Gå til innhold

Jeg har vært utbrent og vært dårlig med tannstein til barna og meg, er kjempe redd nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her.

 

Jeg er bare ekstremt redd for å miste barna mine, jeg elsker de så høyt og nå har jeg virkelig sett at min adferd pga sliten og deprimert osv har skadet tennene til barna mine og det tar jeg på absolutt høyeste alvor. Det er uakseptabelt av meg og jeg har nå endret meg fullstendig.

Jeg har virkelig sett lyset og er nå i full gang med å snu om på alle dårlige sidene mine som mor, der jeg ikke strakk til. Dette er en ekstremt skremmende opplevelse for meg at jeg har gjort slik at de har skader på tenna, jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for det og skal bruke resten av barndommen deres på at de skal ha god munnhygiene og at skadene ikke blir verre. 

 

Min sterke frykt og angst bor i meg nå, jeg går bare rundt med hjertebank og vond følelse i meg. Blir barnevernet kontaktet så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. De barna er livet mitt, det er de jeg puster og lever for hver dag. Jeg har nå våknet fra denne dvalen jeg har levd i så lenge og er klar for å stå på hver dag for dem. For dette har skremt vettet av meg.

 

 

Anonymkode: f470a...2ba

 

Ja. sjølvsagt elskar du borna dine. Det er det ingen som tviler på, TS. 

MEN då må du også få hjelp med din angst/depresjon/panikk fordi det kan skade barna dine meir enn du trur når du sjølv står oppe i det

❤️ 

Anonymkode: 9a0b7...514

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at melketenner er dårlige og skjøre tenner. De får lettere både hull og syreskader. Det jeg tenker er viktig er at du må ha gode rutiner i forhold til hygiene hver eneste dag. Barn må dusje/vaske seg hver dag. Skifte undertøy/ klær. Gre håret og pusse tenner. Det å ikke følge opp dette er svikt i omsorgen som barn trenger. Mulige konsekvenser av dårlig tannhelse er hull med alle de plagene og smertene det medfører. Hva skjer neste gang du er sliten og deprimert? Det virker som om du trenger noen som kan være der og veilede deg i en litt vanskelig hverdag.

Anonymkode: f43f3...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Jeg kommer aldri mer til å havne i det mørket jeg har gått rundt i så lenge, den passive foreldrerollen jeg har tatt for å klare å holde en oppegående rolle på jobben, er nå over.  Frykten for å miste barna mine bor nå så sterkt i meg at den driver meg til å bli til den moren de fortjener, den moren de alltid skulle hatt.

 

Jeg lot meg selv bli så knekt av frykten for å dø, frykten for sykdom, frykten for at de skulle dø osv. Jeg har levd i frykt så mange år, at jeg har glemt å leve!

 

Og nå kjenner jeg på en helt ny frykt, frykten for barnevernet og den er så stor at jeg kommer aldri mer til å være den svake moren jeg var, jeg har fjerna all godteri, all brus, avbestilt skolejuicen, fjernet alle nettbrett. Planlegger masse turer ute med naturopplevelser, være aktiv og faktisk LEVE. Ikke bare eksistere.

 

Dette har virkelig vært en åpenbaring for meg og jeg håper virkelig jeg ikke har mistet sjansen til å få være den moren for barna mine for jeg er klar for livet for første gang på mange år. 

 

To ganger har legene sagt at jeg skulle dø, frykten for å dø har tatt over hele livet mitt til det ble psykisk sykt. Men nå er jeg ferdig med å leve i frykten, jeg skal nå følge opp mine barn på den beste måten jeg klarer! 

Anonymkode: f470a...2ba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Idag pusset jeg og brukte tanntråd og skrapet tungen og gjorde alle de tingene man skal for en sunn tannhelse på begge to. 

 

Nå lever jeg bare med sterk hjertebank og angst og er livredd for neste tannlegetime. 

 

Det er som at jeg plutselig våknet opp av en dvale når jeg så de hvite flekkene og syreskadene på tenna til barnet mitt.

