge tøyet. Men det stemte ikke 😆 så jo at flekkene fortsatt var der og lukten sa sitt 🫠 viste seg at han bare hadde et sett med sengetøy 😂 så jeg kjøpte et nytt sengetøy til han, byttet på sengen hans og dumpet han en uke senere 😂  jeg var 18 år og han 26. Men tror jeg var mer moden og voksen enn han 😂

Anonymkode: 99447...464

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alt sengetøy hver uke. Det har jeg alltid gjort, og kommer aldri til å slutte med det. 

Anonymkode: d8614...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint gå 4-5 uker uten å skifte. Aldri merket lukt eller andre hygieniske problemer. Skjønner at noen liker å skifte ofte, men det er absolutt ikke nødvendig. 

 

Anonymkode: 29366...789

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter hver tirsdag. Akkurat bytta - gleder meg til å legge meg i kveld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gleder meg til å legge på rent sengetøy som har tørket ute.🙂

Anonymkode: b8fa7...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine besteforeldre giftet seg rett etter andre verdenskrig fikk bestemor et dusin sett sengetøy fra sine velstående slektninger på vestkanten. Dette var etter deres syn lite for en husholdning på to voksne uten gjesterom, men pga rasjonering kunne de ikke kjøpe nytt.

Dette tyder på at selv om de ikke vasket sengetøy om vinteren byttet de ofte, ihvertfall hver måned.

Anonymkode: 00e3a...247

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du.

I disse dager har vi en fin ting som heter vaskemaskin, og mange av oss har også noe som heter tørketrommel. Mange av oss sover også nakne da vi kun har partner i senga, ikke 8 barn. 

Så en gang i uka bruker jeg ca 1minutt (ta av og sette på maskin) + 4 minutter (legge på sengetøy igjen) på å kunne legge meg i fluffy sengetøy som lukter lavendel. 

Om du føler for å vaske sjeldnere er det greit. Men ikke skyld på hvor mye jobb det er. 

Anonymkode: 66663...a9e

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene oldemor ville vært bikket 130 år nå, om hun hadde levd, hun ble nesten 100 år. Hun vokste opp og levde hele sitt liv ved kysten, på en øy, småbruk i kombinasjon med litt fiske. De ble rodd over fjorden to-tre ganger i uken, måtte gå langt for å komme til skolen, men faren insisterte på at de skulle gå på skolen. Ut fra hva hun fortalte både om sin oppvekst og sitt unge voksenliv, så er det ingen tvil om at de brukte mye tid på å vaske sengetøy og holde rent. Hennes datter, min bestemor, fortalte også om hvordan hun vasket sengetøy på vinteren, på en enda mindre øy langt uti havet, hvordan kvinnene samarbeidet med å få vridd ut mest mulig av vannet før de hengte det til tørk ute, og hun fortalte om hvordan det faktisk ble tørrere, selv i minusgrader - men også hvordan hun måtte ta det inn på natten, og da hadde hun sengetøy hengende overalt.

Samme med en annen oldemor, som var født rundt 20 år før den jeg fortalte om først. Hun ble enke, hadde mange barn, også en lite småbruk som ble kombinert med fiske. Min mormor var født i 1916 og fortalte fra sin barndom om hvor nøye moren alltid var med å holde både hus og barn rene, at det var mye arbeid å vaske sengetøy.

Så at de sov to måneder i sengetøyet, det tror jeg faktisk ikke. Som en annen i tråden forteller om, så husket min mormor også det at de på vinteren vasket sjeldnere, men at de hadde såpass mye sengetøy at de alltid hadde stor sengetøyvask på våren, om det hadde hopet seg opp. Min mormor fortalte også at de måtte være kjappe året rundt når de så det var muligheter for klestørk. Og en periode tørket de også klær på låven.

Anonymkode: d9f18...811

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min ene oldemor ville vært bikket 130 år nå, om hun hadde levd, hun ble nesten 100 år. Hun vokste opp og levde hele sitt liv ved kysten, på en øy, småbruk i kombinasjon med litt fiske. De ble rodd over fjorden to-tre ganger i uken, måtte gå langt for å komme til skolen, men faren insisterte på at de skulle gå på skolen. Ut fra hva hun fortalte både om sin oppvekst og sitt unge voksenliv, så er det ingen tvil om at de brukte mye tid på å vaske sengetøy og holde rent. Hennes datter, min bestemor, fortalte også om hvordan hun vasket sengetøy på vinteren, på en enda mindre øy langt uti havet, hvordan kvinnene samarbeidet med å få vridd ut mest mulig av vannet før de hengte det til tørk ute, og hun fortalte om hvordan det faktisk ble tørrere, selv i minusgrader - men også hvordan hun måtte ta det inn på natten, og da hadde hun sengetøy hengende overalt.

