Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prinsipp? Hvorfor? Blir brød med ost mindre sunt hvis det varmes og kalles toast? 

Anonymkode: 42358...0bc

Endret av Brunello
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det mener jeg nesten helt sikkert at jeg har lest det er. Noe med den kjemiske virkningen av smeltet ost. 

Det er en myte. 

Anonymkode: a09ae...ee9

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heller ikke lovt å «bruke opp» ting som min mor hadde handlet inn forbeholdt middag/baking eller andre planlagte måltider på å lage meg varmmat etter skolen, bake andre ting osv. Vet ikke helt hva du skal gjøre om de ikke hører etter, slutte å ha ingrediensene tilgjengelig 😅 eller ikke ha så mye at det er mulig å komme unna med å «stjele».

Anonymkode: 8408f...764

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags konsekvenser får det at de spiser maten de ikke har lov å spise? Det er lov å sette hardt mot hardt. Spiste de opp kjøttboller som skulle være til middag? Ja da drar du og far ut og spiser mens middag hjemme utgår for de. Så kan dere jo for eks slokke internett eller inndra telefoner osv. Hadde jeg spist opp middagsmaten før den skulle lages, SELV etter beskjed om å ligge unna, hadde mine foreldre skjelt meg ut så til de grader. 

11åringer og opp forstår handling = konsekvens....men det må faktisk praktikeres

Anonymkode: 3351c...795

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som regel noen pizzaboller og slike ting til de kommer hjem fra skolen. Vi spiser ikke middag på slaget klokken 16, det kan bli endel senere pga overtid, trening osv...så jeg har alltid litt slikt for hånden for dem. Men selvfølgelig, hvis de hadde spist 6 pizzaboller og 3 baguetter hver utover kvelden, så ville jeg sikkert sagt noe også. Ingen av mine døtre har blitt overvektige på grunn av at jeg har dette i huset. Jeg tror det handler mer om to jenter som kommer hjem fra skolen og kanskje vil kose seg med litt mat foran TV mens de har huset alene etc... hvis de spiser 11.30 på skolen, så er det klart de blir kjempesultne igjen 14.30, og det er ikke alle som synes musli og yoghurt metter så mye.

Anonymkode: bae41...7c4

• Liker 10
Skrevet
kaleidoskop skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner hvorfor mange barn og unge er overvektig når jeg ser hva folk synes det er greit at barna spiser. Er det nødvendig med pizzasnurrer og nudler, makaroni og ost, kjeks? Jeg skjønner man har lyst på noe digg og at brød er kjedelig. Men man må sette en grense. 

Pizzasnurrer, horn og nudler kan man også ha med på skolen. Trenger ikke spises varm. Vsrmt vann på termos til nudler. 

Men å dytte innpå et større måltid like før middag. Vi voksne spiser også frokost, lunsj, så middag. Skjønner også at en ungdom kan trenge noe mer mat. Men trenger jo ikke energi i form av kun kalorier som mye av den mate som er nevnt her her 🙈

Du tenker varm mat og mat som pizzasnurrer har flere kalorier enn brødmat? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, Blizz1 said:

Du tenker varm mat og mat som pizzasnurrer har flere kalorier enn brødmat? 

Nja. Jeg tenker at pizzasnurrer har finere mel og ikke er så grove. Og at de smaker digg, så det er lett å spise 2-3-4 stk i stede for 2 (grovere) brødskiver. Kjipere mst, man spiser mindre. Men igjen, dette fordi det er et mellommåltid det er snakk om før middag. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke rart mange unge er overvektige når folk synes det er greit at de spiser to middager, og lar dem venne seg til å spise "kosemat" hver gang de er sultne. Vanene de lager nå er sånn de blir når de blir voksne. 

Det er faktisk ikke farlig å gå litt sulten før middag heller.

Hvis ungene driver og eter opp maten som skal være til middag, så får de ikke noe middag. Det trenger de jo ikke heller, siden de allerede har spist en.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Brunello said:

Det dreier seg om mellommåltider. Da er frukt, grovbrød eller kornblanding med yoghurt helt perfekt. Det er rimelig mange unge som er overvektige. Tipper mye av det skyldes at de spiser feil  og for mye mat. Noe som også gjelder oss voksne.

Jeg husker selv på den alderen at jeg trengte MYE mat mellom skolen og middag. Jeg hadde trengt mer proteinrik mat enn brødskiver og kornblanding, som var det jeg pleide å spise. Jeg fikk så ofte mageknip fordi jeg var sulten før middag, selv om jeg hadde spist MASSE kornblanding.

Mageknip slutta jeg ikke med før jeg som voksen skjønte at fett og proteinfattig mat rett og slett ikke mettet godt nok.

Og jeg var forøvrig mye nærmere undervektig, enn overvektig.

Anonymkode: 835db...da4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde samme problem. Her løste vi det ved at moren sendte med barna mat når de skulle hit, eller vippset oss penger slik at vi kunne kjøpe inn mat. Når barna ble større kjøpte de selv maten og tok med når de var her i helgene.

Anonymkode: abd6b...fd4

Altså? Er det et problem at barna spiser mat i sitt eget hjem, og hvorfor skal moren vippse? Merkeligste jeg har lest. Hvorfor er det relevant at de er bonusbarna til TS? De  er barn og spiser mat i hjemmet sitt. Kan dere ikke kjøpe ekstra av den maten de liker å spise? Hvorfor holder dere regnskap over hvilken mat bonus barna spiser? Hvorfor velger du deg en mann med barn fra før hvis du ikke takler at barna kommer og spiser mat hos dere i blant? Stakkars unger nå til dags!

