Gå til innhold

Nei, man er ikke transfobisk om man ikke vil date en trans!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ingen som skal slutte å kalle deg kvinne. Den eneste gangen det er interessant å bruke ordet "cis" er i transdiskusjoner, det er for å spare tid så man slipper å skrive en hel setning når man skal nevne personer som ikke er trans. Med mindre du driver og diskuterer trans dag ut og dag inn så er ikke dette et problem.

Anonymkode: 86b0b...584

Problemet er jo at transpersoner ikke vil bli kalt for transkvinne/transmenn. Nei, de vil bare være kvinne eller mann, mens de som ER biologiske mann eller kvinner, de skal bli kalt for cis mann/kvinne. Mødre får heller ikke kalle seg for mødre, neida, de er følelsene person/ammende person. 

Anonymkode: 8b304...8fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at transpersoner ikke vil bli kalt for transkvinne/transmann. Nei, de vil bare være kvinne eller mann, mens de som ER biologiske menn eller kvinner, de skal bli kalt for cis mann/kvinne. Mødre får heller ikke kalle seg for mødre, neida, de er en fødende person/ammende person. 

Anonymkode: 8b304...8fe

 

Anonymkode: 8b304...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ingen som skal slutte å kalle deg kvinne. Den eneste gangen det er interessant å bruke ordet "cis" er i transdiskusjoner, det er for å spare tid så man slipper å skrive en hel setning når man skal nevne personer som ikke er trans. Med mindre du driver og diskuterer trans dag ut og dag inn så er ikke dette et problem.

Anonymkode: 86b0b...584

Man kan fortsatt slippe cis. Det heter biologisk kvinne.

Anonymkode: 3c920...675

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men da får transpersoner slutte å klage på dette da? Det er de som klager og retter frustrasjonen sin mot oss «cis-personer» Og det er fullt lovlig å være uenig, og jeg skal ha meg frabedt å bli kalt «transfob» fordi jeg ikke er enige med mange av dem!!

Anonymkode: 823f3...8bb

Du vil ha deg frabedt ja...der siver holdningen ut. Du sitter å maler på noe som ikke er sant og du bekrefter i grunn bare poenget mitt.

Anonymkode: 5d289...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er jo at transpersoner ikke vil bli kalt for transkvinne/transmenn. Nei, de vil bare være kvinne eller mann, mens de som ER biologiske mann eller kvinner, de skal bli kalt for cis mann/kvinne. Mødre får heller ikke kalle seg for mødre, neida, de er følelsene person/ammende person. 

Anonymkode: 8b304...8fe

Om du insisterer på å kalle dem for transkvinne/transmenn så får du tåle at andre insisterer på å kalle deg cis*.

Du må gjerne vise hvor transpersoner forbyr kvinner å kalle seg mødre.

Anonymkode: 5d289...3cb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er egentlig litt poenget mitt. Det er ikke normalt å gå rundt å være så innbilsk. Og akkurat sånn er det for de fleste transpersoner også. Allikevel hisser folk seg opp over noe èn transperson har sagt. Personen som siterte meg trodde tydeligvis at jeg er trans,og begynner å snakke om cis 🤨 Det er fullt mulig å ikke være transperson, men allikevel se dem som medmennesker og ikke generalisere dem. Man MÅ faktisk ikke være sint på dem alle som en.

Anonymkode: 929fe...462

Det viser i grunn bare hatet og aggresjonen transpersoner møter i samfunnet. En tilfeldig transperson sa noe og vips så er det om å gjøre å generalisere alle transpersoner. Hatere tar tak i et halmstrå og bruker det for å svartemale en hel gruppe mennesker.

 

Anonymkode: 5d289...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 12.30):

Nei, du er ikke transfob om du ikke vil date transfolk. Men å sende stykke meldinger, det kan være transfobisk. Og det er vel det som er poenget, men det fløy visst rett over hodet på deg.

Anonymkode: df418...730

Jeg hadde blitt noe så inn i granskauen forbannet om noen hadde lurt meg på den måten, så om jeg hadde sagt noe stygt var det ikke fordi jeg var transfobisk, men fordi jeg hadde møtt en forbannet stor idiot som ville lure meg inn i noe. Ellers må de få holde på, men holde seg langt unna meg på dette området. Fordi jeg ikke har preferansen eller liker dette på noen måte.

Jeg kan ha sosial omgang med en slik person, null problem. Men forsøk på å bli sjekket opp, eller snakke om slike preferanser ville ikke blitt tatt godt opp. Noe jeg også praktiserer ovenfor andre heterofile der uærlighet fremkommer. Det gjelder forresten alle legninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man kan fortsatt slippe cis. Det heter biologisk kvinne.

Anonymkode: 3c920...675

Eller ekte kvinne.

Det enkleste og mest riktige er uansett kvinne, mann, transkvinne og transmann.

Anonymkode: 985f1...e8a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du insisterer på å kalle dem for transkvinne/transmenn så får du tåle at andre insisterer på å kalle deg cis*.

Du må gjerne vise hvor transpersoner forbyr kvinner å kalle seg mødre.

Anonymkode: 5d289...3cb

https://www.nettavisen.no/nyheter/kraftige-reaksjoner-etter-fjerning-av-mor-i-lovverket-en-mann-med-penis-kan-ikke-fode-barn/s/12-95-3424084713

 

Personen tenker nok på dette. Usikker på om det ble endret, sia jeg ikke har fulgt med. Skjønner mange opplever det som unaturlig, om du har født en unge er du biologisk kvinne. Det finnes ingen ekte menn som har født enda iallefall. Like idiotisk hver gang de skriver om at en mann har født, det er vel først en sensasjon når mannen faktisk er biologisk mann. 

