Gå til innhold

Tenker at de som griner seg til keisersnitt ikke er modne til å bli foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det stemmer jo ikke? Kanskje det er en liten brøkdel, men å si «de fleste som har fødselsangst har det fordi de er redde for permanente skader i underlivet» er feil. De fleste som har fødselsangst bryr seg langt om det - de har angst for fødselen i seg selv, på grunn av overgrep, på grunn av traumer, på grunn av hendene som skal ned der, angst for å dø, enormt lav tillit til helsepersonell.

Derfor jeg lurer på om du er en av de som fremmer keisersnitt fordi man får så uopprettelig skade i underlivet, som det virker som for meg. Uavhenging av det, diskvalifiserer det dem ikke til å være gode mødre senere, mange er også mødre fra før som er grunnen til at de har fått fødselsangst pga traumatisk fødeooplevelse fra før - men du må ha sovet i timen pga grunnen du mener flest har fødselsangst, være en pro-keisersnitt eller bare har selv angst for å få skader underlivet og tror alle andre har det hvis de har fødselsangst. 

Anonymkode: 2a776...093

Det var den mest utførlige stråmannsargumentasjonen jeg har sett her inne på lenge, med å tillegge meg lassevis av meninger jeg aldri har nevnt. 

De jeg personlig har snakket med som har hatt fødselsangst har fortalt om grunner som går under overskriften "smerter og skader", både de som ikke har født før og de som hadde traumatiske fødsler bak seg. Jeg skal love deg at det er nok av de med fødselsangst som "bryr seg langt" om å unngå flere skader i underlivet enn dem de allerede har fått, eller ikke tør ta sjansen. Selvfølgelig er ikke det den eneste grunnen som fins for fødselsangst, men å påstå at det knapt eksisterer som grunn er veldig rart. Vet du ikke at mange av de med fødselsangst er mødre med en traumatisk fødsel bak seg? Som gjerne allerede har fått store skader? 

Jeg har heller aldri sagt at dette er de eneste grunnene til å ha fødselsangst, så jeg vet ikke hva tornen i siden din skyldes. 

Anonymkode: ce0f9...2a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 1.39):

Vet det er en upopulær mening, men tenker alltid at de ber om keisersnitt uten at det er medisinsk begrunnet som følge av fysiske forhold, egentlig ikke er klare for barn når de ikke klarer å føde det. 

Tenker på de som bare er redde for fødselen, eller vil ha den enkleste utveien. Tenker at man bør klare å føde barnet sitt hvis man skal klare å være en god forelder. 

Tenker selvsagt ikke på de som nå ha keisersnitt på grunn av fare for liv og helse. 

Ja, da var jeg klar for å stå i stormen😅

Anonymkode: 0e3c5...e9a

Det er vel medisinsk begrunnet nok om det er snakk om å ha vært gjennom overgrep eller slite med angst? 

 

Jeg ville føde normalt og det fikk jeg heldigvis med begge to. For meg hadde det vært angstfylt med keisersnitt. 

Anonymkode: dcf16...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 1.39):

Vet det er en upopulær mening, men tenker alltid at de ber om keisersnitt uten at det er medisinsk begrunnet som følge av fysiske forhold, egentlig ikke er klare for barn når de ikke klarer å føde det. 

Tenker på de som bare er redde for fødselen, eller vil ha den enkleste utveien. Tenker at man bør klare å føde barnet sitt hvis man skal klare å være en god forelder. 

Tenker selvsagt ikke på de som nå ha keisersnitt på grunn av fare for liv og helse. 

Ja, da var jeg klar for å stå i stormen😅

Anonymkode: 0e3c5...e9a

Er du helt fjern? Så klart kan man være en god forelder selv om man tar keisersnitt. Har da vel ingenting med å være en god/dårlig forelder å gjøre! Er selv livredd for å føde, derfor skal jeg aldri ha barn heller. Men de som «maser» til seg keisersnitt, blir da vel ikke dårlig foreldre fordi! Verden er ikke svart/hvit 😂 du må være mindre smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk sneversynt, hjernevasket nordmann med en holdning om å tyne seg selv. 

Reis og se hvor strengt vi har det her. Vi tror vi har kommet så langt og at vi er et prakteksempel på frihet over egen kropp, feminisme. Selvbedrag! Aldri vært i en heftigere krangel enn med en jordmor da vi diskuterte keisersnitt. Det var ingen diskusjon åpen for nyanser og refleksjon. Jeg har selv født vaginalt, og jeg tenkte at jeg i grunn kunne ha tatt keisersnitt også, for begge deler har ulemper, også vaginalt. Jeg er for å ta valg over egen kropp. Jeg er for å bestemme om en vil amme eller ikke, uten å forklare seg. Jeg er for komfort. Jeg er for å se på barseltid og barn som en respektabel og nyttig jobb som fortjener en høy verdi i kroner og øre. Jeg er for hjelpemidler og nyansert informasjon. Norge er ikke malen. Keisersnitt bør ikke være en skam, og jeg forstår ikke hvorfor en alltid skal pines.

IVF i Norge er også strengt. Det bestemmer også hvilke sykdommer det skal testes for. Vi dilter etter med det meste og dømmer som om vi var fanatisk religiøse. 