Anonymkode: 657aa...f95

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Spør de hva de liker, og kjøp inn. De må da få lov til å spise noe de liker til mellommåltid, så lenge det ikke er godteri. De spiser vel en næringsrik middag etterpå uansett? 

Anonymkode: 535ee...ccf

• Liker 7
Skrevet
kaleidoskop skrev (15 minutter siden):

Nja. Jeg tenker at pizzasnurrer har finere mel og ikke er så grove. Og at de smaker digg, så det er lett å spise 2-3-4 stk i stede for 2 (grovere) brødskiver. Kjipere mst, man spiser mindre. Men igjen, dette fordi det er et mellommåltid det er snakk om før middag. 

En pizzasnurr er akkurat så grov og sunn som du lager den, mens i vanlige kjøpebrød er størstdelen som regel fint hvetemel uansett hvor "grovt" det måtte være.

Om man har lunsj klokken 11 på skolen og ikke middag før i 17-18-tiden er det mange timer uten mat og behov for mer enn et lite mellommåltid for en kropp i vekst.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en myte. 

Anonymkode: a09ae...ee9

Vet det, måtte Google. Men det stod faktisk en artikkel om at man ofte hadde  mer usunt tilbehør når man smeltet osten, så av den grunn ble det mer usunt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ærlig talt. De har ikke «lyst» på brødmat? Er de sultne, så spiser de de alternativene de har fått. Og man skal ikke kunne sette grenser fordi noen ungdommer har spisevegring? Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. 

Anonymkode: bc937...156

Vi har hatt fire ungdommer. De to første så var det konfrontasjon og dårlig stemning.  ..som igjen førte til at det kanskje ikke ble fokusert på andre utfordringer.

Med de to andre hadde vi lært. Du skal gjennom noen år der de skal komme inn på rett VGS, drikke, feste, bli utestengt osv osv. Etter disse årene, så tenker jeg at; kjøp noen jævla nudler, havrekjeks, pommes frites som de kan lage i airfryer ...og ikke lag så mye styr!! Det er ikke verd det.

Jeg kan være streng på mitt, men velg dine kamper liksom. Ikke lag et helvete fordi de er sulten og ikke vil spise brød! Jeg har 4 varmretter og to supper å velge mellom på jobb. Vi har ikke middag før kl. 18. 

Men kanskje du har hatt stor suksess og harmoni ved å kjøre hardt på brødregler??  Lykke til med det. 

Anonymkode: ad046...709

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det noe at se spiser varmmat kl 14 og igjen kl 17? Kjøp inn mer varmmat, virker som det er det de liker😂

Anonymkode: cf7c2...216

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (58 minutter siden):

Er sikkert litt sensitiv for teamet, "Deaf and dumb". Jobber med hørselshemmede, 

Ser ikke overhode på døve som dumme ❤️. Men vært enklere å forstå hvorfor de ikke hører etter , hvis de faktisk ikke hører ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Vet det, måtte Google. Men det stod faktisk en artikkel om at man ofte hadde  mer usunt tilbehør når man smeltet osten, så av den grunn ble det mer usunt.

Forklar hva som er usunt tilbehør til ostesmørbrød? 

Anonymkode: 728ce...2f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Far fyller opp kjøleskapet før de kommer.

Sånn gjør vi det her. Dagen barna kommer har han vært i butikken og fylt opp med ting de liker, så de kan forsyne seg. Han tjener 3x hva jeg tjener og er ikke vant med å se på matvarepriser uansett. Jeg gidder ikke være den kjipe stemoren som sier at hans tenåringsdatter ikke kan lage quesedilla og Mac and cheese hver kveld fordi det går 1kg Jarlsberg som jeg har kjøpt inn på tre dager. Da sender jeg bare regningen - og problemet - til ham, for det er faktisk der det hører hjemme.

Anonymkode: fc9e5...18d

Jeg gjør det samme. 

Far tjener mye mer enn meg, så han kjøper inn ekstra når bonus kommer. 

I tillegg har vi pratet med dem om å ikke legge igjen tom emballasje i skuffer og skap. Så store barn klarer også å forholde seg til beskjeder. F eks "denne ingrediensen er kjøpt inn til en kake, den kan ikke brukes" er ok å si. 

Det må også være ok å si at den middagen alle skal spise ikke skal spises opp av to stykker. 

Dette løses med at far kjøper inn ekstra + en samtale om hensyn

Anonymkode: 87ea4...f63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De er ikke barn lenger, de behøver den beste næringen de kan få for en god helse i fremtiden.

Anonymkode: 73038...1d4

Og da må man ha bær, frukt, grønnsaker, grove kornprodukter og animalske matvarer, ikke bare kjøtt, fisk og egg!

Anonymkode: 983fb...f89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (32 minutter siden):

Ikke rart mange unge er overvektige når folk synes det er greit at de spiser to middager, og lar dem venne seg til å spise "kosemat" hver gang de er sultne. Vanene de lager nå er sånn de blir når de blir voksne. 

Det er faktisk ikke farlig å gå litt sulten før middag heller.

Hvis ungene driver og eter opp maten som skal være til middag, så får de ikke noe middag. Det trenger de jo ikke heller, siden de allerede har spist en.

Noe av det mest fornuftige som har blitt skrevet i denne tråden👏🏻 

Og jeg er helt enig med deg. Tror det er mange foreldre som ikke skjønner at de må hjelpe ungdommene sine å etablere gode og sunne matvaner før de blir voksne. 

Anonymkode: f8cc8...91c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...