Anonymkode: cd7cb...13e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er jo at transpersoner ikke vil bli kalt for transkvinne/transmenn. Nei, de vil bare være kvinne eller mann, mens de som ER biologiske mann eller kvinner, de skal bli kalt for cis mann/kvinne. Mødre får heller ikke kalle seg for mødre, neida, de er følelsene person/ammende person. 

Anonymkode: 8b304...8fe

Det finnes enkelte rare nisser som vil stå frem i avisen med sine aparte meninger, det skremmer vannet av folk som deg og genererer masse klikk - det betyr ikke at det er noe majoriteten mener eller krever.

Utenom transdiskusjoner så er det ganske enkelt og greit å bare kalle folk for mann eller kvinne, ettersom hva de ser ut som eller ber om selv. Ingen kommer til å kalle deg cis utenom transdiskusjoner. Det skjer bare ikke.

Mødre får selvfølgelig kalle seg mødre. Hvem skal stoppe dem i det? Ingen kan det. Ingen ønsker det.

Anonymkode: 86b0b...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan fortsatt slippe cis. Det heter biologisk kvinne.

Anonymkode: 3c920...675

Det er en forkortelse, et annet ord på det samme, det er kortere å skrive -det er det hele. At noen ikke tåler et ord får være deres problem. Hvis noen ber meg om å ikke kalle dem for cis (jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har hatt behov for å kalle noen cis eller biologisk kvinne, tviler på at det er noe jeg kommer til å oppleve så lenge jeg lever) så skal jeg selvfølgelig respektere det.

Anonymkode: 86b0b...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/kraftige-reaksjoner-etter-fjerning-av-mor-i-lovverket-en-mann-med-penis-kan-ikke-fode-barn/s/12-95-3424084713

 

Personen tenker nok på dette. Usikker på om det ble endret, sia jeg ikke har fulgt med. Skjønner mange opplever det som unaturlig, om du har født en unge er du biologisk kvinne. Det finnes ingen ekte menn som har født enda iallefall. Like idiotisk hver gang de skriver om at en mann har født, det er vel først en sensasjon når mannen faktisk er biologisk mann. 

Anonymkode: cd7cb...13e

Det er jo ingen som nekter noen å kalle seg selv mor eller bruke tradisjonelle begreper.

Anonymkode: 5d289...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig bare tull. Det er ikke transfobisk å ikke ville date en transperson. Det er heller ikke transfobisk å mene at det kun finnes to kjønn. Man kan helt fint akseptere og respektere transpersoner uten å være enig i ideologien de forfekter. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke transfobisk, og jeg tror ikke de fleste transpersoner synes det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke datet eller blitt sammen med en transperson fordi jeg vil ha barn. Og ja, hadde også dumpet en biologisk mann dersom han var steril. Vil også ha en funksjonell penis.

Anonymkode: e7f06...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke datet eller blitt sammen med en transperson fordi jeg vil ha barn. Og ja, hadde også dumpet en biologisk mann dersom han var steril. Vil også ha en funksjonell penis.

Anonymkode: e7f06...cc1

Vil du har en funksjonell penis, er det ikke aktuelt for deg å date en transmann, altså en biologisk kvinne. 

Anonymkode: 8b304...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/22/2023 at 2:20 PM, Rotemor said:

Ingen grunn til panikk, nei…

Derimot er det transfobisk å føle seg truet av en artikkel, eller følelsen av at samfunnet er så radikalt endret kun fordi man er åpnere om at det finnes flere kjønn og - identiteter og ønsker likebehandling.

Det er også ekstremt fordømmende når man tolker det til at det finnes en form for panel som legger press på hvem som skal finne hvem attraktive og blir så provosert av det at man må designe enda en tråd som grenser opp mot hetsing av transpersoner.

 

Men det finnes ikke flere kjønn. Hele poenget med uttrykket er å beskrive de to sidene av reproduksjon. I mennesker er det to kjønn. 

Anonymkode: 64fb2...9e9

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk vraker hverandre fordi den andre personen hadde en kvise i panna eller litt fillers i leppa, så det er da selvfølgelig lov å ikke ville date eller gå videre med en transperson også, uten at det foreligger et "hat" bak det.

Jeg kunne heller ikke datet en transperson. Kan ikke skjønne at en transperson ville blitt krenka av det. Især hvis transpersonen hadde holdt tilbake disse svært relevante opplysningene om seg selv for meg. 

Man kan ikke ta ansvar for andres følelser med å bare "finne seg i" ting som er dealbreakere. Det er ikke slik kjærlighet fungerer.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det finnes ikke flere kjønn. Hele poenget med uttrykket er å beskrive de to sidene av reproduksjon. I mennesker er det to kjønn. 

Anonymkode: 64fb2...9e9

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er jo at transpersoner ikke vil bli kalt for transkvinne/transmenn. Nei, de vil bare være kvinne eller mann, mens de som ER biologiske mann eller kvinner, de skal bli kalt for cis mann/kvinne. Mødre får heller ikke kalle seg for mødre, neida, de er følelsene person/ammende person. 

Anonymkode: 8b304...8fe

Kilde på det uthevede, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...