 

Vil dette gå bra for oss tror dere? Jeg er helt i sjokk hvordan jeg kunne være så ute av det og ikke tenke på at de fikk skader på tennene og barnevernet osv.  Jeg har vært så oppslukt i meg selv og min egen smerte at jeg påførte de dette her. Jeg er kvalm og hater meg selv og er nå livredd for tannlege og barnevernet.

 

Jeg elsker barna mine over alt på denne jord, jeg bare gråter og gråter nå og jeg gjør alt for en ny sjanse til å gjøre det riktig og være den beste moren de noen gang kunne fått 😢😢😢❤️❤️❤️❤️❤️

 

 

Anonymkode: f470a...2ba

Er barna i barnehage alder? Såfall et det vanlig at barna får både striper og hvite flekker på melketennene sine. Melketennene er litt mer skjøre og får lett skraper og farge etter dunk og fall. Hvite flekker skyldes tennenes følsomhet for fluor. Det kan fort bli litt for mye fluor for melketennene og da får de altså hvite prikker. Både prikkene og stripene kommer og går litt og forsvinner helt av seg selv når tennene skiftes ut.

Barn som aldri pusser tennene får brune tenner. De råtner og kan i tillegg slites ned pga råte og mye saft/brus drikking. Ved så store skader har foreldrene antagelig fått advarsel om skadene. Dersom skadene da likevel er betydelig større ved neste besøk, først da vurderer en tannlege bekymringsmelding til bv.

Bv vil da kun ta kontakt for å få en oversikt og du vil kunne få råd/veiledning og tilbud om avlastning på ulike områder. De tar ikke barna fra deg.
 

Uansett så skal du slappe av i din situasjon. Dette du beskriver er ikke skader som fører til bekymringsmelding.

Anonymkode: af499...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

 

Jeg kommer aldri mer til å havne i det mørket jeg har gått rundt i så lenge, den passive foreldrerollen jeg har tatt for å klare å holde en oppegående rolle på jobben, er nå over.  Frykten for å miste barna mine bor nå så sterkt i meg at den driver meg til å bli til den moren de fortjener, den moren de alltid skulle hatt.

 

Jeg lot meg selv bli så knekt av frykten for å dø, frykten for sykdom, frykten for at de skulle dø osv. Jeg har levd i frykt så mange år, at jeg har glemt å leve!

 

Og nå kjenner jeg på en helt ny frykt, frykten for barnevernet og den er så stor at jeg kommer aldri mer til å være den svake moren jeg var, jeg har fjerna all godteri, all brus, avbestilt skolejuicen, fjernet alle nettbrett. Planlegger masse turer ute med naturopplevelser, være aktiv og faktisk LEVE. Ikke bare eksistere.

 

Dette har virkelig vært en åpenbaring for meg og jeg håper virkelig jeg ikke har mistet sjansen til å få være den moren for barna mine for jeg er klar for livet for første gang på mange år. 

 

To ganger har legene sagt at jeg skulle dø, frykten for å dø har tatt over hele livet mitt til det ble psykisk sykt. Men nå er jeg ferdig med å leve i frykten, jeg skal nå følge opp mine barn på den beste måten jeg klarer! 

Anonymkode: f470a...2ba

Du har byttet ut en angst med en annen. Du kan jo ikke ha det slik som det her, det må være fryktelig å leve sånn. Det er ikke godt for barna når mamma har det så vanskelig. Det finnes hjelp å få og du kan få det bedre, snakk med fastlegen din.

Anonymkode: de225...6bc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Ååå jeg håper så inderlig at de ikke kontakter bv. For nå blir det full fokus på tannhygiene. Null slurv. 

 

5 åringen sine tenner

Jeg ser det er syreskade på alle tennene bortover på tuppene på en måte... 

20230327_190013.jpg

20230327_190003.jpg

Anonymkode: f470a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 åringen sine tenner

 

De ser like ut inne i jekslene omtrent som 5 åringen sine.