 

Anonymkode: a9272...e77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (6 timer siden):

Jeg syntes de som ønsker KS burde få det, det burde være et valg.

Har jeg også tenkt etter å ha observert hvor normalt det er i mange andre land, blant de mest opplyate og ressurssterke. Fikk meg til å stille et stort spørsmålstegn ved praksisen i Norge. Sikkert " best", men alt er relativt. Et individ bør få ta det valget selv

Anonymkode: a9272...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er heeeelt andre ting enn hvordan baby kommet ut som avgjør om en er egnet som mor eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg vet det er flere som har reelle grunner til å få innvilget keisersnitt, så er jeg litt enig med TS. Folk har angst for det meste i dag, og ønsker minste motstands vei i stedet for å ta tak i problemene.

Anonymkode: e8a2c...efe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 19.27):

Nei. Jeg ble oppdratt til å bli et selvstendig menneske som tålte litt motgang her og der uten å knekke. Den samme oppdragelsen har mine barn fått. Ingen av dem sliter psykisk eller forventer å få alt lettvindt. Og jeg har hatt en såkalt katastrofefødsel som holdt på å gå galt for meg og baby. Alt det var glemt lenge før jeg forlot sykehuset. Hbis man skal grue seg til alt mulig på forhånd, pluss gå og dvele ved alt lenge etterpå, så blir livet slitsomt. I Norge får vi super oppfølging under graviditet, profesjonell hjelp ved fødsel, og oppfølging etterpå om det trengs. Vi er i de beste hender hele veien.

 

Anonymkode: 90db6...b04

Jeg synes virkelig synd på dine barn om de opplever noe som gjør at livet de sitt faller totalt i sammen. Fordi de kommer IKKE, til og ha en mor som har forståelse, empati og kjærlighet til og veilede ungen sin igjennom det. Fordi du er veldig opptatt av fasade. At "du er så sterk" "ikke lar deg knekke" du mener det og slite psykisk er det samme som at en er svak og tar lettest utvei. Så om ditt barn knekker så håper jeg med hele mitt hjerte at de har andre i familien som kan hjelpe de isteden for og dømme å se ned på de!  
og det at du "skylder" på oppdragelse for problemer med psyken viser bare hvor blind og privilegert du har levd, Alle har ikke levd ett eplekake liv som deg.
 

om du tror at de som sliter psykisk har det lett så kan jeg love deg at de er mye sterke en DU noen gang kommer til og være kjære deg😉 helt ærlig synes jeg oppriktig synd på sånne mennesker som deg som går med nesen i været og tror du er så jævlig mye bedre en alle andre. Se og kom deg ned fra din høye hest deres Majestet 

Anonymkode: 496bf...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her sitter du, som mener man er dårligere mor fordi man ønsker seg keisersnitt? 

Vær heller et forbilde for barna dine du enn å dømme andre for måten barnet blir forløst. 

 

Jeg skulle føde vaginalt med første, dreiv på hele veien til pressingen uten framgang og det ble besluttet HKS.

Jeg ønsker ikke å gå gjennom det samme nok engang, så denne gangen har jeg fått PKS. Jeg gruer meg likevel, for det var så helvettes vondt og langt ifra en enkel utvei(heller omvendt). 

Det gjør ikke meg til en dårligere mor. 

Anonymkode: 9bfc2...f17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljako skrev (På 28.3.2023 den 0.32):

Helt enig med deg. Jeg tror mange ville ha valgt vaginalt (inkludert meg selv), for keisersnitt er skikkelig tøft. Ettertiden er heller ikke en dans på roser. Kan være forskjellig fra person til person.

Som jeg overhørte min søster en gang sa da min far fortalte henne at jeg hadde vondt: "det er jo ikke så rart, det er jo et sår"

Også tenkte jeg "det er jo ikke bare et sår, det er et inngrep med stort nok snitt, med sting lag på lag i magen og stifter utpå der igjen".

 

Nettopp. Møtte ei venninne 1 mnd etter fødsel. Jeg hadde hks dagen før hun fødte. Hun kunne fortelle meg at jeg var heldig som fikk den lette utveien. For det første, så fikk jeg ingenting. Datteren min hadde dødd. Noe hun også gjorde i et minutt etter st hun kom. 

Jeg spurte henne om hun enda hadde vondt. Nei svarte hun. Nehei nei, vel, jeg gikk enda å knasket på smertestillende for jeg hadde smerter. Jeg fortalte henne klart og tydelig at underlivet vårt er lagd for å føde unger, magen er ikke ment til det. Ble rimelig irritert 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2023 at 7:02 PM, AnonymBruker said:

Har jeg også tenkt etter å ha observert hvor normalt det er i mange andre land, blant de mest opplyate og ressurssterke. Fikk meg til å stille et stort spørsmålstegn ved praksisen i Norge. Sikkert " best", men alt er relativt. Et individ bør få ta det valget selv

Anonymkode: a9272...e77

Jeg bor ikke i Norge nå, bor i Sør-Korea, her er det veldig vanlig med KS, omtrent valgfritt. Det er også mye mye tettere oppfølging av gravide enn det er i Norge, samme med barsel. Tenker at så lenge en leser seg opp og har god dialog med lege, så burde man få velge KS dersom man ønsker det. Det er risiko med vaginal fødsel og, så uansett er man ikke garantert en knirkefritt fødsel.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...