Samme med en annen oldemor, som var født rundt 20 år før den jeg fortalte om først. Hun ble enke, hadde mange barn, også en lite småbruk som ble kombinert med fiske. Min mormor var født i 1916 og fortalte fra sin barndom om hvor nøye moren alltid var med å holde både hus og barn rene, at det var mye arbeid å vaske sengetøy.

Så at de sov to måneder i sengetøyet, det tror jeg faktisk ikke. Som en annen i tråden forteller om, så husket min mormor også det at de på vinteren vasket sjeldnere, men at de hadde såpass mye sengetøy at de alltid hadde stor sengetøyvask på våren, om det hadde hopet seg opp. Min mormor fortalte også at de måtte være kjappe året rundt når de så det var muligheter for klestørk. Og en periode tørket de også klær på låven.

Anonymkode: d9f18...811

Jeg har dessverre ikke snakket så mye med mine oldeforeldre og bestemødre om gamle dager.

Men når du skriver dette husker jeg enkelte glimt. Begge mine bestemødre hadde en diger klesrulle i vaskekjelleren, så klesvask var tydeligvis veldig viktig. Sengetøyet var alltid nyvasket og med "stykekanter" fra rullen da jeg var på overnatting. 

Kunsten med å henge ut tøy i kuldegrader husker jeg faktisk selv fra min mor. Klær skulle lufttørkes, ettertørk inne, så strykes/presses. Min bruk av tørketrommel og "retter seg greit ut" etter 1-2 dager falt nok ikke helt i god jord der 😅

Så er det nok noe i det mange sier;

Før var huset skinnende rent, menneskene møkkete. Nå er det motsatt. 

Anonymkode: 66663...a9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter en gang i mnd, ca. hver tredje uke. Har ikke dyr og jeg hadde aldri latt dyra få sove i sengen vår om vi så hadde hatt.🤮Sover heller ikke nakne, alltid med undertøyet på. Vaskemiddel fra Rituals og dusjer alltid før jeg legger meg i nytt sengetøy🥰 himmelsk deilig!

Anonymkode: 91fb2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men du.

I disse dager har vi en fin ting som heter vaskemaskin, og mange av oss har også noe som heter tørketrommel. Mange av oss sover også nakne da vi kun har partner i senga, ikke 8 barn. 

Så en gang i uka bruker jeg ca 1minutt (ta av og sette på maskin) + 4 minutter (legge på sengetøy igjen) på å kunne legge meg i fluffy sengetøy som lukter lavendel. 

Om du føler for å vaske sjeldnere er det greit. Men ikke skyld på hvor mye jobb det er. 

Anonymkode: 66663...a9e

Du legger det på søkkvått da, eller?

Anonymkode: 8f15b...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om vinteren la man sengetøy, håndklær, duker o.l. ut på snøen for at solen skulle ta tak. Da ble gulnet tøy hvitt igjen. 

Anonymkode: 5c83e...ec9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det kjekt å observere at det jeg skrev bekreftes av at mange i tråden hevder de vasker/skifter sengetøy svært ofte, noe som neppe stemmer helt med virkeligheten. Ja, kanskje hender det at man skifter sengetøy to uker på rad, men det hører neppe med til regelen. Mange er redde for å fremstå som uhygieniske.

Anonymkode: 8f61c...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ellers er det kjekt å observere at det jeg skrev bekreftes av at mange i tråden hevder de vasker/skifter sengetøy svært ofte, noe som neppe stemmer helt med virkeligheten. Ja, kanskje hender det at man skifter sengetøy to uker på rad, men det hører neppe med til regelen. Mange er redde for å fremstå som uhygieniske.

Anonymkode: 8f61c...ce3

Stemmer for meg, 2-3 ganger i uken.

Anonymkode: ed9c6...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ellers er det kjekt å observere at det jeg skrev bekreftes av at mange i tråden hevder de vasker/skifter sengetøy svært ofte, noe som neppe stemmer helt med virkeligheten. Ja, kanskje hender det at man skifter sengetøy to uker på rad, men det hører neppe med til regelen. Mange er redde for å fremstå som uhygieniske.

Anonymkode: 8f61c...ce3

Er helt enig. Hva man sier og hva man gjør samsvarer nok ikke alltid. 

Anonymkode: 72024...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...