 

Det er hvite flekker og tupper på 6 åringen sine tenner også. Syns ikke så godt på bildet sikkert.

20230327_190303.jpg

Anonymkode: f470a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud. Bestill en time hos tannlegen og fikk sjekket tenner til begge. Så pusser du godt fra nå av. Gjort er gjort. Du får ikke endret på det.

Og få deg en time hos psykolog. Slik som du stresser er ikke vanlig

Anonymkode: 7a612...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å gud. Bestill en time hos tannlegen og fikk sjekket tenner til begge. Så pusser du godt fra nå av. Gjort er gjort. Du får ikke endret på det.

Og få deg en time hos psykolog. Slik som du stresser er ikke vanlig

Anonymkode: 7a612...c8d

Kommer tannlege til å kontakte bv tror du? 

Anonymkode: f470a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer tannlege til å kontakte bv tror du? 

Anonymkode: f470a...2ba

Hva har det å si? Om vi sier nei, kontakter du tannlegen da? Om vi sier ja, kommer ungene aldri til å få en tannlegetime?

Anonymkode: 90fa9...3fe

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer tannlege til å kontakte bv tror du? 

Anonymkode: f470a...2ba

 

Just now, AnonymBruker said:

Hva har det å si? Om vi sier nei, kontakter du tannlegen da? Om vi sier ja, kommer ungene aldri til å få en tannlegetime?

Anonymkode: 90fa9...3fe

Dersom du fremstår like stressa og ustabil i kontakt med tannlegen som du gjør i denne tråden, så vil jeg si det er en mulighet for at hen melder. Et alternativ er at far kan ta med ungene til tannlegen.

Anonymkode: 90fa9...3fe

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har det å si? Om vi sier nei, kontakter du tannlegen da? Om vi sier ja, kommer ungene aldri til å få en tannlegetime?

Anonymkode: 90fa9...3fe

Ja jeg kommer absolutt til å kontakte tannlegen, faren må dra dit for jeg kommer til å være så ekstremt nervøs. 

 

Jeg vil bare det beste for barna mine, jeg lover, jeg har ikke levert, jeg er for alltid lei meg for det. Jeg klarer snart ikke puste så engstelig og lei meg er jeg for dette her. 

Anonymkode: f470a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 19.22):

Jeg så at barnet mitt har fått hvite flekker og striper på fortennene og litt forskjellig og nå er jeg så redd for bv, at tannlegen skal melde meg.

 

Jeg har blitt bedre nå og tar mye bedre vare på tenne til barna men det er for sent sikkert! Tar de fra meg barna?? 

Anonymkode: f470a...2ba

Hvite striper? Det har et av mine barn også. Vi pusser hver morgen og kveld + bruker tannvann, men barnet snorker som et lokomotiv og puster med vidåpne munn når hun sover. (Og jo, har utredet for søvnapne)  Det syntes ekstra godt om morgenen med de hvite strekene. Tannlegen sa at tennene var rene. 

Anonymkode: b7c04...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nesten nødt til å roe deg litt ned. Det tjener ingen hensikt å gå i den andre grøfta nå og skulle ha overfokus på barnas tenner. Helt normal munnhygiene er godt nok, og du gjenoppretter ikke den skaden du har gjort ved å bli ekstrem.

Også håper jeg du forstår at det ikke er barnas oppgave å sørge for at du puster, det å være alt i noens eksistens er litt av en belastning, og det hjelper ingen med sånn "jammen jeg elsker dem så høyt". Det vitner om ekstrem ubalanse, som jeg virkelig håper du får hjelp til å håndtere. Det er LANGT farligere enn dårlig tannpuss, selv om det også er veldig alvorlig.

Mulig du synes jeg er streng, men eksen min var sånn som du fremstår her. Hysterisk, hylte og grein om hvor høyt han elsket barna, men ikke nok til å følge opp helsa deres liksom... Og det var ordentlig skremmende for dem å måtte ta følelsesmessig ansvar for at far skulle ha det bra. 

Anonymkode: f9ab8...74c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kommer tannlege til å kontakte bv tror du? 

Anonymkode: f470a...2ba

Jeg aner ikke. Jeg er ikke en tannlege og vet ikke en gang om de tennene ser bra eller dårlig ut. De fleste pusser så godt de kan og tar en tur til tannlegen hvis de er usikre på noe. Jeg tviler virkelig at tannlegen melder en mor som vil sjekke tenner til barna og tar imot veiledning fra tannlegen og er rolig og balansert.  

 

Anonymkode: 7a612...c8d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud kvinne, ro deg ned! Slutt å legg ut bilder av barna dine! Få hjelp for angsten din. Stressnivået ditt er ikke normalt.

Ingen foreldre gjør alt 100% perfekt hele tiden. Barna dine har en far. Han er like ansvarlig for tannhelsen og matvanene til barna dine som du er. 

 

Anonymkode: 55d03...a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må roe deg kraftig ned. Hvordan fikk du tatt disse bildene? Ba du ungene gape opp i den tilstanden du er nå? Du holder på å gå opp i limingen av stress, og du bør finne metoder for å stresse ned, om du ber legen om medisiner eller finner en annen metode er målet det samme. Du overfører stresset ditt til barna, og det kan faktisk være vel så skadelig som skadede tenner. Når det er sagt, er neppe tennene i seg selv barnevernsmat. 
Når jeg googler striper på tennene, får jeg ikke inntrykk av at dette er noe farlig. Har ei stripe i fortanna selv, og har aldri vært plaget av den.

Anonymkode: 96f9f...3e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må roe deg kraftig ned. Hvordan fikk du tatt disse bildene? Ba du ungene gape opp i den tilstanden du er nå? Du holder på å gå opp i limingen av stress, og du bør finne metoder for å stresse ned, om du ber legen om medisiner eller finner en annen metode er målet det samme. Du overfører stresset ditt til barna, og det kan faktisk være vel så skadelig som skadede tenner. Når det er sagt, er neppe tennene i seg selv barnevernsmat. 
Når jeg googler striper på tennene, får jeg ikke inntrykk av at dette er noe farlig. Har ei stripe i fortanna selv, og har aldri vært plaget av den.

Anonymkode: 96f9f...3e0

Jeg ba dem smile og synge og så tok jeg kjapt bilde så man kunne se hva jeg mener. 

Jeg er ikke hysterisk med barna, jeg bare uttrykker følelser skriftlig men jeg viser det ikke til barna at jeg er lei meg. 

 

Men jeg skjønner at folk her reagerer, jeg har til og med hatt besøk av venninne mens jeg har skrevet innlegg inn her, og vi skravla som vanlig, det er bare at inni meg så er det vondt pga dette her. 

Jeg har kosa masse med dem og lekt med dem idag og de har hatt det veldig gøy. 

 

 

 

Anonymkode: f470a...2ba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen kan sende bekymringsmelding til barnevernet, men da skal det være ganske ille, tror jeg. De sender ikke bekymringsmelding fordi barnet har et hull. Og sender de bekymringsmelding for dette, så er det IKKE noe de tar fra deg omsorgen for (med mindre du har svikta på mange andre områder også). Det blir i så fall veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Takk for innspill, jeg innser at jeg må roe meg ned ifht til frykten for å miste barna for de er virkelig livet mitt og jeg orker ikke tanken på et liv uten dem. 

 

Og at jeg ikke har innsett at det har gått hardt utover tenna deres er veldig vondt for meg at jeg har skadet dem slik. Jeg har så ekstremt dårlig samvittighet. 

 

Skal bestille time til dem og heller være åpen for veiledning og råd, selv om jeg absolutt vet hva jeg skal gjøre. Tusen takk alle, dere har virkelig gitt gode innspill ❤️

Anonymkode: f470a...2ba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...